facebook.com
mind
Володимир Воробей: «Системні знання – те, чого найбільше бракує малому та середньому бізнесу»
Партнерський матеріал

Володимир Воробей: «Системні знання – те, чого найбільше бракує малому та середньому бізнесу»

Директор агенції економічного розвитку PPV Knowledge Networks, тренер з бізнес-моделювання Школи бізнесу «Нова пошта» – про те, чому великі компанії підтримують малий та середній бізнес і як це впливає на формування комплексного бізнес-мислення

Цей матеріал також доступний російською
Володимир Воробей: «Системні знання – те, чого найбільше бракує малому та середньому бізнесу»
Володимир Воробей
Фото з особистого архіву

У рамках партнерського проекту, присвяченому Школі бізнесу від «Нової пошти», Mind публікує інтерв'ю з директором школи та одночасно тренером з бізнес-моделювання Володимиром Воробеєм. 

Він має багатий досвід консультації малих та великих бізнесів. В інтерв'ю він розповів про те, хто найбільше потребує знань і яких саме. А також як цими знаннями можна скористатися в межах освітнього бізнес-проекту і після його завершення. Та головне – чому великі компанії підтримують малий та середній бізнес і як це впливає на формування комплексного бізнес-мислення.

Нагадаємо, незабаром стартує навчання першої групи Школи бізнесу «Нова пошта – 2017». 2 вересня представники малого та середнього бізнесу зберуться на навчання у Львові, далі стартують групи в Одесі, Дніпрі, Києві та Харкові. Партнером «Нової пошти» з організації цього освітнього проекту стала львівська агенція економічного розвитку PPV Knowledge Networks. 

 Що вас мотивувало взяти участь у такому проекті та в чому ви вбачаєте його перспективність для українського бізнес-середовища?

– Освітні проекти, організовані великим бізнесом, є одним з факторів формування нової країни. Школа бізнесу допомагає у створені нового середнього класу, бо саме малий та середній бізнес створює якісні робочі місця. Власники підприємств – учасників школи – це покоління нової генерації українських бізнесменів. І проект орієнтований на те, щоб таких якісних нових робочих місць та якісних нових бізнесів ставало дедалі більше. Тому ми, PPV Knowledge Networks, співпрацюємо в цьому проекті з «Новою поштою» і віримо в цей проект – він потрібен і для українських бізнесів, і для кінцевих споживачів.

– Як директор консультаційної агенції, що тісно співпрацює з бізнесом і в курсі всіх нагальних потреб українських підприємців, скажіть, яких компетенцій на сьогодні найбільше бракує малому та середньому бізнесу?

– Насамперед – системності.  Це передбачає вміння власників систематизувати процеси, що відбуваються в їхніх компаніях, вміння думати ширше, бачити далі і мислити комплексно. Ми неодноразово чули від власників бізнесу, що вони не знають, навіщо його створювали. Часто це заповнення певної ніші на ринку, яку вони побачили і сформували під неї сервіс або послугу. У таких ситуаціях видно, що людина хоче допомогти іншим і на цьому робить свій бізнес. Чи, можливо, підприємець може і хоче зробити щось краще за інших і тоді його бізнес – це спосіб довести свою здатність досягати поставлених цілей. Часто власники не можуть пояснити своєї мотивації, для них бізнес – лише спосіб зайнятості або задоволення амбіцій заради набуття певного матеріального статусу.

Мотивація власників впливає на наявність або відсутність бізнес-моделі та стратегії розвитку бізнесу. Напрацювання системного підходу до того, що і навіщо ти робиш, як розвиваєшся, куди рухаєш свій бізнес, як він організований, дозволить у підсумку підтягнути «середню температуру по країні». Нова пошта – приклад бізнесу, який виріс у цій країні і який постійно покращує свою системність, виходить на нові щаблі, не зупиняючи процеси. Оце бажання системного, сталого зростання – те, що нашому малому та середньому бізнесу потрібно напрацьовувати.

– Чим конкретно ви можете допомогти в реалізації цих цілей, досягненні того, що потрібно представникам МСБ?

– PPV Knowledge Network входить до різних мереж, бере участь у міжнародних проектах та працює з великою кількістю бізнесів в Україні і через агенцію проходить багато «живих» кейсів – як хороших, так і не дуже. Як один з тренерів цьогорічної Школи бізнесу «Нова пошта» я хочу поділитися знаннями про бізнес-моделі, з якими наша агенція стикалася на практиці як в Україні, так і в Європі. Саме систематизовані підходи до стратегічного планування – це той досвід, яким я можу поділитися з власниками бізнесів та ключовими менеджерами.

Звичайно, за одну лекцію учасникам буде складно опанувати стратегії ведення бізнесу, але модулі Школи бізнесу «Нова пошта» дадуть можливість дізнатися про нові підходи, отримати новий інструментарій щодо ключових тем для розвитку бізнесу. Особливу увагу ми приділяємо практичності знань та прикладам українського досвіду. Сам формат навчання також дає можливість обговорити з іншими учасниками школи питання прискорення своїх бізнесів. Різні галузі, різні сектори, різні етапи розвитку, різні бізнес-моделі – у цій «інакшості»/різноманітності учасників теж є додана вартість. Це чудовий шанс розширити коло знайомств.

– Традиційна роль бізнесу  –  бути рушієм створення багатства. Як ви оцінюєте роль малого бізнесу в українському суспільстві сьогодні?

Важливо, як люди сприймають малий та середній бізнес. У нас досі немає розуміння, що бізнес можна продавати. У великих містах продаж, наприклад, діючої кав’ярні, є доволі звичною практикою. ІТ-стартапи в Україні вже теж вивчили мову венчурів та раундів. Проте в багатьох галузях підприємці та власники досі не дивляться на свій бізнес як на предмет продажу. Але щоб щось продати, має бути певний набір активів, процесів, людей, товарів, тобто діюча прибуткова система. Таке мислення про свій бізнес вимагає зміни ставлення і тієї системності, про яку йшлося вище. Ми допоможемо учасникам Школи бізнесу «Нова пошта» замислитися над капіталізацією та зростанням вартості свого бізнесу і зарядимо їх новим баченням. Тому що вартість – це і є те багатство, яке ми створюємо як підприємці. До того ж наймані працівники збагачуються не лише компенсацією, але й компетенціями, які вони здобувають на робочому місці. Цих питань не варто уникати, про це треба говорити. Український капіталізм має бути соціально відповідальним.

– У чому полягає і з чого складається головний інноваційний концепт цьогорічного курсу бізнес-навчання?

– Це План прискорення бізнесу – ідея створити набір схем і запитань, з якими учасники працюватимуть між модулями, шукаючи відповіді для свого бізнесу. План побудовано блоками, відповідно до тем модулів: стратегії та бізнес-моделі, ринки та розуміння клієнтів, продукт, команда (персонал), фінанси. Впродовж шести тижнів учасники накопичуватимуть ідеї, переглядатимуть свої бізнес-процеси і вийдуть, зрештою, на конкретний план дій – План прискорення свого бізнесу. Ми допоможемо скласти його поквартально на рік, визначити, що б учасники хотіли змінити в 2018 році та що нового запровадити у своєму бізнесі. З нашого досвіду наявність чіткого уявлення про напрям розвитку – те, що істотно впливає на цілий колектив у компаніях, прискорює бізнес через об’єднання людей навколо зрозумілих та чітких цілей.

Під час навчання ми хочемо розділити учасників на команди, щоб групи по 4–5 учасників могли обговорювати схеми між навчальними модулями. Ніхто так не допоможе, як інший власник бізнесу, який вже мав такі самі проблеми або може поставити правильні запитання. Ця методологія плану прискорення та сам план прискорення стануть ключовим результатом Школи бізнесу «Нова пошта».

Володимир Воробей: «Системні знання – те, чого найбільше бракує малому та середньому бізнесу»
Володимир Воробей у центрi
Фото з особистого архіву

– Власне про методологію: вона унікальна чи вже апробована на інших курсах? На що ви орієнтувалися, коли підбирали викладачів?

– Методологію ми підбирали саме для цієї школи і саме під цьогорічних учасників. Як практикуючі бізнес-консультанти ми реалізовуємо програми для бізнесу та програм міжнародної технічної допомоги, тому PPV Knowledge Networks є частиною екосистеми підтримки бізнесу в Україні. Розробляючи методологію та підбираючи модулі, ми брали до уваги нашу практику, нашу аналітику та обговорювали з командою, на що варто звернути увагу. Ми також зважали на зворотній зв’язок від учасників минулорічної програми і, як результат, ввели модуль з ціноутворення. Викладачів підбирали з урахуванням головної вимоги – практичний досвід, яким можна поділитися, подати у вигляді доступних кейсів, щоб за короткий час дати якнайбільше корисних та практичних знань.

– Як ви оцінюєте весь проект і його ефективність, враховуючи досвід роботи з різними бізнесами?

– Це хороший приклад системних проектів соціальної відповідальності бізнесу. Школа бізнесу «Нова пошта» – чудовий інструмент для розвитку існуючої та потенційної клієнтської бази компанії. Бізнеси можна мотивувати по-різному: давати нагороди, точково підтримувати, але системне навчання дає малому бізнесу знання, а отже діє значно потужніше. Малий бізнес, дрібні підприємці звикають до того, що мають до кого звернутися – так формується екосистема підтримки бізнесу.

У Європі також поширюється тренд підтримки великим бізнесом малого. Це можна сказати про акселератори Telefónica, і Deutsche Telekom. Стало трендом створення при великих компаніях акселераторів та інкубаторів, фондів фінансування, своєрідних венчурних фондів, які надають стартовий капітал для розвитку тощо. У нас поки що мало прикладів співпраці малих та великих бізнесів, але ми рухаємося в цьому напрямку. Школа бізнесу «Нова пошта» – приклад того, коли великий бізнес заохочує розвиток малого та середнього бізнесу і, можливо, у майбутньому співпрацюватиме з ними в інших форматах.

– Можете окреслити портрет цьогорічних учасників Школи бізнесу? Хто виявив найбільший інтерес до навчання в такому форматі?

– Це будуть бізнеси, в яких працює понад 10 людей, тобто ті, які вже перестали бути мікробізнесами і стали малими. Багато з них перейшли від торгівлі до виробництва, тобто мали або досі мають свої магазини і почали виробляти продукцію під власними брендами. Є середні бізнеси, які мають свої торговельні мережі і прагнуть створити власний бренд, або мають цікаві бізнес-моделі. Під час відбору ми робили наголос на виробниках або тих, хто планує заходити у виробництво. Також отримували пріоритет бізнеси з цікавими бізнес-моделями, що мають високу додану вартість і можуть масштабуватися по країні. У цілому є запит на систематизацію бізнес-процесів, зокрема, продажів і роботи з людьми: що більший бізнес – то більше запитань: що робити з персоналом, як набирати і тренувати. Також є багато запитань і з бізнес-стратегій.

Для нас важливо, щоб учасники Школи бізнесу «Нова пошта» були відкритими до нових знань і обговорення, були готові ставити під сумнів свою бізнес-модель та за потреби змінювати її. Навіть якщо ви власник і впевнені в тому, що робите, Школа бізнесу – це середовище, де можна напрацьований досвід поставити під сумнів, знайти і посилити слабкі місця, виявити точки росту та прийняти рішення, які потім виведуть ваш бізнес на новий щабель.