Бізнес у стилі «протест»: як побудувати власний бренд одягу
Засновник крамниці молодіжного одягу «Протест» – про віяння у моді, просування та власне виробництво

Надихнути на створення власного бізнесу може будь-що, а особливо – прагнення власноруч будувати майбутнє своєї молодої сім’ї. Львів’янин Євген Борисов через кілька тижнів після весілля вирішив відкрити крамницю молодіжного одягу в стилі streetwear від українських виробників. А незабаром запустив виробництво власних моделей футболок, шортів, світшотів під брендом «Протест». Після навчання в Школі бізнесу «Нова пошта» у підприємця з’явилися більш амбітні плани – вихід на ринок США з власною колекцією яскравої кольорової білизни.
У рамках партнерського проекту, присвяченого Школі бізнесу від «Нової пошти», Mind розповідає історії молодих підприємців – випускників школи. Про бізнес у стилі «протест» – розповідь самого Євгена.
«Протест» як молодіжний настрій
Власне, ідея створити власну справу виникла відразу після одруження – хотілось облишити безтурботність і думати про майбутнє. За декілька тижнів ми з дружиною вирішили відкрити крамницю молодіжного одягу та взуття, в яку інвестували власні заощадження й гроші, подаровані на весілля.
Назву обрали провокативну. Адже саме «Протест» відповідає настроям молодіжної аудиторії. Молодь завжди сприймає світ інакше, шукає можливості для самовираження, хоче змін і протестує проти встановлених правил. Насправді всі ми живемо протестом. Як виявилось, з назвою ми потрапили в ціль: магазин відкрили 8 жовтня 2013 року, а вже в листопаді почалась Революція гідності. У цей період кожен другий покупець запитував: «Ви назвали магазин на честь Майдану?».
За рік роботи ми більш чітко усвідомили свою нішу – молодіжний одяг у стилі streetwear. Фінансова криза в Україні стала поштовхом для появи нових місцевих бізнесів. Якщо відразу після відкриття крамниці 90% продажів складали речі закордонних брендів, то вже через рік картина кардинально змінилася: 75% продажів дають вітчизняні бренди і 25% – закордонні. Тож незабаром ми створили власний бренд одягу і почали виробництво.
2014–2015 роки були роками патріотичного піднесення. А ми – єдиним магазином у місті, який працював у сегменті українського streetwear. Спершу всі бізнес-процеси вели в соцмережах. Через «ВКонтакті» шукали постачальників, давали рекламу і продавали більшу частину товарів. Згодом відкрили ще одну крамницю, в Луцьку, та створили сайт.

Найцінніший досвід – власні помилки
Кістяк нашої команди – це сім’я й ті люди, які фактично стали її частиною. Бо пошук надійних працівників – це складний процес, який багато чого мене навчив. Я завжди довіряв людям, поки не взяв на роботу Артема. Хлопець вкрав товару на 7500 грн. Два місяці обіцяв віддати гроші, а потім зник з міста. Ця пригода навчила мене оформлювати договори матеріальної відповідальності з найманими працівниками. З цим документом за потреби вже можна йти в поліцію. Але, на щастя, подібних випадків відтоді не було.
Я в бізнесі – самоучка, і найцінніший досвід отримую з власних помилок. Хоча бракувало мені знань не лише у роботі з персоналом, а й з продажами та маркетингом. І Школа бізнесу «Нова пошта» якраз і допомогла мені у цьому. Здобуті знання дозволили переосмислити свою стратегію та налагодити бізнес-процеси. Корисним для мене був модуль з фінансів – за освітою я журналіст, тож цих знань бракувало найбільше. Спершу облік усіх бізнес-процесів вівся надто примітивно, не були враховані нюанси, про які розказували на лекції, – наприклад, як рахувати амортизацію. Зараз ми вираховуємо рентабельність активів, робимо аналіз критичних витрат, щоб максимально їх оптимізувати. Але найбільше мені дав модуль з маркетингу. Ці знання спонукали переглянути підходи до комунікації з клієнтами – і влітку цього року ми запустили нову колекцію одягу з чіткими посилами, а також змінили візуальне подання. І в результаті отримали хороші результати продажів.
Власні колекції – у центрі уваги
Зараз ми маємо свою базу лояльних покупців, продаємо понад 1000 товарів щомісяця, відкрили ще одну крамницю в Луцьку. Особливість нашого асортименту – товари від українських виробників (понад 40 брендів). Але найцінніші з них – наші власні колекції. Вони дозволяють виразити свій погляд на моду і приносять найбільше прибутку. Тому всю енергію ми вкладаємо саме в них, хоча своїми силами повністю заповнити магазин нам поки що складно.
Рік тому ми відкрили власний швейний цех. Розробили артикули футболок, шортів, кепок-тракерів, бананок, месенджерів та наплічників. Свої колекції представляли на фестах (зокрема, «Бандерштат» і «Тарас Бульба»), у футболках «Протест» виступали представники гуртів OTorvald, «Фіолет», «Без обмежень» та інших. Тренд осені – світшоти. Ми створили понад 10 артикулів, а також пошили куртки-бомбери, класичні штани-карго без гумок і нові хуги. За нашими спостереженнями, уже зараз помалу відходить мода на штани на гумках знизу і поволі повертається на штани, трохи завужені нижче колін, хоча за кордоном вже активно носять кльош.
Лідерами продажів у наших магазинах наразі є наш бренд «Протест», а також Urban planet і Feel and fly (Рівне), Sva Stone (Київ) та Big Shark (Львів).
Але загалом конкуренція на ринку одягу в Україні посилюється. Цьому сприяє відкриття магазинів з низькими цінами типу NewYorker. Тому цієї осені ми запустили новий проект з яскравою кольоровою білизною в середньому ціновому сегменті. Саме завдяки кейсам Школи бізнесу «Нова пошта» ми розробили кампанію позиціонування своєї білизни. Обрали вузьку нішу і плануємо вийти з нею на ринок США через Amazon, будуватимемо мережу партнерства в Україні.
Нинішня стратегія розвитку – це зміна асортименту. Мода змінюється, і ми вже готуємо сюрпризи для своїх клієнтів на весну.