«Усе йде за планом»: про що говорив прем'єр Гройсман на підсумковій прес-конференції
І чого чекати від роботи Кабміну в 2018 році

Минулої п'ятниці, 22 грудня, прем'єр-міністр України Володимир Гройсман провів підсумкову прес-конференцію, присвячену результатам роботи уряду в році, що минає. Судячи з тез прем'єра, очікувати різких кроків від влади у передвиборний рік навряд чи варто: економічна модель рухатиметься за «шахматкою» останніх трьох років. Mind проаналізував основні тези глави Кабміну на предмет їх відповідності реальній ситуації і в контексті того, які проекції закладає уряд на наступні 12 місяців своєї роботи.
Майже півторагодинна прес-конференція Володимира Гройсмана пройшла в консервативному для сучасної України дусі. Багато слайдів, цифр, відсилань до минулих років і старих тез, які кочують із виступу в виступ. Прем'єр упевнений в тому, що країна рухається в правильному напрямку і демонструє досить високі результати. На тлі відсутності альтернативного порядку денного і чітких меседжів від опозиції, це дає йому підстави будувати аналогічні плани і на наступний рік. У пріоритеті так само агросектор, енергетична безпека і боротьба за зростання номінальної заробітної плати.
Додаткова вартість – перш за все. Ключова теза прем'єра – країна повинна боротися за додану вартість. З цим складно сперечатися, особливо з огляду на хронічну сировинну орієнтованість української економіки. Ось тільки драйвери для зростання доданої вартості прем'єр чомусь бачить в аграрному секторі, який апріорі не вельми високотехнологічний.
Як приклад Володимир Гройсман озвучив цифру в 4 млрд грн – саме стільки вперше виділено на підтримку тваринництва в Україні. Згадав він і нинішній розвиток сільгоспмашинобудування. При цьому абсолютно не торкнувся теми стагнації вітчизняного машинобудування та літакобудування, які свого часу генерували найбільшу додану вартість у країні. А на тлі проблем ЗАЗу, «Південмашу» і «Антонова» ця тема особливо актуальна.
3200 грн – це лише початок. Особливу увагу Гройсман приділив зростанню мінімальної заробітної плати – з відсиланням до резонансного рішення про підвищення «мінімалки» до 3200 грн. У наступному році Кабмін планує збільшити цей показник до 3723 грн. Це в черговий раз показує прихильність влади статистичним показникам: досвід підвищення мінімальної зарплати до 3200 грн показав, що збільшення цього параметра не особливо пов'язане зі зростанням реальних доходів українців.
Аналогічна ситуація – і з середньою заробітною платою. Прем'єр з оптимізмом говорить про можливість наблизити рівень середньої зарплати до 10 000 грн вже в наступному році, абсолютно не враховуючи зріз по регіонах і галузевий розподіл. Адже суть соціально-економічної політики держави повинна полягати не в оновленні даних Держстату, а в підвищенні вартості праці громадян і розширенні їхніх трудових прав. Але поки що більше половини економіки знаходиться в «тіні», говорити про це не доводиться.
Валютна несподіванка. Прем'єр не згоден з тим, що в країні існують серйозні валютні ризики на 2018 рік. Мовляв, закладена в бюджеті цифра в 29,3 грн за долар – суто технічна. Реальні ж показники залежатимуть від темпів впровадження реформ та економічного зростання. З огляду на досвід останніх років, варто зазначити, що спекулятивна і сезонна складові вносять в котирування гривні часом набагато більші корективи, ніж бюджетні «маяки». Навряд чи в 2018 році в цьому плані щось радикально зміниться.
Земельній реформі – бути? Найважливіша теза Гройсмана – актуалізація теми земельної реформи. Прем'єр дав зрозуміти, що виступає за вільний оборот земель, але тільки серед дрібних фермерів, а не великих корпорацій. «Я за те, щоб фермер володів землею, щоб мав доступ до кредитних ресурсів, щоб була робота в селі», – упевнений прем'єр. Але без деталізації у вигляді профільного закону ці меседжі не мають жодної політичної й економічного ваги. Поки що, чим менше публічності в земельних питаннях, тим більше чуток і спекуляцій народжується на цю тему. При цьому цікаво, як прем'єр збирається розділяти дрібних фермерів і великі компанії, з огляду на те, що в українському законодавстві існує тисяча і одна цілком легальна схема обходу будь-яких статутних та інших обмежень.
І знову тема «литовців». Висловився Гройсман і стосовно болючої для суспільства теми нерозмитнених автомобілів. Але максимально абстрактно. Правила повинні бути одні для всіх. Безпека і порядок – понад усе. Мита – потрібно обговорювати. Але, на жаль, дискусія на таких позиціях ведеться вже давно. При цьому дуже не вистачає спільного бачення влади щодо вирішення цієї проблеми. І підсумкова прес-конференція могла б стати цілком вдалим моментом для озвучування цієї позиції. Поки ж очевидно, що влада не знає, що робити з проблемою «литовців», яка перекочовує в новий 2018 рік у статусі невирішеної.
Резюме. Сенсації від виступу Володимира Гройсмана на підсумковій прес-конференції ми не отримали. Нової економічної політики, принципово нового курсу в 2018 році чекати не варто. Для цього немає ні внутрішнього запиту, ні зовнішніх умов. Отже, з огляду на нестабільність настроїв у суспільстві, влада буде максимально уникати різких рухів, особливо в умовах передвиборного 2018 року.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].