Прогнози і реалії: наскільки зросте ВВП України та якою буде інфляція
Українські економісти – про очікування Світового банку

Світовий банк (СБ) зберіг свій прогноз щодо зростання українського ВВП у 2018 році на рівні 3,5%. Про це 10 квітня заявив Фарук Кхан, провідний економіст представництва Світового банку (СБ) в Україні, Білорусі та Молдові під час презентації нового економічного огляду і макроекономічного прогнозу для України. Разом з тим, за його словами, таке зростання буде можливим лише за умови проведення всіх необхідних реформ. Серед найголовніших Фарук Кхан назвав створення антикорупційного суду, введення ринку землі, приватизацію державних підприємств і реформування корпоративного управління в держбанках. «При проведенні всіх цих реформ економіка [України] може рости на 4% у 2019-2020 роках», – відзначили у Світовому банку. Якщо ж реформи загальмують, то Україні не варто розраховувати на зростання ВВП більше 2%, вважають експерти СБ.
При цьому, інфляція в Україні, за словами економіста офісу СБ Анастасії Головач, може скласти 10%, що вище за попередні прогнози НБУ (9,9%). Причиною для інфляційного стрибка слугуватиме збільшення мінімальної зарплати і рівня оплати праці держслужбовців.
Українські економісти на прохання Mind проаналізували ці очікування і розповіли, з якими основними ризиками належить зіткнутися в нинішньому році.

Григорій Кукуруза, економіст IMF group Ukraine:
Основний посил Світового банку дуже простий: якщо Україна не хоче мати справу з дефолтом після 2019-го року, коли лише фіксовані виплати за зовнішнім боргом сягнуть в середньому $6,5-7 млрд, потрібні термінові реформи і прискорення темпів економічного зростання хоча б до 5-6%. При цьому, найімовірніше, ми також будемо зобов'язані обслуговувати і ВВП-варранти, виплати за якими до 2025-го зафіксовано на рівні 1% ВВП (від $1,2 млрд до $1,7 млрд).
Очевидно, що країна гостро потребує збільшення припливу валюти на рівні хоча б $3-4 млрд, для чого необхідний політичний курс на реформи, підкріплений дійсно структурними змінами, а не переглядом методології перерахунку пенсій (що, до речі, абсолютно правильно, але несуттєво).
Якщо детально розглянути прогноз Світового банку на 2018 рік, то ми побачимо, що прискорення економічного зростання не прогнозується: 3,5% – це показник минулого року, скоригований на одномоментні втрати від блокади ОРДЛО (1%). Загальна інфляція оцінюється у 10-11%. Зростання доходів держбюджету при цьому заплановане на 16,07%. Дельту в 1,2% ВВП (а то й більше) – доведеться закривати збільшенням дефіциту бюджету, що при встановлених бюджетом 2,5% автоматично викидає нас за Маастрихтські норми і вимоги МВФ (3%).
Виконання держбюджету-2018 зажадає істотних зусиль з боку уряду і Національного банку, керівництво якого продовжують звинувачувати в збереженні високої облікової ставки, не звертаючи уваги на те, що саме завдяки цьому зберігається курсова стабільність.
Очевидно, що підтримувати податок на виведений капітал, введення якого в перший рік може привести до недонадходжень до бюджету в розмірі 20-25 млрд грн, ані Світовий банк, ані МВФ не стануть.

Олег Устенко, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера:
Цього року вся світова економіка покаже зростання близько 4%, у той час як економіка України, згідно з держбюджетом, повинна була показати 3%. І я вважаю, що цей прогноз – у 3% – був відносно реалістичним.
Тим часом, є низка потенційних ризиків.
Один з них – стан зовнішніх ринків. Українська економіка – експортозалежна, половину свого ВВП вона отримує саме за рахунок експорту, здебільшого сировинного. Причому, країна продає за кордон не енергетичну сировину – нафту, газ – яка дозволяє отримувати значні доходи, а примітивний недорогий експорт: метали, а також зерно та інші продовольчі продукти. У сучасному світі неможливо бути сильною державою, маючи подібного роду спеціалізацію.
На цей рік в умовах серйозних геоекономічних зрушень – торгова війна США і Китаю, проблеми в стосунках США з ЄС, ЄС з Китаєм, Росії з ЄС і США – можна припустити, що ситуація на сировинних ринках буде погіршуватися. Відповідно, й українська економіка опиниться в несприятливій ситуації. Якщо ж зовнішні ринки сприятимуть, то вона зможе нехай слабо, але зростати.
Другий потенційний ризик, який може призвести до зниження і без того скромних темпів зростання економіки України – неможливість її стимулювання монетарними методами. НБУ продовжить утримувати облікову ставку на високому рівні. Внутрішнє споживання залишатиметься млявим, а бізнес не отримає доступу до дешевих кредитів. Чекати змін на цьому фронті в 2018 році навряд чи варто. Отже, й економічне зростання опиниться під загрозою.
Третій ризик – популізм українських політиків, який вкрай негативно впливає на збільшення додаткових витрат державного бюджету. Приплюсуйте до цього колосальний рівень корупції і тотальне розкрадання, які теж не додають балів економічному зростанню.
Стимулювати українську економіку фіскальними методами теж немає особливої можливості, оскільки країна живе в умовах дефіциту держбюджету – фіскальний простір відсутній як такий.
Виходячи з цього, реальне зростання буде меншим за 3%. Якщо не станеться дива і не почнуть реалізовуватися економічні реформи.

Іван Угляниця, фінансовий експерт:
Прогноз Світового банку – це, скоріше, заява із розряду чергового нагадування, що непогано було б робити хоча б якісь реформи, щоб почати вибиратись із економічного болота, в якому Україна знаходиться останні 10 років. Оскільки далі в заяві говориться, що за нинішнього стану речей важко очікувати зростання вище за 2%. Очевидно, що, як і в попередні роки, єдина ставка державного менеджменту щодо якогось прискорення економіки – це зовнішні ринки та ресурси.
Інфляція в Україні – це як квантова фізика, коли спроби виміряти певні величини та стани часток діють на самі частки. Так само, коли постійно перетасовується споживчий кошик, та й сам вміст/пропорції споживання в ньому викликають багато запитань, то коливаються й інфляційні показники. Навіть якщо абстрагуватися від технічного питання вимірювання інфляції, то все одно державні органи занадто оптимістичні в своїх заявах щодо її зниження та приведення до однозначного рівня.
Основний драйвер інфляції останніми роками – це регульовані ціни і тарифи, які держава постійно підвищує, і вони впливають на решту цін у ланцюгу. Аналогічно, з іншого боку, зростання частки держави в економіці з точки зору кількості зайнятих осіб, необхідність якось рятувати купівельну спроможність населення, яка постійно руйнується ростом регульованих тарифів і цін, перманентне очікування чергових або позачергових виборів та роздача різноманітних обіцянок підігріває зростання цін і в комерційному секторі, і з боку попиту на додачу до зростання матеріальних витрат.
Разом з тим слід зазначити, що зниження інфляції в сучасних українських реаліях не означатиме оздоровлення економіки, а є просто відображенням продовження стагнації та низького попиту, зниження купівельної спроможності населення, песимістичних очікувань як громадян, так і бізнесу.

Ерік Найман, керуючий партнер Capital Times Investment Company:
При проведенні необхідних реформ багаторічне реальне економічне зростання України складатиме 5-8%. Зростання на рівні 3,5% відображає відсутність або слабкість необхідних реформ у першому півріччі 2018 року. Тоді можна буде додати 2,5% першого півріччя і 4,5% на розгоні в другому півріччі, щоби вийти на середньорічний темп 3,5%.
Чи є підстави для такого прискорення? Без реальних реформ, звичайно ж, немає.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].