mind
Рон ван Руден: «Україні не слід надто покладатися на гроші від МВФ, ЄС і Світового банку»

Рон ван Руден: «Україні не слід надто покладатися на гроші від МВФ, ЄС і Світового банку»

Основні тези голови Місії МВФ в Україні під час OpenMind Club у Львові – про реформи, корупцію, вільні ринки та роль бізнесу у зміцненні економіки

Цей матеріал також доступний російською
Рон ван Руден:  «Україні не слід надто покладатися на гроші від МВФ, ЄС і Світового банку»
Рон ван Руден, голова Місії МВФ в Україні
Фото: Роман Пищик для Mind.UA

Наприкінці червня OpenMind Club побував у Львові, де провів своє перше виїзне засідання у новому форматі, у партнерстві з Lviv-Western Ukrainian Office of The European Business Association та за підтримки Групи компаній ОНУР і департаменту із залучення інвестицій Львівської обласної держадміністрації. Бізнес мав змогу поставити питання почесним гостям – очільнику Місії МВФ в Україні Рону ван Рудену та послу ЄС Хьюгу Мінгареллі. Якщо коротко підсумувати враження від спілкування, то зокрема відчувалося, що ван Руден не мав до цього часу можливості почути  всіх точок зору з декількох проблем: боротьби з корупцією, цін на газ, ринку землі чи податку на виведений капітал.

Водночас озвучені ним меседжі на набагато відрізнялися від тієї офіційної позиції Фонду, що її неодноразово було ретрансльовано на різних рівнях українського політикуму. Основних проблем, на які зважає МВФ, приймаючи рішення відносно подальшої співпраці з Україною, – дві: земельна реформа та запровадження Антикорупційного суду. Щодо обох Фонд наполягає на якнайшвидшому прийнятті виважених та зрілих рішень, а зволікання з ними ставить під сумнів здатність української влади вдало реформувати економіку та державний сектор. Щодо останнього Рон ван Руден висловив занепокоєння надмірно роздутим штатом держслужбовців в Україні. На його думку, державі варто брати курс на скорочення державного сектора, водночас підвищуючи ефективність його роботи. «Фактична дерегуляція, підтримка конкурентних ринків та руйнування монополій – все це ще має відбутися, і це те, що ми хочемо побачити насправді», – підкреслив він.

Загалом, говорячи про «настрої» МВФ стосовно надання допомоги Україні, ван Руден із сумом погодився із зауваженнями бізнесу, що економіка та бізнес вже звикли жити «від траншу до траншу», хоча таку ситуацію не можна назвати здоровою. На його переконання, Україні варто навчитися планувати власний розвиток, не надто розраховуючи на гроші глобальних донорів. Ван Руден порадив більше покладатися на прямі іноземні інвестиції та експорт – лише це забезпечить швидше та стабільніше зростання української економіки.

Mind публікує основні тези очільника Місії МВФ в Україні Рона ван Рудена, почуті від нього у відповідь на запитання присутніх під час OpenMind Club у Львові.

Про важливість реформ та успіхи України в них

Україна зробила значний прогрес у стабілізації економіки після кризи 2014 року, розпочавши з вирішення макроекономічних дисбалансів і здійснення критичних структурних реформ. Сюди увійшли гнучкий обмінний курс, різке скорочення дефіциту бюджету, підвищення цін на газ, сучасний та незалежний центральний банк, а також реформи фінансового сектору для покращення банківської системи.

Ці зусилля також були критичними для відновлення розвитку. У 2017 році економіка України зросла на 2,5%, і зараз країна перебуває на шляху зростання економіки (близько 3% у 2018 році). Проте темпи зростання 2-3% на рік є занадто низькими та далекими від того, щоб покращити рівень життя людей, коли після кризи продуктивність обвалилася майже на 20%. Також це недостатньо й для того, щоб Україна могла наздогнати своїх регіональних однолітків. ВВП на душу населення (за ПКП) в Україні є одним із найнижчих у Європі.

Про шляхи реформування

Разом із розумною макроекономічною політикою існує нагальна необхідність прискорення та поглиблення реформ, залучення вітчизняних та іноземних інвестицій, щоб досягти швидшого зростання.

Незважаючи на те, що в останні роки досягнуто значного прогресу, багато чого ще потрібно зробити, щоб перетворити Україну на сучасну ринкову економіку. Інвестори повинні бути впевнені в тому, що для всіх підприємств існують однакові умови, справедливо застосовується верховенство права та захищені права власності.

Тут розпочалися реформи, але вони повинні йти набагато далі, подолати закріплені [особисті] інтереси. Зокрема, необхідно продовжувати реформу судочинства та боротися з корупцією, а також створити нову податкову адміністрацію, антикорупційне судочинство та провести подальшу дерегуляцію.

Аналогічним чином, має розпочатися приватизація, і, сподіваюсь, це може відбутися невдовзі після прийняття нового закону про приватизацію. Земельна реформа допоможе підвищити  продуктивність у сільському господарстві – у тій сфері, де Україна має чудовий потенціал, оскільки вона володіє однією з найбільш родючих земель у світі. Але тут також відносно низькі інвестиції.

Про умови отримання фіндопомоги від МВФ

Важливо продовжувати обережну макроекономічну політику та просування реформ, щоб зберегти досягнуті до цього успіхи та підтримувати швидке зростання. Це включає в себе стійку фіскальну політику, спрямовану на подальше зменшення державного боргу, адекватне ціноутворення на енергію, що стимулює інвестиції, конкуренцію в енергетичному секторі та економію енергії. Забезпечити енергетичну незалежність України та покращити бізнес-клімат для залучення інвестицій.

Про ціни на газ

Ключовою метою реформ в енергетичному секторі є створення відкритого та конкурентного ринку газу. На даний момент відбувається сегментація ринку газу на ринок для промисловості та ринок для домогосподарств, що також створює можливості для корупції. Однак ціни на газ для домогосподарств за два роки не були скориговані, незважаючи на те, що світові ціни значно зросли. Це призводить до неефективності та великих непрямих субсидій, які є регресивними та непропорційно приносять користь найбільшим користувачам.

Важливо, щоб ціни на газ відображали ринкові зміни. У той самий час витрати на комунальні послуги, включаючи газ, можуть посісти значну частину бюджету домогосподарства. У цьому відношенні також важливо продовжувати надавати підтримку малозабезпеченим та соціально вразливим прошаркам соціуму – за допомогою системи субсидій. Зараз система субсидій покриває більше половини всіх домогосподарств, які будуть захищені від підвищення тарифів на газ.

Про дефіцит бюджету

Зважаючи на те, що державний борг України залишається високим, важливо, щоб дефіцит бюджету зберігався під контролем та відповідно до узгоджених меж. Існує великий ризик того, що дефіцит виявиться більшим, ніж передбачено у затвердженому бюджеті. Таким чином, необхідні корегувальні заходи для забезпечення досягнення цільового рівня дефіциту.

Про державний сектор

Держсектор в Україні є великим та неефективним. Реформуючи державну службу, охорону здоров'я та освіту, можна згодом надавати кращі послуги населенню. Це дозволило б із часом підвищити та створити умови для отримання офіційної заробітної плати у державному секторі, що не є настільки низькою, як зараз.

Про роль бізнесу у зміцненні економіки

Мета полягає в тому, щоб Україна не потребувала вливань від міжнародних фінансових установ, таких як МВФ та Світовий банк, але щоб вона могла твердо стояти на ногах. Країні потрібно буде досягти точки, де вона зможе фінансувати себе самостійно, у тому числі шляхом доступу до ринків капіталу, але, перш за все, шляхом залучення інвестицій та збільшення експорту. Проте, за останні кілька років прямі іноземні інвестиції були дуже низькими – менш ніж $2 млрд на рік.

Необхідно залучати значно більше інвестицій. Підприємства повинні розвиватися і розширятися. Приємно спостерігати, як зростає кількість малих і середніх підприємств, які успішно працюють і забезпечують робочі місця. Однак існує потреба у збільшенні кількості таких прикладів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті