Вийти за межі «цегли»: як Fozzy, Auchan та інші торгують через інтернет

Вийти за межі «цегли»: як Fozzy, Auchan та інші торгують через інтернет

І хто з них найбільш успішний в онлайн-продажах

Этот текст также доступен на русском
Вийти за межі «цегли»: як Fozzy, Auchan та інші торгують через інтернет
Фото: omniboo.com

Нещодавно девелоперський підрозділ французької групи «Ашан» повідомив, що хоче запустити маркетплейс в Україні. Така бізнес-модель дозволяє розширити асортимент гіпермаркету без інвестицій у складські приміщення, зазначають у компанії.

Чи перспективний український ринок для такого проекту? Наскільки популярні в Україні продуктові онлайн-маркети? Як «цегляний» ритейл освоює онлайн-продажі? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.

Рейтинг майданчиків. Mind промоніторив продуктові офлайн-мережі, які працюють в Україні. Поки ситуація не вражаюча. Зараз лише шість «цегляних» ритейлерів запустили свої інтернет-магазини або працюють в партнерстві з сервісом Zakaz.ua (ця онлайн-платформа надає мережам майданчик для онлайн-торгівлі в обмін на 5–10% комісійних від продажів. Її заснував підприємець Єгор Анчишкин у 2010 році. Через чотири роки він залучив $2,5 млн від компанії Chernovetskiy Investment Group.  Mind).

Популярність продуктових онлайн-маркетів, якщо порівнювати з лідерами е-commerce, також поки що кульгає. Відповідно до інформації Similarweb, за серпень 2018 року найбільше відвідувань (552 390) отримав metro.zakaz.ua. На другому місці – fozzyshop.com.ua (287 480). Замикає трійку лідерів створений у липні цього року shop.auchan.ua (272 940).

Для порівняння: за той же період сайт Rozetka відвідали 57,5 ​​млн разів, Аllo – 12,8 млн разів, Citrus – 11,9 млн разів.

Рейтинг продуктових інтернет-магазинів

Ритейлер Інтернет-майданчики Кількість відвідувань, серпень 2018 Рік запуску
Metro metro.zakaz.ua 552 390 2014
Fozzy fozzyshop.com.ua 287 480 2014
fozzy.zakaz.ua 94 100 2015
Auchan shop.auchan.ua 272 940 2018
auchan.zakaz.ua 193 980 2017
«Таврія В» tavriav.ua 242 230 2013
Novus novus.zakaz.ua 191 170 2011
Furshet efurshet.com 29 922 2003
Volwest Group («Наш Край») shop.nashkraj.ua 16 196 2014

Джерело: Similarweb

Географічне охоплення. Доставка їжі з онлайн-маркетів зараз доступна не для всіх населених пунктів країни. Генеральний директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля зазначає, що понад 60% ринку сьогодні сконцентровано в Києві – пріоритетному місті для розвитку онлайн-торгівлі продуктами харчування.

Разом з тим ритейлери поступово розширюють радіус покриття. Наприклад, минулого року мережа Metro C&C запустила онлайн-доставку для жителів Вінниці, Житомира та Запоріжжя. Також сервіс доступний у Києві, Дніпрі, Харкові, Одесі та Львові.

Заступник комерційного директора FOZZY C&C Ігор Стеценко розповідає, що наразі їхньою доставкою можна скористатися в трьох містах: Києві, Одесі та Дніпрі. «У наші плани входить подальше розширення бізнесу і організація онлайн-доставки в інших містах України. Перш за все, ми орієнтуємося на міста, де є гіпермаркети FOZZY C&C», – зазначає він.

За словами керівника проекту інтернет-магазину «Наш Край» Антона Кондратенка, сьогодні онлайн-маркет їх мережі працює в 18 містах України (Луцьку, Ковелі, Рівному, Дрогобичі, Чернівцях, Хмельницькому, Шепетівці тощо).

Які категорії товарів лідирують в онлайн-продажах? «Зараз найперспективнішими з точки зору обсягів продажів виглядають алкогольні напої, продукти з тривалим терміном зберігання (кондитерські вироби, бакалія), а також непродовольча група товарів, аналогічна асортименту в традиційних супермаркетах. Про перспективність цих категорій свідчить те, що найбільші гравці ринку електронної комерції, наприклад Rozetka.ua, вже пропонують у своєму асортименті алкогольні напої та продукти харчування тривалого терміну зберігання», – зазначає Ігор Гугля.

Антон Кондратенко розповідає, що в їхньому інтернет-магазині найчастіше замовляють овочі, фрукти, бакалію, м'ясо, молочні продукти і кондитерські вироби. Залежно від сезону набір товарів може змінюватися.

Яка частка онлайн-продажів у загальному обсязі? Це питання Mind поставив усім торгуючим онлайн-ритейлерам. Відповіли не всі. За словами менеджера з e-commerce Metro C&C В'ячеслава Огньова, наразі частка онлайн-продажів незначна. «Але вона демонструє зростання, що відображає зміни поведінки клієнтів у бік онлайн-шопінгу в продуктовій категорії», – говорить він.

«У середньому сьогодні цей показник становить 2,5% (дані по регіонах відрізняються). За 2017 рік частка онлайн-продажів зросла на 25% порівняно з 2016-м», – зазначає керівник проекту інтернет-магазину «Наш Край».

Заступник комерційного директора FOZZY C&C розповідає, що загальне зростання онлайн-продажів демонструє відмінний результат. «Минулого року він склав практично 100%. Цьогоріч ми збільшили частку на 50%, при цьому зростання на окремих майданчиках досягло 200%», – говорить Ігор Стеценко, не уточнюючи частку в обороті.

За словами Ігоря Гуглі, частка онлайн-продажів у великих національних ритейлерів знаходиться в межах 2% (у більшості – менше 1%). «Частка продажів продовольчих товарів через мережу в Україні ніколи не наблизиться до частки в таких сегментах, як побутова техніка, електроніка, одяг тощо. Сьогодні лише 6% українців купують продукти харчування онлайн. Причому такі покупки відбуваються досить рідко. Обсяг цього сегменту дуже невисокий», – розповідає спікер.

Які фактори гальмують зростання продажів продуктів харчування через інтернет? СЕО WebPromo (компанії, яка працює з ритейлерами в онлайні) Юрій Копишинський виділяє чимало бар'єрів: «не знаю, як виглядає продукт насправді» (стосується овочів та фруктів), «не впевнений у термінах придатності», «незручно», «зустрічати кур'єра – підв'язуватися під час», доступність офлайн-магазинів і ринків у будинку. «Ось із цими бар'єрами і ведуть боротьбу торгові мережі. Адже ми не звикли купувати продукти харчування в онлайні. Ми живемо в одній з небагатьох країн Європи, де немає проблеми з продуктовими магазинами поблизу будинку. Плюс самі міста не величезні, що спрощує поїздку в будь-який зручний магазин», – розповідає Юрій Копишинський.

За словами В'ячеслава Огньова, зараз у споживачів тільки формується довіра і усвідомлення того, що доставлений товар буде якісним. «Але однією з ключових перешкод є складна логістика, яка пов'язана з необхідністю підтримки спеціального температурного режиму на всіх етапах: від моменту складання до моменту доставки замовлення до дверей клієнта», – розповідає він.

У Антона Кондратенка схожа думка. «Неготовність споживачів купувати продукти харчування онлайн пов'язана, в першу чергу, з невпевненістю в якості «віртуальних» товарів і неможливістю самостійно вибрати продукти. Тому для продуктового ритейлу дуже важливо залишити позитивне враження від першої покупки і заохочувати покупця, щоб інтернет-користувач став постійним клієнтом. Також важливу роль відіграють терміни доставки замовлення», – говорить він.

«Є певні труднощі в логістиці заморожених і крихких товарів. Основні з них полягають у тому, що ці категорії продуктів важливо доставляти швидко. Але через щоденні затори в місті цей процес затягується», – уточнює Ігор Стеценко.

Ігор Гугля виділяє ще один бар'єр: «На відміну від інших секторів, покупка їжі в інтернет-магазині споживачеві не обходиться дешевше, ніж у «цегляних» супермаркетах». Утім, деякі мережі врахували це «недопрацювання» і пропонують знижки за «неходіння по магазинах».

Навіщо мережам така ніша? Ритейлери все ж намагаються завоювати і онлайн-аудиторію. «Ми зобов'язані відповідати сучасним вимогам покупців. Клієнт вибиратиме спосіб покупки продуктів харчування, виходячи з різних обставин: економія часу, зручність доставки, вигідні ціни і доставка замовлення безпосередньо до дверей, що робить сервіс значно привабливішим для клієнтів, особливо для сімей з маленькими дітьми», – розповідає В'ячеслав Огньов.

Ігор Стеценко пояснює, що в онлайні пропозиції мереж стають доступнішими. «Так, ми можемо перемістити полки з товарами в кожен будинок і офіс, де є інтернет. Онлайн-користувачів значно більше, ніж гостей, яких можуть обслужити каси наших торгових об'єктів», – вважає заступник комерційного директора FOZZY C&C.

«Розвиток онлайн-торгівлі – один з ключових факторів успіху на сьогодні. Уже недостатньо мати сайт в інтернеті або викладати акційні пропозиції. Необхідно давати покупцям більше – можливість придбати ці товари онлайн, при цьому з оперативною і якісною доставкою», – каже Антон Кондратенко.

Хоча деякі великі мережі вже встигли згорнути проекти. Наприклад, «Еко маркет», що входить до топ-10 найбільших ритейлерів, з 2015 року намагався торгувати продуктами через Zakaz.ua. Нещодавно президент мережі «ЕКО» Віктор Повниця повідомив, що проект був більшою мірою маркетинговим – до заробітків у ньому було дуже далеко. Тепер компанія продає продукти онлайн лише в Чернігові.

Які шанси на успіх маркетплейса «Ашан»? На тлі цієї барвистої картини вони в найближчій перспективі виглядають доволі туманно. У самій компанії поки не коментують деталі.

На думку СЕО WebPromo, у бренда завжди більше шансів зробити успішний проект, ніж у будь-якого стартапу. «Ашан» в Україні має досить велику лояльну аудиторію, і це може позитивно позначитися при старті проекту. Знову ж, онлайн-платформа – це комунікація з новим поколінням клієнтів, які все більше купують у мережі. Важливо не упустити цей момент і отримати свого клієнта», – вважає Юрій Копишинський.

Чим ритейлери можуть приваблювати покупців в онлайні? «Один з найцінніших чинників – час. Продукти ми купуємо постійно. Якщо додати весь час, витрачений на покупки в магазинах, то ми побачимо, що цей процес забирає значну частину нашого життя. Тому пропонований онлайн-сервіс дає можливість перерозподілити час і присвятити його родині, а не витрачати на похід до магазину. Цінність часу можна назвати тим фактором, який постійно штовхатиме вперед онлайн-продажі», – пояснює Ігор Стеценко.

Юрій Копишинський також вважає, що мережі зроблять ставку на цей стимул. «Зараз часу катастрофічно не вистачає. Упевнений, що оптимізація часу буде одним з чинників зростання популярності покупок в онлайні. Також допоможе формування звички, що це зручно, швидко, комфортно і буденно», – вважає спікер.

За його словами, вже зараз ритейлери пропонують різні стимули для онлайн-покупців: спеціальні пропозиції, знижки, бонуси. «Для мереж онлайн – це можливість достукатися до нових покупців і перейти в сучасний формат комунікації з новим поколінням цільової аудиторії. Даний напрямок розвиватиметься. Але, напевно, більш поступально, ніж агресивно», – вважає СЕО WebPromo.

Заступник комерційного директора FOZZY C&C наводить конкретні приклади. «Ми запустили низку переваг, завдяки яким покупцям цікаво і вигідно здійснювати онлайн-покупки. По-перше, зрозуміла і конкурентна пропозиція щодо вартості доставки. По-друге, щодня пропонуємо понад тисячу акційних товарів. По-третє, ведемо діалог з кожним гостем, щоб товари в його кошику повністю відповідали його потребам. По-четверте, для жителів Дніпра понад сім місяців діє безкоштовна доставка», – перераховує він.

Менеджер з e-commerce Metro C&C повідомляє, що компанія пропонує різний цінник: клієнт платить менше, купуючи велику кількість товару. «Також періодично ми проводимо дні безкоштовної доставки, щоб нові клієнти змогли протестувати наш сервіс. Надаємо покупцям не просто доставку, а комплексну послугу турботи: персональний складальник відбирає найсвіжіші продукти і упаковує їх в термобокси, дотримуючись товарного сусідства. Замовлення приїжджає в потрібний день і в один з семи часових слотів, які вибере клієнт», – перераховує В'ячеслав Огньов.

Керівник проекту інтернет-магазину «Наш Край» розповідає, що вони намагаються залучати клієнтів кількома «магнітами». «Оперативність доставки – економія часу клієнта, відсутність черг і зручність здійснення покупок, не виходячи з дому чи офісу. Клієнти все більше переконуються в оперативності та надійності онлайн-покупок, що однозначно сприяє збільшенню продажів. Крім того, у нас діє акція на безкоштовну доставку від 250 грн», – перераховує Антон Кондратенко.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло