Хліба і видовищ: які торговельні марки належать Порошенку й Зеленському
Mind спільно з проектом PatentBot з'ясували, якими брендами володіє кожен із кандидатів у президенти України

Обидва кандидати в президенти України – вихідці з бізнесів з чималим інтелектуальним капіталом. Володимиру Зеленському належить один з найбільших у СНД відеопродакшенів «Студія Квартал 95». Він знімає кіно, серіали, виробляє шоу і торгує форматами по всьому світу. А опонент Зеленського на виборах, чинний президент України Петро Порошенко – власник кондитерської корпорації «Рошен», що входить до тридцятки найбільших виробників солодощів у світі.
Скільки загалом торговельних марок у Зеленського і Порошенка? Що об'єднує інтелектуальну власність кандидатів? Експерти проекту PatentBot зібрали для Mind дані, а ми їх проаналізували і вибрали найцікавіші факти.
На двох у кандидатів – 906 торговельних марок
Абсолютна більшість з них належить «Рошен» – загалом 875 найменувань. Як правило, це назви, під якими фабрика випускає солодощі: торти, цукерки, печиво. Серед них – «Київський торт», «Барбарис», «Дюшес», «Полуниця з вершками», «Гусячі лапки», «Південна ніч», «Червоний мак», «Ко-ко choco», «Корівка», «Ліщина», «Кара-кум», «Сливки-ленивки», Choco Lapki, власне Roshen. Серед них є і торговельні марки, під якими випускаються приправи, – це, наприклад, «Мрія» і gostro.

Окремо корпорація отримала торговельну марку на те, як упаковує свої торти: червоні стрічки з написом Roshen перев'язані хрест-нахрест.
На Володимира Зеленського зареєстрована 31 торговельна марка. Серед іншого – назва його студії в різних варіантах і з різним візуальним супроводом: «Квартал 95», «Студія Квартал 95», «Студия Квартал 95».

Також на себе Зеленський зареєстрував бренд «Свати» (однойменний серіал, створений його студією) і назву повнометражного фільму «Восемь первых свиданий». Йому належать права на торговельні марки шоу «Вечерний Квартал», «Київ вечірній», назва анімаційного серіалу «Сказочная Русь», шоу «Країна У», «Лига смеха», які показувалися на українському телебаченні, а також права на бренди «Майданс» і «Розсміши коміка» – формати цих шоу студія продавала в інші країни.
Торговельні марки Зеленського – на ньому особисто, Порошенка – на компанії
Бренди, під якими фабрика випускає свої продукти, зареєстровані не на Петра Порошенка особисто, а саме на «Рошен». А ось Володимир Зеленський оформив свою інтелектуальну власність на власне ім'я.
СЕО PatentBot Наталія Владимирова розповідає, що рішення, на кого реєструвати торговельну марку, зазвичай, затверджується з огляду на специфіку бізнесу і те, як у подальшому розподіляється прибуток від інтелектуальної власності.
«Мені здається, у Зеленського схожа історія, як із Вакарчуком: бренд «Океан Ельзи» належить особисто Вакарчуку. Насправді через це свого часу він посварився з іншими учасниками групи – бо за їхньою спиною оформив все на себе. Але взагалі це поширена практика у артистів – реєструвати бренд на своє ім'я», – пояснює Владимирова. Практично всі торговельні марки, які належать Зеленському, мають відношення до нього безпосередньо, він – обличчя цих брендів. У випадку з «Рошен» йдеться про продукти, за якими стоїть велика кількість людей. Тому й реєстрацію «цукеркових» брендів на компанію юрист вважає логічним рішенням.
«Найдревнішій» торговельній марці – 55 років

Найстаріший з 906 торговельних знаків належить «Рошен». Це логотип Київської кондитерської фабрики ім. Карла Маркса, наступником якої пізніше стала фабрика Петра Порошенка. Наприкінці травня цьому бренду виповниться 56 років, свідоцтво на його реєстрацію діє до травня 2023 року включно.
Дизайн «Київського торта» за весь час змінювався лише двічі
Один із найвідоміших продуктів, правами на бренд якого володіє «Рошен», це «Київський торт». Першу торговельну марку на нього корпорація (а точніше, її попередниця – Київська кондитерська фабрика ім. Карла Маркса) отримала в 1994 році. Право інтелектуальної власності поширювалося на всі словесні та цифрові позначення, що входять до складу упаковки, за винятком самої фрази «Київський торт».

У 2005 році корпорація «Рошен» подала заявку на реєстрацію словосполучення «Київський торт», а ще через рік спробувала зареєструвати новий дизайн «Київського торта». Торговельний знак на торт в нинішньому його вигляді «Укрпатент» видав у 2007 році.

У 2015 році корпорація «Рошен» отримала права також на російськомовну назву торта.
«Вечірній Київ» – у кожного свій

Серед усього розмаїття брендів є один, який об'єднує Петра Порошенка і Володимира Зеленського. Це бренд «Вечірній Київ», права на який є у них обох. Єдина різниця – класи товарів і послуг, за якими проходить торговельна марка. У випадку з Порошенком йдеться про цукерки, із Зеленським – про телешоу з аналогічною назвою.
Зеленський міг би випускати пиво «Свати» і відкрити хостел «Квартал 95»
«Цукеркові» бренди, що належать «Рошен», часто проходять за одним класом торговельних марок. Зазвичай це клас 30, що включає цукерки, шоколадні цукерки, торти. А ось бренди Зеленського зареєстровані відразу за кількома класами. Наприклад, торговельна марка «Студія квартал 95» із зображенням людини на турніку, крім іншого, проходить за класом 43, який включає тимчасове житло, туристичні бази, послуги барів, готелі, пансіонати. Ще один приклад – бренд «Свати», який проходить за класами 32 і 33, що включають пиво й соки, алкоголь: бренді, вина, віскі, джин, коктейлі, ром.
Скільки Зеленський і Порошенко заплатили за реєстрацію своїх торговельних марок
За словами Наталії Владимирової, точно порахувати витрати бізнесменів на реєстрацію своїх торговельних марок складно. Наприклад, торговельні марки «Рошен» видавалися в різні роки, зокрема, й за часів Радянського Союзу. І плата за їхню реєстрацію та продовження була не такою, як зараз. Тому можна припустити лише приблизну мінімальну вартість, виходячи із сучасних прайсів.

Зареєструвати торговельну марку в одному класі сьогодні коштує 1235 грн, за кожен новий клас потрібно додати 1150 грн. Багато з брендів Зеленського і Порошенка проходять відразу за кількома класами. Але з огляду на стартову ціну можна зробити висновок, що вартість реєстрації всіх 906 торговельних марок становить від 1,1 млн грн без послуг юристів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].