Країна аутсорсу, що сходить: навіщо українські айтішники йдуть на японський ринок
І як Україна може стати «вікном в Європу» для японців

Українські розробники, які звикли створювати продукти переважно для ринків США та Європи, шукають нові локації. 8 травня ІТ Асоціація України, до якої входять майже 50 компаній, підписала меморандум про співпрацю з JASIPA – IT-асоціацією Японії. Хоча сам по собі формат меморандуму не має якоїсь юридичної сили, сторони вважають це відправною точкою для подальшої експансії: українських компаній – до Японії, а японських – до Європи.
Mind вирішив дізнатися, як українські компанії збираються підкорювати японський ринок і чи насправді там на них чекають.
Що там у Японії?
За оцінками японської консалтингової фірми ITR, IT-ринок цієї країни – третій за величиною і стійким зростанням у світі після США й Китаю. Його обсяг сягає $340 млрд на рік. Для порівняння, це майже в 10 разів більше, ніж прогнозований дохід всього бюджету України на 2019 рік.
Найбільший сегмент японського IT – розробка і продаж програмного забезпечення: користувацького, вбудованого, пакетного. Зокрема, для автомобільної промисловості. Сюди ж входить розробка ігор. За різними оцінками, на софт припадає 50–80% усіх доходів ринку. Також великі сегменти обробки даних і онлайн-сервісів. При цьому країна як продає інновації сама, так і купує їх за кордоном.
За словами виконавчого директора ІТ Асоціації України Костянтина Васюка, просування України на світовому ринку й пошук нових локацій – зараз один із головних напрямів роботи асоціації. Тому нічого надприродного в інтересі до Японії він не бачить. «Насправді, ми постійно перебуваємо в переговорах з бізнесами в різних країнах. У випадку з Японією, обставини склалися вдало, і ми змогли домовитися», – розповідає він.
Які бар'єри є на японському ринку?
Представники японської делегації одноголосно стверджують, що ніяких регуляторних бар'єрів для входу іноземних компаній на місцевий ринок немає. Але є інша проблема: японський бізнес нічого не знає про Україну.
На підписанні меморандуму був присутній перший секретар економічного відділу посольства Японії в Україні Ацуші Вакуї, віце-президент JASIPA Чіякі Шираї, а також CEO компанії Ago-ra IT Consulting Хіроші Чібата – саме він був головним провідником у переговорному процесі. Нещодавно він одружився з українкою, переїхав до Києва і почав більше заглиблюватися в те, що відбувається на українському ринку.
«Чесно скажу, я нічого не знав про український IT-ринок. Поки Хіроші не прийшов і не розповів, що тут, виявляється, йде розробка в таких складних напрямах, як штучний інтелект або доповнена реальність», – зізнається президент асоціації JASIPA Чіякі Шираї. За його словами, японський бізнес часто не говорить англійською, і це теж може створювати певні бар'єри для виходу іноземних компаній на ринок країни. «Але для спільної роботи мова не має особливого значення», – додає він.
Після повернення до Японії він збирається розповісти про можливості розробки в Україні компаніям, що входять до асоціації. А це 70 бізнесів у таких сферах, як системна інтеграція, хмарні технології, розробка продуктових рішень.
«Українським компаніям і японським партнерам доведеться докласти зусиль, щоб ознайомити японський бізнес із пропозицією нашого технологічного сектору. Нас ще тільки чекає той шлях, який вже пройшла Естонія, відома в Японії як передовий постачальник ІТ-експертизи», – говорить Sales Operations Manager компанії Intellias Костянтин Ступак.
Втім, з огляду на великий досвід українського ІТ-сектора в просуванні на нові ринки і предметний інтерес до Японії та ринку Тихоокеанського регіону в цілому, Ступак розраховує на помітний портфель замовлень уже протягом двох-трьох наступних років.
З ким доведеться конкурувати?
В Україні вже є приклади аутсорсингових проектів з японцями. Наприклад, тут іде розробка для компанії NetCracker (належить японській корпорації NEC). Компанія Intellias працює з японськими замовниками в секторах автомобілебудування і готельного бізнесу. Українська компанія Infopulse співпрацює з японською Emurgo в напрямі блокчейн-рішень. Також вона реалізувала великий проект із міграції у хмару для великої японської виробничої корпорації, назва якої не розкривається.
Але це точкові проекти, яких японці не помічають у загальному потоці. Традиційно там відомі інші аутсорсингові локації. Це Китай, Південно-Східна Азія – наприклад, Камбоджа або В'єтнам. «Ці локації ближче нам географічно, тому з ними налагоджена робота. Але вони не виконують настільки складні проекти, як Україна», – розповів Чіякі Шираї. За його словами, крім України японців цікавить вихід на європейський ринок, і наша країна стане «вікном у Європу».
Віце-президент із маркетингу компанії Infopulse Ян Кейл нагадує, що проникнення на нові ринки – це завжди повільний процес. Але з кожним кроком українські компанії ставатимуть дедалі помітнішими для потенційних клієнтів у Японії, як-от Hitachi, NTT, Rakuten, Trend Micro, Nihon Unisys, Yamato і багатьо інших.
«Японський ринок дуже великий і пропонує величезні можливості для проектів із трансформації хмар, автоматизації виробництва, розробки IoT і роботизованих рішень. В Infopulse ми також бачимо високий попит на знання в галузі штучного інтелекту, комп'ютерного зору, систем ERP, BI і BA, блокчейну й кібербезпеки», – розповідає Ян Кейл. Загалом Infopulse очікує до 5% щорічного зростання за рахунок встановлення нових партнерських відносин з японськими клієнтами.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].