Віце-президент JUUL Labs у Центральній, Східній та Південній Європі: «До вейп-шопу мене привів мій лікар»
Монзер Елабраші – про незвичайну стратегію просування проекту в Україні та непопулярні рішення

Американський стартап JUUL Labs, який утримує лідируючі позиції на ринку США серед виробників вейп-продукції, виходить на український ринок.
Стартап був запущений у США у 2015 році, одним з перших почав продавати електронні сигарети та змінні картриджі з різними смаками власної розробки. Протягом трьох років компанія виросла у великий бізнес, який влітку 2018-го інвестори оцінили в $38 млрд.
У JUUL незвичайна позиція як для виробника нікотиновмісних продуктів. Представники компанії відкрито говорять про шкоду куріння і негативний вплив нікотину на організм людини. Компанія відмовляється від просування в соціальних мережах і ретельно стежить за віком своєї аудиторії. Незважаючи на це в 2018 вона виявилася в центрі скандалу: в США стартап звинуватили в рекламі продукту неповнолітнім.
За словами віце-президента JULL Labs в Центральній, Східній і Південній Європі Монзера Елабраші, пристрій покликаний допомогти дорослим людям кинути палити або хоча б зменшити вплив продуктів горіння на організм самого курця і оточуючих його людей.
Mind поспілкувався з паном Монзером і з'ясував, яким чином новачки на українському ринку планують зайняти нішу і як вони боротимуться з придбанням продукту неповнолітніми.
– Чому в JUUL Labs прийнято рішення вийти на український ринок?
– Вихід JUUL на український ринок – продовження серії запусків продажів у країнах Європи і Азії. Ми хочемо поліпшити життя мільярда курців з усього світу, зокрема й українців.
Справа в тому, що згідно з дослідженнями, електронні сигарети втричі ефективніші за нікотинозамісну терапію, і вони допомагають людям на 95% частіше кидати палити.
– Як ви оцінюєте кількість потенційних споживачів в Україні? Хто ці люди?
– В Україні понад 8 млн курців – і щороку від захворювань, пов'язаних з палінням, помирають 85 000 людей. Це страшні цифри. 86% з них намагалися кинути палити мінімум тричі, але багатьом не вдалося – так буває. Всі вони – наша аудиторія.
Це дорослі люди – чоловіки і жінки з багаторічним стажем куріння, які прийняли зважене рішення кинути курити і не один раз намагалися, але досі у них не вийшло відмовитися від шкідливої звички.
Я сам курець з більш ніж 25-річним стажем і можу зрозуміти їх. З електронними сигаретами, як явищем, мене познайомив мій лікар. Він просто взяв мене за руку і привів в vape shop. Так я перейшов на електронні сигарети.

– Це дуже незвично для України, наприклад. Тут лікарі вважають за краще безальтернативно забороняти куріння.
– Дійсно, деякі лікарі по всьому світу частіше налаштовані переконати клієнта кинути курити, ніж запропонувати альтернативу у вигляді пластирів, жуйки або електронних сигарет. Я вважаю, що мені пощастило з моїм лікарем, оскільки у нього був більш відкритий і прагматичний підхід. Особисто я думаю, що не завжди раціонально говорити дорослому «не кури». Кинути палити – складно. Сьогодні всі знають про ризики куріння і це гарантує спроби людей кинути.
Ми бачимо своє завдання в тому, щоб зупинити плутанину навколо вейпінга. Курці заслуговують можливості зробити усвідомлений вибір, і ми взаємодіємо з академічною спільнотою, щоб ділитися фактами і науковими знаннями.
– Скільки грошей вклали в запуск? Куди саме пішли ці гроші?
– Я б не хотів сьогодні говорити про гроші, мене цікавлять інші цифри – число курців, яким можна допомогти.
– За рахунок чого JUUL збирається конкурувати з уже працюючими на українському ринку гравцями – виробниками традиційних сигарет, електронних і систем нагріву тютюну?
– Насправді ми прийшли в Україну не конкурувати, а дати людям альтернативу. Я думаю, чим більше у курців вибір, щоб зробити згубну звичку трохи більш безпечною, тим краще. Одним словом, головне завдання – не перемогти конкурентів і стати монополістами, наша компанія не проти бути одним з гравців ринку.
– У змінних капсулах JUUL – рідини з сольовим нікотином. Чим він принципово відрізняється від звичайного?
– Це запатентована формула для вейпів, яку сьогодні багато виробників намагаються повторити. Сольовий нікотин виробляють з листя тютюну, за рахунок чого він повністю задовольняє курця, надаючи повноцінну альтернативу традиційним сигарет. При цьому без смол і більш ніж 7000 токсинів, що виділяються при горінні тютюну, які викликають пов'язані з ними хвороби.
– Як ви ставитеся до безнікотинових рідин для вейпа? В Україні вони популярні як серед тих, що кидають палити, так і серед тих, кому просто подобається процес видихання диму. Чи плануєте ви розширювати асортимент JUUL такими рідинами?
– Не плануємо, і тому є причини. Це тонка грань. Рідина без нікотину може зробити процес куріння більш привабливим і «втягнути» в нього тих, хто не палить. Після таких рідин дуже легко перейти на ті, в яких є нікотин. Так можна отримати залежність. Або й зовсім почати курити сигарети.
– А що ви думаєте про сім'ї, де самі батьки купують неповнолітній дитині вейп з такими нібито нешкідливими безнікотиновими рідинами, що смачно пахнуть?
– Це дуже велика помилка. І одна з причин, через які ми і не випускаємо безнікотинові рідини.
До того ж рідини-«нульовки» перетворюють процес куріння на гру і можуть стати кроком на шляху до паління для молоді, чого нам зовсім не хотілося б.
– Чи варто в Україні змінювати обмеження за віком для покупки електронних сигарет? Чому?
– Наша компанія завжди виступає за обмеження і законне врегулювання продажу таких продуктів. На жаль, сьогодні це практикується не в усіх країнах. Нехай держава встановлює правила і все буде відповідно до закону. А JUUL Labs не тільки дотримується локальних правил у кожній новій країні, в яку заходить, а й докладає більше зусиль і дій, які вважає правильними.
В Україні немає регулювання для категорії електронних сигарет, але ми обмежуємо продаж девайсів – тільки для осіб старше 18 років, і закликаємо всіх учасників ринку наслідувати наш приклад.
– Ви позиціонуєте себе як продукт для дорослих курців. Але як ви збираєтеся контролювати ритейлерів і не допустити продажу дітям?
– Дизайн упаковки самого пристрою і картриджів простий і функціональний. Це усвідомлена консервативність в даному питанні: вона дозволяє уникнути всього, що може бути привабливим для молоді.
До того ж ми прийняли рішення не просувати JUUL у соціальних мережах: у Facebook, Twitter, Instagram. Це теж якоюсь мірою допоможе захистити молоде покоління від реклами. Просування нашого продукту довіряємо амбасадорам, які особисто працюватимуть з тими, кому наш пристрій міг би допомогти.
Плануємо співпрацю тільки з перевіреними ритейлерами, однак і їм ми не готові вірити на слово – завжди існує людський фактор (продавець), і це важливо врахувати. Для цього відправлятимемо в точки розповсюдження «таємних агентів» – дорослих, які виглядають молодо, і просити їх придбати JUUL. У разі продажу застосовуватимемо санкції.
– А про які санкції йдеться?
– Це своєрідна система трьох страйків. Перший страйк – офіційний лист з попередженням, другий – позбавлення знижок і привілеїв при закупівлі продукції. Якщо ж ритейлер буде помічений у спробі продати наш продукт комусь, хто молодше 18 років, утретє – просто припинимо з ним будь-яку співпрацю. Це наша чітка позиція.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].