Запасні діти: нардепи оцінили безпеку перевезення дитини в 510–850 грн
Чому новий закон життєво необхідний, але не запрацює

У Кодекс України про адміністративні правопорушення внесено зміни. Зокрема, за порушення правил перевезення дітей вводяться різноманітні штрафи. Але в цьому нововведенні приховано безліч правових колізій. Яких саме і як їх можна подолати, розбирався Mind.
Що змінилося?
29 жовтня депутати одноголосно проголосували за прийняття законопроєкту №1150 – і водії отримали нову порцію штрафів. Так, колишнє адмінправопорушення «перевезення дітей без спеціальних утримуючих пристроїв (СУП)» тепер отримало розцінки – 510 грн. Повторне порушення протягом року обійдеться вже у 850 грн. Крім того, забороняється організоване перевезення маленьких пасажирів у темний час доби і транспортування пасажирів молодше 16 років у кузовах вантажівок.
Навіщо це потрібно?
Безумовно, Кодексу України про адміністративні правопорушення давно не вистачало подібних норм законодавчого регулювання. Україна давно і міцно закріпилася в європейських «лідерах» за рівнем смертності й травматизму під час ДТП.
За даними Нацполіції, щорічно на наших дорогах гинуть близько 3500 осіб і не менше 35 000 отримують травми. У тому числі тому, що в Україні найнижчий рівень користування ременями безпеки серед водіїв – лише 23%. «Дитяча» статистика ще сумніша: за даними консалтингової фірми Ipsos, лише 12% дітей у віці до 6 років перевозяться в СУП, а діти більш старшого віку – майже ніколи. Результат: з 10–11 осіб, які щодоби гинуть у автомобільних аваріях на території країни, як мінімум одна дитина.
«Є чітка статистика: 52% смертності дітей у дорожньо-транспортних пригодах залежить саме від того, перебували вони в кріслі чи ні», – підкреслює нардеп Дмитро Шпенов (позафракційний), автор законопроєкту №1150.
І це при тому, що сама заборона на їхнє перевезення без спеціальних крісел існувала і раніше. Так, пункт 21.11 Правил дорожнього руху «забороняв перевозити дітей віком до 12 років (або ростом менше 145 см) у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, але без використання спеціальних засобів, які дозволяють пристебнути дитину за допомогою таких ременів».
Чому раніше не штрафували?
КУпАП ніяк не розтлумачував термін «спеціальні засоби». Саме з цієї причини дорожня поліція не дуже завзято контролювала дотримання п. 21.11. Адже будь-який водій, що хоч трохи знає ПДР, міг на місці переконати даішників у патовості цієї правової колізії. А за відсутності чітко прописаних штрафів не було також шансів «повирішувати на місці за півціни» з менш юридично підкованим порушником.
Плюс існує цілий пласт автомобілів, що стоять «над законом». У користуванні в українців ще досить багато авто, випущених за часів СРСР, коли ремені безпеки не завжди передбачені конструкцією. Це саме можна сказати і про іномарки того часу, кількість яких на наших дорогах зросла в міру «всенародного» захоплення «євробляхами».
А якщо немає штатних ременів – немає і претензій з боку нового закону, в пояснювальній записці до якого наведені дані Всесвітньої організації охорони здоров'я про ефективність СУП. Так, при аварії правильно встановлені люльки і крісла зменшують ймовірність смерті немовлят на 70%, а дітей більш старшого віку – на 54–80%.
У той час як дитина, пристебнута звичайним ременем безпеки, – такий самий некерований снаряд, як і зовсім не пристебнута або така, що сидить на батьківських колінах. Адже, по-перше, штатні ремені розраховані під антропометрії дорослої людини, і при найбільш частих – фронтальних – зіткненнях чадо буквально вислизає з них. А по-друге, жоден, навіть найсильніший і найлюблячий батько не втримає дитини під час різкого гальмування. І дитина, яка раптом поважчала з 30 до 900 кг, відправляється в політ, трощачи на своєму шляху все: підголовники, потилиці людей, що сидять попереду, приладову панель, лобове скло…
Для довідки:
розрахунки перевантажень, що виникають під час екстреного гальмування автомобіля (за формулою переходу енергії падіння в кінетичну енергію наприкінці шляху [mgh = mVx2/2]), показують, що при швидкості близько 30 км/год тіло людини отримує удар, рівний падінню з триметрової висоти.
Відповідно, якщо машина рухається зі швидкістю 60 км/год, сила удару буде дорівнювати падінню з висоти в 15 м, а при 90 км/год – близько 32 м. Тобто для дитини гальмування автомобіля «у підлогу» навіть на дозволеній у межах міста швидкості 50 км/год = падіння з 10-метрової висоти.
Як уберегтися?
Свідомі батьки можуть далі не читати – навіть ті, у кого немає автомобіля, напевно вибирали автолюльку одночасно з пологовим будинком. І тоді ж розібралися із системою Isofix, стандартами ECE R44 та i-Size, як і термінами переходу від «дитячого кокпіта» до крісла, потім до бустера і т. д. І з подібними проблемами не зіткнуться.
А ось для тих, хто так і не знайшов 1000–3000 грн на дитяче крісло, із набиранням сили нового закону почнуться складності. Для тих, у кого є автомобіль, – з поліцією, у кого немає – з перевізниками (друзями, сусідами, родичами, таксистами і т. д.), навіть якщо прохання про перевезення буде починатися фразою «всі штрафи – мої». Залишається або купувати (чи брати напрокат) СУП, або користуватися послугами громадського транспорту. Сумнівного з точки зору безпеки та зручності, зате законного – там діти можуть їздити без СУП.
У сусідніх Польщі та Чехії рівень користування дитячими кріслами становить 93 і 96% відповідно, а передбачені штрафи цілком порівнянні з ціною нового крісла – 35 і 78 євро відповідно.
Залишається надія тільки на моторність сучасних служб таксі. Мова про нове покоління перевізників на кшталт Bolt, Uber і Uklon, що оперативно реагують на тренди. Крім того, сервіси Transflot і Baby Driver вже пропонують подання таксі відразу з дитячим кріслом. Але потрібно розуміти, що, обумовлюючи перевезення дитини, пасажири зіткнуться з більш високими тарифами, які компенсують й інвестиції в СУП, і простій, пов'язаний з установкою і зняттям крісла.
Що не так?
Введення штрафів, що не супроводжується жорстким контролем з боку поліції і масштабними роз'яснювально-інформаційними кампаніями, профілактичною та виховною роботою, виглядає безсистемним. І сприймається громадськістю як чергова спроба держави «залізти в кишеню» громадян. Ймовірно, якби сума штрафу корелювала з вартістю крісла (тобто була вдвічі-втричі вище), проблема вирішилася б сама собою.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].