4 способи знизити собівартість продукту – досвід Маревен Фуд Європа (ТМ Rollton, TM BIGBON)
Грамотне використання наявних можливостей разом із залученням нових інструментів дозволить побачити результати вже в короткостроковій перспективі

Зниження собівартості продукту – завжди актуальне питання, особливо для компаній з власними виробничими потужностями. Як цього досягти, ми дізналися в розмові з начальником відділу закупівель компанії «Маревен Фуд Європа» Фам За Шоном.

З 2011 року компанія «Маревен Фуд Європа» відома серед українців як один з найбільших виробників продуктів швидкого приготування та кулінарної продукції в Європі. Компанія реалізовує свою продукцію під брендами «Rollton» і «BIGBON» не тільки на українському ринку, але і в більше ніж 25 країнах світу, розвиває широку експортну мережу в країнах Європи та MENA (Близький Схід і Північна Африка). ТОВ «Маревен Фуд Європа» було визнано експортером року в Україні, а в країнах Балтії ТМ Rollton вже кілька років поспіль отримує нагороду «Вибір року».
Під час бесіди ми дізналися про кращі практики щодо зниження собівартості від «Маревен Фуд Європа» – лише два кроки та чотири методи, які можна вже зараз використовувати на практиці.
Крок 1. Знайти «вузьке місце» і сфокусуватися на ньому
Перш ніж вдаватися до певних методів зниження собівартості, необхідно провести детальний аналіз витрат. У випадку з масовим виробництвом продуктів це перш за все матеріальні витрати.
Що це нам дає?
Сегментація матеріальних витрат, тобто їхній поділ на окремі компоненти, дозволяє нам виділити «вузьке місце» – найбільш дорогі складові продукту. Саме їм варто приділити максимум своєї уваги. Тут починає діяти закон Парето – один або декілька найбільш витратних компонентів займають значну частку в складі матеріальних витрат. На них ми робимо основний акцент у зусиллях.
Крок 2. Діяти
Визначивши фокус, ми вибираємо найоптимальніший метод зниження собівартості. Нижче представлені можливі кроки, які ми використовуємо у своїй практиці:
1. Об'єднання сил з іншими бізнес-одиницями
1.1 Загальні корпоративні закупівлі (іншими словами, «централізовані закупівлі»). До цього методу є можливість вдатися за наявності декількох підприємств, що використовують однакову або схожу сировину. Подібна практика дає можливість отримати більш вигідні умови для консолідованих закупівельних обсягів.
1.2. Внутрішньогруповий продаж – купівля/продаж продукції одним підприємством у іншого в рамках одного холдингу. До цього методу ми вдаємося в разі, якщо неможливо здійснити закупівлю потрібного товару в своїй країні, але цей товар закуповує бізнес-одиниця в іншій країні, а також за умови стислих термінів.
Наприклад, компанія «Маревен Фуд Європа», перш ніж почати співпрацю з постачальником, обов'язково проводить попередній аудит системи харчової безпеки для підтвердження відповідності вимогам «Маревен», які базуються в тому числі на вимогах міжнародного стандарту IFS Food. Цей процес забирає чимало часу, що бізнесу з виробництва товарів масового споживання може коштувати мільйони. У такому випадку оптимальним рішенням буде закупити цей товар у підприємства «Маревен» в іншій країні, яке вже закуповує дану позицію у перевіреного постачальника і завершило аудит раніше.
2. Довгостроковий договір з постачальником
Це дає можливість знизити вартість предмета закупівлі за рахунок спеціальних умов від постачальника в рамках тривалої співпраці.
3. Використання інструментів автоматизації закупівель
Імовірність отримати кращу ціну товару пропорційна обсягам бази постачальників, тому однією з основних цілей перед собою ми ставимо її збільшення.
Починаючи з кроку №1, ми проаналізували витрати та дійшли висновку, що на пошук постачальників йде багато ресурсів – як часових, так і людських. Оптимальним рішенням було б бачити всіх постачальників в одному вікні. Шляхом спроб і помилок ми зупинилися на електронному майданчику торгів як інструменті досягнення наших цілей. Наразі ми використовуємо SmartTender.
Досвід використання майданчика – вже понад сім місяців, і на даний момент ми розміщуємо на ньому всі закупівлі з бюджетом від 5000 грн.
Якщо говорити про ефективність, то нижче представлені проміжні результати:
а) за перші три місяці база надійних постачальників «Маревен» розширилася на 30 контрагентів (раніше за аналогічний період цей показник становив 10 контрагентів);
б) економія часових ресурсів – до 50%;
в) зниження вартості товарів і собівартості продукту в 1,5 раза.
Спочатку основними категоріями закупівлі через майданчик були інструменти, послуги та обладнання. Нещодавно наш менеджер провів широкий тендер із сировини на більше ніж 40 позицій. Зараз ми розуміємо цінову градацію, наступний етап – найбільш цікавий – перевірка відповідності фактичних зразків вимогам «Маревен». Сподіваємося, що очікування виправдаються.
Резюмуючи все сказане вище, в процесі зниження собівартості «Маревен Фуд Європа» рекомендує аналізувати, потім діяти. А грамотне використання наявних можливостей разом із залученням нових інструментів дозволить побачити результати вже у короткостроковій перспективі.