Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

СЕО компаній – про ефект доміно та роботу в новій реальності

Этот текст также доступен на русском
Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин
Фото: pixabay

«Українська економіка скоротиться на 5% у 2020 році, але відновить зростання на рівні близько 4% у наступні роки. Найбільше потрясіння вона відчуває в II кварталі 2020 року», – йдеться у свіжому інфляційному звіті НБУ

За прогнозом Нацбанку, у квітні – червні економіка скоротиться на 11% у річному вимірі, рівень безробіття зросте до 12% у сезонно скоригованому вимірі, а зростання зарплат призупиниться. «Поступове скасування карантину призведе до відновлення економіки у другому півріччі 2020 року. Як падіння, так і відновлення буде нерівномірним за видами економічної діяльності», – зазначають експерти НБУ.

Як вплинув карантин на IT- і телеком-галузі? Наскільки просіли/зросли виручка, кількість контрактів і клієнтів, обсяг наданих послуг? Чи довелося скорочувати персонал? Що робили СЕО, щоб зменшити вплив кризи на бізнес? Про це Mind попросив розповісти топ-менеджерів IT-компаній, інтернет-провайдерів і мобільних операторів. Тепер публікуємо їхні відповіді.

Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Віталій Кармазінський,
директор «Luxoft Україна»:

– Безумовно, світова економічна криза й пандемія уповільнили стрімке зростання IT-сфери в Україні. Це торкнулося й нас. Невелику частину проектів дійсно довелося тимчасово зупинити. Але сподіваємося, що вже цього року ситуація почне виправлятися, і ці проекти будуть розморожені.

Щоб уникнути негативних наслідків, зокрема скорочень, ми переводимо людей із призупинених проектів на ті, які активно розвиваються. Втім, із ринку також продовжуємо наймати фахівців, адже не всі потреби ми можемо закрити внутрішніми ресурсами.

У період кризи відчуваємо себе більш впевнено, ніж інші компанії: Luxoft як глобальна компанія і частина американської технологічної корпорації DXC Technology має великий запас міцності завдяки довгостроковим угодам зі світовими лідерами у своїх галузях.

Водночас віримо, що ця криза несе не лише труднощі, а й нові можливості. Багато компаній продовжують трансформувати свій бізнес у нових умовах і диверсифікувати витрати.

Вихід з карантину для нас точно не буде оперативним або раптовим. Компанія планує працювати у віддаленому режимі максимально до 6 липня. Потім повертатимемося до роботи поступово та з усіма можливими пересторогами.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Віталій Седлер,
СЕО та співзасновник компанії Intellias:

– Безперечно, ситуація у світі дуже вплинула на умови ведення бізнесу, зокрема й на ІТ-сферу. Найбільшого удару зазнали авіа- та тревел-індустрії, а також галузі, пов’язані з Transport & Logistics.

На щастя, у портфелі Intellias невелика частка проєктів для галузей travel & hospitality. Окрім цього, ми маємо довготривалі взаємини з більшістю наших клієнтів, завдяки яким нам вдається зберігати проєкти навіть у таких умовах.

Проте, коли проблеми виникають у декількох сферах – запускається ефект доміно на всю економіку. Тому в тій чи іншій мірі кризу відчувають усі бізнеси, і IT-галузь не виняток. У цій ситуації ІТ-компанії мають велику перевагу в можливості віддаленої роботи – Intellias оперативно відреагував на розвиток епідеміологічної ситуації та швидко перейшов у режим роботи з дому, продовжуючи виконувати свої зобов’язання перед клієнтами.

Щоб оперативно реагувати на нову реальність та протистояти економічному спаду, ми сформували кросфункційну робочу групу за участі топ-менеджменту та експертів із різних підрозділів компанії для прийняття важливих та, головне, швидких бізнес-рішень. Ми постійно тримаємо зв'язок із замовниками та спільно розробляємо нові способи співпраці на цей період.

Загалом, щоб адаптуватися до нових реалій, ми розробили антикризовий пакет дій. Він охоплює три основні напрями: оптимізацію роботи з клієнтами, інвестиції у формування розширеного резерву спеціалістів та скорочення витрат компанії з метою формування фінансової «подушки» для інвестицій у розвиток бізнесу по закінченні кризового періоду та забезпечення фінансової стабільності компанії.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Дар’я Горницька,
Director of Global Delivery Operations в Astound Commerce:

– Сервісна ІТ-компанія Astound Commerce займається створенням масштабних e-commerce В2С, В2В та В2В2С проектів. Уже 20 років на ринку ми допомагаємо брендам із різних сфер (фармацевтика, fashion, beauty, sport goods тощо) запускати комплексні рішення електронної комерції. Загальна ситуація з COVID-19 змінила порядок денний для багатьох сфер, але тренди з розвитку онлайн-бізнесу для багатьох брендів почали тільки зростати. Сьогодні зростання електронної комерції можна спостерігати не тільки в сегменті великого бізнесу, але й середнього та малого бізнесу також.

Наразі Astound Commerce продовжує працювати над створенням e-commerce магазинів за чинними та новими контрактами із замовниками.

У квітні ми анонсували заплановане відкриття офісу в Ізмірі (Туреччина). Склад команд у всіх десяти інжинірингових центрах Astound Commerce залишився без змін. Усі спеціалісти зайняті на проектах для клієнтів чи працюють над внутрішніми ініціативами компанії, зокрема – переглядом процесів у розробці комерційних рішень. Компенсації спеціалістів лишились на тому ж рівні, що й до початку карантину. В примусові чи неоплачувані відпустки нікого за цей період не відправляли.

На період карантину та зі зміною економічних пріоритетів у світовому розрізі для Astound Commerce ключовим є збереження всіх команд, своєчасна виплата компенсацій в повному розмірі, а також забезпечення здоров’я наших спеціалістів та їхніх родин.

Щодо інших виплат проводимо переговори з підрядниками щодо відтермінування або ж розбивки на кілька платежів. Додатково з початком введення карантину в шести країнах, де є 10 центрів розробки компанії, вели переговори з орендодавцями щодо дисконту на плату за оренду приміщень.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Олександр Арутюнян,
директор столичного інтернет-провайдера «Павутина.Нет», голова комітету Інтернет асоціації України з питань економічної конкуренції:

– У В2В-сегменті ми втратили половину доходу. Поки невідомо, чи повернуться клієнти, бо багато дрібних і середніх бізнесів реально закрилися. У клієнтів із великого бізнесу картина більш стабільна.

Є втрати і в В2С-сегменті. Близько 10% абонентів-квартирантів позбулися роботи в столиці і поїхали. Також повернулися додому іногородні студенти, що знімали квартири в Києві. Ще близько 10% – клієнти, які призупинили послуги й мігрували за місто. У підсумку наші доходи з квітня сильно впали.

У селах абонентська база залишилася без змін. Дохід навіть трохи збільшився через платні додаткові послуги для віддаленої роботи. Але це збільшення – крапля в морі проти загального падіння виручки.

Безумовно, поки ми нікого не звільняли. Але у відпустку невелика частина персоналу все-таки пішла.

Обсяг споживання трафіку в березні зріс, потім зупинився, а тепер падає. Люди починають більше їздити з міста на дачі й в села.

Збільшилися витрати на включення клієнтів, бо тепер ми змушені витрачати багато грошей на засоби захисту для персоналу.

Ми перебудували багато бізнес-процесів усередині компанії, оптимізували витрати, тому стабільні. Хоча боюся, криза тільки починається, і робити висновки можна буде лише восени.

Також довелося відкласти всі заплановані зміни цін на послуги інтернет і ТВ. Треба дивитися, як ми вийдемо з карантину, провести низку досліджень і тоді думати про зміну тарифів. Поки перспективи туманні. Нас врятувало те, що ми не демпінгували й надавали послуги за ринковими цінами.

У інших дрібних і середніх компаній з галузі, гадаю, ситуація така ж або гірша. Великі гравці почуваються краще, оскільки в них ширше покриття в сільській місцевості та містах, плюс є велика фінансова «подушка». Загалом ситуація напружена, але поки терпима. У травні буде ще складніше.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Юрий Курмаз,
директор ПАО «Укртелеком»:

– Я виділю кілька ключових напрямів діяльності, які нині набули для нас першорядне значення: безпека співробітників, партнерів і безперервна комунікація з ними; стабільна і безперебійна робота мережі й послуг для наших абонентів; адаптація бізнес-процесів до нових реалій з пріоритетом на діджіталізацію; фінансова стабільність компанії. Ми створили центральний і регіональний оперативні штаби, які забезпечують координацію всієї операційної діяльності компанії з урахуванням зазначених акцентів, що дозволить нам зменшити або навіть нівелювати можливий негативний вплив карантину.

Всі комунікації з абонентами й партнерами здійснюються дистанційно по різних каналах: телефон, електронна пошта, відеоконференції, наш сайт і соцмережі. Близько 60% офісних співробітників із різних функціональних підрозділів переведені на дистанційну роботу з дому. Водночас для всіх співробітників, що безперервно або позмінно забезпечують роботу критичних елементів нашої інфраструктури, закуплені маски, рукавички, санітайзери та інші необхідні засоби індивідуального захисту. Для пересування співробітників на громадському транспорті ми отримали спецпропуски і задіяли власний транспорт компанії.

Усі співробітники отримують заробітну плату в повному обсязі і вчасно.

З початку карантину ми фіксуємо збільшення споживання інтернет-трафіку «домашніми» абонентами «Укртелекому», підключеними до інтернету за різними технологіями, на понад 40%. Зміни в обсягах споживання не вплинули на роботу мережі, зокрема, завдяки розпочатим раніше й безперервно триваючим роботам з модернізації та розширенню нашої телеком-інфраструктури, високої ємності і ступеню резервування телеком-обладнання та каналів зв'язку, включно з і міжнародними напрямками.

На жаль, введення карантину в країні не зупиняє вандалізм і крадіжки на мережах «Укртелекому». За перші три місяці цього року було зафіксовано майже 2300 таких злочинів. Злодії викрадали й пошкоджували в середньому по 5,7 км кабелю в день.

У такій ситуації ми підвищили пріоритетність вирішення інцидентів в мережі, що впливають на наші сервіси для ключових об'єктів соціальної інфраструктури – лікарень, аптек, місцевих адміністрацій тощо. Час відновлення інтернет-послуг для таких об'єктів скоротився більш ніж на 25%.

Продовжуємо будувати нову й модернізувати наявну телеком-інфраструктуру. За перші три місяці цього року прокладено майже 1400 км волоконно-оптичного кабелю, з яких майже третина припадає на період карантину. Всі роботи проходять згідно з планом та суворим дотриманням заходів безпеки в умовах карантину. Сьогодні наша спільна робота з зарубіжними партнерами Iskratel і словенським SID Banka – один із найбільших міжнародних проектів, що сприяє подоланню цифрового розриву в Україні.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Олександр Комаров,
президент «Київстар»:

– Телеком-галузь через свою специфіку – серед бізнесів, які найбільш швидко адаптувалися до умов карантину. Вкотре криза показала, як велика роль стабільного і якісного мобільного зв'язку. Люди зараз спілкуються більше. Зросло використання голосового зв'язку, фіксованого інтернету, мобільних застосунків. Наприклад, у порівнянні з періодом до карантину в березні – квітні голосовий трафік у мережі «Київстар» збільшився на 20%. При цьому зросла не тільки кількість дзвінків всередині мережі, а й дзвінків на інші мережі. Також на 20–22% зріс трафік «Домашнього інтернету».

Що цікаво: якщо до карантину основне навантаження на фіксовану мережу було у вечірній час, то зараз інтернетом стали більше користуватися вдень. Збільшилося також індивідуальне споживання дата-трафіку. Наприклад, у мережі «Домашнього інтернету» обсяг завантаженого контенту на зараз становить близько 11 Гб на добу на абонента, це на 22% більше, ніж зазвичай.

Хоча понад 80% персоналу працює дистанційно, якість обслуговування клієнтів, як і раніше, на високому рівні. Критично важливі співробітники, зокрема інженери, монтажники, технічний моніторинг, перебувають на своїх робочих місцях. Також частково працюють і наші магазини, оскільки є обслуговуючі операції, які неможливо повністю перевести в віртуальне середовище. Зрозуміло, ми дотримуємося всіх протоколів і вимог МОЗ. Співробітники забезпечені засобами індивідуального захисту, в магазинах та офісах збільшено кількість «санітарних пауз». З перших днів карантину таким співробітникам ми забезпечили транспорт.

Що робили, щоб зменшити вплив кризи на бізнес? Практично кожен другий житель України – клієнт «Київстар». Тобто наш бізнес прямо залежить від того, наскільки легко зможуть вийти з кризи наші абоненти. Тому ми, як і вся телеком-галузь, мобілізувалися на допомогу країні.

«Київстар» зробив багато для того, щоб абонентам було комфортно залишатися вдома. Відкрили доступ без додаткової плати до понад 150 ТВ-каналів для нових і наявних абонентів послуги «Київстар ТВ». Підтримали «Всеукраїнську школу онлайн»: абоненти можуть дивитися трансляції уроків без додаткової плати. Також подбали про наших бізнес-клієнтів. До завершення дії карантину вони можуть підключати й використовувати без внесення абонплати найбільш затребувані послуги, які дозволяють вести ділову активність: віртуальну мобільну АТС, Star.Docs, сервіси Microsoft Office 365 і StarTeams, Центр управління IoT.

Порахували, що за час карантину надали абонентам на 30 млн грн допомоги у вигляді нетарифікованих телеком-послуг. Це нарахування бонусів абонентам, які в момент карантину опинилися в роумінгу, за кордоном – таких клієнтів понад 300 000.

Від початку карантину і по сьогодні на гарячі лінії з коронавірусу здійснено майже 100 000 дзвінків від абонентів «Київстар».

Крім того, компанія виділяє ще 30 млн благодійної допомоги. Спільно з благодійним фондом «Твоя опора» на ці кошти закуплено апарати ШВЛ, монітори контролю тяжкохворих пацієнтів, захисні засоби для медиків тощо. Але головне – ми добре робимо нашу основну роботу, забезпечуємо клієнтам стабільний, надійний зв'язок через різні канали й послуги. І це, я вважаю, головне, що завжди допомагало й допомагатиме «Київстар» справлятися з будь-якими кризами.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Ольга Устинова,
генеральний директор «Vodafone Україна»:

– Послуги зв'язку критично важливі, особливо в таких кризових ситуаціях. Для мільйонів людей зв'язок та інтернет зараз, мабуть, єдина можливість працювати й підтримувати контакти.

Ми бачимо, що з введенням карантину істотно зросла кількість і тривалість розмов. Люди намагаються компенсувати відсутність живого спілкування. інтернет-трафік у карантин зростає органічно, вибухового зростання немає. Це пов'язано з тим, що багато хто став користуватися домашнім Wi-Fi, з щоденного графіка пропав час в інтернеті по дорозі на роботу. Дещо змінилася його географія – дата-користувачі частково мігрували з великих міст у невеликі населені пункти. Наприклад, у маленькому селі Піщане в Харківській області після початку карантину трафік виріс у 7 разів.

Тому не зупиняємо роботи з розширення ємності та покриття мережі й у великих містах, і в невеликих населених пунктах навіть в умовах карантину. Для нас сьогодні дуже важливо підтримувати високу якість мережі. Це пріоритет.

Саме завдяки сучасним IT&телеком-технологіям карантин, який ще 10 років тому міг би паралізувати країну, має набагато менше наслідків – адже сам робочий процес змінився.

Підтримуємо своїх клієнтів і нашу країну в цей непростий час. Запустили цілу низку ініціатив, спрямованих на допомогу співгромадянам. Забезпечили безкоштовний доступ до популярних месенджерів і розважально-освітніх сервісів усім клієнтам, надали медикам безкоштовний зв'язок та інтернет, виділили 33 млн грн на закупівлю апаратів ШВЛ і засобів захисту для лікарень України. Нещодавно у співпраці з УВКБ ООН надали безкоштовний доступ до мобільного зв'язку найбільш незахищеним верствам населення на сході України. Загальна сума нашої допомоги країні сьогодні становить 63 млн грн.

З приводу роботи компанії: ми досить стійкий бізнес і у нас є певний запас міцності, щоб підтримувати наших клієнтів і надавати послуги.

Клієнтів ми не втрачаємо, є деяке зменшення нових підключень. Зараз у нас практично відсутні доходи від роумінгу, а це істотна частина валютної виручки. В іншому ми не спостерігаємо критичних змін. Загалом за фінансовими показниками ситуація залежатиме від того, наскільки затягнеться вихід з карантину. Зараз немає достатніх підстав для впевнених прогнозів. 

Ми не скорочуємо співробітників. Бізнес працює, ми давно практикуємо й добре вміємо користуватися засобами віддаленої роботи, а також забезпечуємо їхню доступність для наших клієнтів. Вжили всіх заходів для того, щоб убезпечити наших співробітників. Весь бек-офіс працює з дому. «У полях» в основному наші технічні співробітники, які, дотримуючись мері безпеки, продовжують будувати мережу.

Прийняли попереджувальні заходи щодо співробітників 60 років+. Всі мої колеги цієї вікової групи переведені на карантин із повним збереженням рівня доходу.

Що робили, щоб зменшити вплив кризи на бізнес? Дуже швидко адаптували наші внутрішні бізнес-процеси. Переглянули всі плани і завдання, залишивши в пріоритеті розвиток і підтримку мережі швидкісного інтернету, а також усіх наших діджитал-сервісів. Отримуємо велику підтримку від глобального Vodafone. Створена міжнародна робоча група для обміну досвідом і координації діяльності в компаніях по всьому світу в умовах пандемії.

По суті, якихось істотних, серйозних впливів епідемії на наш бізнес ми не бачимо. Але поки що рано про щось говорити з упевненістю. Варто почекати, коли будуть оголошені дати виходу з карантину. Поки ще занадто мало інформації, яка дозволить зробити прогнози. У нас розроблено різні сценарії – оптимістичний і песимістичний, але за яким із них піде розвиток, поки що важко сказати.


Вхід безкоштовний, вихід платний: як IT- і телеком-бізнес пережили карантин

Ісмет Язиджі,
CEO lifecell:

– Ми відчуваємо себе в безпеці, бо що понад два роки тому повністю перейшли на використання віртуальних інструментів управління компанією. У нас є дашборд, який дає можливість віддалено відслідковувати робочі процеси й операційні показники в реальному часі з планшета або мобільного телефона. Ще чотири роки тому lifecell перейшов на електронний документообіг, і ми використовуємо MobileID для підпису документів. Тому побоювань із приводу безперервності бізнесу не було. Ми працюємо в телекомунікаціях, і знаємо, як спілкуватися один з одним. Не можу сказати, що карантин вплинув на компанію негативно.

Але наші клієнти в цей період обмежень і соціального дистанціювання потребують спілкування більш ніж будь-коли. І природно, зростає споживання даних. Особливо помітне це зростання в невеликих населених пунктах, де мобільний інтернет часто замінює стаціонарний «домашній інтернет».

Ще люди знову почали телефонувати один одному. Так, з початку карантину ми спостерігаємо зростання голосового трафіку всередині нашої мережі і збільшення кількості дзвінків на інші мережі. Ізоляція надала людям можливість спілкуватися зі своїми друзями та близькими більше, ніж будь-коли.

Звичайно, ми вже почали бачити певні негативні наслідки пандемії на ринку. Починаючи з останнього кварталу 2019 року, спостерігали позитивну тенденцію, коли наша абонентська база постійно зростала. У нас був дуже хороший старт у ІІ кварталі цього року.

З початком карантину більшість громадян самоізолювалися, не виходять із дому і змінили свій звичний спосіб життя. На вулицях поменшало людей, скоротилася кількість покупців у наших магазинах. Люди перестали подорожувати, і це суттєво вплинуло на послуги роумінгу.

Як і будь-яка інша компанія, ми відчуваємо негативний вплив кризи. Але я не скаржуся на це, оскільки вся країна зараз у режимі виживання.

Ми очікуємо незначне зниження деяких показників у ІІ кварталі. Але також упевнені, що все поступово почне приходити в норму, і в ІІІ кварталі ми це побачимо. Перш за все, ми повинні вийти з цієї кризи з мінімальними збитками для життя і здоров'я людей. Це сьогодні першочергове завдання.

Чи довелося скорочувати персонал? Коли почалася криза, і ми всі вирушили на віддалену роботу, я дав обіцянку своїй команді, що до кінця карантину кількість співробітників у компанії не зміниться. Ми вийдемо з цієї кризи з тією ж кількістю людей, що й до її початку. Наші люди не повинні перейматися тим, чи буде у них робота й фінансова стабільність. Ми вжили всіх заходів, переглянули всі наші витрати пункт за пунктом, щоб переконатися, що lifecell не постраждає з точки зору чисельності персоналу та безпеки роботи людей.

З огляду на специфіку нашого бізнесу в нас є справжні герої: співробітники дирекції мобільної мережі – технічні фахівці, які відповідають за справність роботи обладнання по всій країні і в цей період змушені подорожувати в різні регіони. Це також співробітники дирекції продажів, які безпосередньо допомагають як індивідуальним, так і корпоративним клієнтам, відвідуючи їхні підприємства. Компанія регулярно забезпечує їх масками, рукавичками, засобами дезінфекції, контролює стан здоров'я.

Таким чином, під час карантину lifecell зберігає чисельність персоналу і всі пільги для співробітників, також ми провели щорічне підвищення заробітної плати.

Ми підтримуємо мотивацію наших співробітників і піклуємося про клієнтів. Безумовно, криза змусила нас переглянути операційний план і витрати на весь рік. Але, з іншого боку, це період нових рішень і нових продуктів. Під час кризи ми повинні бути максимально лояльними і гнучкими, вирішуючи проблеми клієнтів.

Стукаю по дереву, але продуктивність нашої команди навіть зросла в цей період, і ми робимо все можливе, щоб допомогти всім клієнтам залишатися на зв'язку та бути в безпеці в цей непростий час.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло