СЕО «Нової Пошти»: «Якщо в населений пункт прийшов інтернет, то відразу приходимо й ми»
Олександр Бульба – про карантинні реалії, експансію в сільську місцевість і «капцеву» доступність

Про життя на тлі пандемії
– Як коронавірус вплинув на обсяги доставки компанії?
– На самому початку карантину, у середині березня, ми помітили незначні зниження оборотів – зменшилася кількість відправлень. І це зрозуміло – клієнт вичікував якийсь період, оскільки не розумів, що буде далі. Але вже з квітня в нас відновилися темпи зростання. І за перше півріччя 2020 року ми доставили 128 млн посилок, що на третину більше за аналогічний період минулого року. Спочатку, у докризовому бюджеті, ми закладали зростання кількості відправлень на 20% рік до року. І перевиконали цей план на 10%. Але з ослабленням карантинних обмежень динаміка трохи зменшилася.– Хто проявив більшу активність – бізнес чи фізичні особи?
– У період активної фази карантину бізнес менше відправляв великих вантажів (понад 30 кг), що було природним процесом, оскільки бізнес-діяльність у країні різко знизилася. При цьому клієнти активно замовляли товари для власного споживання й робили більш дешеві покупки, але частіше. Середня вага посилок, які відправляли наші клієнти, становила 3,5 кг, а вантажів – 80 кг.Ми сильно зросли щодо міжнародної доставки. Nova Poshta Global (входить до групи «Нова Пошта». – Mind) за пів року доставила удвічі більше відправлень, ніж за аналогічний період минулого року – 2,4 млн.

Найбільше українці замовляли з китайського AliExpress, американських iHerb і Amazon, європейського Ebay, магазинів Польщі та Великобританії.
– Що купують люди за кордоном?
– Вподобання практично не змінилися. Найчастіше купували чохли для мобільних телефонів, зарядні пристрої, гаджети, одяг, взуття, косметику та БАДи. Але на самому початку карантину в замовленнях були медичні маски, електронні термометри та інші індивідуальні засоби захисту.– Зрозуміло, чому зросли обсяги на внутрішньому ринку – люди в пандемію мінімізують контакти й намагаються менше ходити по магазинах, при цьому потреби в необхідних речах у них залишаються. Але в кризу логічно витрачати менше – чому зросли обсяги міжнародних відправлень?
– Мені здається, це не пов'язано з пандемією. Люди просто звикають до покупок онлайн, а пошта доставить товар швидко. Межі стерлися, світ глобалізується. Моя сім'я, наприклад, теж активно купує товари за кордоном: там хороший асортимент, багато речей дешевше та якісніше, ніж в Україні, немає страху робити покупки онлайн, дуже гарні строки доставки. Зазвичай мої посилки з США доходять приблизно за 10 днів.– В Україні посилки вартістю понад 100 євро обкладаються ПДВ. Це стримувальний фактор?
– Не вважаю це стримувальним фактором. Як бачите, наші обсяги міжнародної доставки зросли за пів року навіть не на 30%, а удвічі.– Як змінилася організація праці ваших співробітників через коронавірус?
– Як тільки було оголошено карантин, 2000 людей з офісу підтримки в Києві й Полтаві було переведено на віддалену роботу. Співробітників відділень і терміналів ми по можливості перевели працювати ближче до дому, щоб можна було на роботу добиратися пішки, а для інших – організували спеціальне підвезення.Після ослаблення карантину ми провели опитування про зручність роботи й дізналися, що більшості людей комфортно працювати вдома. Надалі хотіли б залишити такий симбіоз роботи, коли працівник сам вибирає, де йому працювати: вдома чи в офісі. Головне, щоб він працював ефективно. Якби не пандемія, то навряд чи б ми це спробували.
– У компанії є протокол, як діяти, коли хтось із співробітників захворіє на COVID-19?– Так, звичайно, у нас є протоколи. Під час карантину ми створили в компанії власну епідеміологічну службу, яка працюватиме на постійній основі. Вона займається створенням безпечного простору для співробітників, впровадженням протоколів реагування в разі вірусного захворювання, аудитами інфекційної безпеки, удосконаленням гігієнічних стандартів тощо. Відстежує повідомлення органів влади та надсилає оперативну інформацію про стан епідемії в тому чи іншому регіоні.
У країні під час адаптивного карантину введено колірні позначення рівня небезпеки залежно від регіону. Як тільки регіон переходить у нову зону, я оперативно отримую відповідну інформацію. Це допомагає швидко приймати операційні рішення.
Наприклад, якесь місто потрапило в «червону» зону, а це значить, що вводяться обмеження в роботі громадського транспорту. І тоді ми розуміємо, що в цьому місті повинні організувати підвезення для наших співробітників відділень і терміналів.
Про села та черезтинне радіо
– Скільки компанія відкрила відділень цього року?– Ми продовжуємо йти в населені пункти, де проживає не менше 2000 людей. Цього року ми вже відкрили 1300 нових відділень, з них понад 1000 – у сільській місцевості, де раніше компанія не була представлена. Найбільше відділень у нас відкрилося в Івано-Франківській, Львівській, Одеській, Запорізькій і Рівненській областях.
– Чому ви бачите клієнта в невеликих населених пунктах? Чи вважаєте, що там є рентабельність?– Ми не вважаємо, ми знаємо. Із 7000 відділень в Україні, у нас понад 4000 – у селах, і ще є куди зростати. Якщо в населений пункт прийшов інтернет, то відразу приходить і «Нова Пошта». Це ж дуже зручно: зробив замовлення в інтернеті – тобі доставили товар через 48 годин, і для цього не потрібно їхати в райцентр.
Кількість посилок і відділень НП
– Люди перебудовуються, вони пробують і в них виходить. Ми бачимо, хто до нас іде. І це, зокрема, і люди у віці сильно за 60.
– У вас є якась цільова реклама для такої аудиторії? Як ви переконуєте людину, що все життя користувалася послугами держоператора, прийти до вас?– Ви знаєте, що таке комунікація в селі? Там не потрібна реклама, там відмінно працює черезтинне радіо. Вранці ми відкрили відділення, а до вечора вже всі про це знають. Спочатку люди ходять і дивляться, запитують. Потім пробують, потім – переконуються, що все працює.

У нас є відділення в маленьких населених пунктах, у яких відправлення з однієї посилки в день зростали до 2000 за місяць! Але тут і вимоги високі – сервіс має бути дуже хорошим, тому що, знову ж таки повторюся, добре працює черезтинне радіо.
Про «капцеву» доступність
– Ви говорите про те, що у вас зросли обсяги. А що зі строкам доставлення всередині країни? У компанії впоралися?
– Ми розуміли, що під час карантину буде попит на адресну доставку. Тому набрали в штат людей по всій Україні: як піших кур'єрів, так і кур'єрів зі своїм авто. Додатково оперативно закупили нові машини й електроскутери.
Більшість посилок, якщо ми отримували до 12:00 у відділення, доставляли вже наступного дня. Але були й такі моменти, коли в'їзд у міста через карантин був обмежений, тому доставка затримувалася.
– Що ви міняли в логістиці, щоб встигати?
– Ми до цього планомірно йшли, тому маємо сильні сортувальні потужності. У кожному регіоні в нас є депо й термінали для сортування посилок. Також ми будували та продовжуємо будувати інноваційні термінали з високим рівнем автоматизації. Вони значно прискорюють процес сортування відправлень.
Такі термінали в нас уже працюють у Києві (Київський інноваційний термінал, КІТ), Хмельницькому (Хмельницький інноваційний термінал, ХІТ), Львові (Львівський інноваційний термінал, ЛЕО) і ось скоро запускаємо в Харкові (ХАІ). Їхня загальна потужність сортування – від 14 000 до 20 000 посилок на годину.
Тому нам вдається дотримуватися строків доставки і навіть скорочувати їх.
– Які у Харківського інноваційного терміналу потужності та скільки людей там працюватимуть?
– ХАІ загальною площею 19 000 кв. м оснащений автоматизованим сортувальним обладнанням голландської компанії Vanderlande. Він зможе сортувати 20 000 посилок на годину, і його обслуговуватимуть кілька сотень людей.
– Коронавірус вплинув на інвестиційні плани компанії?
– Наприкінці 2019-го ми говорили про інвестиційну програму на 2020 рік у $100 млн. У кризу ми не зупинили інвестиції. Велика частина спрямована на будівництво інноваційних терміналів, автоматизацію терміналів, діджиталізацію послуг, а також поліпшення сервісу адресного обслуговування й у відділеннях.
– Де ще плануєте будувати термінали?
– Інноваційний – на в'їзді в Одесу, щоб закрити потребу у великих терміналах у всіх великих містах. У 2021 році ми сподіваємося його побудувати. Ще ми затвердили будівництво термінала на лівому березі Києва (недалеко від Броварів). Також у планах на цей рік у нас будівництво другої черги на КІТ – там буде сортувальна лінія, якої немає аналогів за рівнем автоматизації навіть у Європі. Ще плануємо побудувати кілька терміналів другої категорії. Один із них – у Білій Церкві, зараз завершуємо будівництво терміналу в Запоріжжі.
– Компанія анонсувала розвиток мережі почтоматів. Скільки вже встановили?
– Понад 1500 вже встановили по всій Україні, але ми хочемо відкрити їх набагато більше. Зараз у нас є три види почтоматів: у торгових центрах, біля продуктових магазинів (це наш проект з АТБ, у межах якого встановлюємо почтомати у всій мережі супермаркетів) і найперспективніші, на мій погляд, – у житлових комплексах.
– Чому в ЖК – найперспективніші?
– Тому що це так звана капцева доступність. Не потрібно прив'язуватися до часу роботи ТРЦ або приїзду кур'єра – вийшов пізно ввечері погуляти із собакою й забрав посилку. І це максимум безпеки для людей: ніхто не контактує, кур'єр привіз і залишив, а одержувач, коли було зручно, прийшов і забрав. З 1500 почтоматів у нас 600 встановлені в ЖК.
– Ваша мережа почтоматів працює ще не з усіма великими онлайн-майданчиками. Наприклад, ви поки не працюєте з Rozetka. Чому?
– Ми зараз ведемо перемовини з усіма великими онлайн-майданчиками і, думаю, зможемо домовитися – оскільки це взаємовигідно.
Про інфраструктуру й безпеку
– «Нова Пошта», напевно, одна з небагатьох компаній, у якій про українські дороги знають усе. Вони дійсно стали краще, як про це кажуть чиновники, або нічого не змінюється?
– У нас у компанії є власна інтерактивна мапа доріг, де кожній ділянці привласнений свій колір. Мапа ґрунтується на даних нашого диспетчерського управління, яке отримує оперативну інформацію від водіїв.
Зеленим кольором у нас позначаються дороги без ям, де проїзд безперешкодний. Жовтим – ті, де автомобілі змушені їхати на знижених швидкостях, об'їжджаючи ями, і червоним – дороги з великою кількістю ям, точковим перекриттям, проїзд якими здійснюється набагато довше через їхній стан. У міру зміни стану доріг ми оновлюємо цю мапу.
У принципі, невеликі зміни на краще є. Але в загальному масштабі це непомітно. Наприклад, Миколаївська область – там дуже погані дороги, але, дійсно, нещодавно там щось почали робити.
Наші партнери, які займаються перевезеннями наших вантажів усередині країни, кажуть, що ремонт автопарку через поганий стан доріг – їхня постійна й найвища стаття витрат.
– Логістичні компанії, які займаються перевезенням аграрних вантажів, розповідали, що їхні автомобілі часто грабують у дорозі. Як йдуть справи у «Нової Пошти» із збереженням вантажів?
– Зараз я не можу пригадати жодного інциденту, щоб наші вантажі пропадали. Ще п'ять років тому ми дійсно з таким стикалися. Але в компанії прийняли низку заходів і створили гарну службу безпеки. Наприклад, усі автомобілі, які перевозять наші вантажі, обладнані GPS-трекерами, відеокамерами, ми навчаємо співробітників правилам безпеки тощо.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].