Інвестиція в майбутнє: як опанувати високооплачувану професію у Big Data-індустрії
У яких галузях зростає попит на «повелителів» великих даних

Обіг світового ринку аналітики великих даних 2019 року сягнув $41,85 млрд. До 2028-го він збільшиться до $115,13 млрд при середній річній динаміці в 11,9%. Такими є дані та прогнози свіжого звіту ResearchAndMarkets. Ще більшими темпами зростатиме попит на «повелителів» Big Data – дата-сайентистів. У США їхні зарплати коливаються в межах $5750 – 13 500 на місяць залежно від рівня фахівця, у країнах ЄС – 3100 – 7400 євро. В Україні зарплати стартують з $750 для початківців фахівців. Подальше підвищення залежить від досвіду та рівня кваліфікації аналітика. Про це свідчать і дані work.ua, і результати опитувань ІТ-фахівців, які регулярно проводить портал Dou. Але і цей показник істотно перевищує середню зарплату по країні.
Де в Україні можна опанувати затребувану професію? Яка база знань потрібна, щоб поміняти свою спеціалізацію? Якими є перспективи працевлаштування? На ці та інші запитання Mind шукав відповіді в спецпроєкті з компанією «Київстар», яка вже вп'яте відкрила двері школи великих даних Big Data School.
Якими є перспективи Big Data?
Поки ми в мережі, наші звички, інтереси та вподобання – це масиви даних, які постійно зростають. Збір і аналіз величезного обсягу інформації, яку генерують люди або сенсори, – це і є Big Data. Попит бізнесу на Big Data збільшується з кожним роком. Наприклад, у «Київстар» – уже понад 200 клієнтів, які замовляли товари й послуги на основі Big Data. Раніше президент компанії Олександр Комаров розповідав, що спостерігає хорошу динаміку в цій ніші: зростання на 90% рік до року.
Оператор щомісяця запускає приблизно 45 проєктів. Із використанням спеціальних теплових карт (heatmap) і геоаналітики бренди бачать місця найкращого розміщення нових точок продажів. Look-alike аудиторія дозволяє знайти клієнтів схожого типу, щоб наростити клієнтську базу. Завдяки скорингу банки можуть точніше визначити благонадійних клієнтів.
Ці та інші продукти Big Data дають можливість бізнесам приймати рішення про те, як сформувати правильну маркетингову стратегію або рекламну кампанію для просування своїх послуг і налаштувати бізнес-процеси. Компанії, які використовують Big Data-аналітику, інвестують у своє успішне майбутнє. Вони краще розуміють свого споживача, підвищують дохід, чіткіше бачать можливі ризики та перспективи.
А чим більше даних – тим вища потреба в тих, хто працюватиме з ними. Тож не дивно, що Big Data стає однією з тих ніш, які найбільш активно розвиваються і де зростає попит на кваліфікованих фахівців.

Data Scientists і Data Engineers – «повелителі» великих даних
Ця спеціальність знаходиться на стику різних напрямів і вимагає поєднання різноманітних знань із багатьох сфер. Уміння працювати з великим обсягом інформації, знання математики, статистики та навички програмування – це база, якою потрібно впевнено володіти. І мати запас навичок, яким у вишах поки що, на жаль, не навчають.
Тому «Київстар» вирішив стимулювати розвиток галузі майбутнього та ще 2015 року запустив власний освітній проєкт Big Data School. Його мета – підготовка кваліфікованих фахівців у сфері Data Science та розвиток ринку України загалом.
«Аналіз великих даних і застосування алгоритмів машинного навчання – саме той напрям, який допомагає поліпшувати й розвивати бізнес, дозволяє «Київстар» створювати інноваційні продукти та сервіси як для внутрішніх потреб, так і для клієнтів. Однак для роботи з великими масивами даних нам потрібні експерти в цій галузі. Далекого 2015 року було мало фахівців, які могли б досить вправно працювати з великими масивами даних. А попит уже тоді був значним. Тому ми вирішили організувати школу, яка дає можливість систематизувати знання й готувати дата-сайентистів до виконання реальних завдань», – пояснює співкуратор Big Data School Ірина Віткова.
Цього року оператор запустив уже п'яту ювілейну Big Data School і 50 успішних студентів почали курс навчання вже в жовтні. За попередні чотири роки 110 студентів успішно пройшли тестування і вступили до школи, 14 із них стали співробітниками «Київстар».

Цього року карантин вніс свої корективи в роботу школи: вперше курс навчання проводиться в онлайн-форматі. Але це лише розширило можливості. Курс проходять студенти з різних міст України. Цього разу програма курсу триває 2 місяці замість 10 днів. А студентів більше, ніж зазвичай, – 50 замість 30.
Навчання безкоштовне. Але у Big Data School приймають лише після відбору, який складається з тестування та написання мотиваційного листа. Щоб пройти тестування, потрібно знати статистику, мати навички роботи з мовами програмування Python або R. Також під час навчання знадобляться базові знання у сфері машинного навчання та вміння працювати з REST-сервісами.
«За 5 років проєкт еволюціонував. Цього року ми отримали не менш значну кількість заявок, ніж торік, – 3000. А також цілий шквал позитивних відгуків і цікавих мотиваційних листів не лише з усієї України, а й з-за кордону. Це говорить про те, що інтерес до Big Data School постійно зростає. Серед претендентів – багато тих, хто намагався минулого року, але не впорався з тестовим завданням, підтягнув знання й успішно пройшов відбір цьогоріч», – розповідає Ірина Віткова.
За її словами, про бажання розвиватися у сфері Big Data, Data Science і хмарних технологій разом із «Київстар» заявили аналітики, програмісти, математики, IT-фахівці, розробники, студенти та викладачі вузів. Серед охочих потрапити в Big Data School 5.0 були співробітники УкрСиббанку, ПриватБанку, Альфа-Банку, «1+1», «Сільпо», MEGOGO, DataRobot, Luxoft, EPAM, Ciklum, ROSEN, Samsung тощо.
Як опановують професію майбутнього?
У Big Data School студенти отримують «екстракт» головного з теорії та практики для вирішення реальних завдань українського бізнесу.
Ментори школи – запрошені експерти-практики у сфері Big Data та хмарних технологій. З їхньою допомогою студенти освоюють не лише теорію, а й знайомляться з практичними прикладами використання великих даних у бізнесі.
Один із менторів школи, CEO DevRain і Microsoft Regional Director Олександр Краковецький пояснив Mind, що більшість прикладів виконуватимуться у хмарному середовищі Microsoft Azure (цього року корпорація стала технологічним партнером Big Data School). «Найцінніше, що отримує випускник – економія часу. Маючи бажання, можна все знайти й вивчити самостійно. Однак ментори та спікери допоможуть зекономити десятки й сотні годин на пошук інформації, розставлять правильні акценти та покажуть картину загалом, а не лише її окремі елементи. Студент, отримавши ці знання, зможе усвідомити, у який бік розвиватися й що для цього потрібно», – пояснює Олександр Краковецький.
За його словами, однією з найкорисніших для випускників навичок є вміння розуміти дані, з якими працюєш. «Також я б додав знання готових інструментів та вміння їх комбінувати для розв’язання конкретної задачі, вміння прототипувати програмні рішення без програмування і, звісно, soft skills – вміння презентувати, комунікувати та працювати в умовах із певним рівнем невизначеності», – додає Олександр Краковецький.
Ще одна перевага школи – навчання в групі з високомотивованими однокурсниками. Спілкування з ними та менторами допомагає дивитися на завдання під різними кутами, що в кінцевому підсумку позитивно впливає на продуктивність кожного зі студентів. «Big Data School – не просто освітня програма, а унікальна можливість потрапити в ком'юніті, де можна знайти однодумців, перейняти досвід менторів, які є багаторічними експертами та практиками в цій галузі, та опанувати професію майбутнього», – резюмує Ірина Віткова.

Ірина Віткова, співкуратор Big Data School
Які індустрії потребують дата-сайентистів?
Інвестувавши свій час і сили в навчання, випускники можуть розраховувати на цікаву та гідно оплачувану роботу. Крім знань і сертифікатів, вони отримують можливість приєднатися до команди Big Data «Київстар» або інших компаній.
Досвід і навички, отримані в школі, можна застосувати в найрізноманітніших галузях: у фінансах, роздрібній торгівлі, виробничому секторі, охороні здоров'я, охороні навколишнього середовища тощо. Наприклад, за даними порталів Work.ua та Rabota.ua, дата-сайентистів зараз шукають Raiffeisen Bank, Globallogic, EvoPlay, Ancor, Fozzy Group, корпорація «Оболонь» та інші. А знання англійської істотно розширює географію потенційних роботодавців.
Головне – знайти першу роботу. «Знання мови програмування чи фреймворку є обов'язковою, але не завжди достатньою умовою для прийняття на роботу. У зв’язку зі зростанням інтересу до ІТ-сфери збільшилася конкуренція між молодими спеціалістами (рівнів trainee та junior), а отже, знайти першу роботу є досить важким завданням. Вміння працювати з даними (на різних рівнях), знання хмарних платформ на кшталт Microsoft Azure однозначно є великим плюсом для роботодавців», – пояснює Олександр Краковецький.
При цьому робота з Big Data є не лише цікавою й високооплачуваною, вона дає можливість відчути себе «повелителем стихій», який змінює світ на краще. Працюючи з аналітикою великих даних можна аналізувати туристичні потоки та створювати нові маршрути; допомагати містам оптимізувати транспортні потоки; заводити в аеропорти нові авіакомпанії та пасажирів; вираховувати потенційних кредитних шахраїв тощо. Тобто сприяти оптимізації практично будь-якої галузі, що може бути оцифрована.