Президент «Київстар»: «Коли одна «рука» в уряді просить нас прискорити запуск 4G на дорогах, а інша порушує домовленості – мотивація зникає»

Президент «Київстар»: «Коли одна «рука» в уряді просить нас прискорити запуск 4G на дорогах, а інша порушує домовленості – мотивація зникає»

Олександр Комаров – про те, що lifecell «відгризає» в оператора, коли на залізниці з'явиться 4G, і зростання витрат на IT-фахівців

Этот материал также доступен на русском языке
Президент «Київстар»: «Коли одна «рука» в уряді просить нас прискорити запуск 4G на дорогах, а інша порушує домовленості – мотивація зникає»
Олександр Комаров, президент «Київстар»
Фото: пресслужба «Київстар»

Чому держава цього року може не отримати 1 млрд грн від операторів? У що «Київстар» має намір інвестувати 4,6 млрд грн? Які автомагістралі компанія хоче покрити 4G до початку 2022 року? Про це та багато іншого на пресконференції розповіли топменеджери «Київстар». Mind вибрав найцікавіші цитати та факти.

Про інвест-няню, що заблукала

«Індустрії так і не дали інвест-няню. Мабуть, у держави є відчуття, що ми в будь-якому разі будемо інвестувати, оскільки повинні виконувати ліцензійні зобов'язання. Ми, і правда, інвестуємо. Останнім часом галузь щорічно приростала в доходах у середньому на 12,8% (до 50,1 млрд грн), а інвестиції збільшувалися на 15% (до 13,2 млрд грн). У «Київстар» виручка підвищилася на 13% (до 25,2 мрлд грн), а обсяг інвестицій – на 32% (до 6 млрд грн). Ми багато будуємо. І інвест-няня, можливо, не завадила б. Мені здається, індустрія заслуговує доброзичливої уваги з боку держави, контролюючих органів, особливо в цій активній інвестфазі», –  заявив президент «Київстар» Олександр Комаров.

Про те, скільки ще залишилося вкласти в 4G

Близько 4,6 млрд грн. Кошти підуть на добудову мережі, збільшення та підтримання її ємності.

Про скорочення цифрового розриву

За словами президента компанії, до кінця 2020 року «Київстар» покрив 4G 86% населення, «Vodafone Україна» –  81%, lifecell – 61%. «Різниця між «Київстар» та «Vodafone Україна» – усього-навсього 5%. Але в перерахунку на населені пункти вона величезна – це близько 5000 сіл».

Про покриття автодоріг зв'язком четвертого покоління

За умовами ліцензій у 900 МГц, «велика трійка» зобов'язана запустити 4G на міжнародних дорогах до січня 2023 року, на національних трасах – до липня 2024-го. Уряд просить операторів прискорити процес.

«Ми перебуваємо, я б сказав, під нормальним тиском. Уже опрацювали план перерозподілу інвестицій, щоб більш оперативно покрити дороги. Ми дуже цього прагнемо. В ідеальному сценарії, хочемо вже до початку 2022 року на 96–97% покрити 18 300 км основних магістралей. Але коли одна «рука» в уряді просить нас прискорити запуск 4G на дорогах, а інша порушує умови меморандуму (збирається підвищити рентну плату за РЧР. – Mind) – то мотивація зникає». На останній презентації міністр цифрової трансформації Михайло Федоров зазначив, що в нас конструктивний діалог. Вважаю, він повинен бути конструктивним у всіх своїх елементах», – не упустив можливість поторгуватися президент компанії.

Про покриття залізниці 4G

За словами головного експерта із спектральної стратегії «Київстар» Ігоря Єрещенко, у місцях, де залізниця проходить уздовж населених пунктів і автомобільних доріг, 4G з'явиться. Але для «килимового покриття» залізниці необхідний окремий проєкт: встановлення базових станцій уздовж маршрутів прямування та спеціального обладнання всередині поїздів. Оператори вже провели випробування на тестових відрізках, під час яких визначили, як часто потрібно ставити базові станції та яке обладнання є необхідним.

Комаров уточнив, що цей проєкт може стартувати не раніше 2024–2025 років і за умови підтримки з боку держави: «Повноцінне покриття залізниці вимагає величезного обсягу інвестицій. Не вірю, що проєкт буде комерційно виправданим. Потрібна участь держави. У якій формі – поки не знаю. Прем'єр-міністр і міністр цифровий трансформації з розумінням ставляться до того, що проблему покриття залізниці не можна вирішити лише завдяки інвестиціям операторів».

Про ризик провалу тендера в 2,1 МГц

Цього року держава планує продати на аукціоні 15 МГц у діапазоні 2,1 ГГц. На думку Комарова, тендер може не відбутися, якщо на законодавчому рівні не приберуть підвищувальний коефіцієнт (1,4) при оплаті за частоти цього спектра.

«Історично в Україні запроваджувалися різні коефіцієнти для того, щоб змусити операторів щось зробити. Колишня мета досягнута. Вже давно регулятор хоче прибрати коефіцієнти. Періодично з'являються законопроєкти з такими ініціативами, але різні відомства вирізують із документів ці норми. Тобто йде метушня та перетягування каната. Тим часом жодному операторові невигідно купувати в 2,1 ГГц додаткові 5 МГц», – вважає президент компанії.

За його словами, у держави вже два роки є вільні 15 МГц. Їх можна продати приблизно за 1 млрд грн. Також держава щороку могла б отримувати близько 250 млн грн ренти за ці частоти від операторів. Але «завдяки» підвищувальному коефіцієнту ні в одного гравця не виникає бажання придбати додаткові частоти: бізнес-кейс не складається.

Про зростання тарифів

«У планах до кінця року нічого подібного немає. Чи може план змінитися? Так», – зазначив Комаров.

Про переведення абонентів з передплати на контракт

«Зараз у «Київстар» близько 90% абонентів – на передплаті (схожі показники і в інших українських операторів. – Mind). Така ситуація не є типовою для Європи. Наприклад, тільки в Німеччині близько 30% абонентів на передплаті, в інших країнах ЄС – менше 10%. Навіть у Молдові більшість абонентів – уже на контракті. Думаю, протягом найближчих років і Україна прагнутиме такого самого перерозподілу. Ми свідомо просуваємо контракт. І вже отримали шалене зростання підключень», – розповіла директор із корпоративної стратегії «Київстар» Зоя Дроншкевич.

За словами Комарова, амбіція оператора – за цей рік переманити на контракт 500 000 нових абонентів. Поки план вдається перевищувати: «Ми прихильники того, щоб переводити абонбазу на більш стабільні форми підключення. Наша база відносно стабільна. Зниження рік до року – близько 1% завдяки двом факторам: падає сам ринок і потроху – «відгризає» lifecell. При цьому наша абонбаза абонентів на передплаті торік знизилася на 4%, вона перерозподілилася за двома сегментами: абоненти перейшли на контракт і на мікс фіксованого та мобільного зв'язку».

Про створення оператора пасивної інфраструктури

У «Київстар» близько 11 000 об'єктів пасивної інфраструктури, половина з них – вежі. «У всіх країнах присутності групи Veon (власник «Київстар». – Mind) проходить відокремлення інфраструктури від основного бізнесу. Така компанія зможе працювати як окремий бізнес, надаючи послуги нашим конкурентам або іншим користувачам», –  заявив Комаров.

Про те, що інтернет-провайдери періодично звинувачують «Київстар» у псуванні їхніх кабелів і в демпінгу

Комаров запевнив, що цілеспрямованої політики некоректного ставлення до конкурентів у компанії немає. «Київстар» також стикається з пошкодженням інфраструктури. «Але ми просто не скаржимося. У кожному регіоні є сильний гравець. Десь ми лідируємо, десь наші конкуренти, наприклад «Ланет», «Воля». На ринку ФШСД дуже жорстке конкурентне середовище. У кожного свої переваги, як видимі, так і невидимі. Наприклад, щодо доступу до інфраструктури ми програємо будь-якому локальному гравцеві через свої внутрішні установки. Це велика тема, у межах якої іноді є агресія з боку «Київстар» і наших конкурентів. Але загалом, мені здається, що ринок вже більш-менш збалансований», – вважає спікер.

Про просування в IT

Зараз у штаті оператора вже близько 360 IT- та digital-фахівців. Найближчим часом їхню кількість хочуть збільшити до 500. «Дуже сильно зростають витрати на персонал: інфляція за HR-витратам – 22–24% рік до року. Впливають два фактори. По-перше, ми хочемо бути конкурентоспроможними в боротьбі за таланти, утримувати кращих співробітників і наймати нових. По-друге, у нас істотна частка приросту IT- і digital-персоналу. А ринок IT-фахівців в Україні істотно «перегрітий», – пояснив президент компанії.

Він уточнив, що оператор має намір поступово відмовитися від зовнішніх підрядників в IT і перевести стратегічні проєкти або платформи на обслуговування всередині компанії.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті