«Наразі для українців найкращий час будувати бізнес, а для країни – реалізовувати експортний потенціал», – Ігор Ковальов, Payoneer

«Наразі для українців найкращий час будувати бізнес, а для країни – реалізовувати експортний потенціал», – Ігор Ковальов, Payoneer

З 2021 Payoneer почав працювати з eBay і готовий допомогти українському бізнесу виходити на іноземні ринки

Этот материал также доступен на русском языке
«Наразі для українців найкращий час будувати бізнес, а для країни – реалізовувати експортний потенціал», – Ігор Ковальов, Payoneer
Ігор Ковальов, генеральний менеджер Payoneer в Україні та Білорусі

Міжнародна фінансова компанія Payoneer нещодавно провела ребрендинг, ця подія вдало збіглася у часі з виходом компанії на біржу і початком співпраці з eBay.

Чому компанія вирішила змінити візуалізацію бренду, чого чекати від Payoneer українському бізнесу і хто найчастіше користується послугами платіжної платформи в Україні – в інтерв'ю з генеральним менеджером Payoneer в Україні та Білорусі Ігорем Ковальовим.

– Що спонукало компанію на проведення ребрендингу?

– Можна сказати, що зміни у візуалізації та позиціонуванні бренду назріли давно і мали закріпити наші цілі, бачення майбутнього і нашого місця в ньому. На момент ребрендингу компанія працювала на величезній кількості ринків, допомагала середньому і малому бізнесу працювати в міжнародному форматі практично у всіх країнах світу. Тому ми хотіли візуально підкреслити наше прагнення до відкритої комерції. Через це і було обрано такий колір нового бренду Payoneer – універсальний. Він відображає обіцянку компанії бути скрізь і для всіх. Ми живемо в епоху відкритої комерції, у час, коли весь світ рухається в єдиному цифровому ритмі, і будь-яка людина з будь-якого місця на планеті може реалізувати свій потенціал, – це реальність, до якої компанія завжди прагнула. А новий символ – коло – ілюструє становлення Payoneer як єдиного універсального партнера для комерції майбутнього, тим більше що ми плануємо розширювати продуктовий ряд і збільшувати кількість партнерів. Так що коло – це ще й об'єднувальне начало. Чудовою ілюстрацією цього, наприклад, є те, що у 2021 році ми увійшли до ексклюзивного клубу схвалених платіжних провайдерів Amazon, а зовсім недавно стали ексклюзивним провайдером платежів для компанії eBay практично в усьому світі. Це відкриває нові можливості для українців, яким буде простіше і зручніше розвивати малий і середній бізнес на цих платформах.

– Чи багато українців торгують на eBay? Скільки таких користувачів серед ваших клієнтів?

– Тут є нюанси. Оскільки попередній провайдер eBay не працював з Україною, ми не можемо говорити про кількість користувачів і динаміку до нинішнього моменту. Одне можу сказати точно – наразі для українців найкращий час будувати бізнес, а для країни – реалізовувати експортний потенціал.

– Що з того «Всесвіту можливостей», про яку говорить ваш новий слоган, найбільш потрібне саме українським бізнесменам?

– Насправді, усе, що ми транслюємо на весь світ, підходить і для України.
Є два основних напрямки: відкрита комерція та універсальність у наданні платіжних рішень. Ми працюємо над розширенням кола партнерів і функціонально розвиваємо наш продукт. Україна є одним з ключових ринків для компанії Payoneer, і тому ми маємо можливість вперше запустити багато з наших інновацій, продуктів і сервісів саме на українському ринку.

Крім того, ми зараз активно працюємо над розширенням переліку банків-партнерів в Україні, з якими плануємо провести технічні інтеграції. Інтеграції дозволять нашим спільним клієнтам більш зручно і швидко працювати з сервісами Payoneer. Йдеться про онлайн-платежі, швидкі перекази та зарахування грошей, можливість побачити інформацію по акаунту Payoneer безпосередньо в додатку банку-партнера та багато іншого. Сподіваюся, найближчим часом зможемо розповісти більше і про нових партнерів. Зараз наші інтеграції доступні клієнтам ПриватБанку і monobank. Однак, хочу зазначити, що ви можете користуватися послугами Payoneer, навіть коли є клієнтами інших банків. Інтеграції означають більшу зручність для клієнта.

– Робота з Payoneer, а завдяки цьому – з eBay та Amazon, допомагає українським підприємцям легко вийти на міжнародну арену. Але для цього потрібні певні знання і навички. Де вони можуть їх отримати?

– Ми регулярно проводимо спеціалізовані форуми та конференції, до пандемії – офлайн, тепер – у безпечному онлайн режимі. Ми запрошуємо професіоналів своєї справи: юристів, маркетологів, фінансистів, – щоб вони поділилися знаннями з підприємцями. Крім того, на нашому сайті та, зокрема, в блозі компанії є багато корисної прикладної інформації, яка може допомогти підприємцям розвивати бізнес в міжнародному форматі. Також у нас є департамент з розвитку бізнесу клієнтів, який допомагає компаніям правильно побудувати їхній платіжний процес і ділиться з ними інсайтами з розвитку бізнесу. За бажанням можна знайти інформацію в наших соцмережах, зокрема я особисто активно публікую посилання на наші події та інформацію про нові продукти.

– Минуло вже два місяці з того часу, як ваші акції з'явилися на біржі Nasdaq. Ви можете озвучити перші результати?

– Перш за все, хочу відзначити, що наша компанія вийшла на біржу дуже ефективно. Ми скористалися трендовим сучасним методом – об'єдналися зі SPAC-компанією. Такий спосіб виходу на фондовий ринок – альтернатива тривалій і дорогій процедурі IPO. До того ж, серед засновників SPAC-компанії, з якою об'єднався Payoneer (FTAC Olympus Acquisition Corporation), – одна з найвідоміших інвесторів у світі, Бетсі Коен.

В результаті виходу на біржу компанія отримала розширений доступ до публічних фондів, що дозволить нам розвиватися швидше. Ми зможемо активніше поповнювати продуктовий ряд і запускати нові сервіси.

Минуло не так багато часу, щоб оцінювати результати виходу на фондовий ринок, але загалом можу сказати, що на той момент – до 28 червня 2021 року – фінансові показники компанії стрімко поліпшувалися. Наприклад, у другому кварталі 2021 року в порівнянні з тим самим періодом у 2020 році дохід компанії збільшився на 42%, з $78,4 млн до $110,9 млн. Так що ми змогли збільшити наші прогнози із прибутковості на 2021 рік з можливих $442 млрд до $448 млрд, а скоригована EBITDA наразі прогнозується на рівні $3 млн проти початкової $1 млн.

– Які плани має компанія на інвестиції, отримані в результаті виходу на біржу? Куди плануєте вкладати, які напрямки розвивати?

– Насамперед, у розвиток продукту в довгостроковій перспективі. Один із прикладів такого розвитку – партнерство з eBay. У нього точно будуть вкладені і грошові інвестиції, і людські ресурси, щоб повною мірою розвинути це партнерство.

– Як два роки пандемії вплинули на онлайн-платежі в Україні?

– Загалом ми спостерігаємо позитивну динаміку росту. Світ змінився і продовжує змінюватися, люди переходять на віддалену роботу, бізнеси – в онлайн. Це створює сприятливі умови для всіх, хто хоче працювати з іноземними ринками. Окремі фахівці знаходять клієнтів на фриланс-біржах, а компанії продають товари на міжнародних маркетплейсах. Сьогодні світ відкритий для кожного, хто хоче реалізувати свій потенціал у міжнародному форматі.

– Яка структура українського бізнесу, котрий працює з іноземними клієнтами?

– Це чотири основні напрями. Перший і найбільший – усі види фрилансу: фотографи, перекладачі, онлайн-викладачі, IT-фахівці, що працюють на себе, маркетологи, PPC-фахівці, SЕО-фахівці, affiliate-фахівці – і цей напрямок однозначно зростає, з першого кварталу 2020 року по перший квартал 2021 року приріст загальних нарахувань фрилансерам склав 23%. Другий важливий напрямок, який росте ще стрімкіше, – IT-компанії, тут плюс 32% за рік. Третій – онлайн-торгівля. Вона активно розвивалася ще до 2020 року, проте з початком пандемії тут стався справжній «бум» – загальні відрахування українським онлайн-продавцям виросли на 50% за рік. І, нарешті, четвертий за обсягом напрям – оренда туристичного житла. Тут через локдауни сталося відчутне падіння, але наразі галузь поступово оживає.

– Чи можна говорити про регіональну спеціалізацію бізнесу?

– Ми зі свого боку надаємо всім фахівцям і компаніям можливість працювати на іноземних ринках незалежно від того, де вони перебувають. Тим більше, що під час пандемії люди перестали працювати з офісів і часто мандрують країною, працюючи з нестандартних локацій. Але загалом можна сказати, що, наприклад, українські фрилансери, стримери та власники туристичного житла зараз найбільше заробляють в Одесі. Харків – лідер за рівнем доходів IT-компаній і онлайн-викладачів. У Києві більше за всіх у країні заробляють онлайн-продавці, а у Львові – стокові фотографи й креатори на соціальних платформах.

Якщо говорити про глобальні тренди, ми бачимо, що попит на наших IT-фахівців постійно зростає. Світ тільки починає дізнаватися та розуміти, наскільки у нас висококласні фахівці, якісний сервіс і розумні ціни. Велике майбутнє і в українського e-commerce. Тут створюються незвичайні товари, що мають попит в інших країнах, – і я говорю не лише про hand-made. Наприклад, яскраве явище – Lasertag, українська компанія, яка створює обладнання та ПЗ для гри за типом пейнтболу, але з лазерами. Це чудовий приклад українського підприємництва, яке створило для себе нішу і бізнес у країні й за кордоном.

Скільки українці заробляють онлайн

– Якщо говорити про e-commerce і про те, чим переважно торгують українці, кого у нас більше: дропшиперів чи виробників-експортерів?

– Українські підприємці творчо підходять до формування продуктового ряду. У нас торгують абсолютно різними товарами, починаючи від дрібних побутових предметів і закінчуючи складним медичним обладнанням. Дропшипінг поєднується з експортом товарів власного виробництва. Водночас ми ж не знаємо точно, де вироблені товари дропшиперів, – це може бути й Україна. Тут мене особисто дуже тішить наше партнерство з eBay – я впевнений, що завдяки йому обсяги експорту саме українських товарів виростуть.

– У чому конкурентна перевага українських виробників, що продають товари на міжнародних маркетплейсах?

– Я б назвав декілька. По-перше, це таланти. В Україні їх більш ніж достатньо. Відповідно, виробники мають можливість формувати команди з професіоналів своєї справи. По-друге – те, що виробництво і продажі відбуваються з одного і того ж місця, – товари не везуть до нас з Китаю. Завдяки цьому бізнес розвивається динамічніше. Ну, і третє – тут дуже багато досвідчених IT-спеціалістів, які хочуть спробувати себе в розробці нових продуктів, готових креативити та експериментувати.

– Що чекає на український ринок e-commerce та IT-аутсорсу найближчим часом? Які ваші прогнози?

– В українському e-commerce й надалі очікується зростання, збільшення продажів на Amazon та eBay, вихід на інші маркетплейси. IT-аутсорсинг буде бурхливо розвиватися, для цього в Україні зійшлися безліч сприятливих факторів: висока якість роботи, прийнятні ціни, розташування країни в самому серці Європи, величезна кількість профільних університетів, можливості для українських професіоналів працювати на міжнародних ринках.

– До чого варто бути готовим українським підприємцям, які хочуть працювати на міжнародному ринку?

– З одного боку, зараз досить легко вийти на міжнародний ринок – як з точки зору доступних онлайн-інструментів (наприклад, запустити рекламу онлайн можна не докладаючи надзвичайних зусиль), так і з точки зору платежів. Складність лише у наявності експертизи в маркетингу – потрібно вміти правильно позиціонувати та продавати свій продукт. Зі свого боку, ми надаємо інсайти й матеріали, які можуть в цьому допомогти, профільний департамент із розвитку бізнесу клієнтів практично нон-стоп проводить консультації.

– Які три поради ви дали б підприємцю перед виходом на іноземний ринок? Що обов'язково потрібно знати?

По-перше, треба вивчити культуру країни. Це допоможе швидше й ефективніше проводити переговори з потенційними партнерами та клієнтами. По-друге, слід уважно вивчити законодавство і правила оформлення всіх необхідних для вашої діяльності документів. По-третє – вивчити ринок, щоб зрозуміти, як позиціонувати на ньому свій товар. Ну, і найголовніше – вірити у свої сили й не здаватися перед труднощами.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті