9000 ресторанів із рф та білорусі «пішли за кораблем»: як Poster реанімує бізнес під час війни
У яких регіонах України ресторатори вже взяли планку у більш ніж 100% від довоєнної виручки

Українці Родіон Єрошек та Олександр Рижков заснували Poster ще 2013 року. Ця хмарна система обліку для кафе, барів і ресторанів успішно розвивалася. В офісах компанії в Дніпрі та Мехіко (Мексика) напередодні повномасштабного вторгнення рф в Україну працювало 180 фахівців. Команда залучила понад 21 000 клієнтів, 42% із них – кафе, бари, ресторани…. з росії та білорусі.
Як Poster попрощався з країнами-агресорами? Як допомагає «вичавлювати» з України російський софт? Як оговтується від першого шоку вітчизняний ресторанний ринок? З якими викликами команда стикається в Мексиці? Чим допомагає лікарням, ТРО та ЗСУ? Про це та багато іншого Mind поспілкувався зі співзасновником та CEO Poster Родіоном Єрошеком.
Спільно з платформою Reactor.ua ми продовжуємо рубрику «Створено українцями», у якій розповідаємо про перспективні та корисні продукти, розроблені нашими співвітчизниками. Раніше Mind писав про платформу для лідогенерації GetProspect, сервіс для отримання грантів і стипендій Kick Your Tech, технологію для оцінки ефективності відеоконтенту Wantent,«розумний» санітайзер, платформи для власників домашніх тварин – Animal ID, Spokk, VetOnline, екостартапи – «Хемпаер», Effa, Ochis Coffee, MedTech-гаджети – Cardiomo, Raccoon.Recovery, Pure Pur, smart-жалюзі SolarGaps, «розумні» бездротові системи безпеки Ajax, аварійне сповіщення про наближення стихійного лиха GeoStorm та сервіси для рекламодавців – RetargetApp, Scalarr, BloggerMall.
Про перші кроки
Ідея виникла 2012 року, коли компанія працювала над попереднім продуктом – міським сайтом «Вихідний». Тоді практично в кожного ресторану була дисконтна програма лояльності, і люди носили із собою стопки пластикових карток. Гості приходили до кафе та починали шукати свою знижку на 10% у цій стопці. Ми вирішили спростити цей процес для гостей і запустили коаліційну систему лояльності «Вихідний» – одну картку, яка замінює цілий стос. Спочатку в Дніпрі, потім ще в 15 містах.

Коли продали 20 000 карток, замислилися, як збирати статистику їх використання. Потрібно було інтегруватися із системами автоматизації ресторанів. Виявилося, що програми, якими користуються ресторатори, виглядають як Microsoft Access із Windows 2000 – незручні, складні, коштують від $5000 і встановлюються на власний сервер.
Так у нас з’явилась ідея перевернути цей ринок, і ми створили Poster – просту, зрозумілу систему обліку, яка працює в хмарі, на планшеті та оплачується за підпискою.
Про інвестиції на старті
За пару тижнів після старту проєкту на одному з IT-заходів познайомилися із засновниками компанії 908 та розповіли їм про Poster. Вони зацікавилися й запропонували нам ангельські інвестиції. Суму угоди не розголошуємо, це кількадесят тисяч доларів. Ці кошти витратили на фіналізацію першої версії продукту та запуск.
Про функціонал POS-системи
На початку Poster користувалися переважно невеликі заклади демократичного сегменту: кафе, кав’ярні, бари, фастфуд. Але з кожним роком ми розробляли все більше можливостей, тож наразі з нами працюють і великі франшизні мережі, і заклади на 50+ посадкових місць.
Poster допомагає їм:
- будувати аналітику продажів і робити висновки про те, які позиції виводити з меню, а на яких зробити акцент;
- відстежувати залишки товару на складі в реальному часі та вчасно робити замовлення;
- друкувати фіскальні чеки та готувати дані для звітності в податкову;
- розраховувати заробітну плату працівникам;
- вести фінансовий облік і показувати чистий прибуток з урахуванням усіх витрат;
- формувати базу гостей, їх контактних даних та вподобань.
Про монетизацію
Poster працює за моделлю передплати: клієнт платить помісячний внесок чи оплачує сервіс заздалегідь на рік. У середньому нам вносять 1000 грн на місяць за автоматизацію невеликого закладу. Перші 15 днів надаємо сервіс безкоштовно.
Про динаміку кількості клієнтів
До повномасштабного вторгнення в Poster понад 21 000 закладів, зараз 12 000, але цифра активно зростає. Кількість клієнтів в Україні зараз відновилася до 90% від довоєнної, при цьому кількість продажів по Україні зросла на 50% у порівнянні з 2021 роком.
До війни на вітчизняний ринок припадало близько 40% клієнтів Poster. росія та білорусь у сукупності займали близько 42%. 18% клієнтів працювали в інших країнах СНД, у Мексиці тощо.
Про вихід з росії та білорусі
У перші дні повномасштабного вторгнення вирішили назавжди відключити російських і білоруських клієнтів від нашого сервісу.
1 березня вранці всі російські клієнти замість своїх акаунтів у Poster побачили інформацію про війну, заклики виходити на вулиці та протестувати. Так само виглядали й сайти закладів для замовлення доставки чи самовивозу, створені на нашому сервісі Poster Shop.
На декілька днів ми залишили роботу терміналів для продажу: на чеках друкувався хештег #нетвойне. Про це написали багато російських ЗМІ, зокрема The Village, але згодом видалили всю інформацію.
Про російський софт на українському ринку
Російські компанії iiko та r_keeper, що розробляють і продають системи для автоматизації роботи ресторанів, почали приховувати своє російське коріння, щоб не втратити українських клієнтів. Наприклад, iiko вже зробила новий бренд для продажів за межами росії – syrve.
Українські компанії-дилери, що продають ліцензії на російський софт, зараз позиціонують його як «міжнародний» і уникають асоціацій із рф, хоча в акціонерах iiko та r_keeper – державний Сбєрбанк.

Водночас багато українських рестораторів починають відмовлятися від російського софту й переходити на українські сервіси. По-перше, вони не хочуть фінансувати війну проти України. По-друге, прагнуть підтримати українські команди, що платять тут податки та намагаються бути корисними.
Від початку війни на Poster з iiko перейшло чимало закладів. Наприклад, кафе архітектора Слави Балбека – Dubler, TCP Pizza, мережа піцерій IQ Pizza.
Про пригоди в Мексиці
Після виходу з росії та білорусі продовжили концентруватися на українському ринку й ринку Латинської Америки (LATAM). У Мексиці запустилися ще на початку 2019-го. Обрали цю країну через інтерес до нашого продукту, платних клієнтів, які користувались англомовною версією і спілкувалися з нашою англомовною підтримкою. Тож вирішили, що можемо локалізувати продукт і підтримку, а також покращити досвід для цих клієнтів. Розглядаємо Мексику як точку входу в Латинську Америку – як у більший регіон.
Було складно, особливо 2020 року. У Мексиці до коронавірусних обмежень ставляться серйозніше, ніж в Україні, і це було дуже болючим для ресторанного бізнесу – багато закладів закрилися.
Але зараз, у липні 2022-го, з Poster у Латинській Америці вже працюють близько 1000 закладів. Вийшли на гарний темп – робимо по 80–100 продажів щомісяця. У нас дуже класна локальна команда, 15 людей – це сейлз, техпідтримка, маркетинг. Розробку продукту консолідуємо в Україні, але багато спілкуємося з мексиканською командою про виклики, які в них є, та про те, що болить у наших клієнтів.
Ось декілька прикладів таких викликів:
- у Мексиці всі заклади працюють з агрегаторами доставки, і виторг на доставку зазвичай становить понад 50%, тому маємо інтегрувати всі замовлення в одну систему;
- на рівні держави рекомендується на брати слухавки з невідомих номерів, тому для спілкування з клієнтами розвиваємо інтеграції з месенджерами, насамперед WhatsАpp.
Про те, що ще під час війни робить команда
Частина команди працює віддалено, частина – з офісу в Дніпрі. Як і раніше, продовжуємо розвивати Poster. Зараз інтегруємося з агрегаторами доставки в Латинській Америці та поліпшуємо інтеграцію з ПРРО (онлайн-фіскалізацією в Україні). Також запустили касу на мобільному телефоні. Вона може працювати як заміна планшету для невеликих закладів, а також як мобільний офіціант для більших закладів з обслуговуванням біля столиків та на літніх майданчиках.
Закриття в росії та білорусі вивільнило багато ресурсу, тому цього року плануємо інвестувати в запуск ще одного регіонального офісу.
Ще створюємо корисний контент, дослідження ринку. У серпні проводимо нашу першу ресторанну онлайн-конференцію.
Про волонтерство
Команда Poster продовжує підтримувати медзаклади, ТрО та ЗСУ. Керівник техпідтримки Poster Саша Бучков та Head of Engineering Ілля Ковальчук заснували волонтерський фонд Med Help Dnipro та допомагають лікарням Дніпра в закупівлі ліків та обладнанні для військових. Наразі хлопці намагаються закрити великий збір на вкрай важливий ультразвуковий апарат. Будуть вдячні за будь-які донати.

Також надаємо Poster для безкоштовного користування тим закладам, які волонтерять і готують для ЗСУ, ТрО. Ведемо наше ресторанне медіа «Реве та стогне ресторатор», щоб інформаційно підтримувати українських підприємців: пишемо про те, як працюють заклади на окупованих територіях, розглядаємо з юристами законодавчі зміни, проводимо вебінари з експертами.
Про «одужання» ресторанному ринку
За нашими даними, на сьогодні в Україні відновили роботу вже близько 70% закладів від довоєнного рівня. Для порівняння, наприкінці лютого з них працювало лише 19%.
Більшість малих та середніх ресторанів на заході й у центрі вже досягли довоєнних показників виручки. Так, у Закарпатській області заклади заробляють 126% від довоєнної виручки, у Львівській області – 96%.
Ситуація у звільнених областях на півночі країни складніша: у Київській області виручка наразі становить лише 87% від довоєнної, у Чернігівській – 83%, у Сумській – 72%. А от у Києві цей показник сягнув 120% від довоєнного рівня.
При цьому в Харківській області заклади, що продовжують працювати, заробляють лише 24% від минулої виручки, у Миколаївській – 33%, на окупованій Херсонщині взагалі лише 20%.

Родіон Єрошек
Попри війну українські ресторатори продовжують відкривати нові «точки». Переважають більш гнучкі та прості формати: кав’ярні, кафе, фастфуди. Чекаємо, що влітку почнуть активніше відкриватися і бари, бо навесні через заборону на продаж алкоголю цей формат був у «замороженому» стані.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].