Створено українцями: інсайти просування hardware-продукту на ринки 94 країн
Як Ajax Systems генерує попит на свої девайси і до чого тут крива Мура

«Ще п'ять років тому ми були невеликим локальним виробником. Потрапляли під визначення малого бізнесу в Україні. У глобальних масштабах – це крапля в океані. Сьогодні у компанії понад 500 000 споживачів, які придбали більше ніж 4 млн наших пристроїв», – почав свою розповідь про підкорення консервативного ринку систем безпеки СМО Ajax Systems Валентин Гриценко на 13-му українському маркетинг-форумі. Mind «законспектував» цікаві ідеї та факти.
Ми продовжуємо рубрику «Створено українцями», в якій розповідаємо про перспективні та корисні продукти, розроблені нашими співвітчизниками. Один з ключових критеріїв відбору героїв публікації – наявність продажів продукту. Раніше Mind писав про екостартапи – «Хемпаер», Effa, Ochis Coffee, MedTech-гаджети – Cardiomo, Raccoon.Recovery, Pure Pur і розумні жалюзі SolarGaps.
Рік створення: 2011
Засновник: Олександр Конотопський
Кількість працівників: понад 800
Місцезнаходження офісів: штаб-квартира в Києві, представництва в ОАЕ та Великобританії
Місцезнаходження виробництва і R&D: Київ, Харків
Вартість: комплект датчиків – від 5699 грн
Суть продукту. Український Ajax – це не футбольний клуб, а розумні бездротові системи безпеки. «Ми захищаємо приміщення від вторгнень, затоплень, пожеж. Робимо це як у смарт-квартирах, так і в депутатських апартаментах, шале, ранчо, виноробнях, офісах, складах і навіть посольствах», – пояснює Валентин Гриценко.
Сьогодні в продуктовій лінійці – 27 різних девайсів (датчики руху, відкриття дверей/вікон, диму, протікання, розбиття скла, розумні розетки і реле для управління електроприладами, сирени, ретранслятори сигналу тощо). Також є хаб – центральний пристрій системи, що координує роботу підключених пристроїв і підтримує комунікацію з користувачами і охоронною компанією. Ці «штуки» управляються брелоком або через мобільні застосунки для iOS, Android, macOS і Windows.
Для підвищення відмовостійкості систем Ajax використовують хмарну інфраструктуру Amazon Web Services. Сервери розміщені в трьох дата-центрах, щоб перерозподіляти навантаження.
У компанії роблять ставку не лише на функціонал, але й на дизайн продукту: «Наша система не схожа на безлике і складне охоронне устаткування. Дизайн пристроїв доречний як у лофті, так і в класичному інтер'єрі, не потрібно псувати ремонт заради дротів».

Як і де запустили виробництво? Все почалося в далекому 2011 році в Києві. Тоді п'ятеро хлопців у приміщенні площею 12 квадратів вручну крутили і паяли датчики. Про автоматизацію не йшлося. У місяць виробляли по 447 приладів.
Зараз компанія випускає 250 000 пристроїв на місяць. Головний R&D-центр і виробництво залишилися в столиці. Хоча деякі комплектуючі завод замовляє у виробників по всьому світу. «Так ми мінімізуємо використання аутсорсингу, зосереджуючи експертизу всередині компанії. Нам важливо контролювати виробництво продукту, що відповідає за життя і майно людей. До того ж такий підхід дозволяє нам швидко адаптуватися і оперативно перебудовувати процеси», – пояснюють у компанії, чому «як всі» не віддали перевагу Китаю.

Динаміка продажів. Гаджети Ajax вже продаються в 94 країнах. Найбільші ринки збуту – Україна, Іспанія, Італія, Нідерланди, Франція, Данія, Португалія, Швеція, Греція та Бельгія. «Від самого початку ми поставили амбітну мету – щорічно дворазово зростати. Після виходу на іноземні ринки в кількості проданих девайсів виросли в 55 разів, у грошовому виразі – більш ніж у 100 разів», – розповідає Валентин Гриценко.

Як просували продажі? «Будь-яка інноваційна технологія вимагає нових підходів. Якщо дійсно хочеш змінити правила гри на ринку – не бійся думати інакше», – говорить Гриценко.
І команда почала експериментувати на ринку, де заведено працювати за стандартною схемою поставок: виробник – дистриб'ютори – інсталятори і/або охоронні компанії – кінцевий споживач.
«Що ж нам допомогло вистрілити на такому консервативному ринку? Мені дуже подобається визначення стратегії як ставки. Розповім про три ставки, які ми вибрали для себе», – каже маркетинг-директор Ajax Systems.
Перша ставка – «Вау-упаковка». За словами спікера, в цьому випадку мова не про якусь унікальну обгортку товару, а про історію, наповнення, магію продукту. «Поясню здалеку. На слайді ви бачите Андреа – одного з наших перших міжнародних партнерів. Було завдання – зацікавити таких людей, як Андреа, у нашому продукті, спонукати відразу на нього клюнути, дистанційно заплатити за семпл (ми ніколи безкоштовно не поставляли продукт на «дегустацію»)», – пояснює Гриценко.

Для вирішення цього завдання команда «спакувала» складне для розуміння обладнання в зручний, зрозумілий гаджет. «Сьогодні наш сайт – найбільша у світі бібліотека контенту про системи безпеки. Якщо зліпити контент в один файл – отримаємо обсяг понад 4000 сторінок А4. А банк продуктових зображень налічує вже понад 100 000 картинок. Наш блог потрапив у топ-100 світових блогів про безпеку і має почесне 11-те місце. Весь цей контент ми виливаємо у відкритий доступ. Завдяки цьому за два роки обігнали з органіки всіх своїх законсервованих колег на європейському ринку і зростаємо вдвічі швидше, ніж найактивніший конкурент», – пояснює маркетинг-директор Ajax Systems.

Ще однією перевагою в битві на глобальних ринках він вважає свою маркетинг-команду, в якій вже 20 різнопланових фахівців: «Їм під силу зробити те, за що рекламні агентства зазвичай беруть величезні гроші».
Друга ставка – хакинг попиту. Ринок охоронних систем дуже консервативний. «Ми часто жартуємо, що професіонали в галузі безпеки з більшою ймовірністю розлучаться зі своєю другою половинкою, ніж змінять свій бренд сигналізації. Наше просування на кожному локальному ринку могло б затягтися на десятиліття. Так відбувається в конкурентів, які працюють за моделлю B2B і в кращому випадку зростають за рахунок збільшення бази інсталяторів», – пояснює Валентин Гриценко.

А команда Ajax вирішила спробувати модель В2В2С. «Нам було важливо зрозуміти, як можемо впливати на вибір кінцевого споживача, працювати з його мотивами і блокерами», – розповідає спікер. І команда стала «рухатися» за кривою Мура, яка показує стадії адаптації до нових технологій.

«Спочатку потрібно «обробити» новаторів і послідовників. Далі, якщо продукт не потрапить до прірви і не стане вузьконішевим, то зможе вийти на широку аудиторію, – пояснює Гриценко. – Рухаючись цією кривою, на першій фазі – перед виходом на новий ринок, ми готуємо на ньому «фундамент». Запускаємо продуктові огляди в класичних медіа і працюємо з блогерами. Фокусуємося на платформі TrustPilot, що дозволяє користувачам залишати відгуки різними мовами. А у нас зараз вісім мов, які підтримуємо. Плюс ця платформа добре «дружить» з пошуковими системами: споживач при пошуку відразу бачить відгуки реальних користувачів про Ajax, а не коментарі ботів, яких туди не можна нагнати».
Крім того, на першій фазі команда запускає кампанії з фокусуванням на існуючий попит для тестування конкурентного середовища і потреб реальних клієнтів, а також вузький таргетинг на потенційних В2В-клієнтів.

«Траплялося, коли виходили на нові ринки, до нас приходили консультанти і пропонували купити клієнтську базу. Але ця «тема» дуже погано монетизується. Ми пішли іншим шляхом: є сервіси, які допомагають парсити цільову аудиторію», – розповідає спікер.

За його словами, вузький таргетинг дозволяє не тільки заощадити бюджет. У аудиторії складається думка, що компанія агресивно вливає в ринок, а потенційним партнерам теж потрібно швидше стрибнути на її «корабель», щоб не пропустити таку можливість.

На другій фазі маркетингова кампанія націлюється вже на широку аудиторію. У меседжі для кінцевих споживачів Ajax вирішила не використовувати стандартні прийоми залякування, які застосовують колеги по ринку. Команда не створювала образ бороданя в балаклаві з ломиком і зброєю, який намагається проникнути до приміщення, а пішла іншим шляхом.

«Ми подумали, а коли людям дійсно потрібна безпека? Провели власні дослідження серед ЦА. І стали «упаковувати» продукт залежно від її інтересів. Наприклад, якщо людина часто подорожує, то запускаємо історію про те, що з Ajax вона контролюватиме безпеку свого будинку з будь-якої точки світу. Якщо потенційний споживач на стадії ремонту – йому можна продати ідею, що важливо максимально довго зберегти свої інвестиції в облаштування будинку», – наводить приклади Гриценко.
За його словами, на другій фазі команда також концентрується на цифрових каналах, бо їх легше масштабувати на безліч ринків. І «обробляє» лідерів думок, які можуть доступно пояснити, що системи безпеки – це не страшні та нудні штуки, сигналізація стає базовим елементом побуту – як пральні машини або холодильники.

Третя ставка – Sales Force. «Партнери – наші годувальники. Але інноваційний продукт не можна продавати старими методами, до яких усі звикли. Тому ми запустили «Ajax академію». За останні два роки її пройшло вже понад 8000 людей», – розповідає Гриценко.
Також команда проводить вебінар-курси, що дозволяють партнерам якісніше вивчити продукт. Створила інтерактивні гайди, що допомагають продавцям самостійно робити інтелектуальний контент, навіть за умови відсутності маркетологів у команді.
Як пандемія вплинула на просування продукту? Виробництво і R&D-центр не загальмували роботу. «Всі попередні кризи давали сильний поштовх для розвитку ринку систем безпеки. Думаю, і нинішній шторм не стане винятком. А маркетингові бюджети ми завжди затверджували щомісячно. Тому кризова адаптація відбулася дуже швидко. Як тільки зрозуміли, що наші великі ринки починають «схлопуватися» (спочатку Італія, потім Україна, Іспанія, Франція і т. д.), ми оперативно позбулися «баласту». У квітні, травні, червні відмовилися від усіх великих промовливань. Значну частину бюджету забирали офлайн-івенти, багато грошей витрачалося на поїздки, роад-шоу і семінари для партнерів. Все це було скасовано. Натомість ми стали інфо-циганами: практично щодня проводимо вебінари. Також запустили онлайн-екскурсію виробництвом для партнерів», – пояснює Гриценко.
Скільки інвестицій залучила компанія? Перший «транш», за рахунок якого стартап запустив масштабне автоматизоване виробництво і вийшов на міжнародний ринок, Ajax отримала у 2015 році. Тоді український венчурний фонд вклав у компанію $1 млн.
Через чотири роки – у березні 2019-го – команда отримала ще $10 млн інвестицій від Horizon Capital. Фонд викупив частину частки в Ajax Systems у SMRK і менеджменту компанії. У планах Horizon Capital вивести компанію на IPO.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].