Створено українцями: як «розумні» жалюзі зіграли на зеленому тренді
Що спільного у соняшників з сонячними панелями на вікнах

Сьогодні «розумні» жалюзі SolarGaps продаються у Великобританії, Німеччині, Іспанії та інших європейських країнах. Хоча ще п'ять років тому стартап мав лише «голу ідею». Як команда проєкту пройшла цей шлях? Чому відкрила власне виробництво в Україні, а не як більшість – у Китаї? Як і де знаходить клієнтів? На ці та інші запитання шукав відповіді Mind.
Ми продовжуємо рубрику «Створено українцями», в якій розповідаємо про перспективні та корисні продукти, розроблені нашими співвітчизниками. Один з ключових критеріїв відбору героїв публікації – наявність продажів продукту. Раніше ми писали про екостартапи – «Хемпаер», Effa, Ochis Coffee і MedTech-гаджети – Cardiomo, Raccoon.Recovery, Pure Purr.

Рік створення: 2015
Засновник: Євген Ерік
Кількість працівників: 20
Місцезнаходження офісів: Київ, Сан-Франциско
Місцезнаходження виробництва: село Романків Обухівського району (Київська обл.)
Вартість «розумних» жалюзі: від 6500/кв. м з мотором Somfy (інвертор від 3000 грн на систему продається окремо).
Суть продукту. SolarGaps – розумна система генерації електроенергії, керована застосунком зі смартфона. Жалюзі встановлюються на фасаді будівлі. Вони автоматично відслідковують рух сонця протягом дня. Ідея народилася, коли засновник проєкту спостерігав, як соняшники повертаються до сонця.
Один «квадрат» жалюзі генерує до 100 Вт на годину. «Далі система, підключена до електромережі, віддає згенеровану електроенергію в мережу для живлення пристроїв у будинку. А надлишок енергії може зберігатися в акумуляторних батареях», – пояснює Євген Ерік.
За його словами, «розумні» жалюзі не лише знижують споживання електроенергії, а й виконують функцію активного затінення. Це дозволяє зменшити використання систем кондиціонування, які негативно впливають на навколишнє середовище, або навіть відмовитися від них. У підсумку поєднання цих двох функцій допомагає заощадити на оплаті за електроенергію до 30%.
«Якщо людина живе в квартирі та не має можливості встановити сонячні панелі на даху, – залишаються вікна. Наші жалюзі допомагають жителям мегаполісів генерувати «зелену» енергію для власних потреб і скоротити використання кондиціонерів», – пояснює засновник SolarGaps.
Чи є аналоги у світі? У компанії запевняють, що їхні жалюзі – унікальний продукт. У SolarGaps є патент. «Ми отримали 1 млн євро гранту в рамках програми Horizon 2020 для розвитку інноваційного продукту і кілька престижних нагород за технологію E Smart Awards на InterSolar в Мюнхені та German Design Aword», – кажуть розробники.
Чому відкрили виробництво в Україні? Спочатку комплектуючі для SolarGaps закуповувалися в Китаї. Але далі – влітку 2019 року – компанія запустила власну фабрику в нашій країні. «Попри те, що вартість комплектуючих з Китаю може бути привабливішою, ніж в Україні, ми прагнемо до створення виробництва повного циклу. Закупівля товарів азійського походження має два великих недоліки: відсутність повного контролю і можливі логістичні проблеми», – пояснює Євген Ерік.

Євген Ерік
Як просували продажі? SolarGaps став залучати клієнтів через сайт компанії і спочатку зібрав понад 1000 попередніх замовлень. У 2017 році стартап запустив кампанію на Kickstarter і отримав $102 354 від 331 бекера. Далі почав працювати з офіційними дистриб'юторами з Великобританії, Німеччини, Норвегії, Іспанії, Італії та Польщі.
«На жаль, після успіху на Kickstarter ми зіткнулися з логістичними та ліцензійними проблемами на американському ринку. Зараз найактивніший ринок для нашого продукту – європейські країни. У Європі вартість електроенергії значно вища, ніж у нас, що робить SolarGaps привабливою інвестицією. Зараз ми продаємо лише незначну кількість товару через сайт. Велика частина продажів йде за рахунок наших офіційних дистриб'юторів і партнерів. Ведемо переговори з потенційними партнерами по всьому світу, наш продукт особливо цікавий для країн зі спекотним кліматом», – уточнює засновник проєкту.
За його словами, також компанія бере участь у багатьох виставках в Німеччині, Італії, Франції, Іспанії та інших країнах, де бачить високу зацікавленість у продукті.
Хто є цільовою аудиторією? Установлення «розумних» жалюзі найбільш окупається на великих об'єктах, тобто вигідна для В2В (готелів, бізнес-центрів тощо) і власників великих приватних будинків. Але це – не єдині ЦА продукту.
«Ідеальне місце для SolarGaps – комерційні будівлі: чим більшу кількість квадратних метрів жалюзі встановлено на будинку – тим менша вартість одного «квадрата» і тим швидше окупиться система. Але жителі квартир у мегаполісах, особливо в країнах з високою вартістю електроенергії, також оцінюють наш продукт, оскільки він сприяє підтримці комфортної температури в приміщенні. Крім того, у багатьох країнах існує практика державної підтримки тих, хто встановлює системи відновлюваної енергії», – розповідає Євген Ерік.

Хто наразі дає основний обсяг продажів? За словами засновника проєкту, поки основні клієнти – В2С, оскільки цикл B2B-продажів дуже довгий і вимагає специфічних технічних можливостей підключення. Їх зараз і розробляють у компанії.
Динаміка доходів. Євген Ерік розповідає, що активними продажами стартап займається лише останні півтора року, тому про коректні показники динаміки говорити ще зарано: «Можу лише зазначити, що за минулий рік зростання продажів сягнуло 300%. Цього року сподіваємося збільшити цей показник у 10 разів».
Обсяг інвестицій. З 2015 року в проєкт вкладено близько $1 млн. «Прототип і перші робочі моделі розробили за власні кошти. Потім почали залучати інвестиції. Спочатку від приватних інвесторів з України та США, а потім отримали грант на розвиток від Євросоюзу. Надалі сподіваємося залучати інвестиції вже для масштабування і розгортання виробництва всіх основних компонентів на території України», – резюмує засновник SolarGaps.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].