Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

На які ринки прагнуть потрапити вітчизняні PetTech-стартапи

Этот материал также доступен на русском языке
Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин
Фото: depositphotos.com

До 2027 року оборот світового ринку PetTech може сягнути $31,9 млрд. 2019 року він оцінювався в $5,4 млрд. Такі прогнози і дані дослідження Verified Market Research. Стартапи по всьому світу запускають «розумні» жилети, миски, паркани, ліжка, двері, іграшки, розробляють платформи для безпеки та здоров'я домашніх улюбленців. Україна в цій ніші не пасе задніх. По стопах вже легендарного Petcube ризикнули піти багато вітчизняних проєктів. Mind вибрав три стартапи, яким вдалося перетворити ідею на продажі.

Видання продовжує рубрику «Створено українцями», у якій розповідає про перспективні та корисні продукти, розроблені нашими співвітчизниками. Раніше Mind писав про екостартапи – «Хемпаер», Effa, Ochis Coffee; MedTech-гаджети – Cardiomo, Raccoon.Recovery, Pure Pur; smart-жалюзі SolarGaps та розумні бездротові системи безпеки Ajax, аварійне сповіщення про наближення стихійного лиха GeoStorm. 

Animal ID

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Рік створення: 2015-го фаундери почали працювати над проєктами у сфері ідентифікації тварин у сегменті В2В і В2G, 2019-го перезапустилися з фокусом на В2С

Засновники: Василь Дуб, Віктор Копач, Вадим Мельник

Місцезнаходження офісів і виробництва: Даллас (США), Дрогобич (Україна), частина команди – у Хмельницькому, Львові та Києві

Кількість працівників: 20

Завантажити в Google Play

Завантажити в App Store

Вартість QR-паспорта: від 99 грн

Суть продукту. Animal ID – платформа, яка допомагає власникам домашніх тварин убезпечити своїх улюбленців, якщо вони загубляться, за допомогою QR-паспортів (жетонів) і спеціального мобільного застосунку.

Функціонал сервісу:

  • цифровий профіль тварини в міжнародній базі даних;
  • безпека (можливість отримати інформацію про тварину та зв'язатися з його господарями при скануванні QR-коду на жетоні або за номером мікрочипа);
  • зберігання документів тварини;
  • календар догляду (нагадування про щеплення, походи до ветеринара, прийом медпрепаратів тощо).

«Зараз проєкт поступово розширюється до платформи з повним спектром послуг, орієнтованих на домашніх тварин. У найближчі 12 місяців планується запуск багатьох нових функцій, про які просять користувачі: програми лояльності, месенджеру й таке інше», – уточнює співзасновник і головний виконавчий директор Animal ID Василь Дуб.

Чому ризикнули вийти у таку нестандартну нішу? «Історія проєкту почалася в далекому 2011 році. Тоді мій партнер Віктор Копач допомагав прилаштовувати тварин з України із серйозними каліцтвами в нові сім'ї в Європі. Це були різні соціальні ініціативи. Трохи пізніше стало зрозуміло, що проблема величезна. Для її розв'язання потрібно працювати з причиною, а не лише з наслідками. Наприклад, сьогодні тільки у Львові, де половина домашніх собак мають цифровий паспорт, щотижня в середньому 10 тварин, що загубилися, швидко повертаються додому та не поповнюють армію бездомних. Наша місія – дати цифровий паспорт усім домашнім улюбленцям у світі і назавжди вирішити проблему появи бездомних тварин», – розповідає Василь Дуб.

Монетизація. Проєкт заробляє на продажі QR-паспортів і підшкірних мікрочипів міжнародного зразка. Також у застосунку є додаткові функції за моделлю передплати.

Чому вирішили просуватися на іноземних ринках? Проєкт стартував в Україні. Далі вийшов у США. «Є кілька причин. Насамперед культура відповідального ставлення до  домашніх улюбленців. У США тварини для людей як діти, про них дуже піклуються, вибирають кращі продукти й сервіси. Якщо наша мета – побудувати світовий проєкт, то нам важливо конкурувати з кращими. По-друге, це величезний ринок, на якому 2020 року  витратили близько $100 млрд. Надаючи якісний сервіс, у США можна заробити багато грошей, які потім можна інвестувати в масштабування проєкту в інших країнах світу. А це – наша мета», – каже СЕО Animal ID.

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Як налагодили виробництво? «Починали із закупівлі жетонів у Китаї. Згодом придбали необхідне обладнання й поступово вчилися все робити самі. У підсумку зараз наша продукція в рази краща за якістю, ніж жетони, що  закуповували в Китаї, а собівартість нижча. Ми автоматизуємо всі можливі процеси та розробляємо власні лінії, що дозволяє швидко й дешево розгортати виробництво в будь-якій країні», – пояснює СЕО проєкту.

Зараз у компанії вже є виробництва в Україні та США. Кожне з них здатне виготовляти сотні тисяч жетонів на місяць.

Як драйвили продажі? «В Україні основні канали просування – соцмережі, співпраця з тисячами ветеринарів і кінологів, а також партнерства з іншими брендами. У США – Amazon та інші майданчики, а соцмережі – на другому плані. Зараз активно партнеримся з різними брендами», – розповідає Василь Дуб.

Проміжні результати. За останні 12 місяців проєкт зріс у 5 разів за оборотом і новими користувачами. Зараз на платформі зареєстровано близько 200 000 власників тварин і 360 000 їхніх улюбленців. «Ми випустили першу версію мобільного застосунку всього 8 місяців тому, зараз у нас вже є користувачі по всьому світу. У аналітиці  бачимо 145 країн. У деяких регіонах – поки тільки одиниці, але все ж це надихає. Найбільше користувачів зараз у США, Україні, інших країнах Східної Європи, далі йдуть Великобританія, Канада, Німеччина й Польща», – зазначає СЕО.

Команда Animal ID продала близько 100 000 жетонів із QR-кодами. «Ця цифра зростає щомісяця. Всього вже випущено понад 500 000 жетонів: ми надаємо можливість іншим брендам виробляти свої жетони з нашими QR-кодами. Спільно з партнерськими проєктами QR-паспорти сьогодні продаємо в 60 країнах світу», –  каже Василь Дуб.

Статистику кількості зниклих тварин, яких вдалося відшукати за допомогою Animal ID, команда не веде. «На жаль, зібрати такі дані складно. Більшість людей не повідомляють про те, що вони загубили домашнього улюбленця: головне, що його швидко знайшли. Часто люди не хочуть афішувати пропажу, щоб про них не подумали, що вони не уважні або безвідповідальні. Можу лише розповісти, що серед моїх друзів вже трьом QR-паспорти допомогли повернути своїх улюбленців», – пояснює СЕО.

Інвестиції в проєкт. У Animal ID вже вкладено близько $1 млн. З них $650 000 команда отримала від інвесторів і близько $50 000 – від грантодавців. «Зараз залучаємо ще $1 млн для підтримки зростання, масштабування продажів у США та доопрацювання застосунку», – підсумовує Василь Дуб.

Spokk

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Рік створення: 2019

Засновники: Олександра Гладишевська, Сергій Твердохліб, Борис Манохин

Місцезнаходження офісу: Київ

Кількість членів команди: 7

Вартість поліса: від 68 грн до 78 грн

Суть продукту. Spokk – страхування домашніх улюбленців у смартфоні. Користувачі можуть придбати поліс у кілька кліків, подати заяву про збиток онлайн, оперативно дізнатися рішення щодо страхового випадку й отримати відшкодування на платіжну картку.

Поки Spokk займається страхуванням лише кішок і собак. А як же хом'ячки та інші хвостаті, пернаті? «В Україні дуже мало статистики щодо захворювань і лікування інших домашніх тварин. До того ж для кожного «не котика та песика» з'являється дуже велика розбіжність у можливих ризиках: то, що хом'яку добре, рибкам – смерть. Але запит хоч і невеликий, звичайно, є», – пояснює Гладишевська.

Що страхують? Різні травми та події: отруєння, укус іншою твариною, ДТП, падіння з висоти, пошкодження зброєю, протиправні дії третіх осіб тощо.

Чому вирішили вийти в таку нестандартну й досить вузьку нішу? «Коли вибирали перший продукт для продажу на нашій платформі – спиралися відразу на кілька факторів. Перший: продукт має радикально відрізнятися від того, що вже є на ринку по суті або за формою. Другий: продукт має бути зручний для масштабування на інші ринки, тобто бути актуальним для користувачів і не мати істотних регуляторних розбіжностей у різних країнах. Третій і найголовніший: продукт повинен вирішувати й нашу власну біль, щоб ми могли відчувати настрій клієнтів, їхні потреби та проблеми. А оскільки майже всі в нашій команді – власники кішок і собак, вибір став очевидним. Страхування домашніх улюбленців відповідало всім трьом факторам», – розповідає Гладишевська.

Монетизація. Проєкт отримує доходи від свого партнера – страхової компанії. «Spokk виступає як страховий посередник: виконує повний цикл страхового сервісу від продажу та управління страховими полісами до врегулювання збитків. Ці наші послуги оплачує страхова компанія, яка гарантує страховий захист і «утримує» ризики», – пояснює співзасновниця стартапу.

Скільки клієнтів вже вдалося залучити? Проєкт стартував 1 грудня 2020 року в режимі контрольованого тесту. А з 1 березня цього року платформа стала доступною для всіх користувачів. За цей час продано близько 80 страхових полісів. І вже є страхові виплати за ризиком «Отруєння».

Як просуватимуть продажі? «Зараз ми налаштовуємо відразу кілька каналів для просування: класичний діджитал (соціальні медіа, Google і таке інше), PR і підвищення впізнаваності бренду, роботу з лідерами думок і блогерами тощо. Одним із найважливіших партнерств для нас стане робота з притулками та благодійними фондами», – уточнює Гладишевська.

Чи націлені на вихід за межі України? Поки платформа працює тільки в нашій країні. Другим ринком, імовірно, стануть США. «Для цього є кілька причин. По-перше, інновації в страхуванні в США – одна з найперспективніших і актуальних тем з погляду привабливості для інвесторів і власне попиту клієнтів. По-друге, страхування домашніх улюбленців – зараз найдинамічніший вид страхування із CAGR 16%. А обсяг цього ринку вже становить $3 млрд. Причому цей напрям все ще залишається нізкоконкурентним, оскільки застраховано лише 3–4% домашніх тварин», – розповідає співзасновниця Spokk.

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Як відбудовуватимуться від конкурентів? В Україні продукт стартапу поки унікальний. Але на інших ринках є схожі платформи. «Серед наших конкурентів на ринку США можна виділити три групи: страхові агрегатори, неострахові компанії і іншуртехі. По кожній із цих категорій маємо свої переваги. На відміну від агрегаторів, крім онлайн-покупки ми впроваджуємо й онлайн-врегулювання збитків (тобто на одній платформі клієнт має повний цикл страхових послуг). На відміну від неострахових компаній у нас більш легка форма організації, яка не передбачає великого регуляторного й бюрократичного тиску з боку держави. Отже, дає нам велику гнучкість. А на відміну від іншуртехів наша технологія може масштабуватися на різні види страхування та не є монотехнологією виключно для одного продукту», – пояснює Гладишевська.

Інвестиції в проєкт. Велику частину часу стартап існував на кошти засновників. У січні 2020 року команда отримала перші ангельські вливання від інвестора зі Швеції Матіаса Еклефа при оцінці $1,2 млн. А торік у вересні виграла грант ($25 000) Українського фонду стартапів. «Зараз ми почали фандрейзинг наступного раунду в розмірі $700 000. Його основна мета – забезпечити швидке зростання в Україні та вихід на ринок США», – резюмує Гладишевська.

VetOnline

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин

Рік створення: 2019

Засновники: Владислав Гурковський, Костянтин Лособик

Місцезнаходження офісу: Київ

Кількість працівників: двоє партнерів, розробку продукту і маркетингову підтримку здійснює команда діджитал-агентства

Вартість послуг: разова онлайн-консультація – 149 грн, передплата на місяць – 95 грн

Суть продукту. VetOnline – платформа онлайн-консультацій із ветеринарами. Працює 24/7. Під час спілкування з фахівцем власники тварин можуть відправляти відео або фото в чат на сайті.

Чому вирішили вийти в таку нестандартну нішу? Співзасновники VetOnline – не є ветеринарами. Раніше партнери разом запустили діджитал-агентство Upturn. «Я давно хотів створити великий сервіс, яким би користувалося багато людей. Розумів, що це має бути ніша, де є велика аудиторія, і сервіс повинен працювати за моделлю sharing economy. Однак у більшості ніш, де є велика аудиторія та попит, вже була висока конкуренція: Uber, Glovo, Doc.ua тощо. А ось для власників домашніх тварин не було сервісу, де вони могли б швидко, з будь-якого місця проконсультуватися з ветеринаром в онлайні. Тому був зроблений очевидний, на нашу думку, вибір», – пояснює Гурковський.

Як підбирали ветеринарів? «Ми шукали клініки з хорошими відгуками на Google my Business, особисто розмовляли з кожним фахівцем. Зараз із нами співпрацюють близько 10 лікарів. Працюємо тільки з дипломованими фахівцями», –  розповідає Гурковський.

Монетизація. У проєкту два джерела доходу. Якщо клієнти замовляють разову онлайн-консультацію – платформа утримує фіксований відсоток з оплати кожної з них. Якщо ж споживачі оформляють щомісячну передплату – команда отримує фіксовані платежі. «У другому випадку наша головна задача як сервісу – утримувати високе LTV кожного з передплатників», – пояснює співзасновник VetOnline.

Як нарощують продажі? Команда використовує SEO-просування, рекламу в Google Ads і таргетовану рекламу в соцмережах.

Через платформу вже проведено понад 1000 консультацій.

Створено українцями: три платформи для власників домашніх тварин


Чи збираються виходити на інші ринки? Поки проєкт працює тільки в Україні. «Вихід за кордон плануємо. Найімовірніше, це будуть США або Західна Європа. У нас є ідеї, як будемо конкурувати з погляду більш зручного користувацького досвіду й вартості послуг. Але поки деталі не можемо розкривати», – каже Гурковський.

Чи планують запускати мобільний застосунок? «Поки не бачимо запиту від наших клієнтів на мобільний застосунок як можливість поліпшення їхнього користувацького досвіду. Все ж люди значно рідше мають потребу в онлайн-консультації з ветеринаром, ніж, наприклад, у викликах таксі або замовленні доставки їжі. Поки наявність зручного адаптивного сайту повністю закриває потреби клієнтів. Але в майбутньому ми не виключаємо розробку мобільного застосунку», – кажуть у компанії.

Інвестиції в проєкт. У VetOnline уже вкладено близько $100 000. Для подальшого розвитку в Україні та масштабування проєкту на інші ринки команді потрібно ще близько $500 000.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті