Індекс поганого настрою: НБУ оцінив ділові очікування бізнесу

Індекс поганого настрою: НБУ оцінив ділові очікування бізнесу

Чому українські компанії дивляться в майбутнє з острахом

Этот материал также доступен на русском языке
Індекс поганого настрою: НБУ оцінив ділові очікування бізнесу
Фото: depositphotos.com

Національний банк опублікував ще одне дослідження ділових настроїв українського бізнесу. Дані у цьому звіті подано за липень 2022 року. На перший погляд, підприємці стали менш болісно реагувати на події, що відбуваються в Україні. Індекс очікувань ділової активності (ІОДА) у липні порівняно з червнем зріс на 2,5 пункту – до 43,6 пункту. Проте незначне зростання індексу відображає лише факт адаптації ділового середовища до війни та економічної кризи.

Водночас українські компанії вважають, що руйнування інфраструктури та виробничих потужностей, проблеми з логістикою, дорожнеча енергоносіїв і значне зростання витрат у середньостроковій перспективі вкрай негативно впливатимуть на бізнес-клімат зокрема і на відновлення економіки в цілому. Що саме показало найсвіжіше дослідження, вивчив Mind.

Коротко про дослідження. Нацбанк проводив своє опитування у період з 4 по 22 липня. У ньому взяло участь 420 респондентів із різних галузей. Серед них – промисловість, будівництво, торгівля та сфера послуг. Причому серед опитаних – як великі та середні підприємства, так і малий бізнес. А також компанії, що працюють не лише на внутрішній ринок, а й ведуть зовнішньоекономічну діяльність.

Інакше кажучи, вибірка досить релевантна, репрезентує широке коло галузей економіки та враховує думку як великих корпорацій, так і малого бізнесу.

До речі, у березні–травні НБУ подібних опитувань не проводив. Він відновив підрахунок індексу ділової активності лише у червні. Тому буде цікаво оцінити, як змінилися настрої бізнесу порівняно з довоєнним часом.

Індекс очікувань ділової активності (ІОДА), пунктів

Індекс поганого настрою: НБУ оцінив ділові очікування бізнесу

Дані: НБУ

Промисловість. ІОДА в цьому секторі протягом липня скоротився на 0,6 пункту, до 43,1 пункту.

Чинники, що вплинули на погіршення настроїв у промисловому секторі:

  • порушення виробничих та логістичних ланцюжків;
  • руйнування потужностей та інфраструктури;
  • тимчасова окупація частини територій, де розташовані великі підприємства.

Промисловці зберігають песимістичні очікування на найближчі місяці у зв'язку з тим, що:

  • відбуватиметься подальше скорочення виробництва через падіння обсягу замовлень, зокрема з-за кордону;
  • продовжать зростати ціни на сировину та матеріали, і, як наслідок, на готову продукцію;
  • багато компаній будуть змушені урізати витрати, скорочуючи співробітників.

Будівництво. Попри те, що за час військового стану уряд ухвалив низку постанов, які полегшують життя забудовникам (скорочено терміни оформлення сертифікатів на деякі об'єкти, спрощено процедури перегляду будівельних норм тощо), ІОДА в будівельній галузі за липень упав одразу більш ніж на 5 пунктів, до 35 пунктів.

У принципі, це не дивно, оскільки ринок нерухомості суттєво просів через війну. За даними Української торгової гільдії (UTG), кількість операцій із житловою нерухомістю за перше півріччя 2022 року порівняно з аналогічним періодом 2021 року скоротилася до 35%.

Крім того, забудовники констатують:

  • скорочення обсягу будівельних робіт;
  • зменшення кількості замовлень разом із зростанням цін як на сировину та матеріали, так і на послуги підрядників.

Усе це разом призводить до негативних настроїв у галузі.

Втім, якщо держава фінансуватиме відновлення інфраструктури та житлового фонду, будівництво отримає додатковий імпульс до розвитку. Принаймні такі наміри є.

Наприклад, у липні Кабмін перерозподілив 500 млн грн, виділених у рамках спільного проекту з Європейським банком реконструкції та розвитку на відновлення пошкодженої інфраструктури в постраждалих від війни регіонах.

Торгівля. У цій сфері ділові настрої відчутно кращі. За липень ІОДА в торгівлі зріс на 5,3 пункту, до 48,7 пункту. Опитані Нацбанком компанії:

  • повідомляють про тенденцію зростання товарообігу;
  • не планують тотально скорочувати обсяги бізнесу, про що опосередковано свідчить збереження чисельності персоналу.

Водночас підприємства торгівлі відзначають збільшення закупівельних цін на продукцію і прогнозують падіння своєї торгової маржі, що явно корелює зі скороченням купівельної спроможності населення.

Проте і продукти харчування, й інші товари повсякденного попиту навіть у кризу залишаються затребуваними. Тому, на тлі інших галузей торгівля однозначно виглядає значно бадьорішою.

Послуги. Представники сфери послуг не настільки оптимістичні, як представники торгівлі. Проте ІОДА в цій галузі за липень теж підріс – на 4,2 пункту, до 41,9 пункту.

Серед позитивних чинників:

  • зростання затребуваності послуг та обсягу нових замовлень;
  • збільшення потреби в персоналі.

З цього можна дійти висновку, що сфера послуг поступово відновлюється. Однією з причин є те, що в цій галузі достатньо представників МСБ. З весни чимало підприємців опинилися на межі виживання. Тому вони в будь-який спосіб намагаються перезапустити свій бізнес.

Водночас у сфері послуг – як і в інших галузях – спостерігається сильне зростання витрат, що впливатиме на ціноутворення і призведе до зростання вартості цих послуг.

Головні побоювання бізнесу. Виходячи з результатів дослідження, в українських компаніях переважають здебільшого песимістичні очікування. Промисловість та будівництво налаштовані на падіння обсягів бізнесу та загальної кількості замовлень.

Не останню роль у цьому відіграє загальне скорочення економічної активності країни і навіть труднощі з експортом. Компанії, які залежать від зовнішніх поставок (металургія, машинобудування, сільгосппідприємства), не зможуть швидко переорієнтуватися на нові ринки. Зрозуміло, це призведе до фінансових проблем у багатьох із них, можливо, навіть до банкрутств та закриття підприємств.

Сильно б'є по всіх без винятку компаніях зростання витрат на сировину, енергоресурси, логістику.

Стриманий оптимізм, який озвучують представники торгівлі та сфери послуг, теж доволі хиткий. Ці галузі міцно прив'язані до платоспроможності населення. Поки що громадяни мають ще якусь подушку «фінансової безпеки». Але що довше триває військовий конфлікт і чим глибша криза, тим сильніше падатиме платоспроможність.

На тлі високих темпів інфляції (як вважає НБУ, за підсумками 2022 року споживчі ціни точно вийдуть за межі 30%) ситуація зі споживанням товарів та послуг може стрімко змінитися в гірший бік. Причому вже найближчими місяцями.

Ділові настрої бізнесу за підсумками липня 2022 року

Промисловість

Показник Тренд, % відповідей    
  Зросте Не зміниться Знизиться
Обсяг виробленої продукції 26 40 34
Обсяг нових замовлень 20 47 33
Ціни на сировину та матеріали 70 27 3
Ціна реалізації продукції 39 57 4

Будівництво

Показник Тренд, % відповідей    
  Зросте Не зміниться Знизиться
Обсяг будівництва 14 38 48
Обсяг нових замовлень 14 38 48
Закупівельні ціни (ціни постачальників) 71 24 5
Ціни реалізації продукції 14 81 5

Торгівля

Показник Тренд, % відповідей    
  Зросте Не зміниться Знизиться
Товарообіг 34 36 30
Обсяг закупівель товарів для подальшого продажу 29 38 33
Закупівельні ціни (ціни постачальників) 62 37 1
Торгова маржа 6 64 30

Сфера послуг

Показник Тренд, % відповідей    
  Зросте Не зміниться Знизиться
Обсяг послуг, що надаються 20 43 36
Обсяг попиту на послуги 20 42 37
Закупівельні ціни (ціни постачальників) 70 28 2
Ціна реалізації послуг 27 69 4

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло