30 темників про Україну: як фсб провалила «ідеологічну підготовку» до російського вторгнення. Ч. 1
І як намагається реабілітуватися зараз. Розслідування Mind

24 роки поспіль 75 офіцерів Федеральної служби безпеки російської федерації працювали над тим, щоб 24 лютого 2022 року українці зустрічали російську армію з квітами. Згідно із задумом кремля, на момент «денацифікації та демілітаризації» в Україні вже мала існувати потужна проросійська опозиція – яка б і очолила новий маріонетковий пропутінський уряд. Але це завдання з тріском провалилося. Чому так сталося – розбирався Mind.
У розпорядженні редакції опинилися секретні документи фсб рф із так званими темниками – інструкціями для проведення інформаційних операцій на користь росії під час ведення загарбницької війни проти України. Проаналізувавши ці документи, ми відстежили, як і ким виконувалися поставлені завдання; що вже було зроблено, що – ні, а що – планується втілити в життя.
150 офіцерів та їхні завдання
Департамент оперативної інформації (інша назва – 5-та служба фсб) виконує функції зовнішньої розвідки фсб. Збираючи інформацію про інші країни та проводячи на їхній території спеціальні інформаційні операції, ДОІ допомагає росії досягти поставленої мети.
З моменту створення 1998 року департамент завжди виділяв Україну серед усіх пострадянських країн, намагаючись утримати її у своїй сфері впливу.
Як фсб впливає на інформаційний простір в інтересах рф?
- Координує роботу прокремлівських пропагандистських ЗМІ на території рф та за її межами за допомогою темників, щоб інформація подавалася в потрібному ключі.
- Просуває потрібну інформацію соцмережами «у білу» (наприклад, коли створюють сторінку ЗМІ у фейсбуці та купують рекламу матеріалу із цієї сторінки) і «в чорну» (ботоферми на зарплаті в «Тік-ток», «Фейсбуці», «Інстаграм»).
- Моніторить інформаційний простір, щоб знайти публікації, поширені в інтересах інших країн.
- Виявляє іноземних агентів серед російських громадян (журналісти, ЗМІ, громадські активісти, політики, артисти тощо).
- Координує роскомнадзор, який блокує «екстремістські» сайти.
Для роботи на території України в структурі 5-ї служби фсб створили окреме – 9-те – управління. У ньому працювало близько 75 офіцерів. Але напередодні повномасштабного вторгнення в Україну штат управління збільшився вдвічі. З початком війни до їхніх задач долучилися й інші оперативні підрозділи фсб (регіональні органи та суміжні департаменти із центрального апарату).

фсб активно намагається просувати в суспільстві свій позитивний образ. Для цього представникам різних галузей мистецтва щороку вручають премії та призи. Наприклад, 2018 року в номінації «Образотворче мистецтво» перемогла художниця Поліна Кукулієва за цикл картин, присвячених співробітникам і ветеранам органів безпеки.
Управління поділене на дрібніші підрозділи за регіональним принципом. Так, 1-й відділ курує місто Київ, 2-й – Дніпропетровську, Сумську, Полтавську та Запорізьку області, 3-й відділ – весь Південь України.
Основні завдання 9-го управління 5-ї служби ФСБ:
1) збір інформації про суспільно-економічну, енергетичну, політичну ситуацію в Україні;
2) проведення заходів із дестабілізації українського суспільства, інспірування протестних акцій, масових заворушень;
3) проведення інформаційних операцій в інтересах російської федерації, формування проросійських настроїв, антивладних настроїв;
4) розпалювання міжнаціональної та міжрелігійної ворожнечі.
Щоб сформувати актуальну суспільно-політичну картину в країні, фсб насамперед використовує відкриті джерела: моніторить та аналізує, що пишуть соцмережі й медіа, яка інформація є у відкритих реєстрах.
Це 80% інформації, якою послуговуються спецслужби. Решту даних вони отримують від своєї агентурної мережі – завербованих через підкуп, шантаж або ідеологічні мотиви людей, які живуть в Україні та мають тісні зв'язки у різних сферах влади (парламенті, судах, освітніх та медичних закладах тощо).
Як фсб може моніторити тисячі сторінок у соціальних мережах одночасно?
«Існують спеціалізовані сервіси для відстежування свого бренду (або пошуку по ключових словах. – Mind) у мережі інтернет і соцмережах. Це вручну написаний скрипт, який періодично заходить на певні ресурси й шукає за ключовими словами, які пов'язані із цим брендом. Наприклад, якщо це фсб, я купую доступ до цього сервісу та прописую ключові слова, які хочу моніторити, наприклад «фсб Україна», «фсб корупція». І цей сервіс по базі шукає ці ключові слова: у соцмережах, блог-платформах, групах російських соцмереж.
Також для моніторингу можна використовувати штучний інтелект. Наприклад, ці системи мають доступ навіть до тих сайтів, які приховані від широкого кола користувачів і розташовуються в так званому invisible web – коли власник сайту написав скрипт, який заборонив роботам-пошуковикам знаходити на ньому інформацію».
Ярослав Деркаченко, аудитор систем інформаційної безпеки
Ще один канал інформації – перехоплення телефонних дзвінків, електронних листів і SMS людей, які можуть мати доступ до чутливої інформації: державні службовці, військовослужбовці, керівники груп впливу.
Низові ланки фсб збирають та аналізують інформацію і пропонують керівництву напрями для роботи. Керівництво ухвалює рішення – затвердити ці пропозиції чи ні. І якщо так – то дає вказівку для всіх підрозділів – «робіть».
Але іноді задачу «низам» керівництво дає із власної ініціативи. Мовляв, качайте ось цю ситуацію. Такі вказівки можуть надходити і з адміністрації президента рф, яка прямо координує проведення важливих операцій фсб. Від імені путіна в діалозі із ДОІ виступають численні радники. Наприклад, алєксєй філатов із 2016 року допомагав розробляти інформаційні операції для створення сприятливого інформаційного тла від'єднання терористичних організацій «ЛДНР» від України.
Щоб визначити вразливості українського суспільства, спецслужби проводять замовні соціологічні дослідження з конкретної теми. На базі аналізу всієї зібраної інформації визначають напрями проведення інформаційних операцій (наративи).
30 темників ФСБ для створення позитивного образу росії
На території України, «ДНР», «ЛНР» |
Розпочати роботу з обговорення програм та проєктів мирного життя в повоєнний період: |
активізувати в цьому напрямку роботу великих громадських організацій: Торгово-промислова палата, Асоціація малих та середніх міст росії, Спілка російських міст, рухи «Волонтери перемоги» та ін. |
почати обговорення нових законів, пов'язаних із соціальними програмами та економічним розвитком територій «ДНР» та «ЛНР»; |
почати проєкти гуманітарної допомоги особам, які постраждали від дій націоналістів та інших радикальних груп, які отримали озброєння від країн заходу (за їхніми заявами як постраждалих); |
почати переговори з головами місцевої влади про програми розвитку інфраструктури та повоєнного відновлення; |
сформувати та розпочати обговорення проєктів будівництва інфраструктури, шкіл та зміцнення кадрового потенціалу вищих навчальних закладів «ДНР» та «ЛНР». |
Закріпити образ російського воїна-визволителя, зокрема: |
використати успішний образ «ввічливих людей» 2014 року (відео, фото з врятованими тваринами, за яких турбувалися діти; фото з ветеранами, що плачуть від щастя возз'єднання, створити образ «солдата з дівчинкою».); |
відео солдатів, які несуть людям мир (у вигляді нових підручників до шкіл, медичного обладнання тощо), що дозволить закріпити образ «солдат миру»; |
відео спільних дій російських та українських солдатів проти українських нацистів та бандформувань. |
Для посилення аргументації спецоперації організувати: |
численні звернення українських і російських ветеранів із проханням зупинити фашизм в Україні та не допустити його в росії та світі. Сюжети про образи та розправи над ветеранами в Україні останніми роками й зараз; |
провести роботу з особами, які за родом своєї діяльності контактують із великою кількістю людей. Особливо – викладачі, водії таксі, співробітники салонів та ін; |
запустити проєкти нових медіа та реальні мережі агітаторів; |
соцмережі рясніють антиросійськими піснями, анекдотами, віршами про захист Батьківщини-України, які мобілізують. Слід підготувати та поширити продукцію альтернативного характеру. |
Всередині російського суспільства – з метою консолідації російського суспільства посилити підтримку російських дій в Україні: |
інтерв'ю та відеоролики щодо підтримки російських дій усередині самої України від українців. Відеосюжети, інтерв'ю – підтримка (відео про врятованих дітей, сім'ях, що возз'єдналися, щасливих звільнених та ін.); |
зверненнями зірок мистецтва, спорту, видатних діячів науки, освіти на підтримку російських дій і російської армії. Особливий акцент рекомендується зробити на молодих зірках із шоу «Голос» та інших проєктів; |
інтерв'ю з розчарованими фанатами артистів, які не підтримали позицію росії, розкриття фактів їхніх іноземних активів та особистих інтересів; |
масовані інтерв'ю із зарубіжними зірками, політиками, експертами, які розповідають про реальну мету Заходу щодо України та росії; |
численні інтерв'ю експертів з України та інших країн, думка військових та лідерів «ДНР», «ЛНР». В інформаційному полі мають бути не лише російські експерти. Посилити висвітлення іноземними журналістами того, що робить росія в закордонних ЗМІ (відповідно посилити роботу з журналістами в зарубіжних національних медіа, які готують програми з питань політики та міжнародних відносин); |
інтерв'ю і відеоролики про економічне становище та перспективи від керівників великих російських організацій – «Газпром», «Норнікель», ВТБ та інші. Одне із завдань – пояснити залежність економік світу від російських ресурсів, показати можливості росії за санкціями у відповідь; |
інтерв'ю та відео від закордонних експертів про залежність світу від позиції росії, про мету та завдання росії в Україні; |
організувати збір гуманітарної допомоги від громадян росії (вуличні та інтернет-проєкти). |
Щодо пострадянського простору: |
почати підготовку до Міжнародного антифашистського конгресу з координації зусиль країн у протистоянні нацизму в сучасному світі. Активізувати (створити) антифашистські організації на теренах пострадянських держав; |
розпочати обговорення проєктів економічної інтеграції з ДНР та ЛНР, взаємовигідних економічних партнерств у рамках ЄАЕС, СНД, ШОС та інших форматів. Рекомендується, щоб ініціаторами проєктів виступили російський великий бізнес та бізнес-партнери пострадянських країн. |
Щодо європейської спільноти: |
Максимально поширити доступними каналами наративи про звірства та злочини націоналістичних батальйонів у мережі, де чітко позначаться ненависть націоналістів саме до росіян як народу, а не тільки держави та армії. |
сформувати негативне ставлення жителів європейських країн до політики своєї держави щодо росії. Слід акцентувати на погіршенні життя в ЄС та в усьому світі в довгостроковій перспективі. Аргументи: |
озброєння України відбувається коштом платників податків-європейців; при цьому закриваються деякі соціальні програми всередині ЄС, зростає частка бідних у низці країн; |
прогнози про кількість українських біженців і створюване навантаження на бюджет та соціально-економічну інфраструктуру ЄС, де вже багато біженців з Близького Сходу й Афганістану; |
з’являться труднощі населення через проблеми з енергоносіями; |
актуалізувати інформацію про неонацистів у Європі, провести порівняння з Україною з метою показати європейській спільноті, як народжується нацизм та запитати, чому у своїх країнах вони забороняють нацистів, а в Україні підтримують? |
На основі цих наративів керівництво визначає, які підрозділи їх впроваджуватимуть, яка агентура та інструменти будуть використовуватися. Оперативники пишуть інструкції – темники – і надсилають їх виконавцям: журналістам, експертам, лідерам громадської думки. Так формується інформаційна картинка: на основі темників журналісти пишуть статті, блогери готують контент, політики та артисти дають інтерв'ю, дизайнери малюють меми, телеканали знімають відео.
Після того як операцію завершено, оперативники аналізують результат і оцінюють її ефективність. Про це пишуть у звітах для керівництва. А на основі цих звітів керівники ухвалюють рішення, що робити далі.
Як ФСБ інформує президента рф путіна про хід виконання поставлених завдань?
Зазвичай звіти для керівництва ФСБ та безпосередньо президента рф надходять у вигляді шифротелеграм. Документ друкують на принтері, його від руки підписує керівник підрозділу. Потім за допомогою спеціальної шифрувальної апаратури цей документ зашифровують і в такому вигляді через закриті канали звязку передають, наприклад, у центральний апарат фсб або в адміністрацію президента.
Лише в місці призначення документ знову розшифровують. Електронне листування та месенджери типу Signal використовуються для зв’язку лише на низовому рівні – між оперативниками.
13 років поспіль ДОІ очолював сєргєй бєсєда. Увесь цей час він інформував президента рф владіміра путіна про настрої українського суспільства. Дані для нього збирав його перший заступник і за сумісництвом очільник «українського» 9-го управління владімір пєтровський.

Головні відповідальні особи за провал інформаційної війни в Україні: керівник служби оперативної інформації і міжнародних зв'язків (5-ї служби) фсб сергєй бєсєда та керівник 9-го управління 5-ї служби фсб владімір пєтровський.
З моменту створення департамент повинен був сформувати в Україні потужну проросійську опозицію. Вона й мала очолити «денацифіковану та демілітаризовану» Україну після феєричного бліцкригу російської армії в лютому 2022 року. Але ця «місія» з тріском провалилася.
Чому?
Провальний старт
По-перше, з'ясувалося, що ні росіяни, ні українці, ні весь цивілізований світ не розуміють, чому та для чого росія пішла війною на Україну.
Заявлена путіним мета – «денацифікація» – виглядала дуже розмито, бо пропаганда не підкріпила це поняття емоційним тлом. На кремлівських телеканалах не було десятків, сотень кривавих телесюжетів про вбитих дітей у «ЛДНР». Блогери та воєнні кореспонденти не заповнили свої телеграм-канали страшними фото та відео розправи націоналістів над росіянами. Особливо не вистачало такої інформації «з перших вуст» – від осіб, які мешкають в Україні.
Офіційна позиція кремля полягала в тому, що росія не хоче окуповувати територію України, а натомість хоче «визволяти» українців від влади фашистів. Але ні в українських медіа, ні в соцмережах не було інформації про те, що цього хочуть самі українці. Тому світ побачив росію не як визволителя, а як агресора та загарбника.

27 лютого 2022 року твіттер-акаунт @ssugarspoon опублікувала план уроку суспільствознавства, який, за її словами, видали вчителям однієї з російських шкіл. Зараз твіт видалений і доступний тільки в кешованій версії. Для вчителів підготували відповіді на можливі запитання від учнів. На запитання «Чи можна було уникнути військових дій?» вчитель мав відповісти, що «спеціальна миротворча операція – вимушений захід для порятунку людей в Україні». А на запитання «Чи правда, що ми захопимо Україну?» у відповідь мало лунати: «До наших планів не входить окупація українських територій».
Врешті-решт, пропаганда не переконала ні російську, ні українську аудиторію в тому, що цих цілей можна досягнути виключно воєнними діями.
На початку військового наступу на Україну дії росії масово не підтримали топові російські блогери та ньюзмейкери (артисти, митці, письменники, спортсмени тощо). Оскільки частина росіян не вірить російським ЗМІ, для них важлива думка лідерів громадської думки, які популярні в інстаграм, ютуб, тік-ток.
Навпаки, чимало блогерів ы представників шоу-бізнесу, вчених виступили проти спецоперації. Через це створилося враження, що російська еліта розколота й ситуація всередині країни дестабілізується.
Сумніви в тому, що росія чинить правильно, посилювалися й у тих росіян, які порівнювали інформацію з російських та іноземних медіа. Бо на федеральному «Первом канале» російських військових зображали борцями з нацистами, а на британському ВВС – жорстокими вбивцями, які палять і грабують міста та села. Щоб створити позитивний образ росіян у світі, фсб потрібно було негайно посилити роботу з журналістами за кордоном.
Разом із тим роботи вистачало і з українською аудиторією. Російська пропаганда не створила чіткої картинки майбутнього в «денацифікованій Україні». Що відбуватиметься на «звільнених» територіях? Як вони розвиватимуться? Якою буде їхня роль у країні з новим прокремлівським керівництвом? Не зрозуміло.
Щоб подарувати світлий образ майбутнього, фсб поставили перед собою завдання переключити інформаційний порядок денний на «впевнене обговорення проєктів повоєнного соціально-економічного розвитку звільнених територій».
Для цього в травні віцепрем'єр рф марат хуснуллін заявив про створення «спеціального штабу», який опікуватиметься питаннями відновлення «звільнених територій України». Тоді йшлося про відновлення інфраструктури та економіки на території Луганської, Донецької Херсонської та Запорізької областей. Втім «спеціальний штаб» запрацював тільки на словах. Після цієї заяви в інформаційному просторі не з'явилося нової інформації про цей проєкт.
П’ять пріоритетних завдань, які 9-е управління 5-ї служби фсб мало виконати після аналізу власних помилок:
№ п/п | Завдання | Результат |
1 | Розробити та презентувати проєкти майбутнього розвитку звільнених територій України, включити в розробку й обговорення великий бізнес та підприємницькі кола, великі громадські організації, асоціації, спілки, рухи, університетські центри | НЕ ВИКОНАНО |
2 | Зосередитися на чотирьох контурах роботи з громадською думкою: громадська думка всередині Росії, в Україні, країнах пострадянського простору, громадська думка західних країн | ВИКОНАНО |
3 | Виділити значні сегменти суспільства, що найбільше сумніваються у правильності дій РФ і цілеспрямовано працювати з ними (зокрема, молодь) | ВИКОНАНО |
4 | Задіяти для інформаційної роботи не лише ЗМІ, нові медіа, а й цивільні мережі на місцях, сформувати мережі пропагандистів | ВИКОНАНО |
5 | Реалізувати спецпроєкти, що формують позитивну думку про дії російських військ в Україні | ВИКОНАНО |
$5 млрд на вітер
Коли в перші дні війни кремль побачив, що Україна готова до опору й не підтримує російське вторгнення, у повітрі повисло запитання: а куди ж поділися величезні кошти, які державний бюджет рф виділив на «п'яту колону»?
У фсб почалися масштабні перевірки, під час яких виявилося, що багато років поспіль президента владіміра путіна водили за ніс: боячись роздратувати керівника, 5-та служба розповідала йому те, чого він сам найбільше хотів почути. Керівництво спецслужби просто не вірило, що президент буде настільки окрилений «потужними результатами роботи фсб», що вирішить почати повномасштабну військову операцію з метою захопити всю територію України.
Після ганебного відступу російських військ із Київщини в медіа просочилася інформація про те, що очільника 5-ї служби ФСБ генерала сєргєя бєсєду та його заступника запроторили в СІЗО. Серед причин називали нецільове використання коштів, виділених на спеціальні операції, а також неякісну розвідувальну інформацію. У самій фсб цю інформацію не підтверджують.
Невдовзі після цього скандалу російські ЗМІ почали писати , що сєргєй бєсєда та його родина володіє майном на сотні мільйонів рублів, яке не може собі дозволити на офіційну зарплату.
Звідки ж узялися ці кошти?
Інформаційні операції фсб фінансувалися з бюджету російської федерації. За різними оцінками, на «підготовку» в Україні ґрунту до російського вторгнення кремль витратив близько $5 млрд. Але навряд чи путін бачив правдиві звіти стосовно використання цих коштів. Адже оперативник не зобов'язаний прикріпляти до свого звіту банківські квитанції та розписки про отримані кошти від корумпованих чиновників й агентів впливу.

Офіцер 9-го управління 5-ї служби фсб алєксєй корнєв курував діяльність терористичної організації «Луганська народна республіка» Він з'являвся на публічних заходах, використовуючи посаду прикриття – «керівник Служби безпеки Харківського збройного спротиву Євромайдану». На фото: корнєв 2016 року виступав із доповіддю «Політичні та національно-культурні репресії хунти на Харківщині».
За отримання ексклюзивної інсайдерської інформації, організацію круглого столу з «правильними експертами» або протестної акції платять найчастіше готівкою або за допомогою криптовалют. Рідше використовують Yandex Money, Webmoney, благодійні фонди або створюють ілюзію комерційної діяльності – для цього укладається контракт, наприклад, про надання «консультаційних послуг».
Про проведені інформаційні операції звітують письмово. У звіті прописують мету заходу та спосіб його реалізації. Тобто детально зазначають, які медіа, журналісти, блогери виконували це завдання, скільки людей переглянуло статтю, чи було поширення інформації на інших ресурсах, кого вдалося завербувати в рамках спецоперації тощо.
Також у звіті зазначають бюджет цієї спецоперації. Наприклад, який гонорар отримав агент за написання публікації, скільки коштував переклад тексту іншими мовами, який рекламний бюджет і вартість розміщення в конкретному ЗМІ.



Приклади закордонних медіа, які позиціонують себе як «незалежні», але публікують інформацію, співзвучну з темниками фсб. Фото автора
Видів витрат для виконання функцій 5-ї служби фсб – безліч. Наприклад, у звіті можна написати про те, що агент (політик, чиновник, журналіст, активіст тощо) отримав кошти за участь у міжнародних заходах, шукав там партнерів і залучив їх у потрібні для росії проєкти. Розрахунок із цим агентом – готівкою. І тільки оперативник точно знає, якою була сума винагороди.
Тобто правдивість даних про фінансові витрати залежить лише від порядності співробітника. Але звідки візьметься офіцерська порядність, якщо зараз фсб – це кланова система, у якій відбір відбувається не за талант і розум, а через наявність родинних зв'язків, наближеності та лояльності до керівництва?
Починаючи з 2014 року путін розчарувався у здібностях фсб надавати якісну розвідувальну інформацію: група офіцерів, які перебували в Києві, не змогли передбачити події на Майдані, і навіть втеча Віктора Януковича була для них сюрпризом. Тому путін послідовно нагадував спецслужбі, що тепер їхня справа – лише виконувати наказ. Що вони й робили. Принаймні у своїх звітах.
За словами експерта з питань інформаційних воєн і конкурентної розвідки Дмитра Золотухіна, підробка результатів – це найбільша вразливість менеджменту в будь-якій спецслужбі світу.
«Річ не в кількості офіцерів і не в їх компетенції, а в тупо поставленій задачі та кривому менеджменті, заснованому на розкраданні коштів, – пояснює експерт. – Фальсифікувати результати оперативник може нескінченно довго. Ну, наприклад, ОПЗЖ (заборонена в Україні проросійська партія «Опозиційна платформа – За життя». – Mind) провела якийсь круглий стіл, мітинг і про це показали на телеканалі NewsOne. Ти пишеш: в Україні сильно зросли антиамериканські настрої! Вийшла соціологія недовіри до президента! Українці підтримують російський варіант вирішення конфлікту, бо президент їх задовбав».
Та й самі агенти не завжди витрачали надані їм кошти за призначенням. Яскравий приклад цього – кум владіміра путіна, співкерівник нині забороненої партії «Опозиційна платформа – За життя» Віктор Медведчук, який 20 років виконував роль лобіста кремля в Україні. За даними українського слідства, Медведчук отримав від російських спецслужб мільярд доларів на підготовку військового вторгнення. Цієї суми мало бути достатньо, щоб здійснювати підкуп українських політиків та силовиків і підігрівати сепаратистські настрої.
Відверто проросійські наративи із року в рік лунали з телеканалів Медведчука «112», «ZIK» та «NewsOne». Враховуючи складну структуру виробництва телеконтенту, лише на темі реалізації російських темників на телеекрані можна непомітно вкрасти до 70% бюджету. Тож не дивно, що після затримання Медведчука суд арештував 154 об'єкти рухомого та нерухомого майна, яке політик і його родина встигли придбати за роки плідної співпраці з кремлем.
Мовчи або тікай
У своїх звітах фсб зазначає, що з 1 березня до 4 квітня 2022 року 95-ти російським лідерам громадської думки, які підтримали війну проти України, почали надходити погрози у вигляді дзвінків та SMS.

Фрагмент звіту 5-ї служби фсб рф, створеного в перші місяці війни росії проти України
Ці погрози, зокрема, лунали на адресу відомих пропагандистів кремлівських телеканалів ольги скабєєвої і владіміра соловйова, телеведучої тіни канделакі та співака олєга газманова.
Щоб захистити цей прокремлівськи налаштований актив, фсб сформували базу з більш ніж тисячі «телефонних терористів», зібрали про них усю можливу інформацію (імена, адреси, інші дані) і почали надсилати їм зустрічні погрози. Також для залякування «терористів» використовувався аудіозапис із голосом відомого своєю жорстокістю чеченського лідера рамзана кадирова.
Позаяк чверть усіх дзвінків надходили з росії, фсб сформувало з-поміж колишніх співпробітників силових структур виїзні групи, які приходили за встановленими адресами «телефонних терористів» і проводили з ними «бесіди виховного характеру».
Також фсб провела роботу з «токсичними» лідерами громадської думки. Зокрема – з українкою Світланою Лободою, яка багато років живе в росії, українським режисером і телеведучим Аланом Бадоєвим, шеф-редактором популярного тревел-шоу «Орел і решка» Тасею Юсуповою. Особливу увагу приділили продюсеру «Орел і решка» Марині Гранкиній, яка раніше публікувала особисті номери телефонів російських зірок, які підтримали війну проти України та пропонувала «переконати їх».
Для цього їм надсилали фото жертв військових дій на Донбасі із текстом на кшталт «Не шкода тобі людей і дітей 8 років було??? Відповідай!!!».
Хвиля хейту проти інакодумців набула й публічного характеру. Навіть за м’які та не дуже переконливі заклики до миру в ЗМІ та соцмережах «конченою» і «всяким сбродом» почали називати народну улюбленицю співачку Аллу Пугачову. А її чоловіка й однодумця – Максима Галкіна – мінюст рф і поготів визнав іноземним агентом, а федеральні телеканали відмовилися з ним співпрацювати.

Щоб дискредитувати народну артистку росії Аллу Пугачову, в соцмережах публікували навіть архівні відео двадцятирічної давності, де вона закликала проти Чеченської війни
Після кількох місяців хейту Пугачова закрила свій бізнес у рф, отримала ізраїльський паспорт і разом із Галкіним переїхала до Ізраїлю.
І цей приклад став дуже показовим для інших російських селебрітіз, які дружно вирішили говорити про війну проти України або схвально… або нічого.
Так, у перші дні повномасштабного вторгнення блогерка та ведуча Настя Івлєєва, яка мала в інстаграм 19 млн підписників, закликала припинити війну. Але згодом вона більше не згадувала про це і до сьогодні публікує лише розважальний контент, пояснивши це своїй аудиторії тим, що «реально у всіх блогерів зараз з'явився час для саморозвитку».

Навіть журналіст, який називає себе незалежним, у начебто непідконтрольному росії месенджері «Телеграм» публікує дописи, до яких додається «ремарка» про те, що він є іноземним агентом. Цього вимагає міністерство юстиції російської федерації
Один із найпопулярніших журналістів та блогерів у росії Юрій Дудь має понад 10 млн підписників на авторському каналі youtube. 28 лютого він виступив проти війни, а через місяць міністерство юстиції рф визнало його іноземним агентом. Після цього Дудь із родиною переїхав до Іспанії. Та попри це залишається дуже обережним. Навіть на своєму телеграм-каналі (який начебто не контролюється російською владою) кожен його допис супроводжується словами, що «це повідомлення створено російською юридичною особою, яка виконує функції іноземного агента».
За останніми підрахунками ресурсу https://theylovewar.com/, пропагандою путінського режиму та поширенням дезінформації про війну проти України займаються щонайменше 174 російських та українських знаменитостей. Ще 181 інфлюенсер, спортсмен та артист просто воліють мовчати.
…і таке мовчазне тло ідеально підходить для закидання в інформаційний простір рафінованих прокремлівських наративів із допомогою добре проінструктованої агентури.
Продовження розслідування Mind про ідеологічну підготовку російського вторгнення офіцерами фсб та причини її повного провалу опубліковано тут.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].