Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?

Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?

І на яких умовах реально скористатися цими «енергокораблями»

Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?
Фото: https://ecu.gov.ua/

На початок лютого українська енергосистема пережила 13 ракетних та 15 дронових атак. Суттєвих пошкоджень постійно зазнають об’єкти високовольтної мережі та електростанції. Через це внутрішнє виробництво електроенергії не здатне повністю покрити запити споживання.

Щоб скоротити дефіцит, українські приватні трейдери 25 січня розпочали імпорт електроенергії з Євросоюзу. Перші мегавати вже надійшли зі Словаччини, також є технічні можливості для постачання з Польщі, Угорщини та Румунії. А державний трейдер «Енергетична компанія України» вирішив вийти за межі поточних проблем і 26 січня повідомив про наміри розробити проєкт електропостачання від енергокораблів, розташованих у Чорному морі, який може забезпечити електрикою 1 млн сімей (саме така цифра згадується в офіційному пресрелізі «ЕКУ»).

Ці плани одразу привернули увагу галузевого експертного середовища своєю унікальністю та амбітністю. Хоча раніше подібні ініціативи отримували нарікання щодо невизначених параметрів плавучих електростанцій та занадто високих цін такої електроенергії для українських споживачів у перспективі.

Mind розібрався в деталях проєкту від «ЕКУ», щоб з’ясувати, наскільки виправдані такі застереження, які шанси він має бути реалізованим та як геополітична ситуація сприяє його успіху саме зараз.

Енергокриза в Україні, спровокована воєнними діями, не лише стала викликом для вітчизняних виробників, постачальників та споживачів електрики, але й відкрила можливості для пошуку нестандартних підходів. «Поки війна триває, будівництво нових енергоблоків для відновлення втрачених або пошкоджених генеруючих потужностей є неможливим, і нам потрібно шукати інноваційні рішення», – каже гендиректор «ЕКУ» Віталій Бутенко. Використання powership – одне з таких.

Що таке powership? Це повноцінні плавучі електростанції на кораблях чи баржах, що розташовуються на прибережних ділянках та готові до генерації електрики. Їх можна швидко підключити до мережі. Така послуга може стати в пригоді не тільки в разі знищення традиційної генерації внаслідок бойових дій (як у випадку з Україною), але і в зоні стихійних лих чи у віддалених прибережних районах, куди доволі складно прокласти лінію електропередачі.

Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?
Фото: https://ecu.gov.ua/

Хто може надати такі кораблі Україні? Партнером «ЕКУ» в цьому проєкті стала турецька компанія Karpowership, що працює в 13 країнах, у тому числі по всій Африці та Бразилії. 

Karpowership має в своєму активі 36 енергокораблів. Їх послуги затребувані органами влади, енергетичними, нафтогазовими та видобувними компаніями в Гані, Індонезії, Судані, Сьєрра-Леоне, Сенегалі, Кот-д’Івуарі, Гамбії, на Кубі. Турецька компанія також анонсувала використання плавучих електростанцій у Бразилії та Домініканській Республіці й відзвітувала про успішне співробітництво в складних умовах Іраку, Замбії та Лівані. Окрім цього, зараз Karpowership веде перемовини з кількома європейськими країнами про постачання до 2 ГВт електроенергії від енергокораблів.

Енергокораблі, як зазначила комерційний директор Karpowership Зейнеп Харезі, є «швидким, надійним і гнучким рішенням для зменшення дефіциту електроенергії», яке дозволяє відносно швидко розгортати нові генеруючі потужності й спрямовувати вироблену електроенергію до мережі.

Перші енергокораблі, готові для експлуатації та постачання електрики, з’явилися в 2009 році. Вони стали результатом інноваційних інженерних розробок турецької компанії Karadeniz Energy. Саме її плаваючі електростанції, відомі під брендом Karadeniz Powership, планує використовувати державний трейдер «ЕКУ» для забезпечення українських споживачів за договором з Karpowership.

Надання енергокораблів Україні вже гарантоване? «ЕКУ» та Karpowership підписали меморандум про співробітництво – за своєю суттю це дипломатичний лист без юридичних зобов’язань, де вказуються всі факти щодо загальних домовленостей між компаніями, про які варто пам’ятати. Тож ще зарано говорити про реалізацію проєкту на практиці.

Що передбачає підписаний меморандум? У цьому випадку, зокрема, йдеться про те, що «ЕКУ» та Karpowership мають інтерес до розробки проєкту генерації електроенергії за допомогою енергокораблів та способів його фінансування. Цю роботу планується виконати спільно з національними та міжнародними організаціями. І вже після детального аналізу в «ЕКУ» зроблять висновки щодо реальних перспектив проєкту, його конкретних параметрів, можливостей державного та приватного фінансування, умов залучення інвесторів.

Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?
Фото: https://ecu.gov.ua/

Де саме можуть бути встановлені ці кораблі? Компанії розглядають, серед іншого, варіанти розташування енергокораблів біля берегів Молдови (має єдиний порт Джурджулешти на ділянці Дунаю з виходом на Чорне море поблизу України) та Румунії (має вихід на Чорне море в дельті Дунаю, теж поблизу України), приєднання до електромереж цих країн та передачі струму до енергосистеми України через міждержавні лінії електропередачі. Для оцінки такої можливості планується залучити до співпраці уряди Молдови та Румунії.

Як працюють powership? Плавучі електростанції можуть працювати на природному газі, зрідженому природному газі, дизельному паливі чи мазуті, і здатні мінімально впливати на навколишнє середовище, якщо оператор (тобто компанія Karpowership) забезпечує належні умови роботи та дотримується правил екологічної безпеки.

Один корабель здатен видати від 30 до 470 МВт електроенергії.

Не «Байрактарами» єдиними: Туреччина може надати Україні плавучі електростанції. Де їх розташують і як вони працюватимуть?
Фото: https://ecu.gov.ua/

Наскільки оперативно вони можуть бути доставлені в Україну, якщо сторони дійдуть остаточної згоди? Від замовлення плавучої електростанції до початку її повного функціонування в середньому проходить 90 днів (залежить від замовленої потужності, мінімум – 30 днів).

За інформацією Karpowership, стандартний термін дії договору оренди – 3–10 років. Зазвичай замовник послуг використовує не один, а кілька енергокораблів.

Кому вистачить електроенергії? В українському проєкті йдеться про запуск 500 МВт електричної потужності. Цієї потужності, як стверджують в «ЕКУ», може бути достатньо для забезпечення електроенергією 1 млн сімей.

Наскільки реальними є ці плани та навіщо вони Туреччині? Експлуатація енергокораблів – це не перша співпраця України з Туреччиною в галузі новітніх технологій.

Найбільш відомий та масштабний проєкт пов’язаний із постачанням армійських дронів Bayraktar від компанії Baykar Makina. Завдяки успішному використанню українською армією, цей безпілотник перетворився у зброю-легенду, популярність його на світовому ринку озброєнь значно зросла. Виробник Baykar Makina з 2021 року є найбільшим експортером оборонної продукції в Туреччині, випередивши державного гіганта Turkish Aerospace Industries. Позаторік іноземцям було продано дронів на $664 млн.

Ділова активність Києва та Анкари також має геополітичне підґрунтя, яке культивує президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган. Він був серед перших, хто після 24 лютого 2022 року запропонував Стамбул як майданчик для діалогу України та росії, що влаштувало обидві сторони конфлікту.

У розпал минулорічних боїв за Маріуполь саме Туреччина взялася евакуювати із заблокованого російськими терористами міста іноземців та поранених бійців українського полку «Азов» на території металургійного комбінату «Азовсталь».

Також Ердоган опікується проблемою вивезення зерна із заблокованих українських портів. Тому що без Туреччини, яка має суверенітет над протокою Босфор, в цьому питанні не обійтись, і країна докладає зусиль, щоб організувати безпечний чорноморський фарватер.

Головне кредо Ердогана: економіка – служниця політики, а не навпаки. Тому його дипломатична спритність, яка дозволяє виступати посередником у складних питаннях вщент зруйнованих українсько-російських відносин, а також розбудовувати бізнес з Україною під час війни, здатна пом’якшити карколомні наслідки наявних геополітичних потрясінь та посилити вплив Туреччини в Чорноморському регіоні.


Gas United. Авторський Telegram-канал Світлани Долінчук:

  • Про реальний газовий бізнес, спираючись на здоровий глузд.
  • Як торгують енергоресурсами під час війни в Україні та світі.
  • Факти, тренди, коментарі. 

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло