В Україні перезапущено велику приватизацію. ФДМУ отримує більше прав, але зможе продати не більше 12% об'єктів

В Україні перезапущено велику приватизацію. ФДМУ отримує більше прав, але зможе продати не більше 12% об'єктів

Уже не йдеться про якомога вигідніший продаж активів; пріоритетне завдання – знизити бюджетні витрати на утримання держвласності

This text is also available in English
В Україні перезапущено велику приватизацію. ФДМУ отримує більше прав, але зможе продати не більше 12% об'єктів
Фото: depositphotos.com

В Україні офіційно відновлено велику приватизацію, поставлену на паузу після початку повномасштабного вторгнення росії понад рік тому. Згідно з ухваленим Верховною Радою законопроектом №8250 «Про Фонд державного майна України», який уже підписав Президент Зеленський, можливості для продажу надвеликих державних активів знову відкриті та мають бути частково реалізовані вже цього року.

При цьому економічна ситуація в країні хоч і виглядає безумовно стабільнішою, ніж рік тому, проте не стала передбачуваною. Саме на параметр невизначеності до завершення активних бойових дій посилаються всі інвестори та їхні представники, характеризуючи поточну інвестиційну стратегію щодо України як «варто почекати».

Чому ж виникла спроба перезапустити велику приватизацію на тлі все ще несприятливої кон'юнктури – розбирався Mind.

Що передбачає підписаний президентом закон та які зміни відбудуться у ФДМ? Закон дещо розширює суб'єктність Фонду держмайна. Зокрема, голова матиме право самостійно призначати та звільняти своїх заступників. Також централізується управління відомством – 12 регіональних відділень – окремих юросіб – стануть структурними підрозділами ФДМУ.

Як зазначає перший заступник голови податкового комітету ВР, співавтор законопроєкту Ярослав Железняк, це має зумовити більш чітку та зрозумілу відповідальність за роботу фонду та встановлення КРІ для підрозділів, а ще – ринкових зарплат для працівників. Також скасовується необхідність узгоджувати кандидатури керівників держпідприємств, які перебувають в управлінні ФДМУ, з місцевими органами влади.

Однак головні зміни стосуються підходів до управління майном, зокрема тим, яке дісталося державі нещодавно від підсанкційних осіб. Фонд тепер зможе сам вирішувати, як розпорядитися цими активами: виставити на приватизацію, передати в оренду або зберегти в управлінні. Власне, це те, що мало робити, але з різних причин не робило АРМА. Усі отримані кошти через спеціальний фонд спрямовуватимуться на фінансування відбудови України.

Який масштаб держвласності в Україні? Загалом в Україні налічується близько 3500 державних підприємств. За даними Мінекономіки, близько 2000 чи майже 60% із них не працюють. Але навіть із цим застереженням їхня кількість є рекордною для будь-якої країни Європи і непосильною для України, оскільки навіть держхолдинги, що формально працюють, демонструють негативні баланси і вимагають бюджетної підтримки. За даними компанії Case Ukraine, кожне третє держпідприємство є збитковим і виступає потенційним джерелом фіскальних ризиків.

Якою була динаміка роздержавлення? Парадоксально, але оберненою заявленій меті. Війна загальмувала запущений процес роздержавлення. Націоналізація активів громадян рф або прирівняних до них призвела до того, що частка держави фактично навіть зросла всупереч прийнятій держпрограмі, у якій декларується прямо протилежний курс. Так, у банківському секторі частка держбанків зросла майже до 60% проти 47,80% рік тому.

При цьому часто держава ковтала з ринку більше, ніж могла прожувати. «Запоріжтрансформатор», «Укрнафта», «АвтоКрАЗ», «Мотор Січ» – це неповний перелік націоналізованих гігантів, управління кожним із яких потребує досвіду, знання формальних і неформальних особливостей галузі та високої компетентності.

Чому до великої приватизації повернулися саме зараз? Перше й головне – оскільки держава скорочує будь-які витрати. Донори можуть зрозуміти необхідність фінансувати соціальні виплати, але не необхідність утримувати баласт із підприємств, що не приносять прибутку – тобто фактичних банкрутів. Необхідність їх закриття українська влада миттєво усвідомила, щойно постало питання про вимушене урізання держвитрат – у тому числі й за її рахунок.

Друге – Україні дали зрозуміти, що вона має намагатися заробляти сама, а не навішувати основний фінансовий тягар на зовнішніх партнерів. Міністр фінансів Сергій Марченко, виступаючи на конференції у Лондоні, заявив, що Україна «почала процес мобілізації ресурсів для відновлення».

До речі, саме до цього «форуму донорів» і готувався перезапуск великої приватизації – щоб запросити інвесторів в Україну з максимально широкої сцени.

Результати Малої приватизації обнадійливі? Малу приватизацію перезапущено у вересні 2022 року. Найбільш знаковий її об'єкт – морський торговельний порт Усть-Дунайськ – було продано за 201 млн грн українському інвестору. Також активно продаються спиртзаводи та об'єкти нерухомості.

У найближчих планах – приватизація торфодобувних підприємств, знову ж таки об'єкти спиртової промисловості, хлібокомбінат і 14 протезно-ортопедичних підприємств.

Що на слуху з об'єктів великої приватизації?

  • Запорізький титано-магнієвий комбінат (ЗТМК);
  • Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат (ЗаЛК);
  • Демуринський ГЗК;
  • ТРЦ Ocean Plaza (66,65% акцій);
  • Миколаївський глиноземний завод (НГЗ);
  • Об'єднана гірничо-хімічна компанія (ОГХК).

Чи відомо про інтерес до них із боку іноземних інвесторів? Іноземних – ні, але українські, які загалом стресостійкіші, можуть розглянути таку можливість. Хоча, наприклад, попри припущення, що приватизацією ТРЦ Ocean Plaza міг би зацікавився бізнесмен Василь Хмельницький, він сам уже відкидає таку можливість. «Сьогодні світ рухається в онлайн-продажі та швидку адресну доставку товарів. Великі торгівельні центри – це вже минуле», – зазначив він у коментарі Mind.

Скільки заплановано залучити до бюджету від розпродажу підприємств? У законі про держбюджет на 2023 рік заплановано надходження від приватизації у розмірі 6 млрд грн. Ця цифра, як і в минулі роки, є умоглядною і не може бути орієнтиром.

2022 року (з осені) до держбюджету надійшло 1,7 млрд грн від приватизації при плані 8 млрд грн.

Що буде з неліквідною держвласністю? Держпідприємства-банкрути будуть ліквідовані.

На сьогодні у Фонді держмайна перебувають на обліку 2364 державні підприємства, з яких лише 288, або 12%, можуть бути виставлені на продаж. 134 не підлягають приватизації, оскільки мають стратегічне значення або несуть соціальне навантаження.

664 ДП перебувають на окупованих територіях.

Решта – баласт, якого настав час позбавлятися: понад половина не мають жодних активів, а існують лише на папері. Усього 1278 держпідприємств підлягають ліквідації чи банкрутству. У 2023 році планується ліквідувати 347 підприємств, у 2024-му – 400 ДП, а у 2025-му – ще 141 підприємство. Як зазначають у фонді, це зменшить боргове навантаження на бюджет.

З іншого боку – формат ліквідації та банкрутства передбачає виплату співробітникам усієї накопиченої заборгованості із зарплат, а це десятки тисяч людей, десятиліття боргів та мільярди гривень.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло