Велике китайське зерно: мегаугода між КНР і росією може виявитися профанацією. Або спробою «відмити» вкрадені в Україні врожаї
«Домовленість» про постачання 70 млн тонн російського збіжжя на китайський ринок можна віднести до розряду «бажане за дійсне»
Згідно з повідомленнями російських пропагандистів, росія уклала контракт із Китаєм на постачання 70 млн тонн агропродукції до 2032 року. Такий обсяг робить цей контракт найбільшим в історії – якби він був принципово здійсненним.
«Сьогодні ми підписали один із найбільших в історії Росії та Китаю контрактів майже на 2,5 трлн рублів на 70 млн тонн на 12 років постачання зернових, зернобобових, олійних вантажів», – заявив голова ініціативи «Новий сухопутний зерновий коридор» Карен Овсепян. Угоду укладено в рамках форуму «Один пояс – один шлях», і в доларовому еквіваленті вона становить майже $25,63 млрд.
Mind розбирався: що стоїть за домовленістю і як вона (не) може вплинути на кон'юнктуру зерна у Причорномор'ї.
Що відомо про «угоду»? Домовленість передбачає постачання на китайський ринок майже 6 млн тонн зерна щорічно протягом 12 років.
Передбачається – та й прямо говориться – що російський товар має компенсувати обсяги, які КНР до повномасштабного вторгнення росії в Україну та блокади Чорного моря закуповувала в українських постачальників.
Нагадаємо, що кілька сезонів перед цим Китай посідав перше місце в рейтингу імпортерів зерна з України – переважно кукурудзи, довівши свою частку до 30%, або 5 млн тонн+.
Карен Овсепян заявив, що рф «абсолютно точно з надлишком» зможе замістити обсяги українського агроекспорту за рахунок Далекого Сходу та Сибіру.
Безпосередньо укладено контракт між Новосибірською виробничо-експортною компанією ЕЛТ та китайською держкорпорацією China Chengtong International, що входить до складу ініціативи за участю Комітету з контролю та управління державним майном Китаю (SASAC).
Чи має рф такі запаси зерна? Теоретично – так.
Це припущення перетворюється на впевненість, якщо врахувати, що рф останні два роки включає у свої баланси вкрадене в Україні збіжжя, тим самим легітимізуючи його. Саме вивезеними з Херсонської та Запорізької областей урожаями пояснюються рекордні показники виробництва й експорту в росії минулого маркетингового року – майже 158 млн тонн і 60 млн тонн відповідно.
Однак найчастіше рф перенаправляла це зерно до Сирії та Африки – у не надто розбірливі щодо походження продовольства регіони. Китай виводить цю схему на новий рівень.
За оцінками Інституту кон'юнктури аграрного ринку (ІКАР), у найближчій перспективі можливий обсяг експорту до Китаю з Уралу, Сибіру та Далекого Сходу становить 3–3,5 млн тонн зернових, зернобобових та олійних щорічно. І навіть ці обсяги не відповідають найбільш затребуваним у КНР імпортним характеристикам – високоякісна пшениця із вмістом протеїну 14,5%.
Що із ціною? Зважаючи на обсяг та заявлену суми угоди, розрахункова ціна продукції становить $360 за тонну. Поточна ціна держзакупівель у Китаї, за даними місцевих аналітиків, становить $320 за тонну. Світові ціни мають тенденцію до зниження.
Наскільки здійсненним є цей контракт? Прямо кажучи, не йдеться про чіткі домовленості, швидше це декларація про наміри. Крім того, те, що стороною виступає приватна компанія, позбавляє угоду міждержавного статусу та переводить у розряд комерційних.
Також важливо зазначити, що на практиці у світовій аграрній торгівлі ніхто не оперує контрактами в мільйони тонн. Такий обсяг може бути заявлений як бажаний у рамковій угоді, але не більше.
Наразі схоже, що мегаконтракт існує в інформполі лише російської сторони, тоді як у світових ЗМІ, зокрема китайських, таких новин немає.
Проте, якщо він виконуватиметься – як це позначиться на Україні та українських аграріях? Допоки морський експорт повноцінно не відновлено – ніяк. За останні два роки КНР випала з-поміж найбільших імпортерів української агропродукції на користь колективного ЄС. І без відновлення судноплавства немає шансів наростити порівнянні обсяги закупівель.
Поступово морська логістика відновлюється: згідно з даними сервісу відстеження суден Marine Traffic, тимчасовим коридором до українських портів Великої Одеси з 16 вересня зайшли 32 судна, у тому числі класу Panamax загальною вантажопідйомністю близько 1,4 млн тонн.
Щоб зменшити ризики, кораблі намагаються триматися ближче до узбережжя країн – членів НАТО – Болгарії та Румунії, а деякі використовують нові маршрути та йдуть у режимі радіо-тиші. Але не всі ці судна призначені під аграрні вантажі – частина їх транспортує метал.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].