Чорноморський експорт російської нафти та порушення ембарго ЄС: обсяги, напрямки, перевізники
Дослідження показало, що ембарго ЄС і запроваджена цінова стеля майже не вплинули на обсяги експорту російської нафти з Чорноморського регіону

Понад рік тому, 5 грудня 2022-го, набули чинності ембарго Євросоюзу на імпорт російської нафти та нафтопродуктів морським шляхом і механізм обмеження ціни. На жаль, ефективність санкцій досі залишається низькою – країна-агресор продовжує стабільно заробляти на морському нафтовому експорті та фінансувати війну проти України. Поки західні аналітичні агентства зосереджені на моніторингу дотримання граничної ціни й намагаються розслідувати схеми його обходу, експерти українського Інституту Чорноморських стратегічних досліджень мають підстави заявляти про систематичні прямі порушення ембарго ЄС.
Нагадаємо, що ембарго забороняє прямо чи опосередковано купувати, імпортувати або переміщувати сиру нафту та нафтопродукти, які походять або експортуються з росії. Забороняється також надавати низку послуг (технічних, брокерських, фінансових), що стосуються транспортування (у тому числі – рейдової перевалки) відповідних товарів до третіх країн.
Росія експортує нафту морем із чотирьох експортних регіонів: балтійського, далекосхідного, чорноморського та арктичного. Дані українських дослідників розкривають ключові показники й особливості російського морського експорту нафти з чорноморського експортного регіону. Цей огляд результатів досліджень охоплює виключно одну кричущу проблему – морські постачання російської сирої нафти з російських портів Чорного моря до країн – членів ЄС із порушенням ембарго.
Танкери, які транспортують російську сиру нафту з російських чорноморських портів, регулярно доправляють вантажі до країн – членів ЄС протягом усіх 15 місяців дії ембарго. Як свідчать дані Інституту, після набуття чинності ембарго ЄС 5 грудня 2022 року до 29 лютого 2024 року до портів і рейдових перевалок у країнах Євросоюзу всупереч забороні надійшло приблизно 11,4 млн тонн (82,9 млн барелів), або п’ята частина усіх постачань російської нафти із російських чорноморських портів.
Скільки усього російської нафти постачається із російських портів Чорного моря? Як свідчать власні підрахунки Інституту, всього з російських чорноморських портів від початку дії ембарго 5 грудня 2022 року до 29 лютого 2024 року було експортовано приблизно 55,5 млн тонн російської нафти (без врахування постачань до Болгарії та рейдових перевалок поблизу Румунії). У тому числі з 5 грудня 2022 року до 31 грудня 2023 року відвантажено 47,5 млн тонн, у січні – лютому 2024 року – 8 млн тонн.

Дослідники зауважують, що впровадження ембарго ЄС і механізму обмеження ціни майже не вплинуло на обсяги експорту російської нафти з Чорноморського регіону. Якщо у квітні – грудні 2022 року (до впровадження санкцій) середньомісячний обсяг експорту становив 3,57 млн тонн, то у січні – грудні 2023 року (після впровадження санкцій) – 3,52 млн тонн.
Скільки російської нафти постачається з російських портів Чорного моря до країн ЄС з порушенням ембарго? У грудні минулого року Інститут вкотре заявив: «Повної реалізації ембарго на імпорт російської сирої нафти до країн ЄС за рік дії ембарго досягти поки не вдалося». За даними українських дослідників, до портів і рейдових перевалок у країнах ЄС із 5 грудня 2022 року до 31 грудня 2023 року попри заборону було доправлено 9,6 млн тонн сирої нафти, або 20,2% усього обсягу постачань. У січні – лютому 2024 року обсяг постачань становив 1,75 млн тонн, або приблизно 22%.

Місячний обсяг постачань до юрисдикцій країн ЄС після впровадження ембарго схильний до значних коливань: найбільший показник зафіксовано у травні 2023 року (1,554 млн тонн), найменший – у липні 2023-го (222 тис. тонн). Середньомісячний показник становить 760 тис. тонн. При цьому з листопада минулого року до січня 2024 року фіксувалося безперервне зростання обсягів відвантаження. Просідання обсягів пояснюються психологічним фактором – побоюваннями європейських перевізників щодо можливого посилення застосування санкцій ЄС і США, а також штормовою погодою у російських портах Чорного моря.
До яких країн ЄС постачається російська нафта з російських портів Чорного моря на порушення ембарго? Інститут виявив сімку країн ЄС, до яких доправлялися вантажі російської нафти з чорноморських російських портів всупереч ембарго з 5 грудня 2022 року до 29 лютого 2024 року. Серед них особливе місце посідає Греція, помітну роль має Італія, у переліку також Іспанія, Нідерланди, Хорватія, Польща та Словенія.
Найбільші обсяги російської нафти потрапили до Греції – 8,2 млн тонн, або 72% всього обсягу. При цьому переважна більшість вантажів доставлялася до рейдової перевалки в Лаконській затоці – 7,8 млн тонн. «Ця перевалка знаходиться точно в межах виключної морської економічної зони Греції, де тільки влада Греції має повноваження», – наголошує керівник Інституту Чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко. До портів країни була доправлена решта обсягу – понад 350 тис. тонн.

Рейдова перевалка в Лаконській затоці
Друге місце серед країн ЄС посідає Італія. «Танкер виходить із російського порту та прямує безпосередньо до італійського порту. Обсяг таких «італійських» (переважно «сицилійських») порушень – 1,6 млн тонн, це 14,4%», – зазначає Клименко. Щодо цього напрямку зауважимо, що більшість завантажених російськими барелями танкерів прибувають до морських терміналів на острові Сицилія. Замикає першу трійку Іспанія, до портів якої доставлено майже 800 тис. тонн, або 7%.

Зазначимо, що у січні – лютому 2024 року дослідники загалом нарахували 14 рейсів танкерів (по сім кожного місяця), які доправляли російську нафту до ЄС. Серед напрямків перевезень переважали Греція та Італія. Зокрема, у січні зафіксовано п’ять рейсів до Греції (чотири до рейдової перевалки в Лаконській затоці, один – до грецького порту Пахі), по одному рейсу – до портів Італії та Іспанії. У лютому переважали перевезення до Італії – чотири рейси, до Греції виконано три рейси (усі – до Лаконської затоки).
Судновласники яких країн доправляють російську нафту з російських портів Чорного моря до ЄС з порушенням ембарго? Усього 94 нафтові танкери доставляли вантажі російської нафти з чорноморських російських портів до країн ЄС, порушуючи ембарго, свідчать дані Інституту. Майже 64% цих суден володіє судноплавний бізнес самого ЄС – 60 танкерів. А приблизно 87% цього флоту належить судновласникам Греції – 52 танкери.
Власники з Туреччини володіють 11 танкерами. По чотири судна належать компаніям з ОАЕ та Індії, підконтрольним російським кінцевим власникам, зауважує Клименко.

Серед 14 рейсів до країн ЄС у січні – лютому 2024 року очікувано переважають грецькі судновласники, танкери яких виконали дев’ять рейсів, у тому числі п'ять – у січні, чотири – у лютому.
Отже, попри західні санкції, зокрема ембарго ЄС, морський експорт російської сирої нафти демонструє стійку динаміку й залишається найбільшим зовнішнім джерелом фінансування військових витрат росії. Як зазначає Інститут, тенденції експорту російської сирої нафти – один із найважливіших індикаторів подальшої тривалості війни.
Зауважимо також важливу складову аналітичної діяльності Інституту, яка залишилася поза рамками цього огляду. Інститут досліджує інший потік нафти з російського порту Новоросійськ. Йдеться про нафту Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК), яка видобувається в Казахстані, доправляється трубопроводом до Новоросійська й відвантажується на терміналі КТК. П’ята частина цього казахстанського потоку нафти видобувається в Казахстані російською компанією «Лукойл».
У 2023 році через термінал КТК у Новоросійську було експортовано 63,5 млн тонн казахстанської нафти. Основний ринок цієї нафти – країни ЄС. Нафта походженням із Казахстану не перебуває під санкціями, однак транзитується російською територією.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].