«Дані, як і ракети, можуть бути потужною зброєю»: які виклики спіткали український телеком у 2024-му
І які нові технології здатні ці виклики подолати

У 2023 році оператори вклали мільярди гривень в енергостійкість мереж. У що інвестують цьогоріч? Чи готові піти на нові тендери? Про це й багато іншого розповіли топи «Київстар», «Vodafone Україна», lifecell, «Датагруп-Volia» та «Укртелеком» на нещодавній конференції «НКЕК. Україна на зв’язку».

Mind занотував найцікавіше.

Олександр Комаров,
президент «Київстар»:
– Виклики та плани на 2024 рік. По-перше, важливо підвищувати щільність мережі. Для цього нам потрібні нові частоти (телеком-регулятор планує провести аукціони з продажу лотів у діапазонах 2,1 ГГц, 2,3 ГГц та 2,6 ГГц орієнтовно в серпні 2024-го та залучити до бюджету щонайменше 2,2 млрд грн. – Mind). Намір взяти участь у тендерах задекларували всі оператори. Чи є цікавість у нас? Є. І досить висока. Бачимо в цьому можливість ефективніше розбудовувати інфраструктуру. Втім поки що деталі аукціонів – невідомі.
Друга історія: хочемо досягти 96–97% 4G-покриття населення, щоб абоненти могли спілкуватися майже всюди. 2023 року побудували тисячу нових базових станцій. У цьому – хочемо ще стільки ж.
По-третє, проводимо велику домашню роботу, яка поки не видима для клієнтів. Потрохи рухаємося до еволюції стандартів. Зрозуміло, що 5G прийде, а 3G потрібно буде вимикати. Для цього переводимо голос у LTE, щоб розвантажити голосову мережу, перенести частину трафіку в 4G, прибрати надлишкові переходи зі стандарту в стандарт. Цього року вже вийдемо на максимальну ємність з точки зору кількості клієнтів. Десь за три місяці приблизно 7–8 млн абонентів «Київстар» зможуть користуватися VoLTE. Також впроваджуємо VoWiFi.
Як і всі у 2023 році, почали будувати GPON у фіксованому інтернеті. Цього року добудуємо 50% мережі, наступного – повністю перейдемо на GPON. Так, є різниця між технологіями. У нас жартують: на одну виделку менше. Тобто насправді також є залежність від електромережі, але коли у вас на одну виделку менше – набагато простіше.
Побудували мережу коригувальних станцій, щоб забезпечувати точність GPS-сигналу до сантиметрів. Наразі бачимо два юзеркейси використання цієї технології. Перший – у сільському господарстві. Якщо в автоматизованого комбайна точність не пів метра, а п'ять сантиметрів – ефективність на тисячах гектарів зростає в рази. Другий – розмінування. Як виявилося, є дуже велика проблема оцифрування кадастрових карт із прив'язкою до небезпечних об'єктів.
Якось у Сумах зустрічався зі співробітниками регіонального підрозділу. Говорили про те, як важливо поєднати стійкість із розвитком. І тут поруч так прилетіло та гупнуло, що ми всі попадали на підлогу. Отямилися. Встає дівчина й каже: «Та не хвилюйтесь, свою ракету ви не почуєте». Так, свою ракету ми ще не почули, тож фокусуємося на розбудові бізнесу.

Ольга Устинова,
генеральна директорка «Vodafone Україна»:
– На кінець 2023 року наші абоненти в середньому споживали 9,5 ГБ на місяць. Трафік продовжує дуже потужно зростати, десь на 20–30% щорічно. Тому важливо вкладатися не тільки в 4G-географію, а й у ємність мережі. Для цього і потрібні нові частоти. Нам є куди інвестувати: у частоти 2,1 ГГц, 2,3 ГГц, 2,6 ГГц.
Під час війни зайшли у важливий проєкт: у нас буде новий потужний білінг (коштує 1 млрд грн. – Mind). Розуміємо, що в майбутньому нам буде потрібно біліти все, що можливо: 5G, IoT тощо.
Також вкладаємося в Big Data. Це не тільки про таргетинг або геолокацію. Зараз маємо цікавий приклад. До нас звернувся Офіс Генпрокурора. Завдяки даним, які ми надали слідчим, було винесено вирок російським військовим. Так, дані, як і ракети можуть бути потужною зброєю. Потрібно вкладатися в ці нові технології, щоб ми мали можливість фіксувати й надавати конкретні докази. Справи воєнних злочинів тільки починаються.
Розвиваємо GPON. Цього року вклали 250 млн грн. На наступний рік уже є більш потужний план інвестицій. Не можу розкрити цифри, бо це конкурентна історія. Можу сказати, що сума зросте.
5G буде «трошки» пізніше. Хоча цьогоріч уже робимо перші кроки, готові запускати «пілоти» з впровадження 5G. Робити це треба дуже обережно: адже ця історія стосується частот у військових. Тому темп залежить не лише від регулятора й операторів.

Ісмет Язиджи,
генеральний директор lifecell:
– Усі разом ми стикаємося з багатьма викликами з початку війни. Втім труднощі спонукають придумувати творчі рішення. У ці важкі часи, звичайно, ми робили все можливе. З першого дня цієї несправедливої, нечесної війни та терористичних атак, як оператор, ми вважали себе частиною цієї війни. Різниця лише в тому, що воюємо з ворогом не на передовій.
Для нас найважливіше – підтримувати зв’язок. Звісно, на нас напали. Ми втратили базові станції. У більшості випадків було нелегко підтримувати мережу в робочому стані.
Втім завдяки нашим конкурентам вистояли: разом діяли як одне ціле. Запровадили спільне використання мереж, національний роумінг тощо. Коли один з операторів постає перед труднощами – інші завжди готові допомогти. Отже, поки що так виживаємо.

Михайло Шелемба,
генеральний директор «Датагруп-Volia»:
– Завершили модернізацію магістральної мережі. Збільшили її потужність уп’ятеро, на 30% підвищили кількість маршрутів, за якими йде трафік. Тобто під час війни наша основна опорна мережа кардинально збільшилася.
Великий фокус був на збільшенні енергонезалежності, у яку інвестували понад 150 млн грн. Закупили 300 генераторів (зараз їх понад 500), оновили третину акумуляторів.
2023 року запустили перехід на GPON. Розуміємо, що найбільшою енергоНЕефективною технологію в нашій мережі є DOCSIS. Він займає 40–45% мережі в В2С-сегменті. Зробили пілотний проєкт із переходу на GPON, протестували.
Зараз запустили амбітну програму більш ніж на 1 млрд грн: у наступні три роки хочемо повністю замінити DOCSIS на GPON. Починаємо з великих міст. 2023-й для нас був роком підвищення стійкості опорної інфраструктури. Зараз фокус на GPON.

Юрій Курмаз,
генеральний директор «Укртелеком»:
– Продовжуємо розбудову оптичної мережі. Торік інвестували приблизно 0,5 млрд грн, цього року плануємо вкласти понад 800 млн грн. Тобто хочемо збільшити інвестиції в модернізацію і розбудову на 70%. Зараз можливість підключитися до оптичного інтернету «Укртелекому» мають 2–2,5 млн потенційних абонентів. Хочемо збільшити цю можливість – тобто покриття – не менш ніж на 40%.
Зараз понад половина абонентів фіксованого інтернету вже користуються GPON. Торік 82% нових клієнтів підключалися саме до GPON. У фокусі й 10GPON: у нас уже є користувачі, які бажають мати швидкість, що перевищує 1 ГБ/с та сягає 10 ГБ/с.
Також модернізуємо XDSL. Так, це мідний інтернет, але ця технологія під час блекаутів «витримує» до 96 годин. Наприклад, за останні півтора тижня в Харкові вдвічі зросла кількість тих, хто хоче підключитися до XDSL.
Окрім швидкості та стійкості мереж, для абонентів важливо своєчасне обслуговування та реакція на усунення інцидентів. Особливо в умовах війни. Ми запустили автоматичну систему усунення інцидентів. Абонент може відновити якість сервісу без спілкування з фахівцем у кол-центрі або технічним спеціалістом вдома. Ще одна нова система допомагає предиктивно – на базі корекційного аналізу збору даних і невеликих елементів штучного інтелекту – усунути не наслідки, а причину погіршення якості.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].