У ЄС знайшли спосіб заблокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти
Mind Explains

У ЄС знайшли спосіб заблокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти

Військові навчання у Середземному морі розполохали перевізників підсанкційної сировини

У ЄС знайшли спосіб заблокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти
Фото: lakonikos.gr

Минулого тижня нафтові танкери, які здійснюють перевалку вантажів російської нафти із судна на судно в Лаконській затоці поблизу південного узбережжя Греції, були змушені залишити звичну локацію рейдових операцій після оголошення цього району зоною військово-морських навчань. Вперше через військові маневри заборонено комерційне судноплавство у районі, який вважається основним місцем обходу санкцій проти експорту російської нафти. Згодом з’ясувалося, що заборона діятиме довше, ніж планувалося.

Наприкінці минулого тижня масову релокацію танкерів зафіксував спеціалізований сервіс TankerTrackers.com. «Лаконську затоку в Греції, що використовується як перевалочний пункт для нафти походженням із рф, залишила більша частина танкерів пополудні 1 травня», – повідомив сервіс. За його інформацією, після переміщення танкерів рейдова перевалка продовжилася південніше Лаконської затоки.

TankerTrackers.com оприлюднив відеографіку морського трекера MarineTraffic, яка визначала місцезнаходження танкерів із 30 квітня до 3 травня. Вона засвідчила, що переміщення ідентифікованих суден у південному напрямку завершилося приблизно до 20:00 1 травня. Станом на 3 травня основна група танкерів зосередилася західніше та південно-західніше грецького острова Кітера.

Скільки буде заблокована рейдова перевалка в Лаконській затоці? Минулого тижня Греція оголосила декілька морських районів, у тому числі – центральну частину Лаконської затоки, закритими зонами військово-морських навчань. Цей режим набув чинності о 10:00 1 травня і мав завершитись о 18:00 9 травня. Протягом цього періоду в зазначених морських зонах заборонялося комерційне судноплавство.

В ЄС знайшли спосіб заблокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти
Джерело: hnhs.gr

Однак у середу, 8 травня, стало відомо, що країна продовжила дію відповідного режиму. Як повідомило агентство Bloomberg, ВМС Греції продовжать серію навчань у Лаконській затоці до 19 травня. Причому два поінформованих джерела Reuters напряму заявили, що продовження обмежень спрямоване на стримування рейдової перевалки російської нафти поблизу берегів Греції.

В ЄС знайшли спосіб заблокувати найбільшу рейдову перевалку російської нафти
Фото: hellenicnavy.gr

Країна ввела обмеження у період морських маневрів НАТО Neptune Strike, які тривають із 26 квітня до 10 травня. Альянс проводить одні з найбільших військово-морських навчань після російського вторгнення в Україну. Мета маневрів, які охоплюють Центральне Середземномор’я, Чорноморський і Балтійський регіони, – підвищення оперативної сумісності та стратегічної згуртованості. У навчаннях бере участь військово-морський флот 11 країн НАТО, у тому числі – авіаносна ударна група, яку очолює французький авіаносець «Шарль де Голль».

Чому Лаконська затока настільки значуща в експортній логістиці російської нафти? Район Лаконської затоки став одним із найбільших центрів перевалки російської нафти й нафтопродуктів із судна на судно після запровадження ембарго Євросоюзу та механізму обмеження ціни, які спричинили масштабну переорієнтацію російського нафтового експорту й перебудову логістики постачань.

Затока стала важливою логістичною ланкою доправлення вантажів чорного золота із західних російських експортних регіонів, зокрема Чорноморського та Балтійського. Ключовій ролі цього місця посприяло вигідне розташування на стратегічному шляху в Азію. Також важлива операційна зручність затоки, більша частина якої оточена берегом і захищена від вітрів.

Типова логістична операція відбувається наступним чином. Танкер класу афрамакс (дедвейт – 100 000 тонн) доправляє вантаж нафти з російського порту до Лаконської затоки, де його перевантажують на більший танкер класу суецмакс (дедвейт – 160 000 тонн). В операції також беруть участь інші учасники, які забезпечують технічні можливості перевалки. У такий спосіб формується основа вантажу, який доправляється покупцеві в Азію.

Цей варіант доставки дає численні можливості для маніпуляцій, зокрема приховування походження вантажу й обходу режиму цінової стелі. «Такий вид непрозорої передачі так близько до європейських берегів означає, що фінансова трансакція щодо вантажу перевищує максимальну ціну», – пояснював співзасновник TankerTrackers.com Самір Мадані у вересні минулого року.

Як розв'язати проблему рейдової перевалки біля грецького узбережжя? Влада Греції неодноразово заявляла, що безсила припинити рейдову перевалку в Лаконській затоці, оскільки вона відбувається в міжнародних водах – поза межами територіального моря, ширина якого історично становить лише 6 морських миль (трохи більше 11 км).

Однак розв’язання проблеми більшою мірою стосується політичної волі. І європейська практика має успішний приклад припинення рейдової перевалки нафти, що прямувала з рф. Торік подібну діяльність вдалося зупинити Іспанії – поблизу Сеути, іспанського анклаву на півночі Африки. У цьому морському районі активно перевантажували російську нафту, яка доставлялася з Балтійського регіону. Іспанській владі вдалося переконати місцевий бізнес припинити заборонену діяльність щодо російської нафти, у тому числі надавати сервісні послуги з рейдової перевалки навіть у міжнародних водах. Після цього число рейдових операцій зменшилося до поодиноких випадків.

Так само припинилася помітна активність в інших традиційних місцях рейдової перевалки російської нафти в Європі, зокрема на півночі Данії, неподалік східного узбережжя Англії або поблизу найбільшого європейського порту Роттердам. Цими районами найчастіше користувалися глобальні сировинні трейдери, приміром Vitol, коли торгували нафтою походженням із росії до застосування практики самообмеження та впровадження західних санкцій. 

Серед інших місць рейдової перевалки протягом двох останніх років періодично виникає активність поблизу Мальти, Сицилії або Канарських островів. Проте Лаконська затока стала найбільшим пунктом рейдового перевантаження російської нафти в Європі.

Які обсяги російської нафти проходять через Лаконську затоку? За оцінками Центру досліджень енергетики та чистого повітря (Centre for Research on Energy and Clean Air), протягом року після впровадження західних обмежень 5 грудня 2022 року в водах Європи зафіксовано 822 випадки рейдової перевалки російської нафти. Фізичний обсяг цих операцій становить приблизно 20 млн тонн. Більш ніж половина всіх рейдових операцій здійснені саме в Лаконській затоці.

Український Інститут Чорноморських стратегічних досліджень систематично аналізує ключові показники й особливості російського морського експорту нафти з Чорноморського регіону. Дослідники постійно тримають у фокусі «сіру» активність рейдової перевалки в Лаконській затоці, вбачаючи ризики прямого порушення ембарго ЄС. «Ця перевалка знаходиться точно в межах виключної морської економічної зони Греції, де має повноваження тільки грецька влада», – наголошував керівник інституту Андрій Клименко.

За даними інституту, всього з російських чорноморських портів від початку дії ембарго 5 грудня 2022 року до 31 березня 2024 року було відвантажено приблизно 60 млн тонн російської нафти. З цього обсягу через Лаконську затоку пройшло майже 8 млн тонн, або понад 13%.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло