Сем Альтман щомісяця роздавав нужденним по $1000. Що з цього вийшло?
Висновки з найбільшого дослідження безумовного базового доходу
За кілька останніх років ідея прямої фінансової допомоги малозабезпеченим набула неабиякого розголосу. В одних лише Сполучених Штатах Америки ідея безумовного базового доходу, або гарантованого мінімуму, тестується у 35 штатах 150 локальними командами. Останнє з найбільших досліджень цієї ідеї та її впливу на життя отримувачів було організовано не міською чи регіональною владою, а організацією OpenResearch, яку підтримує СЕО й засновник OpenAI Сем Альтман.
Після трьох років щомісячного надання $1000 отримувачам в Іллінойсі та Техасі організація оприлюднила свої висновки за результатами досліджень. Mind пропонує адаптований переклад публікації, присвяченої підсумкам цього експерименту.
Сила готівки
Як і в багатьох попередніх проєктах, робота OpenResearch виявила, що отримувачі стали витрачати більше на базові потреби та допомогу іншим, не припиняючи працювати – хоча й стали приділяти менше годин роботі. Але найважливішим висновком дослідників став той факт, що гроші забезпечують отримувачам більшу здатність управляти своїм життям.
«Їх можна витратити для задоволення особистих потреб отримувача, вони задовольняють вимоги, що з’являються, і створюють можливості для більшої суб’єктності», – дійшли висновку спеціалісти. Вони відмовилися від узагальнення матеріалів дослідження, натомість визнавши, що результати експерименту різняться – залежно від початкового рівня фінансової забезпеченості, складу родини й особистих пріоритетів.
«Готівка гнучка, – каже Елізабет Родес, директорка з досліджень OpenResearch. – Вона є доволі неточним інструментом для досягнення єдиного та визначеного результату, але допомагає дійти декількох або багатьох різних висновків».
Альтман повідомляв про започаткування цієї дослідницької ініціативи у 2016 році, коли OpenAI лише був створений, а сам він поєднував посаду очільника ШІ-компанії з головуванням у стартап-інкубаторі Y Combinator. Тоді він писав, що «заінтригований» ідеєю базового доходу, проте того часу було «доволі мало даних щодо того, як це може працювати». Альтман запросив Родес очолити проєкт із дослідження гарантованого мінімуму в межах неприбуткової організації YC Research, що тривав з 2016 до 2018 року в Оклахомі. У 2019-му, вже під назвою OpenResearch, команда започаткувала ширше дослідження, яке Альтман підтримав як основний спонсор.
Дуже зацікавлені особи
Альтман – один із когорти підприємців технологічної галузі, до якої також належать Ілон Маск, Джек Дорсі та Марк Беніофф. Вони є адептами безповоротної фінансової підтримки як потенційного антидота від негативних наслідків автоматизації та роботизації людських робочих місць.
2016 року Альтман писав: «Я цілком упевнений, що в якийсь момент майбутнього, у міру того як технології нищитимуть традиційні робочі місця та створюватиметься новий потужний капітал, ми побачимо деяку версію такого рішення на державному рівні».
Технологічні лідери – не єдині, хто просуває цю модель. Пандемія сприяла розвитку численних локальних ініціатив із надання гарантованого мінімуму задля економічної і расової рівності та з метою перевірки її потенціалу як посилювача для мережі соціального захисту.
Декілька американських штатів нещодавно на законодавчому рівні заборонили ці ініціативи, а позов із боку генерального прокурора Техасу зупинив виконання однієї такої програми. Критики побоюються, що отримувачі просто заберуть гроші та випадуть із числа робочої сили, або використають їх у різних порочних цілях.
Чим зміг OpenResearch відповісти критикам?
Пілотний проєкт OpenResearch стартував 2020 року. В його межах 1000 учасників із низькими доходами із сільських, приміських і міських територій в Іллінойсі та Техасі одержували $1000 на місяць. Ще 2000 – контрольна група дослідження – отримували по $50 на місяць. Дохід усіх бенефіціарів програми не перевищував 300% федеральної межі бідності, у середньому дохід домогосподарства становив до $29 000.
Перші висновки дослідників припали на третю річницю роботи програми. Ініціатори дізналися, що учасники використовують одержані гроші на щоденні потреби – придбання їжі, оплату оренди або транспортні витрати, жодних шкідливих покупок; навпаки, вони зменшили прийом непрописаних знеболювальних і припинили надмірно вживати алкоголь.
Хоча гроші не «вилікували» застарілі проблеми зі здоров’ям та не компенсували вплив попередніх років слабкої турботи про себе, учасники мали можливість приділити час догляду за своїм здоров’ям. Як зазначає Родес, реципієнти збільшили візити до стоматологів і на 26% частіше відвідували лікарні – якщо порівняти з тими, хто входив до контрольної групи й отримував лише $50 щомісяця.
З плином часу дослідники побачили, що учасники стали більш орієнтованими на майбутнє: поліпшили навички ведення сімейного бюджету та створення заощаджень; стали більш схильними до здобуття вищої освіти чи обдумування власної бізнес-ідеї.
«Чи здатні вони досягти своїх планів у запланований період часу – питання інше», – погоджується Родес. Суттєвої різниці у здобутті вищої освіти чи фактичному відкритті бізнесу в порівнянні з контрольною групою не зафіксовано.
Однак деякі мрії про мобільність були все ж реалізовані. На 4% більше учасників дослідження (відносно контрольної групи) були готові змінити будинок та оточення. Дехто розглядав кращі школи, а хтось знайшов постійне житло замість «кочування» по знайомих.
Здоровий підхід до працевлаштування
Щодо ставлення отримувачів грошей до працевлаштування, то результати, знов-таки, різняться. У середньому представники і контрольної, і дослідної групи працювали дещо більше наприкінці періоду дослідження. Частково це пов’язано з тим, що експеримент почався під час пандемії COVID-19, а добіг кінця в часи відновлення економічного зростання. Проте це не означало, що всі працювали однакову кількість часу.
Отримувачі $1000 на місяць у середньому працювали на цілу годину на тиждень менше за контрольну групу. Батьки-одинаки дещо знизили загальне робоче навантаження, що дослідники пояснюють можливостями для пошуку більш гнучкої роботи та приділенню часу дітям.
«У сина однієї з учасниць на початку експерименту був діагностований аутизм, і йому складно давалося навчання. Тож вона змогла покинути свою попередню роботу та лишатися вдома, де займалась освітою сина», – розповідає Каріна Дотсон, яка формувала висновки для організації.
Учасники, які на початку експерименту мали гіршу фінансову ситуацію, дещо по-іншому розпоряджалися грошима, ніж забезпеченіші реципієнти. Вони найбільше витрачали на фінансові потреби родини й друзів, також стали більш схильними до сплати за власне житло (у порівнянні з контрольною групою) – замість того, щоб відпочивати з друзями чи покладатися на те, що хтось допоможе їм з оплатою оренди.
Родес зауважує, що люди, які її оточують, постійно питають, чи «працюють» гроші. «Відповідь на це запитання аналогічна відповіді на запитання «Чи працює їжа?» Це неправильно сформульовані запитання. Правильне: «Коли та де вони працюють? Та що ще може допомогти людям?», – каже вона.
Організація OpenResearch поки відмовляється від коментарів, чи продовжуватиме Сем Альтман фінансувати подальші дослідження базового безумовного доходу. Наразі дослідники шукають додаткове фінансування для подальших експериментів.
«Бет і команда OpenResearch провели дослідження, що критично важливе для висвітлення теми Безумовного Базового Доходу. Дивовижна робота протягом останніх кількох років!» – написав Альтман.
Окрім його грошей, повідомила Родес, організація залучила фінансування від кількох інших благодійників, а також гранти від Національного інституту здоров’я, Національного наукового фонду та Фонду Спенсерів.
«Ми по-справжньому віримо в цінність таких досліджень», – резюмує вона.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].