Global Ocean Link розвиває морські постачання мінеральних добрив в Україну
Mind Explains

Global Ocean Link розвиває морські постачання мінеральних добрив в Україну

Як контейнерна компанія розширила спеціалізацію та зміцнює позиції на новому ринку

Global Ocean Link розвиває морські постачання мінеральних добрив в Україну
Фото: DR

До повномасштабного вторгнення українська логістична компанія Global Ocean Link (GOL) обробляла найбільший контейнеропотік серед експедиторів в українських морських портах. Початок великої війни змусив її переорієнтувати контейнерні сервіси на українські дунайські порти та порти країн ЄС. Результатом адаптації також став розвиток відносно нового сегменту – перевезення навалювальних і генеральних вантажів. Сьогодні цей напрям формує п’яту частину вантажопотоку компанії, а його основне наповнення – імпортні мінеральні добрива.

GOL нарощує морські постачання імпортних міндобрив на український ринок: торік компанія перевезла 50 тис. тонн продукції, а за підсумками восьми місяців 2024 року обсяг перевищив сумарний показник попередніх років і сягнув 70 тис. тонн.

Серед вантажопотоку переважають комплексні міндобрива, зокрема азотно-фосфорні (NP) та азотно-фосфорно-калійні (NPK) суміші, а також карбамід і селітра. В українські морські порти компанія доставляє добрива судновими партіями обсягом 3–10 тис. тонн. Вантажі прибувають переважно навалом, а також у біг-бегах.

GOL спеціалізується на контейнерних перевезеннях і логістиці. Щороку компанія обробляє контейнеропотік обсягом понад 35 тис. TEU й оцінює свою частку на українському ринку на рівні 7–8%. До повномасштабного вторгнення була лідером серед експедиторів, які працюють в українських морпортах. Після початку великої війни запропонувала низку логістичних рішень через порти українського Придунав’я та порти країн Євросоюзу, зокрема Польщі (Гданськ, Гдиня), Румунії (Констанца), Хорватії (Рієка), Словенії (Копер), Німеччини (Гамбург), Нідерландів (Роттердам).

Як GOL розширювала профіль? Коли єдиними українськими морськими воротами стали дунайські порти, компанія також вирішила розвивати відносно нову для себе спеціалізацію – перевезення навалювальних і генеральних вантажів річковими та морськими суднами дедвейтом 3–5 тис. тонн. Тоді генеральний директор GOL Павло Линник зазначав, що актуальність балкерних перевезень виникла сама по собі, оскільки клієнти шукали альтернативу контейнерним перевезенням. Цей напрям діяльності компанія розширила на порти Великої Одеси після відкриття Українського морського коридору.

Нині балкерний сегмент формує 15–20% вантажопотоку компанії. «Левову частку балкерних перевезень становлять саме добрива. Ми вбачаємо сильну перспективу в розвитку цього напряму. Ми активно розбудовуємо складські потужності в портах Великої Одеси, закуповуємо фасувальне обладнання, щоб зміцнити наші позиції на цьому ринку», – розповів Mind комерційний директор GOL Володимир Гузь.

Як компанія збільшувала балкерні перевезення імпортних міндобрив

2021 2022 2023 Січень – серпень 2024
2000 тонн 2000 тонн 50 000 тонн 70 000 тонн

Звідки компанія постачає міндобрива? GOL організує морські постачання міндобрив із країн Чорноморського, Середземноморського регіонів та Близького Сходу. Основні країни імпорту – Греція, Болгарія, Йорданія, Туреччина.

Компанія періодично висвітлює цей напрям своєї діяльності. Зокрема цього місяця оприлюднила подробиці доправлення двох суднових партій. У першому випадку було організовано доставку вантажу (NP, NPK, TAS, DAP) обсягом 4000 тонн у біг-бегах із болгарського порту Варна до морського порту Південний. У другому – перевезено партію добрив (NP) обсягом 2800 тонн навалом із грецького порту Неа Карвалі до морського порту Чорноморськ.

У липні компанія повідомила, що забезпечила доправлення трьох партій вантажу (NPK) однаковим обсягом 3000 тонн навалом із йорданського порту Акаба до українських портів. Після розвантаження добрива розфасували в біг-беги й автотранспортом доставили клієнтам.

Який шлях пройшла компанія на ринку постачань імпортних міндобрив?  Історія діяльності GOL на ринку перевезень імпортних міндобрив розпочинається 2017 року. Тоді перевізник відкрив контейнерні комбіновані мультимодальні перевезення з Бенілюксу морським транспортом до литовської Клайпеди, звідки контейнери доправлялися залізницею широкої колії через Білорусь до Києва. «Такий варіант здешевлював логістику порівняно зі стандартними автомобільними перевезеннями з Бенілюксу до Києва на 20–25%. Ця схема працювала до початку повномасштабного вторгнення», – зазначає Гузь.

У 2021 році компанія вперше доправила в Україну суднову партію міндобрив у біг-бегах. «Того року різко подорожчав фрахт із Китаю, тому стало невигідно возити контейнерні вантажі сульфату амонію, відносно дешевої продукції на ринку міндобрив. Ми спробували постачати комбіновані суднові партії цього вантажу обсягом 500–1000 тонн у біг-бегах із Китаю, і вони приходили в наші порти на 50% дешевше порівняно з контейнерним відвантаженням», – говорить комерційний директор.

А наприкінці 2021 року компанія вперше реалізувала схему доправлення міндобрив навалом річковим транспортом із Австрії. «Ми запустили баржевий караван, який сплавлявся по Дунаю з австрійського Лінца до Ізмаїла. В українському порту вантаж фасувався у біг-беги та розвозився у наших власних 20-футових відкритих (Open Top) контейнерах по території країни. Проєкт був дуже цікавий і перспективний, але пропрацював лише три місяці – з грудня 2021-го до лютого 2022 року», – розповідає Гузь.

Після повномасштабного вторгнення поступово активізувався морський імпорт міндобрив: українські дунайські порти почали приймати суднові партії обсягом 3000–6000 тонн, зазначає комерційний директор. Деякі компанії облаштували свої потужності в дунайських портах, зокрема, встановили фасувальне обладнання для подальшої дистрибуції імпортної продукції в Україні. Про розвиток портової перевалки добрив свідчить той факт, що торік у дунайських портах розпочали діяльність чотири нових портових оператори, які мають відповідну спеціалізацію.

«Ми активно увійшли на ринок морських постачань добрив і надаємо послуги морського фрахту, агентування в порту, перевалки та доставки «останньої милі». Зараз ринок імпортних міндобрив надзвичайно активний. За нашими оцінками, ця тенденція збережеться до листопада. Потім очікуємо високу активність із лютого до травня. Власне цей ринок вирізняється такою сезонністю», – зазначив Гузь.

Зауважимо, що GOL стала однією з компаній, що постачає міндобрива з нових ринків, зокрема Йорданії. Що також важливо, компанія належить до пулу українського бізнесу, який розвиває морський імпорт в Україну. Адже, попри відновлення роботи портів Великої Одеси після відкриття Українського коридору, імпортний трафік досі демонструє доволі скромні результати: при вантажообігу морпортів 53 млн тонн у першій половині 2024 року імпортний вантажопотік становить лише 3,8 млн тонн, або трохи більше 7%.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло