Відмивання грошей на 53 млрд грн та 12 млрд грн на корупції. Які ще порушення шукав і знайшов Держфінмоніторинг
Кого відомство надалі триматиме на прицілі?
Державна служба фінансового моніторингу оприлюднила звіт про свою діяльність за 9 місяців 2024 року. Цей документ містить результати роботи, яка насамперед спрямована на протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму. Як уточнює відомство у своєму повідомленні, в умовах воєнного стану воно вживає посилених заходів щодо протидії незаконним операціям.
Mind розібрався, наскільки ефективною є робота Держфінмоніторингу.
Які трансакції на контролі у фінмону?
Протягом 9 місяців 2024 року служба отримала 1,3 млн повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінмоніторингу. Це на 27% більше, ніж за аналогічний період 2023 року. Зокрема, це:
- 255 000 повідомлень про підозрілі фінансові операції;
- 1,04 млн повідомлень про порогові операції (до них, наприклад, належать перекази між банківськими рахунками на суму понад 400 000 грн).
Крім того, Держфінмоніторинг за січень – вересень 2024 року підготував 780 матеріалів, які можуть бути пов'язані з легалізацією коштів і скоєнням кримінальних правопорушень на суму понад 53 млрд грн. Втім сума підозрілих операцій виявилася на 38% меншою, ніж та, що була зафіксована за 9 місяців 2023 року.
Підготовлені матеріали Держфінмоніторинг передав правоохоронним та антикорупційним структурам:
- Національній поліції – 223 матеріали;
- Службі безпеки України – 218 матеріалів;
- Національному антикорупційному бюро України – 120 матеріалів;
- Державному бюро розслідувань – 91 матеріал;
- Бюро економічної безпеки України – 72 матеріали;
- органам прокуратури – 55 матеріалів.
Сума зупинених Держфінмоніторингом за 9 місяців 2024 року фінансових операцій і заблокованих коштів становить 6,1 млрд грн (в еквіваленті).
Також Держфінмоніторинг направив правоохоронцям 109 матеріалів, пов'язаних із фінансуванням тероризму / сепаратизму та військовою агресією з боку рф. За 9 місяців 2023 року кількість таких матеріалів становила 207, що майже вдвічі більше, ніж за аналогічний період 2024 року.
Не обійшло відомство своєю увагою і корупціонерів. Протягом 9 місяців 2024 року Держфінмоніторинг передав до правоохоронних органів (Нацполіції, НАБУ, Офісу Генпрокурора тощо) 173 матеріали, пов'язані з підозрою у корупційних діях. Сума операцій, зазначених у цих матеріалах, становить 12,1 млрд грн.
Як фінмоніторинг виявляє підозрілі операції?
Окремо служба фінмоніторингу прозвітувала про кроки, які пов'язані з обміном фінансовою інформацією та впровадженням нових заходів щодо боротьби з легалізацією злочинних доходів.
Серед того, що дійсно заслуговує на увагу:
- відомство продовжує тестувати обмін інформацією із суб'єктами первинного фінансового моніторингу (банки, страхові компанії, біржі, аудитори, нотаріуси тощо) через Електронний кабінет системи фінмоніторингу;
- представники Держфінмоніторингу беруть участь у складі оперативної групи «Task Force», яка здійснює виявлення та арешт активів осіб, які організують і забезпечують агресію рф проти України;
- Держфінмоніторинг посилює співпрацю з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) з питань, що стосуються зв'язків між рф та країнами, які входять до чорного списку FATF, оскільки такі зв’язки збільшують ризики поширення зброї масового знищення та зловмисної кіберактивності;
- українське відомство активно співпрацює з органами та структурами, відповідальними за фінансовий моніторинг в інших країнах. Станом на 30 вересня 2024 року Держфінмоніторинг уклав 84 меморандуми про взаєморозуміння з іноземними підрозділами фінансової розвідки;
- за 9 місяців 2024 року Держфінмоніторинг надіслав 489 запитів до 50 підрозділів фінансової розвідки за межами України й отримав 188 зустрічних запитів від 36 підрозділів фінансової розвідки інших держав.

Кого фінмоніторинг і далі триматиме на прицілі?
Умови воєнного стану жодним чином не вплинули на роботу Держфінмоніторингу. Служба продовжує відстежувати й контролювати фінансові операції та передавати дані про них правоохоронцям.
Особливий акцент відомство робить на трансакціях, які:
- мають ознаки легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом;
- перевищують встановлені законодавством чи нормативно-правовими актами Національного банку ліміти;
- мають російський слід та ознаки корупційних дій.
Держфінмоніторинг намагається організувати обмін даними із суб'єктами первинного фінансового моніторингу в електронному форматі, що спростить виявлення незаконних операцій у майбутньому.
Крім того, відомство налагоджує взаємодію та комунікацію з компетентними органами іноземних держав і міжнародними організаціями, щоб вдосконалити процес відстеження «брудних» грошей по ланцюгу, навіть якщо цей ланцюг украй заплутаний, а його сліди ведуть далеко за межі України.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].