Неочікуваний бонус пандемії: як робота з дому підживила глобальну економіку
Збільшення кількості надомників стимулює економічне зростання та створює численні переваги
Економіку зазвичай вважають наукою про погані новини. Не додала їй оптимізму низка нещодавніх досліджень, що засвідчили занепад продуктивності у світовому масштабі – принаймні в порівнянні з 1950-ми роками. Проте Ніколас Блум, професор економіки у Стенфордському університеті, має більш оптимістичний погляд на ситуацію: він впевнений, що значне підвищення загальної продуктивності буде досягнуто завдяки стрибку популярності роботи з дому, який спричинила пандемія COVID-19. Пропонуємо адаптований переклад його статті для вересневого випуску журналу Міжнародного валютного фонду.
Робота з дому з початку пандемії досягла десятикратного зростання, проте згодом зупинилася на рівні, вп’ятеро більшому відносно показників на початок карантинних обмежень. Саме це може допомогти в подоланні падіння рівня продуктивності та сприяти економічному зростанню протягом кількох наступних десятиліть. Якщо ж до цього долучити ШІ, доба занадто повільного зростання незабаром скінчиться.
Цей аналіз ґрунтується на декомпозиції поняття «економічне зростання», яку зробив Нобелівський лауреат з економіки Роберт Солоу. Його класична робота 1957 року пояснює, що економічне зростання базується на трьох факторах: праця, капітал і продуктивність праці. Альтернативний же огляд демонструє, як кожен із цих факторів вплине на пришвидшення темпів зростання.
Праця
Найпростіший шлях демонстрації впливу праці на економічне зростання – висновки дослідження, яке було проведене в США, Європі та Азії та яке свідчить, що віддалена робота призводить до 8%-ого збільшення рівня зарплати. Такий формат роботи, який також називають гібридним, передбачає роботу офісних працівників, менеджерів та інших професіоналів із дому два або три дні на тиждень.
Щоб зрозуміти, чому всі ці люди вважають, що така ситуація варта 8% їхньої зарплати, треба усвідомити: у середньому ми проводимо в офісі 45 годин на тиждень; проте ще вісім годин на тиждень – у дорозі на роботу та з неї. Тож робота з дому протягом трьох днів економить близько п’яти годин на тиждень, або близько 10% загального робочого часу та часу в дорозі.
Більшість справді не полюбляє цю дорогу, тож ще більше людей цінують економію часу. Наприклад, про це йдеться в дослідженні іншого лауреата Нобелівської премії Даніеля Канемана. Його доробок ілюструє, що дорога – найбільш зненавиджена частина дня, більш навіть за нелюбу роботу. Це дозволяє зрозуміти, чому середній працівник цінує роботу з дому – через можливість уникнути жахливих годин у дорозі поряд із можливістю жити подалі від офісу.

Цінність роботи з дому також має потужний вплив на трудові ресурси. У світі існують десятки мільйонів людей, які знаходяться осторонь глобальної економіки. І навіть найменші зміни у привабливості віддаленої роботи можуть залучити мільйони з них на ринок праці. Ці трудові ресурси включають тих, хто має доглядати за дітьми чи батьками, осіб старшого віку та людей у сільській місцевості.
Прикладом реальності цих розрахунків є два мільйони людей з інвалідністю, які долучилися до загальної кількості працівників за часи пандемії. Ці новачки в роботі здебільшого отримали шанс завдяки повноцінній роботі з дому. Це позитивно вплинуло на два аспекти працевлаштування людей з інвалідністю: перший – відсутність дороги на роботу та додому, другий – можливість налаштувати робочий простір вдома.
Ще один приклад – зростання в США частки жінок дітородного віку серед працевлаштованих: жінки на 2% частіше працевлаштовувались, аніж чоловіки їхнього віку. Значно вища залученість жінок до догляду за дітьми призвела до того, що робота з дому дала цій соціальній групі більше можливостей.
Ці та інші наслідки роботи з дому здатні збільшити кількість працівників на кілька відсотків.
Звісно, такі розрахунки (кілька відсотків) базуються на поточній кількості населення. У тривалішій перспективі робота з дому може збільшити народжуваність. Неодноразово доводилося чути від менеджерів й офісних працівників, що віддалена робота спрощує їхнє батьківство. Особливо значним буде ефект у Східній Азії з її кількістю дітей, тривалими робочими днями, жахливим транспортом, що призвело до різкого занепаду народжуваності.
Якщо батьки будуть здатні працювати два або три дні з дому, використовуючи гнучкий розклад відвідин офісу для розподілу батьківських обов’язків, народжуваність зросте. Попередній аналіз, заснований на дослідженнях у США, вказує, що на родину зростання може становити від 0,3 до 0,5 бажаних дітей у випадку, якщо батьки можуть працювати з дому один або більше днів на тиждень.
Капітал
Позитивний вплив роботи з дому на капітал ґрунтується на вивільненні офісних приміщень для використання за іншим призначенням – як житлову або торгівельну нерухомість. Якщо працівники перебувають вдома два-три дні на тиждень, потрібно менше офісних просторів, тож залишок місця можна вивільнити для інших справ. Також зменшується транспортне навантаження, що позбавляє потреби в додатковій транспортній інфраструктурі.
Ефективніше використання домашнього потенціалу – простору й обладнання в наших домівках і квартирах – дозволить економити на транспорті та витратах на офіси. У найбільших містах близько половини земельного банку віддано під офіси. Враховуючи падіння попиту на офіси на 50% відносно допандемічних показників, це відкриває безліч можливостей для зменшення обсягів комерційної нерухомості.
Останні дані вимірювань швидкості автомобільного руху свідчать про збільшення загальної швидкості трафіку на 2–3 милі на годину в ранкові та вечірні години пік. Це знімає навантаження на транспортну інфраструктуру та зберігає пасажирам кілька хвилин життя щоденно.
У довгостроковій перспективі постійна чи часткова робота з дому дозволить перепрофілювати земельні ділянки під житлові потреби, підвищуючи ефективність використання земельного банку міста. Багато великих міст уже зіткнулись із цими проблемами, оскільки працівники не бажають жити більш ніж у годині їзди до центру, де розміщені їхні офіси. Навіть частково віддалена робота дозволить триваліші поїздки, що вплине на житлове будівництво в більш віддалених від центру районах.
Це своєю чергою сприятиме переспрямуванню капітальних інвестицій в інші райони та підвищить рівень виробництва найближчими роками.
Продуктивність
Класичні дослідження компаній та окремих дослідників зазвичай доходять висновку, що навіть 30% працівників США, Європи та Азії, що працюють віддалено, не вплинуть на загальну продуктивність. Робота з дому сприяє більш поміркованому робочому оточенню та позбавляє від ненависних поїздок. З іншого боку, зменшення часу в офісі може вплинути на здатність працівника навчатись, креативити та взаємодіяти. Позитивні та негативні наслідки приблизно компенсують одні одних, не дозволяючи роботі з дому вважатися більш ефективною, йдеться в більшості досліджень.
Вплив цілком віддаленої роботи, до якої пристали близько 10% працівників, дуже залежить від того, як саме її організовано. Деякі дослідження, що були проведені в перші тижні та місяці пандемічних обмежень, констатували негативні наслідки – переважно через цілковитий хаос перших локдаунів. Інші дослідження показали значні позитивні результати, в основному в типах діяльності, що потребують самостійності, на кшталт введення даних чи кол-центрів.
На загал вплив цілком віддаленої роботи радше нейтральний, оскільки компанії схиляються до її впровадження в тих випадках, коли такий формат відповідає робочим завданням – наприклад, розробка програмного забезпечення чи надання послуг IT-підтримки навченими працівниками у контрольованому середовищі. Попри те що локальний вплив на кожну окрему компанію може бути нейтральним, можливість залучення на ринок праці великої кількості нових кандидатів сприятиме, швидше за все, позитивним результатам на макроекономічному рівні.
Щоб пояснити вигоди від інклюзії ринку праці, пропоную уявити, що робота на повну зайнятість можлива лише для працівників, що живуть неподалік. Наймання нових талантів чи роботу айтівця в Нью-Йорку, наприклад, можуть виконувати лише місцеві мешканці. Навіть якщо людина в Болгарії, Белізі чи Бразилії краще впорається із цими завданнями, вони не матимуть такої змоги, бо не можуть особисто приїхати до офісу. Але, якщо вакансію зробити віддаленою, працедавець переходить від кращого з місцевих працівників до кращого з регіональних на частковому відвідуванні, чи навіть до найкращого у світі на повністю віддаленій основі.
Нещодавні дослідження трудової дискримінації демонструють, що розширення географії залучення виконавців має значний позитивний вплив на бізнес. Збільшення кількості резюме з 10 до 10 000 дозволяє підібрати найбільш відповідного кандидата, особливо якщо ШІ попередньо відібрав кращі резюме. Віддалена робота сприяє знаходженню ліпшого працівника найцікавішою компанією, збільшуючи загальну продуктивність праці.
Додаткові вигоди для макроекономіки полягають у зниженні рівня забрудненості повітря транспортом. Відмова від поїздок зменшила обсяг трафіку в США та Європі на 10%. Це знизило забрудненість, зокрема дрібними важкими частками. Медичні дослідження пов’язують забрудненість повітря з когнітивними втратами та зниженням продуктивності. Зменшення забрудненості не тільки поліпшить якість життя, а й сприятиме економічному зростанню.
Петля позитивного зворотного зв’язку
Петля позитивного зворотного зв’язку – від роботи з дому до економічного зростання й навпаки – посилює цей вплив. Давня історія ринкових впливів показує, як компанії намагаються впровадити інновації, щоб вийти на більші та прибутковіші ринки. Якщо з дому щодня працюватиме не 5 млн, а 50 млн осіб, то компанії – розробники ПЗ та техніки, стартапи й інвестори візьмуть це до уваги. Це призведе до розвитку технологій, які обслуговуватимуть цей ринок, підвищуючи його продуктивність і сприяючи зростанню.
І ця петля вже діє. Частка нових патентів в Офісі патентів і торгових марок США, у яких згадується «віддалена робота», «робота з дому» та аналогічні конструкції, почала зростати.

Це відображає прогрес технологій. Кращі камери, екрани, програми та технології на кшталт доповненої або віртуальної реальності чи голограм збільшуватимуть продуктивність віддаленої роботи зараз і в майбутньому. Це буде постійно відновлювати петлю позитивного зворотного зв’язку між зростанням та роботою з дому.
Зворотним боком усіх цих процесів є занепад центрів міст. Споживацькі витрати в магазинах центральних районів справді впали; проте структура витрат змінила лише географію, перемістившись у приміські райони. Більшою похідною проблемою стало значне падіння вартості комерційної нерухомості. Попри те що це падіння завдало й завдає втрат інвесторам галузі офісної нерухомості, у довгостроковій перспективі це позитивно вплине на якість життя в центрі міста, роблячи її доступною.
Вартість життя в містах надзвичайно зросла у 1990-ті та 2000-ні, змусивши багатьох працівників середнього або низового рівня виїхати з помешкань у місті. Особливо прикро, що це вплинуло на багатьох працівників, які надавали життєво важливі послуги на кшталт гасіння пожеж, охорони правопорядку, навчання дітей, охорони здоров’я, перевезення та інші, які можуть надаватися виключно особисто.
Зменшення обсягів офісної нерухомості вивільнить місце для житлових комплексів, до яких зможуть повернутися ці незамінні працівники.
Сплеск роботи з дому 2020 року допоміг нейтралізувати загальне зниження продуктивності часів пандемії та створив стимули для поточного й майбутнього зростання. Бути економістом нерідко означає порівнювати переможців і переможених. Аналіз змін у технологіях, торгівлі, цінах і законах зазвичай означає різноспрямовані висновки, з великим групами переможців та лузерів.
Коли ж йдеться про роботу з дому, кількість вигодонабувачів значно перевищує кількість тих, хто програв. Компанії, працівники й суспільство загалом отримали значні вигоди. За свою кар’єру економіста я ще не бачив змін, які б наробили стільки користі.
Це ставить автора на незвичне місце оптимістичного «похмурого вченого» (від «похмура наука» – жартівливо-негативне означення економіки як науки. – Mind). Проте в цьому місці я ладен перебувати, оскільки в ньому я написав весь цей допис, і це місце – мій дім.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].