Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти в Лаконській затоці?
Mind Explains

Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти в Лаконській затоці?

Блокування сумнозвісного місця обходу санкцій триватиме понад десять місяців

Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти в Лаконській затоці?
Фото: hellenicnavy.gr

Греція виявила послідовність і стала єдиною країною ЄС, яка наважилася впродовж тривалого періоду застосовувати інструмент військово-морських навчань, щоб зупинити діяльність російського «тіньового» флоту поблизу своїх берегів. Цього місяця країна вкотре продовжила маневри в Лаконській затоці, яка донедавна була найбільшим місцем рейдової перевалки російської нафти й нафтопродуктів у Європі. Що змінила тривала заборона комерційного судноплавства та чого вдалося досягти Афінам?

У середині листопада військово-морські сили (ВМС) Греції продовжили на чотиримісячний строк серію маневрів у Лаконській затоці, намагаючись стримати використання акваторій біля південних берегів країни для рейдового перевантаження російської нафти й нафтопродуктів.

Як свідчить навігаційне попередження Гідрографічної служби ВМС Греції, новий період обмежень триватиме з 15 листопада 2024 року до 15 березня 2025 року. Зонами навчань вкотре оголошено центральну частину затоки й води південніше неї (західніше острова Кітера), розділені коридором. Попередження означає заборону комерційного судноплавства в цих акваторіях.

Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти у Лаконській затоці?
Джерело: hnhs.gr

Скільки діють обмеження?

Грецькі ВМС розпочали маневри 1 травня 2024 року. Тоді закрита акваторія охоплювала лише центральну частину Лаконської затоки. Після цього танкери – учасники рейдових операцій перемістилися південніше затоки, де продовжили перевантажувальну активність. Частину цих вод згодом також оголосили зоною навчань.

Закритий статус зазначених акваторій продовжували шість разів. Попередній період обмежень тривав із 15 вересня до 15 листопада. Отже, країна блокує Лаконську затоку вже майже сім місяців. А, враховуючи новий термін, заборона доступу комерційних суден діятиме понад десять місяців.

Афіни особливо не приховують пряму мету маневрів – припинити незаконну перевалку вантажів із танкера на танкер поблизу узбережжя країни, оскільки це становить загрозу морській безпеці та довкіллю відповідно до визначень Міжнародної морської організації.

Власне, практика військово-морських навчань протягом тривалого строку стала найпримітнішим прикладом блокування незаконної морської діяльності, націленої на обхід санкцій, і являє собою відносно успішний інструмент із доволі обмеженого наразі арсеналу протидії російському «тіньовому» флоту.

У чому важливість Лаконської затоки?

Південні води довкола узбережжя Греції, передусім Лаконська затока, стали найбільшим у Європі місцем рейдової перевалки російської нафти й нафтопродуктів після запровадження ембарго ЄС і механізму обмеження ціни.

Санкції спричинили масштабну переорієнтацію російського нафтового експорту та перебудову логістики. Доправлення вантажів клієнтам відбувається переважно прямими рейсами танкерів, однак частина вантажопотоку проходить через рейдові перевалки вздовж основних судноплавних маршрутів.

Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти у Лаконській затоці?
Фото: DR

У водах затоки відбувається перевантаження російської нафти та палива на їхньому шляху з балтійських і чорноморських портів росії до пунктів призначення по всьому світу. Після рейдових операцій вантажі нафти потрапляють переважно в Азію, передусім в Індію та Китай, нафтопродукти прямують в Азію, Африку й Південну Америку.

Логістичний етап перевалки із судна на судно дозволяє учасникам торгівлі приховати реальне походження вантажу. Оскільки рейдові операції супроводжуються маніпулюванням сигналами суднових систем AIS, ускладнюється встановлення подальшого маршруту та кінцевого пункту призначення вантажу. Така практика створює умови обходу санкцій, зокрема механізму цінової стелі.

«Цей різновид непрозорої перевалки так близько до європейських берегів означає, що фінансова трансакція щодо вантажу перевищує максимальну ціну», – зазначав співзасновник галузевого сервісу TankerTrackers.com Самір Мадані у вересні минулого року.

За оцінками консалтингового агентства Kpler, після запровадження західних санкцій у Лаконській затоці щомісяця перевантажувалося в середньому близько 15 млн барелів нафти. Із січня до травня 2024 року агентство зафіксувало 61 випадок рейдової перевалки нафти. У цих операціях були задіяні 79 нафтових танкерів, із яких 20 – брали участь у декількох трансферах. Примітний факт: у 83% операцій брало участь мінімум одне судно віком 15 років і старше. Така вікова межа – одна з ознак належності нафтових танкерів до «тіньового» флоту.

Особливу увагу рейдовій активності в Лаконській затоці приділяє український Інститут Чорноморських стратегічних досліджень, який аналізує ключові показники й особливості російського морського експорту нафти та нафтопродуктів із Чорного моря. За даними інституту, всього з російських чорноморських портів від початку дії ембарго 5 грудня 2022 року до 30 квітня 2024 року було відвантажено майже 64 млн тонн російської нафти. З цього обсягу через Лаконську затоку пройшло 8,3 млн тонн, або близько 13%.

Чи досягла мети Греція?

Протягом перших двох місяців обмежень показники рейдової активності в Лаконській затоці обвалилися до мінімальних значень після запровадження західних санкцій, свідчать дані Kpler. Нижню межу зафіксовано в червні, коли число рейдових операцій впало до 20, що майже вдвічі менше за показник травня і більш ніж втричі – квітня. Та невдовзі рейдова активність у затоці почала зростати: число операцій у липні збільшилося більш ніж удвічі проти червня й становило понад 40.

Динаміку рейсів танкерів із російською нафтою на рейдову перевалку в Лаконську затоку відображають дані Інституту Чорноморських стратегічних досліджень. Зокрема, у квітні з російських балтійських і чорноморських портів було виконано сім рейсів (чотири – з Балтійського, три – з Чорного моря). У травні, після оголошення маневрів, на перевалку прибув лише один танкер – з Чорного моря.

Проте в наступні місяці активність відновилася: у червні виконано чотири рейси (по два з Балтійського й Чорного морів), у липні – три (два з Чорного моря, один – з Балтики). Найбільшу кількість танкерів після початку навчань зафіксовано в серпні – п’ять (чотири – з Чорного, один – з Балтійського моря). У вересні відбулося чотири рейси (по два з Балтики й Чорного моря).

Тож учасники операцій адаптувалися та знайшли можливості здійснювати трансфери поза межами закритих акваторій довкола затоки. Особливо зухвалий вигляд має перевалка російських вантажів безпосередньо близько до зони маневрів – у коридорі між двома закритими акваторіями.

Одна з таких операцій відбулася у вересні. У ній взяли участь три танкери: приймав вантажі великотоннажний танкер (VLCC) Alma (дедвейт – 314 020 тонн), передавали – афрамакс Sagar Violet (105 274 тонн) і суецмакс Arlan (164 262 тонн). Останні два доставили нафту з російських балтійських портів: Sagar Violet – з Приморська, Arlan – з Усть-Луги.

Окрім акваторій довкола самої Лаконської затоки, учасники рейдових операцій почали використовувати деякі інші місця у прибережних водах Греції. Зокрема, з липня до жовтня поблизу грецьких островів Лесбос і Хіос в Егейському морі було перевантажено 4,2 млн барелів російського дизельного пального, мазуту та інших нафтопродуктів, наводить Bloomberg дані консалтингової компанії Vortexa.

Як змінилася географія рейдових операцій після закриття Лаконської затоки?

Перші місяці заборони комерційного судноплавства в Лаконській затоці доволі помітно змінили ландшафт рейдової активності в Середземному морі, адже учасникам операцій довелося шукати альтернативні місця. Власне частина танкерів перемістилася переважно до інших звичних рейдових локацій – у води поблизу Мальти, Італії, Марокко, Єгипту.

Exercises by Hellenic Navy. Чи вдалося Греції зупинити рейдову перевалку російської нафти у Лаконській затоці?
Фото: DR

Особливо помітне зростання активності фіксувалося поблизу Мальти. До грецьких обмежень цей рейдовий район переважно слугував перевалочним хабом для російських нафтопродуктів. Після оголошення маневрів прибережні води Мальти стали основним центром рейдової перевалки в Середземномор’ї. За даними Vortexa, у травні загальна кількість танкерів – учасників рейдових операцій поблизу Мальти сягнула 419 проти 92 у травні 2023 року.

Куди саме перемістилася рейдова активність у перші місяці грецьких обмежень, демонструють дані Kpler. З травня до серпня нафтові танкери, які до маневрів оперували в Лаконській затоці, здійснили 122 рейдових трансфери в інших локаціях.

Більшість операцій виконано у прибережних водах Мальти – 54 випадки (44%). Друге місце посідає район поблизу італійського порту Аугуста (Сицилія) – 11 трансферів (9%). Біля єгипетського порту Дум'ят та острова Крит здійснено по п’ять перевантажень. Інші операції виконані на рейдових перевалках за межами Середземноморського регіону.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло