Робочий тиждень у чотири дні: інструмент підвищення ефективності чи засіб збільшення народжуваності?

Робочий тиждень у чотири дні: інструмент підвищення ефективності чи засіб збільшення народжуваності?

Що обговорюють роботодавці та працівники на початку 2025 року

Робочий тиждень у чотири дні: інструмент підвищення ефективності чи засіб збільшення народжуваності?
Фото: depositphotos.com

Mind продовжує вивчати тренди New Work Order – роботу нового часу, на яку вплинули пандемія, війни, падіння ефективності, вигоряння на робочих місцях і фінансова нестабільність. Тепер розглянемо тему скороченого робочого тижня – до чотирьох днів. Вона доволі давно обговорюється в бізнесових і політичних колах, проте більш-менш пристойного консенсусу наразі не досягнуто. Mind дослідив, що провідні світові медіа пишуть про 4-денний робочий тиждень та інші аспекти нових форматів зайнятості.

Який він, чотириденний робочий тиждень?

Британські активісти переконують компанії спробувати працювати менше робочих годин на тиждень. Дві компанії погодились – і дуже задоволені наслідками, свідчать редактори New York Times.

В один із робочих днів минулого місяця Метт Кімбер не вийшов на робоче місце старшого інженера у компанії з розробки програмного забезпечення. Натомість він пішов на прогулянку лондонським районом, у якому мешкав, поснідав у кав’ярні та повернувся гратися зі своїми двома гончаками.

Керівники роботодавця, компанії BrandPipe, навіть не напружилися через поведінку свого працівника. Адже компанія є учасником експерименту, в рамках якого декілька британських бізнесів пропонують співробітникам працювати чотири дні на тиждень без обмежень у зарплатні. Загалом це – організований ініціативною групою 4 Day Week шестимісячний експеримент, до якого долучилися близько 1000 британців.

У попередньому експерименті взяла участь 61 компанія. За даними групи, 56 із них (92%) вирішили продовжувати чотириденний робочий тиждень. Група торує шлях для законодавчого закріплення у Великій Британії 32-годинного, чотириденного робочого тижня. Схожі ініціативи лобіюються в Ісландії, Новій Зеландії, Шотландії та Сполучених Штатах Америки.

Є один нюанс: всі учасники очікували, що зможуть зберегти чи поліпшити результати працівників. Проте на практиці вони дізналися, що для переходу на скорочений тиждень треба наново зібрати офіс.

«Свіжий погляд триваліший час»

Тож із моменту початку експерименту Метт Кімбер має додатковий вихідний посеред тижня. У четвер він повертається до звичної роботи: перевіряє повідомлення, отримує зворотний зв’язок від клієнтів та організовує онлайн-зустрічі з клієнтами та командою, поки два його гончаки сплять поряд.

Він зважає, що кожного першого робочого дня на тижні він більш зібраний та ефективний. Також завдяки додатковому вихідному він не відчуває бажання попрацювати на вихідних.

Перед початком експерименту BrandPipe, команда якої працює цілком віддалено, протягом шести тижнів готувалася до переформатування роботи та загальних правил завдяки майстер-класам від 4 Day Week. Члени команди разом вирішили, хто коли бере додатковий вихідний, щоб переконатися, що клієнти не відчують змін у роботі компанії. Більшість компаній-учасниць експерименту вирішили давати працівникам один додатковий вихідний на тиждень, інші вирішили давати раз на два тижні.

Усі працівники BrandPipe мають відвідувати щотижневі збори, а ключові завдання призначаються виконавцю та «заміннику» – працівнику, який міг би підстрахувати колегу. Компанія повідомила своїм клієнтам про зміни в розкладі через участь в експерименті.

«Ми намагаємося завдяки експерименту отримати свіжий погляд триваліший час, – коментує Джофф Слотер, співзасновник компанії. – Адже саме в цьому стані ми найкраще виконуємо свою роботу».

Метт Кімбер розповідає, що зі старту експерименту він став більше залученим до кількох проєктів компанії: «Це і є тим, до чого нас готує чотириденний тиждень: розуміння, що доведеться поратися з усім, коли колег немає поряд».

Проте оновлена логістика потребує великої кількості комунікації. На зустрічі щодо цієї теми один працівник був змушений нагадати всім колегам, що його немає у п’ятницю. Джофф Слотер із бізнес-партнером зрозуміли, що через обрані ними дні мають мало часу для спілкування між собою. З наступного місяця вони переглянули свої розклади.

У компаніях, які дозволяють працівникам брати додаткову вихідну п’ятницю раз на два тижні, половина штату працює в офісі, поки інша відпочиває. Так функціонує лондонська юридична компанія Rook Irwin Sweeney. При чому, кожен сам вирішує, коли працювати, а коли відпочивати – залежно від дат судових слухань чи зустрічей із клієнтами.

Компанія також розробила декілька нововведень для оновленого робочого графіку. Наприклад, зустрічі відбуваються лише за погодженого наперед порядку денного, а щодня існують часові проміжки, присвячені «сфокусованій роботі». У цей час усі працюють офлайн та припиняється будь-яке листування. «Саме в цей час ми зосереджуємося на наших завданнях і сконцентровано працюємо», – розповіла про це міс Ірвін, партнерка компанії.

Вона каже, що рішення долучитися до експерименту було ухвалено з метою кинути виклик традиційній культурі юридичних компаній, яка вітає подовжений робочий день, стрес і виснаження. «Ми просто хотіли змінити цей наратив, – каже міс Ірвін. – Ним не варто пишатися, він радше викликає занепокоєння».

Майбутнє чотириденного робочого тижня

Організатори експерименту вже мали змогу повноцінно проаналізувати результати попереднього впровадження, що тривало з червня до грудня 2022 року. За їхніми словами, 70% залучених працівників (3000 загалом) повідомили про зниження рівня стресу та вигоряння, водночас їхні компанії не відчули негативного впливу на прибутки.

Після аналізу результатів поточного експерименту організатори сподіваються представити висновки британським офіційним особам, які попередньо зголосилися на перегляд законодавчої бази в галузі праці.

Поточні результати тішать команду 4 Day Week. Засновники BrandPipe, хоч і коментують, що фінансова ситуація потребує дещо тривалішого аналізу, але вже впевнені в тому, що 4-денний тиждень буде збережений, оскільки побачили надзвичайні зміни в підході та роботі працівників. Проєкти, які раніше виконувалися протягом двох тижнів, зараз робляться за тиждень, а клієнти майже не помітили змін – окрім тих, хто зазначив поліпшення результатів співпраці.

Окрім того, такий графік значно збільшує привабливість компанії для нових талантів.

У Rook Irwin Sweeney наголосили, що їм вдалося збільшити оплачуваний клієнтами час юристів у порівнянні з попереднім періодом. «Дані підтверджують наше враження про те, що ми стали працювати ефективніше, – каже партнер Алекс Рук, визнаючи, що попереду багато справ. – Змінюватися складно».

А розробник Метт Кімбер стверджує, що в компанії значно поліпшилася комунікація, і хоче залишити все, як є зараз, і зробити це «новою нормою».

Влада Токіо запроваджує 4-денний робочий тиждень задля підвищення народжуваності

Влада японської столиці, одного з найбільших роботодавців країни, планує запровадити для всіх службовців скорочений робочий тиждень. Як вказують редактори CNN, це робиться, щоб допомогти матерям, які працюють, і збільшити рекордно низький рівень народжуваності

Уряд Токійської метрополії оприлюднив нові правила, згідно з якими всі працівники можуть у квітня 2025 року мати три вихідні протягом робочого тижня. Окремо оголошено про нову опцію: батьки дітей у 1–3 класах школи можуть «обміняти» частину своєї зарплатні на можливість раніше йти додому з роботи.

«Ми переглянемо стиль роботи… з урахуванням гнучкості та переконавшись, що ніхто не примушений відмовлятися від кар’єри через життєві події на кшталт народження дитини чи потреби в догляду за нею, – прокоментувала нововведення губернаторка Юріко Койке. – Саме час для Токіо виявити ініціативу захищати та поліпшувати життя, засоби для існування та економіку для наших людей у ці складні для країни часи».

Рівень народжуваності в Японії, що й раніше повільно знижувався, у середині 2024 року поставив новий антирекорд. Це змусило урядовців замислитись і почати докладати зусиль з пропагування серед молоді укладання шлюбів та народження дітей. Зараз у Японії рівень народжуваності – 1,2. Для поліпшення ситуації він має зрости до 2,1.

Проте багато соціологів покладають провину за стан справ із демографією на жорстку робочу культуру й постійне зростання вартості життя. Додаткові робочі години, що виснажують працівників, але є нормою в бізнес-середовищі країни, стали причиною появи терміну «кароші» – смерті від надмірної праці. Через таку культуру жінкам доводиться нерідко обирати між роботою та домом.

Токіо – не єдине місце в Азії, що намагається впровадити більш лояльні робочі політики. Нещодавно в Сингапурі були оприлюднені нові рекомендації для бізнесу – йти назустріч працівникам, які воліють перейти на гнучкі робочі графіки.

Повернення до офісів спричинене вартістю оренди – дослідження

Один із трьох очільників бізнесу розповів організаторам дослідження, що висока вартість оренди офісних приміщень і зобов’язання з її оплати змушує їх повертати підлеглих до офісів, розповіли редактори Quartz.

Пояснюючи свої вимоги щодо повернення співробітників до офісів (RTO), компанії зазвичай апелюють до термінів «ефективність», «корпоративна культура» та «командна робота». Однак дослідження виявило більш приземлену причину – компанії втомилися сплачувати за напівпорожні офіси.

Команда сервісу Resume.com опитала 900 очільників компаній про їхні RTO-політики. Один із трьох заявив, що до впровадження таких політик його підштовхнула вартість оренди.

Багато компаній повідомили, що уклали орендні договори ще до пандемії, і найвигідніші на той момент контракти діють до 2028 року. Лише 21% уклали орендні договори 2017 року, ще 22% – у 2017–2019 роках. 57% уклали договори пізніше, і саме ці компанії більш схильні до повернення працівників в офіси.

В іншому опитуванні три з 10 директорів компаній заявили, що у 2025 році вимагатимуть від працівників повернення до офісів п’ять днів на тиждень, два з 10 хочуть бачити підлеглих чотири дні на робочий тиждень, а ще три з 10 згодні на триденний офісний тиждень. Ті, хто залишився, не мають відповіді або вже перейшли на більш гнучкі формати роботи.

Компанія звільнила працівників, які повідомили про стрес

Компанія YesMadam зі штаб-квартирою в індійському місті Нойда потрапила під глобальний шквал критики після звільнення приблизно 100 працівників, які в опитуванні розповіли про високий рівень стресу. Редактори Business Standard показали лист ейчарів, який став вірусним і спричинив скандал.

Сервіс YesMadam, який пропонує надання косметичних послуг вдома, став відомим завдяки рішенню звільнити працівників, які у внутрішньому опитуванні про рівень стресу вказали відповідь «високий». Ці люди були звільнені в один момент.

Компанія з Нойди нещодавно влаштувала внутрішнє опитування співробітників, у якому попросила їх оцінити рівень стресу, який вони відчувають на робочому місці. Близько 100 осіб вказали «високий рівень» стресу. Їх, власне, і звільнили, надіславши лист, що згодом потрапив до LinkedIn і змусив багатьох замислитися над поняттям «робоча етика».

На початку розсилки ніщо не віщувало проблем: «Люба командо, нещодавно ми провели опитування для розуміння вашого відчуття стресу на роботі. Багато хто з вас поділився своїми проблемами, що ми дуже цінуємо та поважаємо. Будучи компанією, що віддана створенню здорового та сприятливого робочого середовища, ми уважно оцінили зворотний зв’язок».

Проте далі хмари почали темнішати: «Задля впевненості, що ніхто не перебуває у стресі на робочому місці, ми ухвалили важке рішення піти різними шляхами з колегами, які вказали на високий рівень свого стресу. Це рішення набуває чинності негайно, відповідні працівники отримають додаткові відомості окремо. Дякуємо за ваш внесок».

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло