Прем'єра тижня: навіщо дивитися «Спліт» режисера М.Найта Ш'ямалана
І чи вдалося Джеймсу МакЕвою перевтілитись у божевільного

Сюжет. Після вечірки на честь дня народження Клер, куди та запросила весь клас, навіть – через ввічливість – дивакувату Кейсі (Аня Тейлор-Джой), батько іменинниці взявзя відвезти додому дочку з подружкою Маршою і Кейсі, за якою ніхто не приїхав. Про драматичне минуле Кейсі, яке і примушує її поводитися як дивачка, глядачам розкажуть трохи згодом.
А тим часом те, що мало бути звичайною поїздкою, перетворилося на викрадення: на парковці незнайомець із суворим обличчям (Джеймс МакЕвой) вирубив батька і приспав дівчат. Прокинулися вони у підвалі. А їхній викрадач виявися людиною із диссоціативним розладом ідентичності, тобто в його голові не просто звучать 23 голоси – усі ці 23 голоси є повноцінними особами: манірний модник, дев'ятирічний фанат Каньє Уеста, суворий любитель порядку, схожа на маньяка жінка з тихим голосом тощо.
Тривалий час вони нормально уживалися в одному тілі – не в останню чергу тому, що регулярно ходили до психіатра доктора Флетчер (Бетті Баклі), спеціаліста з диссоціативних розладів. Та тепер проблема в тому, що гору взяли прихильники культу загадкового кровожерливого Звіра. І саме з цими віруваннями якимось чином пов'язане викрадення дівчат.
В українському прокаті: з 16 березня
Бюджет: $9 млн.
Боксофіс: $248,1 млн
Бекграунд. У 2000 році режисер М. Найт Ш'ямалан, слава до якого прийшла лише за рік до того, після «Шостого чуття» (1999), випустив триллер «Невразливий», з Брюсом Уіллісом у ролі Девіда Данна – охоронця із надприродніми здібностями. У «Спліті» Данн у виконанні Уілліса також з'являється – у самому фіналі стрічки. Однак для Ш'ямалана – це не просто дотепне самоцитування. Він зізнається, що хотів включити до сюжету «Невразливого» Кевіна Крамба – людину, в тілі якої живуть 23 особистості, та останнього моменту передумав. Втім, фрагменти сценарію, які написав тоді, не викинув і використав для «Спліту».
«Я хотів узяти якісь психіатрічно достовірні факти і відштовхуватися від них, – пояснює Ш'ямалан свій задум. – При диссоціативному розладі ідентичності кожна с особистостей вірить, що вона – повноцінна окрема людина, причому настільки сильно, що тіло «господаря» змінюється на фізіологічному рівні. У якихось із альтер-его може бути діабет, хтось може бути сліпим – а всі інші – здоровими. А якби одна з особистостей вірила у свою надприродність?» Допомогти відповісти на це питання Ш'ямалан запросив актора Джеймса МакЕвоя. «Як звуть мого персонажа?» – запитав той перед тим, як відкрити сценарій. На що Ш'ямалан відповів: «Не скажу. Просто прочитай. Якщо тобі не сподобається – цей проект не для тебе». Однак сценарій актору сподобався, а всі персонажі – вдалися. Для МакЕвоя «Спліт» став чи не найкращою роботою в кар'єрі. А для Ш'ямалана – тріумфальним поверненням у велике кіно після низки провальних проектів.
Вам сподобається, якщо: ви любите саспенс у стилі Альфреда Хічкока, однак надаєте перевагу його лайт-версії.
Вам не сподобається, якщо: ви вважаєте, що хороший триллер – це містичний триллер. У «Спліті» містики фактично немає, натомість ставку Ш'ямалан зробив на загравання з психіатрією.
Головна причина подивитися: порахувати, у скількох із заявлених 23 альтер-его головного героя перевтілиться на екрані Джеймс МакЕвой.
У тому ж дусі:
«Три обличчя Єви», 1957
Режисер Наннеллі Джонсон
Домогосподарка Єва Уайт (Джоан Вудвард) страждає на головні болі і провали у пам'яті. На прийомі у психіатра зрештою з'язовується, що під час цих провалів Єва Уайт перетворюється на Єву Блек – легковажну, а інколи і небезпечну особу. Картина базувалася на реальній історії, а акторка Джоан Вудвард отримала за роль Єви «Оскар».
«Психо», 1960
Режисер Альфред Хічкок
Секретарка Маріон Крейн піддається імпульсу, краде гроші боса і вирішує втекти з міста. Вона потрапляє до тихого готелю, яким управляють Норман Бейтс і його владна мати. Щоправда, жінку Маріон так ніколи і не побачить, хоча і втратить через неї життя. Критики неодноразово визнавали «Психо» найкращим триллером в історії кіно: навіть якщо знати його напам'ять, сцена убивства, яка вже стала хрестоматійною для кіметографістів, все одно лишається моторошною.
«Я, знову я та Ірен», 2000
Режисери Боббі і Пітер Фареллі
Полісмен Чарлі Бейлігейтс (Джим Керрі) завжди був добрим і порядним, навіть коли його дружина народила трійнят-мулатів, кинула дітей на Чарлі і втікла з їхнім батьком, темношкірим ліліпутом. Минуло 18 років – і одного разу психіка Чарлі дала збій: час від часу він став перевтілюватися у Хенка – повну протилежність Чарлі. Якому саме в цей час доручають доправити до іншого міста заарештовану за порушення правил дорожнього руху Ірен (Рене Зеллвегер). При тому, що диссоціативний розлад ідентичності – не надто весела тема, братам Фареллі вдалося використати її як привід для дотепної комедії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].