Андрій Бабик: «Сценарій – тільки в третю чергу творчість, а для початку це математика і логіка»
Співавтор сценарію найуспішнішого вітчизняного серіалу «Нюхач» – про те, як і де навчитися писати для ТБ та чому не можна творити «у стіл»

У листопаді на каналі ICTV вийде третій сезон серіалу «Нюхач». Детективна історія про те, як феноменальний нюх допомагає розкривати заплутані злочини і одночасно заважає будувати особисте життя, є найуспішнішим вітчизняним телевізійним продуктом: 60 країн світу вже купили права на показ готового серіалу, Японія і Франція придбали формат і планують знімати власні адаптації. Крім того, «Нюхач» – єдиний український серіал у каталозі сервісу Netflix.
Mind зустрівся з співавтором сценарію «Нюхач» Андрієм Бабиком. Хірург за першою освітою, КВН-ник за студентським захопленням, телеведучий з волі кастинг-відділу «1+1», сценарист за покликанням і дипломом перших сценарних курсів Film.ua, Бабик розповів про те, хто пише сценарії для українського ТБ, чи це грошова робота і як взагалі влаштований цей ринок.
– На українському ТБ зараз – бум серіального виробництва. Чи вже склався у нас на ринку якийсь пул топових сценаристів і працюючих ремісників?
– Немає такої градації. Є градація за розміром бюджету проекту. Я на самому початку своєї сценарної діяльності писав за суми, більші, ніж зараз (в доларовому еквіваленті). Сітки тарифів немає. Ми поки не порівнюємо свої розцінки зі світовими, але якщо порівняти з російським виробництвом, то в кращому випадку в Україні платять сценаристам вдвічі менше, ніж там. Бюджети серіалів впали, але акторам чомусь стали платити більше, а сценаристам – менше. У доларовому еквіваленті – значно. На сценаристах всі завжди економлять. Але якщо говорити про якість роботи, то є сценаристи (професіонали) і є так звані «навколосценарні» (люди, які думають, що вони сценаристи, але при цьому не мають реалізованих проектів). У нас, гадаю, набереться 20–25 нормально працюючих людей в індустрії.
– Які суми зараз виділяють на сценарій із серіального бюджету?
– Є і 8000, і 16 000, і 20 000, і 25 000 грн. При хорошому бюджеті – $2000–3000. У Росії ці цифри стартують від $5000.

– Тобто зарозумілу позицію «мій гонорар такий-то і мене нічого не хвилює» дозволити собі не можна?
– Сценаристу не можна не писати. І чекати хорошого бюджету не можна. По-перше, завжди важливо залишатися в обоймі, тримати руку на пульсі. По-друге, обов'язково потрібно оновлювати фільмографію. І «в стіл» писати безглуздо. Всі ідеї витають у повітрі – поки у тебе в столі щось лежить, хтось інший це вже теж придумав. А потім починаються ці гойдалки: хто у кого вкрав ідею. Але це ознака дилетанта. Нормальний фахівець ніколи не заморочується. Не пішло, вторинно? Забули – поїхали далі. І взагалі це круто, коли в тебе поцупили ідею – значить, вона чогось варта. Все одно це конвеєр: ти здав сценарій і пішов далі. Як учитель у школі: випустив дітей – і знову набрав перший клас.
– Проте була спроба організуватися і виробити загальні правила співіснування сценаристів? Я маю на увазі Гільдію сценаристів, яку ви створювали.
– Так, вона є, з усіма дотриманими формальностями, навіть печатка є. Але за фактом ця організація наразі швидше номінальна. Там 15–20 учасників. Спочатку гільдія замислювалася як спроба самоорганізації. Але не виходить. Ми ж всі – індивідуалісти, аутисти за своєю природою, мізантропи. Ми не дуже любимо людей – вони шумлять, заважають зосередитися.
– Хто ці 20–25 жителів вітчизняного сценарного Олімпу? Люди з дипломами профільних вузів? Або фахівці в інших галузях, які навчилися писати?
– Це навіть бажано для сценариста – спочатку отримати іншу професію, набратися життєвого досвіду. Я, наприклад, лікар, старостою моєї групи в школі сценарної майстерності Film.ua був авіаінженер, інша одногрупниця ходила на теплоході, працювала там офіціанткою. У 20 років написати щось путнє неможливо. Потрібні задатки до письменництва, досвід, постійний розвиток – книги, фільми, серіали. Це все – складові навчання сценариста.
– Тобто фантазія плюс начитаність плюс «надивленість», і ти – сценарист?
– Ось тут з'являється зворотний бік. Є ціла плеяда людей, з фантазією і невгамовним графоманством, які вважають себе сценаристами. Особлива біда – з блогерами. Ось пишуть вони пости у Facebook, збирають тисячі лайків і вирішують, що тепер вони легко напишуть сценарій. А це величезна помилка. Бо сценарій тільки в третю чергу творчість, а для початку – це математика і логіка. Особливо коли пишеш детектив: обов'язково прораховуєш математично ходи, на кожну серію створюєш схему, прораховуєш за актами. У них же «сьогодні пишу, завтра – не пишу, чекаю натхнення, післязавтра поїхав до Італії, а допишу потім». Усі герої говорять однаково блискуче, бо автор бажає продемонструвати, який він молодець.
– А якщо такого блогера відправити на сценарні курси?
– У нас зустрічаються школи сценарної майстерності, що більше схожі на якусь вечірку. Приходять до студентів зірки екрану, розповідають про себе, автографи роздають. А яка користь для справи? Безсистемне навчання не приносить результату. Я розумію навчання як навчальний план, з чіткою системою. Тоді може вийти сценарист. Він проходить всі етапи розуміння процесу написання сценарію. А коли учням розповідають все про все і часто навіть не про сценарії, то у нас виходять так звані «заявочники». Це люди, які добре навчилися писати заявки. В одному абзаці ідею вони опишуть. Але коли дійде до прописування всіх етапів, до наповнення цього сценарію дією – все, навички на цьому закінчуються. Але вони хочуть тільки презентацій. Хочуть постів у Facebook, фотографій, лайків, селфі та свята: «Ми зробили це, у нас попереду «Оскар», ми круто попрацювали». Переважно на цьому все і закінчується.

– Так де ж навчатися сценарного мистецтва?
– Потрібно потрапити в команду до крутого сценариста. Тільки практика. Я завжди наводжу аналогію з моєю першою любов'ю – хірургією. Інтерни-хірурги, якщо хочуть стати хорошими лікарями, ходять за світилом хірургії слідом і методично переймають досвід, на операціях, що називається, «тримають гачки» і подають скальпель, але бачать при цьому, що і як справжній лікар робить. Те саме і зі сценаристикою. Ти не наб'єш гулі, виписуючи гіпотетичні тексти. Потрібно потрапляти в пекло – реальний сценарій, реальні зйомки.
– А який колектив можна назвати ідеальною сценарною командою? Скільки це людей?
– Моя улюблена формула ідеальної команди – це три «сценаристо-тижня» на серію. Тобто один сценарист пише одну серію за три тижні. Це нормальний темп. В ідеалі – місяць, але якщо собі не потурати, то трьох тижнів цілком вистачає на якісну роботу. Рахуємо: припустимо, нам потрібно 12 серій за два місяці, це дев'ять тижнів, за цей термін один сценарист напише три серії. Відповідно, ділимо 12 на три і отримуємо чотири сценариста.
А взагалі, командна робота – вкрай складна. Я не раз стикався з ситуацією, коли головний автор ідеї змушений надиктовувати сценаристу сюжети посерійно. Останньому зручно – сиди та записуй. Тому вкрай важливо знати людей, яких береш до команди.
– Давайте тепер про зміст, а не про форму роботи. Світова тенденція зараз «глокал», коли на глобальному рівні з'являється інтерес до локальних історій про одну країну з її реаліями, нас зачепить коли-небудь?
– Ми все ще побоюємося писати про Україну, чисто українські історії, з впізнаваними реаліями. Тут скоріше проблема у продюсерів. У більшості з них немає бажання і прагнення виходити на міжнародні ринки з українськими історіями. Крім того, у нас практично відсутнє поняття «довгостроковий девелопмент сценарію». Даєш 20 серій за два місяці! А в тій самій Америці, буває, роками пишуть і вдосконалюють сценарій та проект.
– А це не питання довіри продюсера до сценариста? Не секрет, що більшість творчих людей страждають на прокрастинацію. Дай три тижні – буде сценарій. Дай рік – напише в останні три тижні цього року.
– Ні. Я, принаймні, таким не страждаю. У нас є досвід того ж «Нюхача – 3», де був цей самий рік, але ми не сиділи і не прокрастинували! Ми по п'ять разів переписували сценарій, працювали 8–9 годин щодня. Ми методично полірували сценарії серій – і таки відполірували. Сценарист, який чекає на музу або натхнення, або шукає відмазку, щоб не працювати, або аматор. Ти сидиш і пишеш, навіть якщо у тебе близький родич лежить, вмирає.
– Емоційний стан впливає на текст?
– Звичайно. Ти зливаєш туди і негатив, і позитив. Тягнеш в сценарій все, що було у твоєму житті: дитячі переживання, комплекси, досягнення.

– А якщо це не відповідає брифу?
– На просунутих американських і європейських проектах під час підбирання людей до сценарної групи завжди цікавляться, чи був досвід у їхньому житті, про який вони будуть повинні писати.
– Чи є в українських сценаристів якийсь нетворкінг з колегами з інших країн? Ви списуєтеся, зустрічаєтеся, знайомитеся? Або ми просто «лупаємо цю скелю»?
– За великим рахунком, немає такого зв'язку. Ми ж відстали від усіх на недозволену кількість років. Ми поки вибираємося з «Рабині Ізаури», з телемила. Процедурали наші теж з 1980–1990-х років. У нас все поки що вертикальне. Але я був би радий попрацювати з кимось із зарубіжних колег, та й просто поспілкуватися – це завжди дає можливість вирости.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].