Анна Паленчук: «Навіть якщо у кінобізнесмена дохід розміром з півбюджету України, він не відмовиться від частування»
Український кінопродюсер – про підсумки Берлінале, тонкощі позиціонування держави на міжнародних заходах та про перспективи співпраці з Боллівудом

Анна Паленчук – український кінопродюсер, яка в 2012 році зробила фільм – першу офіційну копродукцію України з європейськими країнами. Це була «Істальгія» режисера Дар'ї Онищенко. Продовжуючи працювати над міжнародними проектами і наводити мости з кінематографістами усього світу, Анна разом зі своїм партнером з продакшену Іраклі Макацарія вже півтора року привозять до України індійські знімальні групи з Боллівуду. Днями Анна повернулася з Берліна, де проходив один з трьох найбільших кінофестивалів світу – Берлінале.
Навіщо Україні, крім української вечірки в рамках фестивалю, влаштовувати ще один обід на co-production market? Як працюється з нетрадиційним для вітчизняної кіногалузі партнером – Боллівудом? Які механізми пошуку партнерів для копродукції в кіно, і чим в цьому допомагають кінофестивалі? Про це Анна Паленчук розповіла в інтерв'ю для Mind.
– У своєму нещодавньому блозі ви називаєте обід, організований Україною на Берлінале в рамках Європейського кіноринку, зміною парадигми ставлення до української кіногалузі. Але ж проводяться і українські вечірки. І досить давно. Просто ще раз нагодували гостей. У чому різниця?
– Чому я так відзначаю на тлі всіх цих українських активностей вперше організований український обід саме в рамках копродакшен-маркету? Та тому, що це просто таргінг, пряме попадання в ту професійну аудиторію, яка тут і зараз, у пошуку бізнес-партнерів, працюючи над проектом.
Кожній країні потрібно мати певну стратегію у своєму позиціонуванні. Як правило, чим ти більше годуєш, напуваєш, вигулюєш людей, тим краще тебе запам'ятовують. Бо де-не-де, а на кінофестивалях від «поїсти безкоштовно» не відмовляється ніхто. Навіть якщо людина – керівник суперкіностудії і її дохід – це половина річного бюджету всієї України, все одно поїсти він не відмовиться. Так що теза «про шлях до серця через шлунок» на іноземних партнерах у кіно працює безвідмовно.
Але на копродакшен-маркеті в попередні роки, як правило, було завжди дуже мало акредитованих українських продюсерів.
– Чому так?
– По-перше, багато хто про нього не знає. Бо в рамках Берлінале проходить величезна кількість активностей – за всім не встежиш. Навіть я як людина, яка скоро 10 років, як регулярно їздить на Берлінале, і то не знаю про всі заходи, які там проходять. Їх безліч. Кожен обирає у міру свого інтересу і запиту. Оскільки моїм основним напрямком завжди була копродукція, то логічно, що мені саме там потрібно завжди перебувати.
– Кого відбирають як учасників на цей копродакшен-маркет? І яка далі механіка – що саме відбувається?
– Це такі проекти, які, як я вже сказала, знаходяться в процесі розробки і шукають міжнародних партнерів. Організатори призначають десятки зустрічей для продюсерів, зацікавлених у партнерстві з тим чи іншим відібраним проектом. Це працює так: учасники заздалегідь подають заявки, в переговорах з ким з інших учасників вони зацікавлені. Адміністрація копродакшен-маркету складає розклад таких зустрічей для кожного акредитованого на маркет учасника. Ці зустрічі завжди проходять за зачиненими дверима.
– Ви в такому «спід-дейтингу» брали участь?
– Мені ніколи не доводилося брати участі в маркеті саме з проектом. Так траплялося, що зазвичай мої партнери були без допомоги цього майданчика. Мені цей маркет цікавий з іншої точки зору. У програмі маркету зазвичай проходять унікальні майстер-класи від світових гуру індустрії. Завжди намагаюся потрапити на воркшопи виконавчих продюсерів, які розповідають про тонкощі знімального процесу в дуже глобальних кінокартинах. У тих, які знімаються частково, наприклад, у Німеччині, частково, скажімо, у Лос-Анджелесі, а ще частина – де-небудь на іншому кінці світу.
– Було щось, що ви почули на такому майстер-класі та відзначили для себе як лайфхак?
– Того року, коли Том Тиквер зняв «Хмарний атлас», це був дуже масштабний і гучний проект, виконавчий продюсер цього фільму давав воркшоп. Він тоді сказав дуже важливу фразу: «Я ніколи не виходжу на знімальний майданчик, якщо не розумію, як режисер і оператор планують знімати ту чи іншу сцену». У нас дуже часто виконавчі продюсери організовують процес, не вникаючи в те, що саме задумали режисер і оператор знімати. Вони лише бачать список необхідного. Тобто набір засобів. Приміром, режисерові в кадрі потрібні сходи. Нерідко ніхто не вникає, навіщо вони і як їх зніматимуть. Але ж те, як саме вони планують це знімати, дає тобі силу-силенну вступних. Багато хто, звичайно, може заперечити – мовляв, ми так і робимо. Але на практиці зазвичай все виходить інакше.
– Цього року щось відзначили для себе?
– А цього року була приголомшлива дискусійна панель про екологію на знімальному майданчику. У Німеччині, наприклад, деякі знімальні групи раз на тиждень влаштовують вегетаріанський день. Коли вся знімальна група не їсть м'яса. А те, що в Німеччині кейтеринг давно відмовився від одноразового пластикового посуду, – навіть не новина. У них на майданчику всі їдять з керамічного посуду, який потім миють. Тобто це вже навіть не про виробництво, це про збереження навколишнього середовища.
– Відомо, що ви – одна з небагатьох українських продюсерів, які освоюють співробітництво в протилежному від Європи географічному напрямку. З Боллівудом, Коллівудом і Таллівудом. Загалом, з гігантським конвеєром кіновиробництва Індії.
– З індійцями я почала працювати завдяки моєму бізнес-партнеру Іраклі Макацарія. Він був першим, хто в Грузії шість років тому став співпрацювати з індійськими кінематографістами. І коли ми з Іраклі організували спільний грузино-український продакшен, він логічно поцікавився, чому ж ми в Україні не працюємо з Індією. І незабаром сюди приїхав наш партнер з Індії. Це було півтора роки тому. Ми тоді буквально закохали його в Україну. Відвезли до Львова, піднялися на ратушу. І стоячи на ратуші, наш партнер сказав: «Через місяць ми тут знімемо фільм». Практично в обіцяний термін в Борисполі приземлилася знімальна група з Індії.
– Природно, перша асоціація з індійським кіно – танці та драма. Ви для себе з'ясували, що таке наразі індійський кінематограф?
– На майданчику я усвідомила, що кліше, які є у наших людей щодо індійського кіно, – дурниця. Це величезна кіноіндустрія, яку за кількістю квитків, що продаються до кінотеатрів, можна порівняти з голлівудською. Через ціни на квиток, яка в Індії в рази менше, ніж у США, отже порівнювати збори в грошовому еквіваленті не доводиться. А ось за кількістю глядачів – цілком. Індуси – приголомшливі професіонали. Те, що я мріяла побачити на практиці – наприклад, перестановки світла на майданчику за 15–20 хвилин, я побачила у них. Ми зазвичай читаємо ці установки за часовими рамками, але ніколи не вдається досягати цього в роботі. І тут – ось воно, це можливо.
– Вони привозять усю знімальну групу або хтось із українських фахівців все ж заробляє на майданчику?
– З кожним разом ми все частіше задіюємо в цих зйомках українських професіоналів. Але спочатку це було вкрай складно: тут мало хто здатний справлятися з тією швидкістю, з якою вони працюють. Ось, такий приклад. У Львові індійцям на майданчику знадобилася швачка. Вже через півгодини перед нами стояла швачка зі своєю машинкою, і тут же почала підшивати костюми. До таких раптових вимог ми спочатку не були готові. Довелося швидко приймати правила гри.
– Тобто сказати «ні» або «пізніше» – не варіант?
– Сказати індійцям, що ми щось зробимо «через три дні» – це відразу забути про співпрацю. Вони за цей час закінчать зйомки і в прокат вийдуть (сміється). Жартую, звичайно, але швидкості для нас космічні, це правда. Це дуже мобілізує. Можу без удаваної скромності сказати, що завдяки такому загартуванню я виросла як продюсер. І дізналася про безліч лайфхаків.
– Але при цьому саме кіно в них залишається традиційним?
– Індійці наразі серйозно розглядають вихід на міжнародний рівень свого продукту. Багато продюсерів уже зараз готують два варіанти фільму: один з танцями, а другий – без. Зазвичай їхні танці несуть культурне навантаження. Для індусів кіно – фетиш. Їхня персональна подорож у казку. І танці – це по суті сакральні символи. І їх вони завжди знімають, як кліпи. І намагаються знайти для них особливі локації.
– І тут з'являєтеся ви…
– Саме так. У грудні я виступала на двох дуже масштабних кінофорумах в Індії. Один – Індівуд у Хайдрабате, а інший – Сінемаскейп у Мумбаї. Я показувала презентацію локацій і можливостей України в кіновиробництві. Зібрала всі цікаві замки. Біля 60. У наших замків унікальна особливість – вони різні.
– Це особливість?
– Звичайно. Ось у Польщі та в Литві замки плюс-мінус виглядають однаково, бо їх будували переважно представники одного і того ж, скажімо, тевтонського ордена, і по Європі вони теж приблизно однаково виглядають. А у нас архітектурні відмінності колосальні. Якщо порівняти Білгород-Дністровський в Одеській області, Кам'янець-Подільський і, наприклад, якийсь замок під Львовом, то це будуть взагалі різні атмосфери, епохи. Під Львовом – це рефренс на який-небудь Версаль, Кам'янець-Подільський – це форт Центральної Європи, а Білгород-Дністровська фортеця – це ближче до наших замків.
– Тобто Україна може «прикинутися» будь-якою країною?
– Ми робили широку презентацію Львова. У ньому вже зараз легко можна зняти фейк-Париж, фейк-Італію і подекуди – фейк-Німеччину. Я запропонувала індійським колегам гру. Я давала їм дві фотографії – паризьких вулиць і львівських. І пропонувала вгадати, де Париж. Або Німеччина, або Італія. Або Швейцарія, де поруч пропонувала фотографії карпатських гір і озер. Дуже багато хто не міг вгадати. Ми отримали величезний фідбек після цієї презентації. Для них Україна – незвідана країна.
– Ми можемо говорити, що ви з Іраклі відкрили портал, і зараз сюди хлинуть кіношники з Індії? Або все ж це окремі домовленості?
– Скажімо так, індустрія у них величезна, і краще все ж працювати з перевіреними партнерами. Іраклі за свою практику співпраці стикався і з нечесним веденням бізнесу з індійської сторони. У Грузії багато хто відмовився працювати з індійцями. Крім того, що це тотальна мобілізація всього, деякі з них можуть приїхати, зняти і не розплатитися. А енерговитрати завжди колосальні. Припустимо, ми чекаємо завтра делегацію з Індії, яка хоче дивитися локації у Львові, і сьогодні вони повідомили, що завтра хочуть кастинг франкомовних акторів. І це лише мала частка того, що може знадобитися «на завтра». Це не європейці і не американці, у яких план розписаний за кілька місяців, і ти знаєш, що там 1 березня без п'яти хвилин шість хтось чхне. З індійцями все не так. Ми з Іраклі працюємо зараз над тим, щоб індійських партнерів ставало більше, і використовуємо всі свої напрацьовані зв'язки, щоб сюди не проникли нечистоплотні продюсери.
– Чи цікава їм копродукція або поки ще лише наші локації?
– Гріх, звичайно, зараз не почати таку копродукцію. Хоча все їхнє копродукційне кіно, яке вони іноді знімають з іноземними партнерами, у прокаті має значно менший успіх, ніж чисто національне.
Але наразі нам вигідно і співробітництво в тому вигляді, в якому воно є. По-перше, це дозволяє значно підвищити рівень професіоналізму місцевих фахівців, яких ми залучаємо до роботи з індусами. А по-друге, моя стратегічна мета – це кінотуризм. Це індійський феномен. Посол Індії в Україні якось нам розповідав, як приїхав до Дубровника у Хорватії та зустрів там дуже велику групу співвітчизників. Поцікавився, що ж вони тут роблять? І чому саме сюди прилетіли? І все сказали: «Як?! Ви не знаєте? Вийшов фільм з Амірханом! Його знімали тут. Ми проїхали по місцях зйомок». І це дуже поширена штука – складати тури по місцях зйомок успішних індійських фільмів.
Упевнена, один із головних потенціалів України – туризм. Адже він дає і роботу, і інфраструктуру.

Анна Паленчук
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].