Сучасне обличчя великого джазу: хто створює історію
І хто став «іконою стилю» у цій музиці

З кожним роком усе більше суперзірок американського й європейського джазового небосхилу спалахують під львівським небом на сценах трьох локацій Leopolis Jazz Fest (раніше – Alfa Jazz Fest). Цьогоріч наприкінці червня міжнародний фестиваль пройде вже увосьме. Напередодні цього свята музичного смаку та майстерної імпровізації Mind знайомить своїх читачів з історією джазу. Стислий її огляд підготувала музикознавець Ольга Кізлова. Про першовитоки джазової музики як культурного явища ми розповідали тут. А тепер пропонуємо поринути у сучасність.
Як формувався сучасний джаз? У 1940-х роках народився набагато складніший за технікою гри і музичною мовою, більш «камерний» стиль bebop (бібоп – теж поскладове звуконаслідування манері гри). З нього починається відлік сучасного джазу. Бібоп створив у 1945 році квінтет у складі саксофоніста Чарлі Паркера, трубача Діззі Гіллеспі і ще трьох учасників ритм-секції.
Стиль був націлений на гармонію, а не мелодію. З нього розвинулися хардбоп (hard – твердий), потім – кул (сool – прохолодний). Паралельно, в середині ХХ століття, виникли такі несподівані «відгалуження», як рок-н-рол і ритм-енд-блюз. Нові стилі змінювали один одного все частіше. З'явилися латиноамериканська боссанова, симфонізований прогресив, потім «третя течія», що об'єднує джазових і академічних виконавців і їх прийоми, фрі-джаз (free – вільний), модальний або ладовий джаз, потім джаз-рок, фьюжн (від fusion – сплав), що поєднує все з усім і, нарешті, фанк (від funky – уникати, грати, неточно інтонуючи). Усі ці течії, формуючись у певній послідовності, змінювали одна одну.
Музиканти 80-90-х років ХХ століття, які намагалися зберегти основні стильові риси класичного джазу, одночасно злегка заграючи з новими тенденціями філармонічної музики, сформували стиль мейнстрім (від слова main – головний). Це одне з провідних, різноманітно представлених напрямків сучасного джазу. Однак нові течії приходили на зміну колишнім, не витісняючи їх. І сьогодні у світі джазу, який перетинається з пошуками серйозної авангардної музики і де звучить чимало сучасного, є безліч колективів, що грають у стилях диксиленду, свінгу та бібопу.
Who з хто? У спробі осягнути неосяжне слід назвати імена найіменитіших представників джазових стилів. У традиційному джазі – це оркестри корнетиста Джо Кінга Олівера, кларнетиста Сіднея Беше. Симфоджаз прославив знаменитий «білий» колектив Поля Уайтмена, свінг – оркестри Каунта Бейсі, Бені Гудмена, Вуді Германа і Глена Міллера.
Про творців бібопу йшлося вище. Хардбоп асоціюється з саксофоністом Джоном Колтрейном, кул – це Лестер Янг, Стен Гетц, Джеррі Малліген, Дейв Брубек, Пол Дезмонд. Боссанову створили Антоніо Карлос Жобім, Жоао і Аструд Жильберто. Прогресив – Стен Кентон, фріджаз – Орнетт Коулмен.
Трубач Майлз Девіс, який працював у манерах від хардбопу до джазроку, разом з саксофоністом Джоном Колтрейном очолюють модальний (ладовий) джаз. Фьюжн справедливо пов'язаний з іменами Майлза Девіса і Джо Завінула, груп MAHAVISHNU, WEATHER REPORT і SINDICATE. А захоплення Сході не оминуло Джона Маклафліна і групу SHAKTI, охопивши навіть корифеїв року The Beatles.
Зараз джаз розвивається, як йому, вільному, і належить, – різноманітно і сміливо. Сформувалися яскраві національні виконавські і стильові школи, наприклад, польська. Існує думка про «деякої стагнації джазового процесу в США». Однак, як і раніше, центром розвитку джазу залишається Америка, незважаючи на яскравий розквіт за останні 40-50 років численних європейських джазових шкіл.
Відбувається внутрішньоєвропейська міграція музикантів, їхні переїзди з Америки до Європи і навпаки. Наприклад, дуже відомий авангардний російський клавішник Михайло Альперін (народився в українському Кам'янці-Подільському, багато років жив у Норвегії, інтенсивно співпрацював з провідним європейським лейблом ECM; 11 травня цього року він помер в Осло на 62-му році). А Аркадій Шилклопер, що мешкає в Німеччині (в минулому валторніст Великого театру в Москві), – рекордсмен за кількістю участі в західних і пострадянських фестивалях. Саксофоніст Ян Гарбарек, за походженням поляк, народився в Норвегії, домігся широкого визнання в США. А Джо Завінул – уродженець Відня – був одним із провідних американських клавішників аж до смерті в 2007 році.
Де і як навчають джазу? Джазова освіта в Європі і США (на відміну від багатьох навчальних закладів України, які лише накопичують власний методичний і педагогічний досвід у цьому напрямку) організована дуже якісно, і грати джаз можна навчитися в більшості європейських і американських спеціальних навчальних закладів – від шкіл до музичних вузів: там він давно вважається частиною серйозної музики.
Взаємний зустрічний рух джазу й академічної музики почався з моменту його народження. Перші гастролі на початку ХХ ст. негритянських бендів викликали бурхливе захоплення молодим музичним напрямком європейських (і американських, звісно) серйозних композиторів – Дебюссі, Саті, Равеля, Стравінського, Шостаковича, Прокоф'єва, Гершвіна та ін. Одночасно негритянські музиканти-слухачі опановували нотну грамоту, і сьогодні немає джазмена, який не володіє нею. Тепер джазу системно, за розробленими методиками, вчать на відповідних факультетах більшості американських і європейських музичних вузів. Поглиблення процесу залучення академічної музики в джазові орбіти сьогодні очевидно. І це не може не тішити. Сучасна музика – конгломерат національних і стильових засобів усіх регіонів і епох.
Де тепер грають джаз? Космополітизм джазу привів до виникнення в світі незліченної кількості національних і міжнародних джазових фестивалів найрізноманітнішого рівня. Найбільш знані з них – «Монтре» (Швейцарія), «Фестиваль Північного моря» (North Sea Jazz, Роттердам), і американські – у Ньюпорті та Чикаго.
Вітчизняні заходи поки дещо скромніші. Розмахом відрізняється хіба що Leopolis Jazz Fest. Серед інших – київська «Єдність», «Джаз-карнавал» у Одесі (тепер – Odessa JazzFest) і дитячий фест у містечку Південному, в Криму – «Джаз-Коктебель», що в зв'язку з анексією перемістився під Одесу. У Львові ще проходять фестивалі «Джаз без...» і «Флюгери Львова». Є криворізький, черкаський, чернівецький, вінницький й інші фестивалі.
У світі є безліч звукозаписних великих і малих компаній (лейблів). Щорічно, ось вже 60 років поспіль, з 1958 року в США присуджується премія GRAMMY Американської академії звукозапису, яка охоплює всі жанри, які практикуються в сфері рекордингу – від опери до альтернативної музики, репу, джазу і поп-музики. Їх дуже багато, але починаючи з 2012 року число категорій скоротилося з 108 до 78.
Українська джазова школа перебуває на етапі формування та пошуків. Можна сміливо стверджувати про окремих яскравих музикантів і колективи в плані їхньої концертної, виконавської діяльності, які роблять кар'єру на стандартах, іноді на своїй музиці. Але говорити про наш національній інтонаційній стиль у цій музиці поки зарано, його ще не так багато. Пробіл буде буде заповнено, коли вітчизняне інтонаційне мислення стане у наших джазменів природною компонентою. Втім, не страшний і «загальносвітовий», так би мовити, космополітичний джаз. Оскільки, як і в будь-якому іншому виді мистецтва, головне – самобутність, яскравість, несхожість на інших.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].