Автанділ Варсимашвілі: «Для мене ідея і тема «Механічного апельсина» – це процес зародження зла»
Грузинський режисер – про те, навіщо сучасній людині театр і наскільки прибутковою може стати ця справа

На початку червня київський Театр на Подолі представив чергову прем'єру – виставу за культовим романом Ентоні Берджесса «Механічний апельсин», всесвітню славу якому свого часу принесла екранізація Стенлі Кубрика.
Напередодні прем'єрних показів Mind поспілкувався з режисером-постановником вистави Автанділом Варсімашвілі. Грузинський режисер із багаторічним досвідом, художній керівник Тбіліського театру Грибоєдова і засновник Вільного театру, вже реалізував понад пів сотні театральних проєктів і художніх фільмів по всьому світу.
«Механічний апельсин» – постановка, яка стала можливою завдяки програмі Департаменту культури КМДА. На проєкт київською владою було виділено безвідсотковий кредит в 1,3 млн грн. Цю суму театр повинен повернути від прибутку протягом трьох років.
Ми поговорили з режисером про історичні паралелі в постановці, архетипи, природу зла, «тяжку радянську спадщину» і про те, як мистецтво поєднується з матеріальними запитами.
– Ви перенесли дії роману до Києва 1990-х. Як розставляли акценти, щоб зберегти оригінал і не втратити суть?
– Це вже питання адаптації: наскільки її вміє зробити режисер. Ця схема працює, бо я впевнений, що український глядач побачить себе.
– Що залишилося тоді від початкового «Механічного апельсина»?
– Сюжет.
– У чому особисто для вас ідея цього твору?
– Для мене ідея і тема «Механічного апельсина» – це процес зародження зла.
– Які матеріали ви досліджували, коли готувалися до постановки?
– По-перше, це хроніка життя, – то, що я сам пережив і, думаю, пережило все моє покоління.

І те, що ми сьогодні бачимо в політиці багато людей, які прийшли з криміналу. Ось ця тема для мене – одна з найголовніших.
– А чи є якісь прототипи, конкретні особистості з історії, якими ви «надихалися»?
– Ні, це взагалі не справа мистецтва. У нас архетипи, якими населена й ваша, і моя країна.
– Наскільки складно вам було працювати над темою насильства? Як саме взаємодіяли з акторами, щоб все виглядало максимально переконливо?
– Тут все умовно. Ми фізично не проводимо досліди. І не мучимо акторів. Все вирішує театральна умовність.
– Чи використали придуману Берджессом мову «надсат» або ви її адаптували?
– Адаптували, тому що той мат і той сленг, який є у Берджесса, – йому, як на мене, немає місця в театрі. Це перше. А, по-друге, для самого глядача це вже якась архаїка. У виставі – органічний текст.
– Наскільки, на вашу думку, зараз глядач готовий платити за спектаклі з огляду на кризу та стан економіки?
– Театр існує 26 століть, і весь цей час глядач платить. І мінімум ще 26 століть платитиме. Театр – це місце, яке необхідне для людини. І поки буде жити людина, вона ходитиме в театри та купуватиме квитки.
– «Механічний апельсин» – це радше постановка для душі, для підняття соціального рівня або все-таки, як кажуть, «глядацький спектакль», який принесе прибуток театру?
– Для мене є неприйнятною будь-яка вистава, яка не приносить прибутку. Збитковість означає, що продукт несучасний.

У театр повинен ходити глядач, тому будь-яка постановка має масово залучати аудиторію. Не масово можна робити кіно, писати музику, живопис, але театр зобов'язаний робити спектаклі, на який буде ходити глядач.
– Ваші три аргументи, чому потрібно подивитися «Механічний апельсин»?
– По-перше, це нова інтерпретація Берджесса. По-друге, це молодіжний спектакль, де глядач побачить своїх молодих кумирів. По-третє, проблеми, про які ми говоримо в спектаклі, цікавлять всіх: як формувалося суспільство за останні 30 років, після розвалу Радянського Союзу, і як ми дійшли до сьогоднішнього дня.
– Наскільки актуальною є приказка про те, що художник повинен бути голодним? І якщо провести паралель між Грузією та Україною?
– І в Україні, і в Грузії, звичайно ж, художники голодні, але це неправильно. Художники повинні бути – не хочу сказати ситими, але вони не повинні думати про матеріальне. А мають створювати продукцію, яка так продаватиметься, щоб можна було гідно на ній заробити.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].