Олексій Коган: «Треба працювати, але й мати щось у серці»
Популяризатор джазу в Україні – про Leopolis Jazz Fest на тлі пандемічних викликів і музичні реалії сьогодення

Днями у Львові закінчився знаменитий Leopolis Jazz Fest. Його арт-директором, постійним ведучим усіх концертів на головній сцені в парку ім.Б.Хмельницького, одним із головних ідеологів та організаторів уже вдесяте виступив відомий український радіожурналіст, джазовий продюсер Олексій Коган. Його енциклопедичні знання стосовно джазу, неабияка ерудиція в царині академічної музики вже багато років слугує справі розвитку джазу в нашій країні та за її межами. Mind поспілкувався з паном Коганом в останній ранок фестивалю. На терасі готелю у центрі Львова, де зупинялися музиканти, що працювали на головній сцені ім. Едді Рознера, ми говорили про формування цьогорічної програми фестивалю, джазові настрої в Україні, вплив пандемії на розвиток музики та особисті канони й уподобання.
– Олексію Вадимовичу, скільки маєте вінілу та CD у своїй знаменитій колекції?
– Вінілу не маю зовсім. Дійсно, в мене була досить пристойна колекція вінілу. Але, коли серйозно захворів мій тато, у 1998-му, мені були потрібні кошти на його операцію, і я продав весь свій вініл, залишив лише платівки з автографами музикантів. А компакт-дисків у мене понад 27 000. Але це не колекція, а знаряддя праці, мій робочий інструмент. Мені страшно, якщо втрачу необхідне для роботи, бо це не для розваги, чи задоволення.
Якщо я запрошу вас в гості, я інколи роблю таке шоу, то, як за радянських часів, ви побачите те, що тоді говорили міщани: «ми зробили ремонт, і у великій кімнаті нам ще не вистачає чотири кубометри книжок».
У мене зовсім інше ставлення до того, що зібрано. Я працював із багатьма музикантами, і найбільше моїми запасами був вражений Біллі Кабем (англ. Billy Cobham, видатний американський фьюжн-барабанщик. – Mind). Він до мене прийшов, побачив диски і спитав: «Ти все це пам’ятаєш, де стоїть?». А я відповів: «Давай, я відвертаюся, ти виймаєш п’ять коробок з дисками, і я, побачивши дірки від вийнятих CD, скажу, що саме ти дістав».
Я вважаю: якщо тобі потрібен диск, а ти його не знаходиш протягом трьох секунд, це не працює і не має сенсу.
– За якими критеріями ви запрошуєте виконавців до Львова, на цей найзнаковіший в країні фестиваль?
– Якби фестиваль не мав достатнього фінансування, ми б нічого путнього не змогли зробити. У нас дуже злагоджена команда. Стоячи за лаштунками, я це добре розумію. Вона не гірша за американців, тому що кожен її учасник чітко знає власні обов’язки і виконує їх. Але нам є, чому в них повчитися.
І останні п’ять років я чітко знаю, коли, виходячи зі сцени, музиканти дякують нашим звукорежисерам формально, заради ввічливості, а коли від щирого серця – ідуть до них, тиснуть руки, фотографуються.

Цього року ми готували фестиваль дуже швидко: за три місяці виконали роботу, яку зазвичай робимо цілий рік, бо рішення проводити захід, попри всі пандемічні ускладнення, було прийняти не легко. «Точка неповернення» була тоді, коли ми не знали: прийдуть люди на концерт Сила, чи ні. Я маю на увазі шалену бурю, яка сталася буквально за годину до його виступу.
Ми їхали на концерт машиною, і Ліда (прес-секретар фестивалю, Лідія Новохатько. – Mind) сиділа з трьома телефонами і відповідала на десятки питань, що концерти почнуться годиною пізніше… Важливий критерій – запрошувати музикантів, які ще тут не були, і тих, яких публіка полюбила, але вони давно не виступали у Львові – як Авішай Коен (він як раз підійшов до Олексія привітатися, тому що жив у цьому ж готелі, і вони дуже по-дружньому обійнялися. – Mind). Ви бачили вчора, що його тут люблять. І ми обіцяли йому концерт на його п’ятдесятиріччя, яке було минулого року. Але через пандемію концерт було перенесено на цей час. Коен у Львові вже вчетверте, а в Україні – всьоме. Але жодна його програма не повторювалася.
Ще один критерій – повторюю фразу свого колеги по команді Володимира Камінського – «Ми нікого не збираємося розважати». З великих нам не вдалося привезти Кіта Джаррета (видатний американський джазовий піаніст. – Mind). Україна потрапила до списку тих країн, куди він не хоче їхати. Не через політичні причини, а тому що грає виключно в закритих приміщеннях. Просто неба востаннє грав у 1972 році. Він, якщо в залі пролунає телефон, встає, закриває кришку роялю і припиняє виступ… У 2016 році заграв свій останній концерт в Угорщині лише тому, що його бабуся мала угорське коріння.

Щодо молодих артистів, то це робота моя і Віктора Овчинникова – в нас ніколи не грав жоден «прохідний» ансамбль. Це стосується і сцени на Площі Ринок, і сцени у дворику Палацу Потоцьких. Ми, нарешті, «намолили» і це місце.
Усі концерти дуже гарні, на всіх майданчиках. Після виступів музиканти залишають мені свої диски, і я щасливий: приїду додому, і мені є, з чим працювати протягом місяців чотирьох…
– Які маєте особисті стилістичні вподобання, переваги?
– Жодних. Я слухаю музику. Важливо не «що грають», а «як грають».
– Чи викладаєте те, що так добре знаєте – історію стилів?
– Ні, мені стало не цікаво витрачати свій час, викладати її для дітей, для яких найважливіша оця штучка (показує свій телефон. – Mind), тільки новішої модифікації.
– Як оцінюєте стан сучасного джазового виконавства в нашій країні?
– Step by step. Є дуже гарні виконавці, які виграють зарубіжні освітні проєкти, їдуть вчитися, але там є абсолютно чітка умова: після закінчення навчання повинно відбутися повернення до своєї країни. Щоб грати на батьківщині та передавати набутий досвід. Прикладів – скільки хочете.
– А як ставитеся до вітчизняної джазової освіти?
– Оскільки я викладав в Інституті ім. Р.Глієра історію майстерності і стилів, я не можу давати оцінки колегам, це делікатне питання. Є багато гарних викладачів, вважаю освіту цю пристойною. Прикладом є Артем Менделенко (відомий український альт-саксофоніст. – Mind). Його учні виграли дві перші премії на конкурсі в Дубаї. Або його син Міша – молодий український гітарист, надія України.
– А взагалі, джазу навчити можна?
– Я розподіляю музикантів так: є талановиті ледацюги. А є «верблюди» – ті, що «беруть горбом». Не на рівному ж місці виникає гарний музикант. Треба працювати, але й мати щось в серці.
– Які проблеми ви відчували протягом часу, коли тривала пандемія?
– Я переглянув своє ставлення до ситуації, до багатьох речей. Другорядні речі стали головними, і навпаки. Я, нарешті, привів до ладу свій величезний архів.
– Що ви просто «для себе» читаєте, дивитеся, слухаєте?
– Читаю спеціальну літературу. Кілька разів, готуючись до презентації книжки Лорі Верхомин «Кохання. Життя і смерть з Біллом Евансом», її перечитав. Написати передмову до її українського видання було не легко, але я це зробив. З’явилася добірка статей «Джаз в Польщі» – я дуже цікавлюся польським джазом (Олексій Коган – кавалер ордену «Хрест за заслуги перед польською культурою», яким нагороджений 2005 року. – Mind).
Залюбки передивився кілька разів фільм про Рюіти Сакамото (Японія, США, 2017, реж. Стівен Номура Шибле, Рюіти Сакамото – японський композитор. – Mind) та Куінсі Джонса. В мене були освітні лекції закритого типу, і я ще раз передивився фільм «Джаз» Кена Бернса (2001 рік. – Mind). А музика в мене звучить весь час. Ви не повірите, в Нью-Йорку я купив коробку із 145 дисків Й.С.Баха, причому у виконанні найкращих музикантів: якщо віолончель, то Пабло Казальс, подвійний скрипковий концерт – Тетяна Грінденко і Гідон Кремер, а сольні сонати і партити – Генрік Шерінг (польський скрипаль. – Mind). Я дістаю навмання і слухаю. Вокальна музика Баха мені подобається менше, мабуть, це «не моє», але інструментальна музика, органна дуже подобається.
– Як ви ставитеся до тенденції зближення академічної музики та джазу?
– Дуже багато академічних музикантів вважають, що джазові не повинні чіпати «серйозної» музики. Але я не згоден, все залежить від того, як грають. Послухайте, як Едді Деніелс (кларнетист. – Mind) грає А.Вівальді «Пори року», або Фред Хьорш (піаніст. – Mind) і Тутс Тілєманс (губна гармоніка. – Mind) виконують французьких імпресіоністів, ви не зможете виключити цей компакт диск.

У мене на радіо є така тема. Я намагаюся уникнути слів «обробка», «транскрипція» – візія! Я надаю можливість слухачам дізнатися, як джазові виконавці відчувають класику.
– Є зворотне явище, коли академічні музиканти «заграють із джазом».
– Одного разу я летів з Нью-Йорка до Лондона в одному літаку з Гідоном Кремером, ми спілкувалися, потім я брав в нього інтерв’ю і спитав про його ставлення до Ванесси Мей. Він сказав, що в нього багато студентів з Азії, вони дуже працьовиті, і що Ванесса, безумовно, талановита людина. Потім додав: «хоча підносить свою гру дещо (помовчав, добираючи слово) підозріло».
До речі, я не люблю, коли мене називають «музичний критик».
– Вважаю, що ви не критик, а популяризатор музики і виконавства.
– Мій тато жартував, кажучи «попу лізатор». Але я ніколи нікому попи не лизав (сміється). Я щасливий, що займаюся тим, що люблю, мені ще іноді за це гроші платять.
– Так, згодна, це шикарно! А які параметри, на ваш розсуд, притаманні талановитій людині?
– Гарне запитання. Наполегливість, любов до своєї справи і бажання постійного вдосконалення. Як приклад – Міша Менделенко. Він, божевільний, полетів у Нью-Йорк купити собі на власні, зароблені гроші нову гітару, батько тільки допоміг придбати квиток на літака. Міша їздив в Амстердамі на work shop. Там викладали мої друзі: Саша Сіпягін, трубач, ви його знаєте, та Єссе ван Руллер (Jesse van Ruller), педагог-гітарист, кумир молодих гітаристів. Я попросив їх придивитися до нашого молодого виконавця, і вони мені зателефонували йі обоє сказали: «Це готовий музикант, він сам все знає». А коли побачили дорогий інструмент за $5500 виробництва Садовскі, що купив Міша (Sadowsky Guitars Limited – американський виробник високоякісних гітар. – Mind), були у захваті, тому що інструмент фантастичний. Міша з Нью-Йорку телефонував і каже: «Такі гітари, дядя Льоша, що я готовий продати свою нирку!» (Сміється.) Йому 20 років, ще майже дитина…
Кожен наш фестиваль повинен бути краще за попередній. Це важко, але так має бути.
– Як ви, людина, для якої робота – це розмови, яка розмовляє із слухачами на радіо, звертається до публіки на концертах, ставитеся до того, що в країні змінюються мовні пріоритети, що це питання постає все гостріше?
– Я не хочу звертати увагу на політичний акцент, це дуже гарна тема для спекуляцій. Мій тато казав: людина звертається українською, відповідай українською, звертається англійською – відповідай англійською, російською – то російською.
– Дякую за цікаву бесіду, бажаю подальших високих досягнень вашому фестивалю.
– І я дякую за увагу та інтерес.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].