Одна епоха, два життя: чому варто подивитися фестивальну стрічку «Нарцис і Ґольдмунд»
Протистояння двох поглядів і філософій розгортається на тлі середньовічних реалій

Ювілейний фестиваль «Тиждень австрійського кіно – 2021» відкривала стрічка «Нарцис і Ґольдмунд», що є екранізацією однойменної філософської повісті видатного письменника Германа Гессе. Заключний показ цього фільму в межах київського фестивального блоку відбудеться сьогодні в кінотеатрі «Жовтень». Mind уже побував на попередньому показі – і розповідає, чим же примітна кіноробота режисера Штефана Руцовіцкі.
Сюжет. Історія розгортається в пізньому Середньовіччі. Двоє друзів-послушників із німецького монастиря, розташованого на віддалі від великих поселень, намагаються знайти духовне просвітлення та досягти досконалості в мистецтві. Однак їхні шляхи до поставленої мети розминулися, і це поступово стає випробуванням. Зрештою, вони змушені піти в різні боки, адже один із них продовжував бачити себе в стінах монастиря, тоді як другий бажав геть іншого життя.
Фабула стрічки дає чітке розуміння, чого саме слід чекати – протистояння двох різних поглядів, яке ефектно подається за рахунок дружніх стосунків головних героїв. Протиставлення в контексті ключових питань поступово стає непростим випробуванням для обох, що особливо гостро відчувається в стінах монастиря з його канонами та заборонами. Пізнє Середньовіччя виступає додатковим якорем інтересу при перегляді, оскільки подібні екскурси в культуру й віру того часу – однозначно захоплюють.
Що зумовлюють відмінності в образах мислення героїв? Спочатку може здатися, що фундаментальних відмінностей немає, проте творці поступово дають зрозуміти, що з малого народжується щось більше. І ось тоді починаються основні випробування, які перевіряють на міцність не лише віру, а й дружбу та щирість поглядів на ключові життєві моменти, що стосуються мети, любові або самопожертви. Не втратити власне «я» – завдання не з простих, коли доводиться стикатися з лещатами багаторічних традицій або несподіваними подіями, що вибивають з колії.
Як відомо, будь-який вибір має наслідки, тому ділити ухвалені рішення на слушні та хибні – сумнівна справа. Головне – подальша реакція, адже саме вона говорить про людину не лише як про друга, а й як про особистість загалом.

Бекґраунд. Чому зіткнення двох світобачень вийшло настільки яскравим без будь-якого радикального ухилу? За це варто подякувати Штефанові Руцовіцкі, який чудово працює над розкриттям персонажів, що багато в чому стало основою його тріумфу з «Фальшивомонетниками» (якщо пропустили – наполегливо рекомендуємо), які отримали премію «Оскар» у категорії «Кращий фільм іноземною мовою». Зрозуміло, також значним є внесок Янніса Нівьонера і Сабіна Тамбреа – до їхньої гри жодних претензій, обидва виглядали максимально переконливо.
Вам сподобається, якщо: ви любите «вивчати» нюанси людських стосунків, і дружби – зокрема. У цьому разі перед нами вдалий приклад розповіді про двох друзів – у формі історії з філософським ухилом. При цьому в діалогах творці уникають надмірного скочування в сумнівний пафос.
Вам не сподобається, якщо: ви – прихильник глибокого занурення в тему, півтонів і багатоплановості. У деяких моментах події, що відбуваються, здаються занадто спрощеними, через що стрічці подекуди не вистачало глибини й емоційної насиченості. Хоча на загальному темпоритм це жодним чином не позначилося, але не залишало відчуття, що можна було б витиснути більше з наявного матеріалу у вигляді повісті Гессе. Тому не варто очікувати від картини монументальності, адже Штефан Руцовіцкі оперує набагато більш приземленими складовими, більшою мірою концентрується на долі двох друзів і перевірках, які їм підкидає не лише життя, а й вибір кожного з них.
Чому варто подивитися. «Нарцис и Ґольдмунд» – красиве кіно, тому невипадково на церемонії Німецької премії – 2020 фільм був відзначений номінаціями в категоріях «Кращий грим» і «Краща робота художника-постановника». Якісна картинка – те, що хочеться бачити у всіх фільмах із зануренням у минулі епохи, оскільки саме за рахунок цього створюється належна атмосфера (без гідного змісту – все одно нікуди). Що ще важливо: фільм у другій половині додає балів у гостросюжетності, і це потребувало більше різноманітних візуальних рішень у межах усієї історії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].