Олександр Саврук
Декан Києво-Могилянської бізнес-школи
ЯКА РОЛЬ ВИПУСКНИКА KMBS ДЛЯ УКРАЇНИ?
Ми говоримо про людину, яка реалізовує свої спроможності через управління у різних сферах діяльності. І людина тут у центрі, це ключовий феномен у нашій філософії. Україна потребує сьогодні управлінця нової формації. Ми в нашій школі взаємодіємо в культурі відкритої, суб’єктної логіки, і з учасниками програм співпрацюємо через логіку спільних пошуків управлінських підходів та рішень для себе, людей, організацій, систем тощо. Найскладніше вийти на рівень системної логіки управлінських рішень. Практика показує, що дехто більш спроможний до цього рівня, тож саме вони й входять у категорію «системних» лідерів, найактуальніших і найважливіших типів лідерів сьогодні. Адже лідерство – це контекстне поняття, воно змінюється у контекстах і з часом взагалі.
Наші випускники виявляють себе у цьому напрямі досить впевнено, бо до цього переважно готові і як люди, і як професійні управлінці. Середовище школи допомагає нашим випускникам відчути себе та здобути впевненість і віру в те що вони можуть мати ще більший вплив на розвиток спільнот і країни, оскільки це типова, я б сказав, характерна риса учасника нашої спільноти.
Це зазвичай не просто бізнесові рішення, це рішення, які виходять за межі бізнесу і впливають на формування того, що ми інколи називаємо «ширшими» системами. Вміти знаходити структурні рішення, щоб такі збалансовані соціальні системи з’являлися, створювали цінність і приносили користь, – це те основне, що я б хотів би бачити в наших випускниках. Крім того, вони дуже відкриті, працюють по всьому світу від імені України та заради України. Те, що роблять наші люди під час війни, яку відповідальність вони беруть у найрізноманітніших сферах: від бізнесу до благодійності, меценатства, волонтерства, освіти тощо, – це все, що, на мій погляд, характерно для випускника kmbs.
ЧИМ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ВИПУСКНИКИ 2024 РОКУ ВІД ВИПУСКНИКІВ МИНУЛИХ РОКІВ?
Це перший випуск, групи якого було набрано вже після повномасштабного вторгнення. І навчання відбувалося в особливих умовах, непростих і часом неймовірних обставинах. Ми тішимося рівнем кожного наступного набору. Зауважуємо, що кожен наступний на вході має вищий професійний потенціал зростання, ніж типово попередній. Це не означає, що випускники попередніх років чимось гірші, вони мали теж якісний стрибок у своєму контексті. Але нам приємно, що люди, які вступають і вибирають нашу школу, дуже підготовлені, вимогливі та готові до того, що ми можемо дати. Тобто очікування від kmbs вже апріорі сформовані, і вони розраховують на те, що ми маємо дати. І можу сказати, що навіть у ці часи учасники приходять абсолютно свідомо, працюють та встигають дуже багато. Це додає нам наснаги, та розуміння того, що попри загальну часом емоційну втому та особливості сьогоднішньої ситуації, триває колосальна робота, що дає свої плоди.
ОКРІМ НАВЧАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗНАНЬ З УПРАВЛІННЯ, ЯКІ ЩЕ Є СКЛАДОВІ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ? ЗОКРЕМА ЧИ ПІДТРИМУЄТЬСЯ ТА РОЗВИВАЄТЬСЯ РОЛЬ СВІДОМОГО УПРАВЛІНЦЯ, ЯКИЙ РОЗУМІЄ СВОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА РОЗВИТОК УКРАЇНИ?
Абсолютна більшість людей, які у нас навчаються, усвідомлюють свою відповідальність за Україну. Це навіть не обговорюється, це само собою зрозуміло. Гуманітарна складова наших програм допомагає нам перевірити себе, навчитися нового та іноді вразити одне одного тим, який природний потенціал ми можемо в собі відкрити. Це надихає не менше, ніж професійні знання з управління.
Ба більше, наші випускники отримують професійну і психологічну впевненість у тому, що їхні пошуки нових рішень і підходи до складних ситуацій знаходять відгук в інших, що вони не самотні. Спільнота, яка формується в навчальних групах, підтримує зв’язок протягом усього життя. Випускники часто кажуть про те, що таке спілкування та підтримку важко знайти деінде. Це така собі магія, про яку говорять самі учасники, що відбувається природним чином у нашому середовищі.
ВИ ЗГАДАЛИ ПРО СПІЛЬНОТУ ВИПУСКНИКІВ KMBS. ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ ВОНА МАЄ ДЛЯ УКРАЇНИ, НА ВАШ ПОГЛЯД?
Спільнота випускників kmbs відрізняється від спільнот інших типових бізнес-шкіл. Бо, як правило, такі спільноти створюються школою та управляються нею. У нас принципи суб’єктності із самого початку у правилах гри, і спільнота реалізовує свої інтереси самостійно, через найрізноманітніші ініціативи, але, звісно, з нашою присутністю поруч і, часом, підтримкою. Ми свідомо обрали такий підхід. Це непросте рішення, було б набагато легше управляти всім з одного центру. Але я бачу, як ця спільнота природно розширюється та розвивається, як люди реалізовуються в нових для себе гуманітарних і соціальних ініціативах, у донорських проєктах та у спільних бізнесах. Нам не потрібно це скеровувати чи контролювати. Це має розвиватись природним чином.

ПРО СПІЛЬНОТУ ПОГОВОРИЛИ, ХОЧЕТЬСЯ ПОГОВОРИТИ ПРО KMBS, ЧИМ ВОНА Є СЬОГОДНІ ТА ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЄ ДЛЯ УКРАЇНИ?
Школа має три напрями. Перший – це відкриті короткострокові та середньострокові спеціалізовані професійні та світоглядні програми. Наприклад, про роль управлінця у розвитку країни. У нас близько 50 різнопланових таких навчальних програм. І кількість їхніх учасників за останні роки невпинно зростає.
Другий – це MBA програми. Їх перевага полягає в тому, що це майже два роки навчання, час працює на результат. І це дає колосальні зміни у розвитку учасника, у його ставленні та розумінні того, що таке людина, яка ухвалює рішення, і що є системою, за яку управлінець бере відповідальність. За коротший час такого рівня результату досягти важко, тому ці два роки відіграють головну роль.
Третій напрям – це спеціальні стратегічні програми для державних управлінців, військових та ветеранів, керівників бізнесу високого рівня. Це окремий тип програм, на яких працює команда дослідників, по суті think-tank, що дає змогу не лише навчати людей, які відповідають за ухвалення рішень, а й допомагати їм у цьому. Це колосальне й важливе завдання, яке ми намагаємося ефективно вирішувати для розвитку країни.
Ці три складові природно взаємодіють між собою. Вони впливають одна на одну та доповнюють одна одну.
ЯК ШКОЛА ТРАНСФОРМУВАЛАСЯ ПРОТЯГОМ ОСТАННІХ РОКІВ?
У 2010 році я став деканом бізнес-школи, і власне тоді відбулась серйозна її трансформація. Ми переосмислили, що ми робимо, як працюємо з ядром продукту і як формуємо те, що називаємо «школою думки». Ми постійно перевіряємо та доналаштовуємо всю цю композицію складових нашої діяльності. Щороку ми змінюємо, розвиваємо програми, міркуємо над тим, що можна додати, покращити. Це стосується як традиційно системних і функціональних тем, так і появи нових курсів, як, наприклад, про штучний інтелект, яких, звісно, раніше не було. Крім того, ми використовуємо інші підходи до стратегічної роботи, ніж більшість шкіл світу. Це непросто, тому що ті речі, за які ми беремося, їх нелегко викладати. Вони не базуються на звичних парадигмах. Це виклик, який нам подобається і, схоже, нашим учасникам теж. Це означає, що ми на правильному шляху.
ЧИМ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ СТРАТЕГІЇ, ЯКІ ВПРОВАДЖУЄ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА БІЗНЕС-ШКОЛА ВІД СТРАТЕГІЙ ІНШИХ БІЗНЕС-ШКІЛ?
Більшість шкіл світу працює на рівні стратегічного менеджменту, а ми – на рівні стратегічного лідерства. Стратегічний менеджмент – робота зі стратегіями організацій, а ми працюємо зі стратегією систем, де організація є лише одним із типів систем. Ми підіймаємося на інший, складніший рівень, який часом потрібен не всім. У світі, на жаль, домінують простіші рішення постіндустріальної епохи – підходи «стратегічного планування» або стратегічного менеджменту 80–90-х років.

ЩО ХОЧЕТЕ ПОБАЖАТИ ВИПУСКНИКАМ 2024 РОКУ?
Я пишаюся всіма нашими випускниками, які з нами пройшли цей непростий шлях разом. Люблю їх за відкритість, впертість, талант, який вони реалізовують у житті через управлінську і підприємницьку діяльність. Вони є прикладом одне для одного, і я це бачу в групах. Сподіваюся, що школа теж якоюсь мірою була і є прикладом для них. І вони, найголовніше, є прикладом і для нас.
Моє єдине побажання – не зупинятися. Я радію, коли наші випускники продовжують навчатися у різний спосіб, доповнюючи та розвиваючи свої знання. І особливо приємно, коли вони зазначають, що цю потребу в постійному навчанні, розвитку так чи інакше заклала kmbs. Це важливо для мене, бо означає, що моя місія і місія школи виконані. А людям, випускникам, – нових досягнень, обов’язково під мирним небом.