Нове розслідування Bihus.Info: Гладковський і Ко лише на 6 авіадеталях відмили $300 000

Нове розслідування Bihus.Info: Гладковський і Ко лише на 6 авіадеталях відмили $300 000

Учасники корупційної схеми завищували ціни при закупівлі в 5–7 разів

Нове розслідування Bihus.Info: Гладковський і Ко лише на 6 авіадеталях відмили $300 000
Екс-заступник секретаря РНБО Олег Гладковський (ліворуч), глава "Укроборонпрому" Павло Букін (праворуч)
Bihus.info

Журналісти проекту Bihus.Info оприлюднили третю частину масштабного розслідування про розкрадання в оборонній сфері та причетність до корупційних схем бізнес-партнера президента Петра Порошенка – вже колишнього першого заступника секретаря РНБО Олега Гладковського.

Зокрема, журналісти розповіли, як під прикриттям Гладковського для «Укроборонпрому» було закуплено деталі російського виробництва, переправлено в Україну через Емірати, і при цьому ціна цих деталей зросла всемеро.

Олег Гладковський – успішний бізнесмен, давній друг президента. Його називають «смотрящим» Порошенка в оборонній галузі. Очолював корпорацію «Богдан», яка належить Порошенку.

Після обрання Порошенка президентом Гладковський очолив цілих дві оборонні комісії, зокрема Міжвідомчу комісію з політики військово-технічного співробітництва та експортного контролю.

Діяльність комісії була секретною, проходила під грифом «таємно». Журналісти програми Bihus.Info проливають світло на те, чим вона займалася. Зокрема, детально була проаналізована схема збагачення Гладковського-старшого, сина Ігоря та його друга, «афериста середньої ланки» Віталія Жукова, на контракті з Казахстаном щодо ремонту літаків Ан-26.

Радянські військово-транспортні літаки Ан-26 досі стоять на озброєнні в пострадянських країнах, і ці країни ремонтують їх у Києві, на заводі концерну «Укроборонпром». Зокрема, йдеться про багатомільйонний контракт із Казахстаном на ремонт кількох літаків Ан-26.

Як розповідають журналісти, за постачання запчастин до літаків Ан відповідало підприємство «Укрспецекспорт». Офіційно придбати необхідні запчастини в Росії концерн не міг, тож тодішній керівник «Укрспецекспорту» Павло Букін працював через посередників – Віталія Жукова та Ігоря Гладковського.

У липні 2016 року Букін надіслав Жукову перелік потрібних деталей – висотомірів (досить дорогих приборів для вимірювання висоти літака. – Mind), і приблизну суму замовлення – на $800 000.

Щоб операція з купівлі виглядала чистою, висотоміри було спочатку доставлено поїздом у Москву, звідти літаком – в ОАЕ. Там ці деталі перетворювалися на папері на «запчастини до цивільного вертольота» і доставлялися в Київ.

У Києві вантаж розмитнювали вже як висотоміри НЕросійського виробництва і продавали в «Укроборонпром». Згодом керівництво концерну відзвітувало, що Україна успішно виконала контракт щодо ремонту літаків із Казахстаном.

Однак журналісти наголошують не на факті російської контрабанди, а на накрутках у вартості цих деталей.

В Україні концерн купував їх у фірми «Ан Сервіс», яку ділки використали для розмитнення. Заплатили 14,5 млн грн за «спецмайно» – шість висотомірів. 

Але при вильоті з Арабських еміратів у документації була вказана ціна цих деталей $90 000, тобто близько 2,5 млн грн, а з Москви вони вилітали – згідно з документацією – вартістю 2,3 млн грн. Таким чином, «Укроборонпром» заплатив Гладковському-молодшому та його друзям ціну за шість висотомірів, яка  перевищувала їхню реальну вартість: за товар ціною $85 000 було заплачено $580 000, стверджують журналісти.

Нове розслідування Bihus.Info: Гладковський і Ко лише на 6-ти авіадеталях відмили $300 000

Як випливає з розслідування, з кожної такої афери певна частка «зароблених» грошей передавалася і Гладковському-старшому – «ОВ» щоразу отримав близько $30 000.

За вирахуванням транспортних витрат і розмитнення чистий заробіток організаторів схеми Гладковських і Жукова склав $300 000 – плюс $10 000 для глави «Укрспецекспорту» Павла Букіна.

«Но я бы Паше ничего не давал», – зазначив у переписці Жуков.

«Хлопчики» були незадоволені тим, що Букін панікував через зрив часових меж. Жуков і Гладковський-молодший домовлялися між собою натиснути на Букіна з претензією, чому глава «Укрспецекспорту» не віддав їм казахський контракт повністю, а частину деталей замовив у інших фірм – офіційно.

Нове розслідування Bihus.Info: Гладковський і Ко лише на 6-ти авіадеталях відмили $300 000

І Гладковський-старший, і Букін, якого президент Порошенко через рік після цієї афери призначив генеральним директором концерну «Укроборонпром», від коментарів відмовилися.

На питання журналістів стосовно того, як можна прокоментувати розкрадання в оборонному комплексі, Петро Порошенко відповів:

«На сьогодні у нас сформована антикорупційна інфраструктура, і я пишаюся тим, що вона вперше в Україні була побудована за президента і президентом Порошенком».

На питання авторки розслідування Лесі Іванової, як він оцінює рівень корупції в оборонній сфері, Порошенко прокоментував: «У нас корупція – це велика проблема, і з нею треба боротися всьому суспільству».

Як повідомлялося, у першій частині розслідування журналістів Bihus.Info йдеться про те, як Олег Гладковський, його 22-річний син Ігор і гендиректор «Укроборонпрому» Павло Букін причетні до корупційної схеми з виведення з української «оборонки» близько 250 млн грн.

Як стверджується, вони організували постачання оборонним підприємствам контрабандних деталей із РФ, а також з українських військових частин за цінами, завищеними у 2–4 рази.

Ігор Гладковський відкинув всі звинувачення та пригрозив журналістам судом.

Його батька, Олега Гладковського, президент Порошенко 4 березня звільнив з посади заступника секретаря РНБО.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті