Жінки в бізнесі: як світ бореться за гендерну рівність
2018 року 75% компаній у світі мали серед керівництва хоча б одну жінку. Та чи говорить це про досягнення гендерної рівності у світі?

Хоча сучасне суспільство претендує на звання високорозвинутого, в ньому донині залишаються певні проблеми та стереотипи родом ледь не із Середньовіччя. Один із них – роль та можливості жінки, особливо порівняно із чоловіком. Сотні феміністичних рухів у більшості країн світі борються з різноманітними проявами гендерної дискримінації. А тисячі успішних жінок намагаються своїм прикладом довести, що “слабка стать” – це далеке від правди визначення. Та чи приводить це до бажаного ефекту? На це питання спробували відповісти експерти YouControl, проаналізувавши міжнародне дослідження “Жінки в бізнесі: поза політикою до прогресу”. Проведене воно було міжнародною організацією Grant Thornton, яка об'єднує незалежні аудиторські, бухгалтерські та консалтингові фірми.
Один із висновків, які були зроблені у дослідженні, стосується кількості компаній, де серед керівництва є хоча б одна жінка. Так, їхня кількість збільшується, однак не дуже динамічно та не постійно. Наприклад, 2015 року компаній з жінками-керівниками було 68%, а в наступні роки частка знижувалася (до 67% 2016-го і до 66% 2017 року). А от 2018 року ріст приріст знову повернувся. При чому автори дослідження наводять і фактори, які сприяють підвищенню показника гендерної рівності в компаніях, і бар’єри, які цьому заважають.
У дослідженні говориться, що минулого року бізнес-спільнота переконалася, що жінкам є місце серед правління компаній. Тобто більшість підприємств досягли певного рівня гендерного балансу. Це може бути результатом того, що бізнес-лідери переконуються в користі, яку може принести гендерно різноманітна команда. У той же час, до таких змін може приводити увага до проблеми з боку ЗМІ та світових громадських організацій.
“Гендерно збалансований бізнес краще може боротися з проблемами, які виникають в різних бізнес-процесах. Більш різноманітні команди приймають кращі рішення і є більш стійкими”, – запевняє Пітер Бодін, головний виконавчий директор Grant Thornton International Ltd.
Водночас цікаво й те, яку частку серед усіх керівних посад в компаніях займають жінки. Так, 2015 року їх було 22%, наступного року стало 24%, ще через рік – 25%, а от 2018-го навпаки почався невеликий спад навіть цього невисокого показника.
Географічні ж розбіжності присутності жінок в бізнесі взагалі викликають здивування. Наприклад, у Східній Європі, до якої входить і Україна, в цілому досить високий показник ділових жінок, навіть порівняно з іншими регіонами. Зокрема:
-
у Східній Європі частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 36%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 87%.
-
у Західній Європі частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 27%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 73%.
-
у Північній Америці частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 21%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 81%.
-
в Африці частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 30%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 89%.
Тобто за гендерним показником Східна Європа неочікувано виявилася найбільш схожою з Африкою.
Та варто не забувати, що присутність жінки серед керівництва прирівнюється до її авторитетності. “Одна жінка в керівництві краще, ніж жодної. Та питання полягає не тільки в тому, чи є жінки серед управлінців, а й чи відчувають вони цінність своїх поглядів”, – зазначає Дженніфер Торп-Москон, директор з досліджень Catalyst – глобальної некомерційної організації, яка працює над створенням робочих місць для жінок.

Раніше YouControl брав участь у дослідженні, скільки жінок активно працює в українській бізнес-спільноті. Аналітики компанії порахували, що жінок серед топ-менеджерів в Україні – 30,6%, а от власниками бізнесу є 28,3%. Найчастіше українки стають керівниками в закладах, що стосуються освіти, державного управління й оборони, обов'язкового соціального страхування та організації харчування.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].