Жінки в бізнесі: як світ бореться за гендерну рівність
Спецпроект
Трансформації бізнесу

Жінки в бізнесі: як світ бореться за гендерну рівність

2018 року 75% компаній у світі мали серед керівництва хоча б одну жінку. Та чи говорить це про досягнення гендерної рівності у світі?

Жінки в бізнесі: як світ бореться за гендерну рівність
Фото: pixabay

Хоча сучасне суспільство претендує на звання високорозвинутого, в ньому донині залишаються певні проблеми та стереотипи родом ледь не із Середньовіччя. Один із них – роль та можливості жінки, особливо порівняно із чоловіком. Сотні феміністичних рухів у більшості країн світі борються з різноманітними проявами гендерної дискримінації. А тисячі успішних жінок намагаються своїм прикладом довести, що “слабка стать” – це далеке від правди визначення. Та чи приводить це до бажаного ефекту? На це питання спробували відповісти експерти YouControl, проаналізувавши міжнародне дослідження “Жінки в бізнесі: поза політикою до прогресу”. Проведене воно було міжнародною організацією Grant Thornton, яка об'єднує незалежні аудиторські, бухгалтерські та консалтингові фірми.

Один із висновків, які були зроблені у дослідженні, стосується кількості компаній, де серед керівництва є хоча б одна жінка. Так, їхня кількість збільшується, однак не дуже динамічно та не постійно. Наприклад, 2015 року компаній з жінками-керівниками було 68%, а в наступні роки частка знижувалася (до 67% 2016-го і до 66% 2017 року). А от 2018 року ріст приріст знову повернувся. При чому автори дослідження наводять і фактори, які сприяють підвищенню показника гендерної рівності в компаніях, і бар’єри, які цьому заважають.

У дослідженні говориться, що минулого року бізнес-спільнота переконалася, що жінкам є місце серед правління компаній. Тобто більшість підприємств досягли певного рівня гендерного балансу. Це може бути результатом того, що бізнес-лідери переконуються  в користі, яку може принести гендерно різноманітна команда. У той же час, до таких змін може приводити увага до проблеми з боку ЗМІ та світових громадських організацій.

“Гендерно збалансований бізнес краще може боротися з проблемами, які виникають в різних бізнес-процесах. Більш різноманітні команди приймають кращі рішення і є більш стійкими”, – запевняє Пітер Бодін, головний виконавчий директор Grant Thornton International Ltd.

Водночас цікаво й те, яку частку серед усіх керівних посад в компаніях займають жінки. Так, 2015 року їх було 22%, наступного року стало 24%, ще через рік  – 25%, а от 2018-го навпаки почався невеликий спад навіть цього невисокого показника.

Географічні ж розбіжності присутності жінок в бізнесі взагалі викликають здивування. Наприклад, у Східній Європі, до якої входить і Україна, в цілому досить високий показник ділових жінок, навіть порівняно з іншими регіонами. Зокрема:

  • у Східній Європі частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 36%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 87%.

  • у Західній Європі частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 27%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 73%.

  • у Північній Америці частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 21%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 81%.

  • в Африці частка жінок, які займають керівні посади в компаніях, – 30%, а компаній, де є хоча в одна жінка серед керівництва, – 89%.

Тобто за гендерним показником Східна Європа неочікувано виявилася найбільш схожою з Африкою.

Та варто не забувати, що присутність жінки серед керівництва прирівнюється до її авторитетності. “Одна жінка в керівництві краще, ніж жодної. Та питання полягає не тільки в тому, чи є жінки серед управлінців, а й чи відчувають вони цінність своїх поглядів”, – зазначає Дженніфер Торп-Москон, директор з досліджень  Catalyst – глобальної некомерційної організації, яка працює над створенням робочих місць для жінок.

в

Раніше YouControl брав участь у дослідженні, скільки жінок активно працює в українській бізнес-спільноті. Аналітики компанії порахували, що жінок серед топ-менеджерів в Україні – 30,6%, а от власниками бізнесу є 28,3%. Найчастіше українки стають керівниками в закладах, що стосуються освіти, державного управління й оборони, обов'язкового соціального страхування та організації харчування.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті