Airbus робить ставку на водень для створення літаків з нульовим рівнем викидів
Європейський літакобудівник дав собі п'ять років на розробку літака, який не забруднює небо. За прогнозами, перший пасажирський водневий літак Airbus полетить у 2035 році

На шляху до створення першого водневого літака з нульовим рівнем викидів стоїть безліч перешкод:складно безпечно зберігати і використовувати легкозаймисте паливо; немає аеропортів, обладнаних для заправки таких літаків, а вартість самого «зеленого» водню є непомірно високою.
Однак, як повідомляє Bloomberg, у вересні Airbus дала собі п'ять років на розробку комерційно життєздатного літака на водні. Найбільший виробник літаків у світі користується підтримкою зацікавлених сторін – урядів Франції, Іспанії та Німеччини, які обіцяли до 2050 року забезпечити нейтральний рівень викидів вуглецю, – і отримує мільярди євро у вигляді державних субсидій. Однак навіть попри таку підтримку це буде титанічним завданням, яка зажадає переосмислення авіаційної промисловості в цілому.
«Водень – найбільш перспективний вид енергії, що дозволяє використовувати відновлювані джерела енергії в літаках і авіації, – говорить Гленн Ллевеллін, інженер, який очолює експеримент в Airbus.
За даними BloombergNEF, у 2019 році авіаційна промисловість викинула в атмосферу понад 1 млрд метричних тонн діоксиду вуглецю. Хоча викиди в цьому році повинні різко знизитися через COVID-19 і пов’язаними з ним обмеженнями, це падіння буде тимчасовим.
За оцінками Airbus, екологічно чистий водень може вдвічі скоротити викиди в авіаційній галузі – приваблива перспектива, враховуючи, що дослідницька група по екологічно чистої енергії BloombergNEF прогнозує, що до 2050 року ці викиди в усьому світі зростуть удвічі.
Команда Ллевелліна вивчає три проєкти: класичний комерційний літак, турбогвинтовий літак і нову модель, в якій крило поєднане з корпусом реактивного літака. Всі вони будуть використовувати водень в модифікованих газових турбінах для приведення в рух двигунів і в паливних елементах для вироблення електроенергії.
Головне питання – як зберігати водень. Оскільки для живлення літака потрібно його більше, ніж суміші бензину і гасу, його не можна зберігати в крилах в якості палива. Це означає, що водневе реактивне паливо, швидше за все, повинне буде знаходитись в корпусі літака. Або, можливо, конструкторам потрібно буде створити «подовжений» хвіст, щоб водневі балони можна було зберігати в зоні, яка відокремлює кабіну від негерметичної частини літака.
Компанія планує витратити наступні п'ять років на розробку концептів і льотних демонстраторів. У 2025 році Airbus вирішить, чи варто витрачати мільярди на розробку такого літака. На вибір постачальників і виробничих майданчиків піде ще два роки, а це означає, що виробництво, ймовірно, за найбільших сприятливих умов, почнеться приблизно у 2028 році.
В компанії заявляють, що якщо все піде за планом, перший літак на водні зможе почати польоти з пасажирами вже у 2035 році. Airbus також має надію, що до 2035 року водневе паливо буде досить дешевим, щоб конкурувати з викопним, і достатня кількість аеропортів зможуть підтримувати водневі літаки, щоб зробити його привабливою покупкою для авіакомпаній.
Нагадаємо: великі економіки, такі як країни Європи, Китаю і Японії, планують збільшити виробництво низьковуглецевого водню в якості ключової стратегії для досягнення своїх нульових цілей. За даними BloombergNEF, це може допомогти знизити вартість чистого водню до рівня, достатнього для того, щоб до 2030 року стати конкурентоспроможним з воднем, виробленим на викопному паливі.
Як повідомлялось, Siemens Mobility і Deutsche Bahn приступили до розробки поїздів на водневих паливних елементах і заправної станції, які будуть випробувані у 2024 році.
В 2022 році Шотландія першою у світі випробує систему опалення, що працює на «зеленому» водні.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].