Що потрібно знати про сталі вимоги банків та страхових компаній для отримання інвеcтицій
Партнерський матеріал

Що потрібно знати про сталі вимоги банків та страхових компаній для отримання інвеcтицій

Головне з онлайн-зустрічі «Сталі вимоги банків до отримання інвестицій»

Этот материал также доступен на русском языке This material is also available in English
Що потрібно знати про сталі вимоги банків та страхових компаній для отримання інвеcтицій

Кількість кредитних можливостей і страхових програм для бізнесу з прив'язкою до екологічно-соціальних вимог постійно збільшується. Особливо, це пов’язано з появою та наслідками пандемії Covid-19. Однак кількість компаній, які розуміють, що саме вимагають фінансові установи, насправді, дуже низька. Тож через низьку обізнаність, отримати доступ до вигідних фінансових та страхових продуктів доволі складно.

Про перехід банківського та страхового сектору до ESG-підходу оцінки даних та ЄС Таксономію говорили на онлайн-зустрічі зустрічі «Сталі вимоги банків до отримання інвестицій» в рамках Ukrainian Agribusiness Sustainability Webinar Series, спільної ініціативи Нідерландського банку розвитку, FMO та першого міжнародного об’єднання практиків сталості, Асоціації експертів зі сталого розвитку.

Mind – головний медіа-партнер ініціативи.

Роберт Адамчик

Старший радник Департаменту навколишнього середовища

та сталого розвитку ЄБРР

Що таке таксономія ЄС

Поточна ситуація, що відбувається зараз у ЄС дещо схожа на трансформацію, яка спричинила занепад у Центральній та Східній Європі на початку 90 -х років. Ми змінюємо спосіб роботи та наш Modus Operandi: дивимось на більш екологічне, більш стале навколишнє середовище, і, напевно, наріжним каменем є Європейський зелений курс («англ. The European Green Deal»).

До речі, не тільки ЄС розробляє свою власну систему, цим також займається Китай та США. Цікаво, що навіть у Росії розробляють таксономії, щоб мати єдине визначення, що таке бути «зеленим». Це всесвітня система, в яку ми входимо, і ми не можемо її уникнути. І, звичайно, ключовим аспектом є розкриття та звітування нефінансової інформації. У світі вже існує Директива щодо звітності про корпоративну сталість 2014 року, яку називали директивою КСВ. Наразі її назва змінюється на Директиву щодо звітності про корпоративну сталість, оскільки ми більше не звітуємо лише про нефінансові питання, ми звітуємо про фінансові та кліматичні наслідки, які матимуть вплив на всіх.

Таксономію (принцип класифікації та систематизації інформації) розробляють для того, щоб сформувати чіткий опис того, що є «зеленим», і припинити «зелений» піар. Таксономія посилається на 6 екологічних цілей, перші дві вже затверджені і стосуються пом’якшення та адаптації до зміни клімату. Зараз Європейський союз працює над чотирма іншими, що включають кругову економіку, запобігання забрудненню, відповідальне споживання, захист водних ресурсів, відновлення біорізноманіття та екосистем.

Цей документ буде опублікований ще в цьому році, проект вже готовий. У ньому буде викладено, як визначати екологічні продукти, і це буде дуже важливо, оскільки капітал захоче рухатись у цих напрямках, і будь-який інвестор, будь -яка установа повинні оцінити їх у цьому контексті. Кінцевою метою є досягнення цілей ЄС до 2050 року з точки зору клімату та концепції «не завдавати істотної шкоди» іншим цілям. Окрема робоча група вже працює над соціальною таксономією, що братиме до уваги питання справедливої оплати праці та гендерної рівності, прав людини, тощо.

Ця тема стрімко розвивається, і вплине на всі сектори. Український бізнес має постійно моніторити ситуацію і бути до цього готовим.

Фелікс Потішман

Старший інвестиційний директор

департаменту агробізнесу,

напрям питань харчування та води, FMO

Додам, що останні 20 років спричинили великі зміни у підході міжнародних інститутів розвитку («DFI») до екологічних проблем. Однією з найважливіших змін були загальні цілі двостороннього партнерства інститутів розвитку: 20 років тому місія цих інститутів полягала у сприянні економічному розвитку їхніх країн, тоді як сьогодні це Цілі сталого розвитку ООН. І якщо 20 років тому спеціалісту з інвестицій вдавалося відсунути перешкоду у вигляді забруднення навколишнього середовища при затвердженні проекту, то сьогодні вплив на екологію є самоціллю. Сьогодні, вплив компанії на екологію, зокрема на зміни клімату, значно важливіший за вплив на економічний розвиток.

Микола Шестак

Керуючий партнер,

Zubr Capital

Досвід Білорусі

Zubr Capital – перший фонд приватних інвестицій в Республіці Білорусь із головним офісом у Мінську. В результаті велику кількість процесів, а також систему екологічного та соціального менеджменту потрібно було започатковувати з нуля. З 2018 року наша команда систематично працює у цьому напрямку та впроваджує найкращі практики у наші портфельні інвестиції.

Ми одразу прийняли рішення – не інвестувати у компанії, якщо їхні ESG-ризики вважаються некерованими або якщо ми не впевнені у бажанні компанії покращити соціальну та екологічну відповідальність, а також безпеку та здоров'я працівників чи корпоративну етику.

Білоруський регіон має свої особливості. Частка приватних компаній становить лише 28%. На державних заводах і фабриках ринкові закони не діють. У разі закриття таких компаній існує великий ризик того, що велика кількість некваліфікованого персоналу може виявитись зайвим. Вважаємо, що для розвитку регіону необхідно створювати нові робочі місця в недержавних компаніях та спільно створювати освітні програми за затребуваними спеціальностями.

За час інвестування Фонду ZCFI загальна кількість робочих місць у компаніях зросла втричі – з 5845 у 2017 році до 14167 працівників на початок 2021 року.

Підводячи підсумок, наш досвід є актуальним для регіону СНД, оскільки багато процесів доводиться створювати з самого початку. Однак систематична щоденна робота – це запорука успіху.

Ми також вважаємо, що людські ресурси є ключем до регіонального ринку. Крім того, важливо розглядати екологічні зміни з точки зору їхньої ефективності для бізнесу. Розвиток екокультури дає компанії нові можливості та допомагає більш ефективно виводити на ринок нові продукти.

Незважаючи на недооцінку ESG у регіоні, Білорусь має досить міцну соціальну базу (засоби безпеки, соціальні виплати). Однак важливо не лише слідувати встановленим бізнес-нормам, а й впроваджувати сучасні стратегії.

Яніна Ольховська

директор з питань комунікацій, КСВ та залучення,

UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Досвід України

Основна мета UKRSIBBANK BNP Paribas Group – стати лідером у сфері сталого фінансування. Працюючи разом з нашими партнерами та клієнтами, ми сприяємо більш екологічній та інклюзивній економіці, ми робимо стале фінансування основою нашого довгострокового партнерства.

UKRSIBBANK як частина глобальної міжнародної групи використовує критерії ESG, які включені до наших 10 галузевих політик. Одна з них пов'язана з аграрним сектором, який є одним із ключових секторів світової економіки. Однак без належного управління розвиток цього сектору може мати багато шкідливих наслідків для місцевих громад, екосистем та кліматичних змін. У той же час, об’єднавши наші сили, ми зможемо зменшити негативний вплив сільського господарства на навколишнє середовище, і в той же час зберегти можливість прогодувати зростаюче населення. Ми також вимогливі і до себе. Наприклад, у нашій повсякденній діяльності ми прагнемо бути «зеленою» компанією і не використовуємо одноразовий пластик, у нас є амбітний план, як зменшити власні викиди вуглецю, і підтримуємо багато проєктів, які позитивно впливають на суспільство та навколишнє середовище, що впроваджуються глобальною організацією, зокрема ООН, а також створюємо власні програми, які забезпечують рішення для наших клієнтів. Все це веде нас до більш стійкого майбутнього.

Щодня ми ставимо підхід клієнта та ESG у центрі прийняття рішень та знаходимо індивідуальне рішення. Ми раді бачити, як такі рішення дійсно працюють, змінюють наше майбутнє та відкривають нові можливості для сталого розвитку.

Під час роботи з нашими клієнтами ми використовуємо критерії оцінки, які включають загальні питання управління навколишнім середовищем, безпеку та відстеження ланцюгу виробництва харчових продуктів, охорону здоров'я та безпеку, умови праці та права людини. І ми використовуємо додаткові критерії для оцінки сільськогосподарської діяльності, а також для тваринництва, птахофабрик, компаній, що виробляють насіння, та торговців фізичною сільськогосподарською продукцією. Ми цінуємо індивідуальний підхід з нашими клієнтами, тому під кожний проєкт ми маємо менеджера з клієнтських відносин, який керує всім процесом.

Пол Хаммер

Cтарший сільськогосподарський агент-страхувальник

та менеджер з продуктів Swiss Re

Досвід Швейцарії

Swiss Re Group є одним з провідних у світі постачальників послуг перестрахування, страхування та інших форм передачі ризиків, який працює над тим, щоб зробити світ більш сталим. Мета Swiss Re Group – дати можливість суспільству процвітати та прогресувати, створюючи нові можливості та рішення для своїх клієнтів.

Амбіції Swiss Re щодо сталого розвитку до 2030 року об’єднані у три загальні теми, які описують, як ми можемо мати значний позитивний вплив з точки зору підтримки сталості та зміцнення стійкості. Ці амбіції такі:

  1. Зменшення кліматичних ризиків та просування енергетичного переходу
  2. Формування суспільної стійкості
  3. Забезпечення доступного страхування за допомогою цифрових рішень

У сільському господарстві ми безпосередньо відчуваємо вплив зміни клімату, що збільшує частоту і серйозність катастрофічних подій від градів до посух. Посуха – це екзистенційна загроза та домінуючий ризик, з яким сільськогосподарські підприємства зіштовхуються у всьому світі. Тому у фермерів явна потреба у надійній продукції, яка дає змогу об’єктивно оцінити втрати від посухи у великих масштабах. Для цього Swiss Re співпрацює з компанією VanderSat, яка спеціалізується на вимірюванні вологості ґрунту за допомогою супутникових даних. Swiss Re та VanderSat розробили ефективний страховий продукт за індексом вологості ґрунту, який виплачується у разі, якщо дефіцит вологості ґрунту досягне заздалегідь визначеного рівня. Дефіцит вологості ґрунту тісно пов'язаний із падінням врожайності, що відбувається через посуху. Продукт виявився ефективним страховим захистом для фермерів, що дозволяє їм більше інвестувати у виробництво та зменшити нестабільність своїх доходів.

Ми успішно впровадили цей продукт в Україні, де ми розпочали з пілотного проекту у 2019 році. У 2020 році продукт довів свою цінність, коли в регіоні були посушливі умови, і нам вдалося підтримати виробників в Україні шляхом швидких виплат претензій. З преміальними субсидіями цей продукт стане ще більш привабливим для фермерів як інструмент управління ризиками.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті