В Україні запускається інноваційна мережева музейна інституція нового типу UKRAINIAN MUSEUM OF CONTEMPORARY ART / UMCA
З 1 по 25 червня новий музей презентує першу виставку мистецтва воєнного часу «Ти як?»

Громадська організація «Музей сучасного мистецтва» запускає нову мережеву музейну інституцію – UKRAINIAN MUSEUM OF CONTEMPORARY ART / UMCA.
Про це 10 травня на пресконференції в Українському кризовому медіа-центрі розповіли засновниці Громадської організації «Музей сучасного мистецтва» Ольга Балашова та Юлія Гнат.
Ольга Балашова, голова правління UMCA: «Наш музей з’являється під час найбільшої війни з часів Другої світової. Війни за нашу ідентичність, незалежність і право бути собою. Чи це не той самий знак, який нам був потрібен, щоб змінити своє ставлення до мистецтва, культури і пам’яті? До всього, що і робить нас нами? Музей потрібен, щоб українське мистецтво і митці, які його створюють, завжди були «на часі». Ми століттями рахуємо втрати. Але цього разу все буде інакше».
Інавгураційним проєктом новоствореного музею стане масштабна виставка мистецтва воєнного стану «Ти як?», що проходитиме з 1 по 25 червня. Експозиція, над якою працює команда з вісьмох кураторів, займе весь простір Національного центру «Український Дім» і включатиме понад 400 робіт, створених 100 українськими митцями після початку повномасштабної війни росії проти України.
За словами організаторів, UMCA – інноваційна мережева музейна інституція нового типу, котра:
- об’єднує професіоналів сучасного мистецтва України,
- уможливлює зустріч різних авдиторій з творчою уявою митців,
- творить можливість суспільного діалогу про спільне майбутнє на території сучасного мистецтва.
Мережа складатиметься з автономних музеїв сучасного мистецтва в регіонах: вони об’єднані спільною місією, цінностями та колекцією і взаємодіють через цифрову платформу, яка надає доступ до впорядкованої бази творів українського мистецтва другої половини XX – XXI століть із державних та приватних колекцій.
Згідно з концепцією, розробленою та затвердженою самоврядними експертними радами, інтермедіальна колекція музею включатиме твори мистецтва різних жанрів та медіумів, включаючи архітектуру, урбаністику, кіно, сценічне мистецтво, предметний та fashion-дизайн. Хронологічна рамка UMCA визначена від 1954 року – донині, тобто до колекції входитимуть роботи, створені з 1954 року, коли Україна отримала кордони, в яких стала незалежною суверенною державою у 1991 році.
Наразі колекція новоствореної інституції налічує понад 100 робіт, створених після 24 лютого 2022 року і придбаних ГО МСМ на кошти міжнародних донорів. ГО МСМ опікуватиметься розвитком музейної мережі, її колекції та цифрової платформи до моменту передачі їх до музейного фонду України після появи державного музею сучасного мистецтва, необхідність створення якого ГО МСМ адвокатує з моменту свого заснування.
Цифрова платформа – один із перших проєктів ГО МСМ. Вона задумана як система менеджменту колекцій для творів сучасного мистецтва, яка дозволяє вести первинний облік творів мистецтва, наповнювати облікові картки метаданими про твір, поєднувати їх із зображеннями, відео та аудіозаписами, формувати колекції та публікувати дані в онлайн-каталозі. Презентація Цифрової платформи запланована на осінь 2023 року.
Громадська організація «Музей сучасного мистецтва» створена 2020 року з метою розвитку системи сучасного мистецтва в Україні через об’єднання професійної спільноти задля створення музейної інституції нового типу. У лютому-березні 2022-го ГО МСМ започаткувала кураторський проєкт «Мистецтво воєнного стану. Архів» для документації мистецтва, створеного після початку повномасштабної війни, та разом із партнерами – Ukrainian Emergency Art Fund, що за рік залучив понад 15 млн гривень для допомоги українським митцям і підтримки проєктів з розвитку української культури.
Відео з презентації 10 травня, на якій про системну роботу ГО «Музей сучасного мистецтва» розповіла співзасновниця та директорка з розвитку ГО МСМ Юлія Гнат, і про роботу Українського мистецького фонду екстреної допомоги/UEAF розповів керівник Ukrainian Emergency Art Fund та спеціальних програм ГО МСМ Ілля Заболотний, можна подивитися за посиланням.
За подіями UMCA можна стежити через офіційні акаунти музею у соцмережах Facebook та Instagram.
Візуальні матеріали UMCA створені українським дизайн-бюро 3z Studio.
