«Приліт» по цивільному кораблю: які наслідки для морського експорту
Російська ракета атакувала торгове судно, яке зайшло на навантаження до порту Південний

Увечері 8 листопада росія вкотре атакувала портову інфраструктуру Одеської області. Відмінність цієї атаки від десятків попередніх – у тому, що її ціллю стало торгове судно, яке заходило до порту.
За даними оперативного командування «Південь», удару було завдано протирадіолокаційною ракетою Х-31П. Ракету випустили з ворожого літака тактичної авіації у Чорному морі.
Який корабель постраждав? Цивільне судно йшло під прапором Ліберії. Загинув один громадянин України – лоцман, поранення отримали троє членів екіпажу – громадяни Філіппін та один працівник порту.
Як повідомив віцепрем'єр із відновлення – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков, уражене судно мало перевозити залізну руду до Китаю. За неофіційними даними, це був вантаж підприємства ArcelorMittal.
Як на це реагувати? Після виходу росії із зернової угоди в середині літа судноплавство в Чорному морі всі перевізники здійснюють буквально на свій страх і ризик. Щоб стимулювати експорт, Україна взяла на себе зобов'язання страхувати такі рейси із власного фонду.
Тому зараз, коли відбувся прецедент, дуже важливо, як будуть відпрацьовані всі процедури – вони стануть показовими при ухваленні подальших рішень про захід суден до українських портів.
Як написав Андрій Клименко, керівник Інституту чорноморських стратегічних досліджень, головний редактор BlackSeaNews, насамперед мають бути забезпечені швидкі та ефективні компенсації зі створеного страхового фонду сім'ї загиблого та пораненим, а також компенсація збитків судновласнику. «Це оцінюватимуть усі учасники процесу та морська спільнота по всьому світу», – зазначив він.
Паралельно необхідно ще більше посилити прикриття нового морського коридору та портів, а також оперативно й аргументовано звернутися до міжнародних організацій (у тому числі до впливових морських профспілок), щоб дії рф були визнані морським піратством.
Що змінилося після закриття «зернового коридору»? Нагадаємо, росія в односторонньому порядку вийшла з Чорноморської зернової ініціативи 17 липня 2023 року.
Україна оголосила тимчасові коридори в Чорному морі для торговельних суден, що прямують у/з українських портів. Новим коридором вдалося експортувати не лише зерно, а й іншу продукцію, зокрема металургійну.
Також Україна передбачила механізм компенсацій для власників судів у разі заподіяння шкоди з боку росії.
Атака 8 листопада – уже 21-ша цілеспрямована атака росії після виходу із зернової угоди. За цей час країна-терорист пошкодила понад 160 об'єктів інфраструктури та 122 транспортні засоби.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].