Польські фермери-протестувальники розповіли про свої претензії до України
Уже традиційно для цих протестів частина вимог виглядають нерозв'язними чи такими, що не залежать від української сторони

18 грудня польські перевізники через суд домоглися права поновити протести на ПП «Дорогуськ» і знову «активували» свою акцію. Однак тепер до перевізників долучилися фермери – приблизно 40 осіб. Відповідно проходження кордону українськими вантажівками надалі ускладнилося. У черзі на розмитнення перебуває вже понад 2000 автомобілів, час очікування перевищує 70 годин.
Чого вимагають польські фермери? Вимоги представників польського АПК за своєю розлогістю можуть посперечатися з ультиматумом, висунутим раніше перевізниками.
Перша з них – заборона на імпорт українського цукру. Як стверджують у Національній асоціації виробників цукрових буряків, зараз до ЄС надходить у 35 разів більше цього продукту, ніж до скасування квоти. При цьому польські цукровики орієнтуються на досвід колег зі Словаччини та Угорщини, де ембарго на український продукт було запроваджено раніше.
Чому «цукрове питання» виявилося таким болючим? Як говорить президент Асоціації Кшиштоф Нікель, минулого сезону виробники інвестували в розширення свого виробництва – рік став рекордним щодо посіву буряків. Було засіяно на 40 000 га більше, ніж попереднього сезону, у розрахунку високу рентабельність.
«Якщо нам доведеться домовлятися про нові тарифи, а імпорт продовжить зростати, ми не зможемо впоратися з конкуренцією дешевшої продукції», – сказав він.
При цьому на тлі низьких цін на зерновому ринку цукрові буряки були єдиною культурою, що забезпечує аграріям прибуток.
Однак претензії фермерів не вичерпуються суто цукровим імпортом.
Чим іще незадоволені сільгоспвиробники Польщі? Вони називають ситуацію на польському ринку «трагічною» через неконтрольований приплив зерна з України, відсутність перспектив поліпшення умов після цьогорічного врожаю, а також «нечесної» політики європейського субсидування.
І вимагають негайної виплати прямих субсидій, обсяг яких відстає від торішнього (9,3 млрд злотих проти 13 млрд злотих) та встановлення ставок для екосхем. 1 бал за екосхеми має, на їхню думку, становити приблизно 100 злотих. Зараз ходять чутки, що це буде лише 30 злотих.
Серед інших вимог – збереження ставки повернення акцизу на паливо на поточному рівні (2 злотих/л), а також компенсації виробникам кукурудзи – залежно від воєводства вони становитимуть від 500 до 1000 злотих/га. Місцеве міністерство чекає згоди Єврокомісії на такий варіант.
Як довго збираються протестувати перевізники та фермери? Очікується, що протест біля прикордонного переходу в Дорогуську триватиме до 8 березня – принаймні ця дата вказана у дозвільних документах на проведення акції.
Нагадаємо, що протести на ПП «Хребенне», «Медика» та «Корчова», що розпочалися 6 листопада, тривають. Протестувальники вимагають, зокрема, запровадження комерційних дозволів українським компаніям на транспортування товарів (за винятком гуманітарної допомоги й постачання для української армії), зупинення дії ліцензій компаній, які були створені після початку війни в Україні, і проведення їх перевірок, а також особливих умов в електронній черзі.
За оцінками української сторони, втрати України від блокади польсько-українського кордону вже становлять 9,2 млрд грн.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].