Українські телеграм-канали поширюють фейки та маніпулюють на темі мобілізації – ІМІ
Зазначається, що вони користуються вразливістю та чутливістю українців, оскільки «тема стосується майже кожної родини»

Найпопулярніші українські телеграм-канали, що входять до 100 найпопулярніших українського сегмента, поширюють фейки й маніпулюють на темі мобілізації. Їм бракує якісної аналітики та зрозумілих експертних коментарів.
Про це йдеться в дослідженні Інституту масової інформації.
«Маніпуляції на тему мобілізації експлуатують чутливість та вразливість українців, оскільки тема стосується майже кожної родини», – йдеться в дослідженні.
В ІМІ зазначають, що за даними Google Trends, найвищий пік запитів щодо мобілізації припав на другу декаду грудня 2023 року після пресконференції президента Володимира Зеленського та його слів про потребу в підготовці до мобілізації 450 000 – 500 000 людей.

Зазначається, що за грудневими показниками 2023 року, пік «новин» у телеграм-каналах почався за два дні до заяви Зеленського й тривав до кінця року. Другий пік трапився внаслідок масового цитування головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного про те, що мобілізація відбуватиметься в кілька етапів.

Наголошується, що канали хаотично та без чіткого розкладу публікують штучно створені історії навколо мобілізації.
«Більшість публікацій містить емоційну лексику та фейки, за які потім ніхто не вибачається, спрямовані на хайп та накручування аудиторії. Тема мобілізації чутлива, а отже є благодатним ґрунтом для збору переглядів на “сенсаціях” та накручування аудиторії», – додали дослідники.
Уточнюється, що одна з поширених в анонімних телеграм-каналах є тема роботи ТЦК та «пакування в бусік». Наявність правопорушень у діях представників ТЦК мають з'ясовувати правоохоронці, а пости в каналах виносять власні емоційні судження і лише лякають аудиторію та налаштовують на негативне ставлення до мобілізації в Україні.

«Вони перепощують відео, де начебто представники “військкоматів” силоміць затягують чоловіків у мікроавтобуси проти їхньої волі. Ясна річ, що тексти до таких відео розповідають про обман з боку ТЦК, про те, як чоловіки намагаються втекти, та супроводжуються емоційною лексикою», – написали в ІМІ.
Дослідники зазначають, що росіяни намагаються знеособити працівників українських ТЦК, тому вигадали називати їх «людоловами», коли перепощують відео начебто сутичок з військкомами. На думку експертів ІМІ, росіяни в такий спосіб намагаються викликати в читачів негативні асоціації зі словом «людоЕД».

За даними дослідження, пропагандистський канал рф «Легитимный», що видає себе за український, постійно поширює контент, спрямований на дестабілізацію ситуації в Україні, підхоплюючи будь-які зручні інфоприводи.
«Адміни-пропагандисти опублікували звернення до українців, що потрібно виїжджати за кордон усілякими шляхами або сісти за ґрати. Вони намагалися просувати твердження, що такі варіанти кращі, ніж “оказаться неудобной калекой” або ж стати одним з безвісти зниклих», – йдеться у повідомленні.
Наголошується, що для власників тг-каналів будь-який інфопривід може приносити гроші. Зокрема, шляхом накручування мережі тг-груп та публікації замовних постів на користь певних політиків чи бізнесу.
«Відверті фейкові повідомлення, поширені з метою нарощування аудиторії, зафіксовано щонайменше на 10 каналах, що мають понад 3 млн аудиторії і входять до топ-100 українського сегмента», – підкреслили дослідники.
Бекграунд. Раніше Mind розповідав про е-реєстр військовозобов'язаних та як працюватимуть нові зміни до законодавства на практиці.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].